annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 10676267
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2081211
Et andet syn 1796495
Jesu ord 1379674
Den Evige Filosofi 1173571
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 39 gæster og 187 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30549 - 31/08/2020 05:58 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
VÆR DET GODE LIGESOM HIMLEN

Biblen: "Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer."

En frivillig på et socialt værested siger til mig: "Jeg tror ikke på Kristendommen og Gud, men jeg betaler alligevel stadig med mine penge skat til statens Folkekirken, fordi jeg vil gerne begraves af mine børn på et helligt sted."

I Biblens GT og NT er der flere forskellige fortællinger om meningen i den med - jord. Jeg nævner nogle få af dem:

Biblen, GT - 1. Mosebog (myten om skabelsesberetningen): "Til Adam sagde Gud: »Fordi du adlød din kone og spiste af frugten, som jeg sagde, du ikke måtte spise af, er du nu skyld i, at jorden bliver forbandet. Hele dit liv må du møjsommeligt slide for at skaffe dig føden. Nu må du leve af, hvad du kan dyrke på marken, hvor der også vil vokse tjørn og tidsler. Du kommer til at arbejde hårdt for føden, indtil du dør og bliver lagt i jorden, hvoraf du er formet. For af jord er du kommet, og til jord skal du blive."

Biblen, GT - Matthæus (Jesus lignelse om sædemanden): "Se, en sædemand gik ud for at så. Og som han såede, faldt noget ved vejkanten; og fuglene kom og åd det op. Noget faldt på stengrund, hvor det ikke havde megen jord, og det kom straks op, fordi det ikke havde dyb jord; men da solen steg, blev det svedet, og det visnede, fordi det manglede rod. Noget faldt iblandt tidsler, og tidslerne voksede op og kvalte det. Og noget faldt i den rette jord og bar frugt, noget hundrede, noget tresindstyve og noget tredive fold. Men sæden, som blev sået i den rigtige slags jord, det er dem, som hører ordet og forstår meningen deri, og som virkelig bærer frugt."

Projektet kræver ikke, at vi personligt skal elske mennesket Jesus og derfor tilbed ham heller ikke som et symbol. Om død, opstandelse og åndelig evigt liv - Det er ikke jord, der gør os hellige, men det er istedet kun vores ægte håbefulde levende tro på den, som igennem tiderne har sendt en hellig ånds ord til folket. Til trods for det, spirituel sandhed handler dog ikke mere om hvem og antallet af dem, som tror på det guddommelige eller ej, fordi om den tilhører man uanset hvad det forevige. Misbrug dog helst ikke via synd denne fortrøstende nyhed, da vi bør kærligt gøre ´Jorden´ til et himmelsk bedre sted for livet, der gælder os alle, dyrene og naturens miljø.
#30653 - 23/09/2020 22:15 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
TALSMANDENS, HELLIGÅNDENS - FORMIDLERENS ORD

Jeg siger om Biblens skabelsesberetning: "Guds billede er altså billedligt talt på den måde om sjæl (sindet) og Helligånden i det udvalgte folk."

A kommenterer: "Vrøvl. Gud er ånd - en personificeret ånd med egenskaber, hvor det siges, at kærligheden er det fremherskende. Gud er kærlighed!"

Jeg svarer: "Jeg synes, at du misforstår mig, hvor du selv vrøvler. Hvis jeg husker rigtigt, har du jo selv tidligere påstået, at Jesus var det fuldkomne eksempel på: Det at være skabt i Guds billede. I forbindelse med det, sagde jeg, at den frelste er Guds billede, fordi frelsen blandt andet handler om den guddommelige vilje i en selv. Menneskets frelse er sådan om noget i bevidstheden, altså psykisk/åndeligt. Om frelsen betyder det, at med Helligånden er mennesket et guddommeligt billede. Jeg nævnte endvidere i sammenhæng med dette - Den fuldkomne kærlighed."

DSL ordbogen om ordet ´fuldkommen´: "i fuld udstrækning; uden forbehold eller begrænsninger. uden fejl eller mangler. Eks: Det er kristen tro, at intet menneske kan præstere at tænke, tale og handle fuldkomment og kærligt hele livet igennem." I livet sker der fejl og forkerte ting. ´Gud´ (Det guddommelige) er perfekt, hvilket jeg sammenligner med ubetinget, ren og uselvisk kærlighed. Jeg minder jer om meningen med syndernes forladelse. Elsk derfor uden dom alle og alt, der er skabelsen.

A: "Ligeledes er det heller ikke min opfattelse, at de to første mennesker Adam og Eva havde den hellige ånd trods det, de var fuldkomne før syndefaldet."

Jeg svarer dermed: "Ifølge myten om Adam og Eva eksisterede de to i evighedens himlen, hvor død ikke var/er. Af den grund behøvede de ikke der et kendskab til Helligånden, fordi de var udødelige et godt sted. Noget af det frelsen handler om, det er Helligånden, fordi med den er der jo evigt liv (Himlen, Riget, Himmeriget - et liv efter døden).
Du påstår, at de var fuldkomne før syndefaldet, men en fuldkommen person kan ikke fristes til det egoistisk onde ligesom profeten Jesus imod Satan i hans ørkenvandring? Desuden opfatter jeg Himlen som et fuldkommen godt hjem, hvor der kun er og sker det gode. Adam og Eva var i deres menneskelige liv på Jorden som almindeligt dødelige helt uvidende om en kærlig gud, Helligånden, Jesus, evigt liv og en himmelsk dimension, hvilket betyder, at de ikke kendte til troens gave ligesom et uskyldigt nyfødt barn. Vi ved jo heller ikke om, der er et himmelsk efterliv, hvor der derfor er tale om troen på dette med Helligånden i os, hvilket man således igennem livet kan efterligne så godt som muligt."

H om dette: "Hvad man ser i så mange religiøse trosretninger, det er, at følger man ikke prædikanten, bliver man lovet straf. Kan man ikke lokke, kan man skræmme. Det ligner et billigt trick."

A har engang selvmodsigende nævnt noget fra Biblens GT, der minder om Jødedommens skrifter, fordi hun jo ikke helt tror på dets indhold som værende den gældende sandhed idag, da profeten Jesus ændrede på de påståede hellige skrifters betydning i NT. Det virker derfor for ulogisk, at A tager myten om eksempelvis Adam og Eva så seriøst, når deres sandhedværdi virker mindre efter ham. Jesus fulgte ikke helt profeten Moses´ religiøse love og gudebillede. Arkæologer har endda opdaget flere andre oldgamle skrifter om Jesus fra forskellige forfattere, som kirken stadig idag ikke anerkender. Hvordan et individs syn på virkeligheden er, det vedrører også hans/hendes selvopfattelse.

Biblen, NT - Matthæusevangeliet (Jesus): "Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!"

Alle mine tekster er ikke hellige og af den grund må i også gerne deltage med jeres relevante kritik, synspunkter, informationer og emner. Adam og Eva i Himlen var faktisk ikke ligeså gode som Guds og Jesu Kristi fuldkommenhed! Det beviser altså, at Jødedommens og Biblens fremstilling af Adam og Eva, det var ikke direkte åbenbarende en guds ord. Emnet her fremviser deri et eksempel blandt en hel del andre på Biblens ufuldkommenhed. Guddommelig vilje er aldrig egoistisk ond og den kan derfor ikke blive fristet til den slags sindssyge. Perfekt kærlighed har ingen synd.
#30822 - 28/10/2020 19:00 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
MENTAL TRÆNING

Emnet her er ikke ment som en fordom imod psykisk syge - En sindslidende ældre kvinde siger til mig: "Min hukommelse bliver værre og værre, men det kommer altså også til at ske for alle jer andre, når i bliver gamle, hvor i fatter mindre og mindre." En pædagogisk mand siger til det: "Nej! Den generelisering er ikke sandt. Ligesom med hele resten af kroppen ´dør´ hjernen sandsynligvis, hvis den ikke bruges nok. Hjernen forandrer sig igennem hele et menneskes liv. Hvis hjernen ikke stimuleres intellektuelt, sker der muligvis derfor især fra den modne alder og senere derefter med tiden enten en i mildere grad slags degeneration eller alderdomsygdom i den. Hvis hjernen ikke aktivt beskæftiger sig på en udfordrende måde, opfinder den eventuelt selv istedet nogle alvorlige psykiske problemer, der skal løses. Man kan faktisk forbedre hjernens intelligens på forskellige måder."

Idag er der ifølge naturvidenskabelig teori om mennesket ni intelligenser, men der er også endvidere en tiende om tro, hvilket er ´Den spirituelle´. OPLYSTHED her er godt for følgende intelligensområder og Helligånden har ydermere en helbredende kraft:
1. Sproglig/verbal
2. Logisk
3. Interpersonel/social
4. Intrapersonel/personlig
5. Den Eksistentielle/livsklog
6. Spirituelle

Sund livsstil styrker sindet. Hvis der en dag er eksempelvis fællessang eller musikarrangementer, hjælper det vistnok endvidere lidt på den Musikalsk/kreative intelligens. Det kræver vel også noget kreativitet, når man inspirerende leger med ord i en diskussion/debat/samtalespil ligesom digteres eller forfatteres skriverier og folks opfindelse af sprogligt nye udtryk med termer, begreber og ord? Hjælp gerne fysisk med nogle praktiske ting, der måske sådan giver en ekstra god jordforbindelse. Følelsen næstekærlighed er omsorgsfuld relevant i projektets sociale samvær vedrørende etik og moral. Fri tænkning for os handler blandt andet om ens personlige medansvar i fællesskabet, egen individuelle selvstændighed og plads til hinandens fornuftige kritik.

Der er i verdenssamfundet en præstationskrævende konkurrencementalitet for viden, talenter, evner og egenskaber, men vi samarbejder åndeligt, hvor man sådan plejer vores personlige udvikling til visdom og menneskehedens opvågning.
#30855 - 01/11/2020 23:40 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Ups! Jeg kan ikke redigere/slette i trådens indhold her.

I det seneste emne ´MENTAL TRÆNING´ tilføjer jeg følgende ændringer:

1. Idag er der ifølge naturvidenskabelig teori om mennesket ti intelligenser, men der er også endvidere en elvte om tro

2. (lige efter den fornyet liste om i projektet muligheden for otte forskellige intelligenser, hvor nu er der tilmed sådan Musikalsk/kreative og EQ - Følelsesmæssige).

Sund livsstil styrker sindet. Hvis der en dag er eksempelvis fællessang eller musikarrangementer, hjælper det vistnok endvidere lidt på den musiske/kreative intelligens. Det kræver vel også noget kreativitet, når man spontant inspirerende leger med ord i en diskussion/debat/samtalespil ligesom digteres eller forfatteres skriverier og folks opfindelse af sprogligt nye udtryk med termer, begreber og ord? K.E. Løgstrups tanker om de suveræne livsytringer handler også om dette. Hjælp gerne fysisk med nogle praktiske ting, der måske sådan giver en ekstra god jordforbindelse. Følelsen næstekærlighed er omsorgsfuld relevant i projektets sociale samvær vedrørende etik og moral. Fri tænkning for os handler blandt andet om ens personlige medansvar i fællesskabet, egen individuelle selvstændighed og plads til hinandens fornuftige kritik.
#30865 - 03/11/2020 14:23 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Dette er den forbedrede udgave af mit seneste emne ´mental træning´:

MENTAL TRÆNING

Emnet her er ikke ment som en fordom imod psykisk syge - En sindslidende ældre kvinde siger til mig: "Min hukommelse bliver værre og værre, men det kommer altså også til at ske for alle jer andre, når i bliver gamle, hvor i fatter mindre og mindre." En pædagogisk mand siger til det: "Nej! Den generelisering er ikke sandt. Ligesom med hele resten af kroppen ´dør´ hjernen sandsynligvis, hvis den ikke bruges nok. Hjernen forandrer sig igennem hele et menneskes liv. Hvis hjernen ikke stimuleres intellektuelt, sker der muligvis derfor især fra den modne alder og senere derefter med tiden enten en i mildere grad slags degeneration eller alderdomsygdom i den. Hvis hjernen ikke aktivt beskæftiger sig på en udfordrende måde, opfinder den eventuelt selv istedet nogle alvorlige psykiske problemer, der skal løses. Man kan faktisk forbedre hjernens intelligens på forskellige måder."

Idag er der ifølge naturvidenskabelig teori om mennesket ti intelligenser, men der er også endvidere en elvte om tro, hvilket er ´Den spirituelle´. OPLYSTHED her er godt for følgende intelligensområder og Helligånden har ydermere en helbredende kraft:

1. Sproglig/verbal
2. Følelsesmæssig (EQ)
3. Interpersonel/social
4. Intrapersonel/personlig
5. Den Eksistentielle/livsklog
6. Musikalsk/kreative
7. Logisk
8. Spirituelle

Sund livsstil styrker sindet. Hvis der en dag er eksempelvis fællessang eller musikarrangementer, hjælper det vistnok endvidere lidt på den musiske/kreative intelligens. Det kræver vel også noget kreativitet, når man spontant inspirerende leger med ord i en diskussion/debat/samtalespil ligesom digteres eller forfatteres skriverier og folks opfindelse af sprogligt nye udtryk med termer, begreber og ord? K.E. Løgstrups tanker om de suveræne livsytringer handler også om dette. Hjælp gerne fysisk med nogle praktiske ting, der måske sådan giver en ekstra god jordforbindelse. Følelsen næstekærlighed er omsorgsfuld relevant i projektets sociale samvær vedrørende etik og moral. Fri tænkning for os handler blandt andet om ens personlige medansvar i fællesskabet, egen individuelle selvstændighed og plads til hinandens fornuftige kritik.

Der er i verdenssamfundet en præstationskrævende konkurrencementalitet for viden, talenter, evner og egenskaber, men vi samarbejder åndeligt, hvor man sådan plejer vores personlige udvikling til visdom og menneskehedens opvågning.
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >

Seneste indlæg
hjertes og sjæls lykke i ramadanen
af somo
26/03/2023 16:47
Den skinnende sol på verden
af somo
26/03/2023 16:40
Kan man blive ven med Gud?
af ABC
25/03/2023 17:40
Tro, håb og kærlighed
af ABC
25/03/2023 13:17
Guddommelige bøger...
af ABC
20/03/2023 17:55
Nyheder fra DR
Ukraine ønsker krisemøde i FN's Sikker..
26/03/2023 17:09
Franskmand vinder forårsklassiker i ny ..
26/03/2023 17:06
Ældre kvinde påkørt af tog: Togbusser..
26/03/2023 15:22
2.000 mumie-vædderhoveder fundet ved Eg..
26/03/2023 14:57
Japaner slår Clara Tauson i finalen i S..
26/03/2023 14:47
Nyheder fra Religion.dk