annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4893186
Et andet syn 1213479
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 989786
Jesu ord 843727
Spirituel omsorg 792267
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Gerth 21 gæster og 120 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 12 < 1 2 ... 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30146 - 30/05/2020 11:29 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: ABC]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne (og Gerth)

Godt du spørger ind til tingene heart

Lidt musik at starte dagen med...

https://www.youtube.com/watch?v=IrGqd_fcI4k

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#30151 - 31/05/2020 02:59 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Arne Thomsen]
Tillykke med fødselsdagen Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Du har spurgt om det samme som her i en anden tråd. Jeg svarer derfor kun halvt på dine spørgsmål, fordi projekt OPLYSTHED med gerne folket handler om noget større end mig selv personligt. Resten besvarer jeg det andet sted.

Arne: "så kan jeg følge dig i, at du dropper samtlige religioner, men det bliver lidt mere vanskeligt, når du hævder, at vi skal efterligne Helligånden. Jeg ved ikke noget om Helligånden, men fornemmer at der må være noget bag - og i - miraklet: verdens væren - en væren, som for mig er en kilde til kærlighed.
Som jeg forstår dig, hævder du at kende Helligånden, og du hævder at menneskeheden er "det udvalgte folk", ligesom du sætter dig selv i en særlig - men ikke nærmere forklaret - position.
Har jeg forstået dig ret?"

1. Jeg er enig med dig i det om kærlighed. Det er ikke Helligånden, som man burde efterligne, selv om den har en metaforisk betydning ligesom dåben. Vi er skabt med Helligånden, men det er ikke det samme som - I dens billede. Derfor nævnte jeg de kristnes ord om vores forbillede, som kun er Gud (Det guddommelige). Vi burde sådan være Guds billede, hvilket også gælder kærlighed. Jeg citerer mig selv: "De kristne siger jo stadig endnu i nutiden: ´Mennesket er skabt i Guds billede. Gud er kærlighed.´ Jamen, så efterlign istedet kun ham (= Gud) eller rettere sagt med kønnenes ligestilling ´hen´ som det gode forbillede." Ifølge Biblen var metaforisk profeten Jesus som Guds søn det dengang bedste eksempel på faderens kærlighed til skabelsen og sådan med Helligånden også om hans (Guds) vilje i mennesker. Det betyder med de ord, at ligesom Gud er mennesker kærlighed, som man udtrykker med den fælles Helligånd. Både Gud og mennesket har derfor en og samme kilde, hvilken er Helligånden, hvor begge sammenhængende har den. Helligånden er forbindelsen til vores sande spirituelle natur, der er kærlighed. Dette fordi: Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et. I projektbeskrivelsen oplyses blandt andet også om dette: "Der er sådan et kærligt forhold til det guddommelige, livet, en selv, hele menneskeheden og´alt´ som Riget." Der er en uskyldig renhed ved Helligånden. Hvordan ser du Gud?
Biblen, NT - Matthæus (Jesus bjergprædiken): "Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud."

2. Projektets beskrivelse oplyser blandt andet: "Det er et anonymt sted for folk. Både de projektansvarlige, personalet og gæster er alle lige vedrørende race, køn, status i samfundet, alder, seksualitet, etnicitet, nationalitet og kropslig/psykisk tilstand. Penge er intet værd sammenlignet med folket. undgå dikterende foredrags og prædikener." Særlige religiøse titler er dermed ikke med.
I dette emne ´troldspejl´ citerede jeg blandt andet om religiøse/spirituelle autoriteter fra Biblen, NT - Johannes´ Første Brev: "er der nu fremtrådt mange antikrister. Dette har jeg skrevet til jer om dem, der vil føre jer vild. Men I er blevet salvet af den Hellige. I jer bliver den salve, I har fået af ham, og I har ikke brug for, at nogen skal lære jer noget; men da hans salve lærer jer alt – og det er sandt og uden løgn, sådan som den har lært jer."
Jeg sagde blandt andet: "Helligånden er denne salve. Biblen og det religiøse ritual Dåben er ting, men sandhedens ånd er noget andet om det evige selv. Lad den inspirerende vejlede os om livets retningslinjer." Helligånden er både et med os og Det guddommelige, hvor Mennesket er billedet på denne trehed.

3. NEJ! Du har misforstået mig.
#30154 - 31/05/2020 18:50 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg skrev:
Citat:
Jeg ved ikke noget om Helligånden, men fornemmer at der må være noget bag - og i - miraklet: verdens væren - en væren, som for mig er en kilde til kærlighed.
Du svarede:
Citat:
Jeg er enig med dig i det om kærlighed.
Jeg forsøgte at komme til klarhed over, hvor du står - ud fra, hvad du har skrevet, men du svarer, at jeg har misforstået dig, og i tråden VÆREN - IKKE VÆREN opfordrer du mig til at "slappe af".
Ok - så gør jeg det, men sig så ikke, at jeg ikke har interesseret mig for, hvad du skriver blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30158 - 01/06/2020 04:06 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Arne Thomsen]
Tillykke med fødselsdagen Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Spørg gerne, men forstå, at jeg kan ikke altid hurtigt besvare, tak!
#30161 - 01/06/2020 14:19 Re: OPLYSTHED ( ny version ) [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Helt ok - naturligvis.
Jeg forsøger mig så igen:
Du har haft en/flere store og gode oplevelser, som sætter dig fri af diverse religioner og alene fokuserer på, hvad du kalder: Helligånden.
Udadtil har det ført dig til et medmenneskeligt projekt.

Hvis det også er en misforståelse, kunne du så ikke rette det?

M.v.h. Arne smiler Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel heart
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 12 < 1 2 ... 9 10 11 12 >

Seneste indlæg
Samtaler omkring bålet...
af Arne Thomsen
09/07/2020 21:37
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
09/07/2020 08:56
Vi læser det Nye Testamente
af ABC
01/07/2020 22:40
Lyser på vej
af somo
01/07/2020 22:29
Mellemrummet
af RoseMarie
30/06/2020 22:28
Nyheder fra DR
Belgisk vaccine beskytter hamstere mod c..
09/07/2020 22:53
Efter stigende smittetal: Regeringen luk..
09/07/2020 22:32
Aller-sælger solgte demente Inger tre a..
09/07/2020 21:16
Dyster FN-prognose: Vi risikerer at over..
09/07/2020 21:00
Det her show gør tykt grin med dit mani..
09/07/2020 19:58
Nyheder fra Religion.dk
Eddike, kamelspyt og rodudtræk: Jødedo..
09/07/2020 06:17
Sex, skyld og skam i kristendom: ”Når..
08/07/2020 06:08
Religion i kufferten: Det betyder dine s..
06/07/2020 06:15
3 film: Sådan skildres Himmeriget
02/07/2020 05:50
Satanismens indtog i Danmark
30/06/2020 06:00