annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 36 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 35 36 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2891 - 15/08/2008 08:33 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Jakob.

Så fik du omsider "slugt kamelen", at du ikke troværdigt kan fremsætte en påstand (om at gud(er), engle osv. ikke eksisterer) uden bevis.
Det var du længe om, synes jeg, men velbekomme da.
Jeg synes, det tjener dig til ære, at du omsider fik det gjort.

Hvordan du så kan komme til den opfattelse, at jeg vil acceptere alle mulige "magiske" påstande om "metafysiske entiteter" ved jeg ikke, men jeg kan forsikre dig, at du her er helt på vildspor, og at jeg ikke har - eller vil - give dig anledning til sådanne vildfarelser.

Mennesker må selvfølgelig, efter min mening, hver især tro lige, hvad de vil - om gud(er), engle, dæmoner, nisser, trolde, lyserøde svævende elefanter, Tornerose osv. - men de har selvfølgelig, mener jeg, ingen ret til at pådutte andre deres tro eller mening - enten de så er religiøse, agnostikere eller ateister, eller hvad de er.

Det er da vist nok dét, man kalder trosfrihed smiler
Og det går jeg ind for.
Gør du ikke?
Eller skal der være visse forbud - angående gud(er) osv.? smiler

Hvis vi så forlader alle påstandene hvad religioner, religiøsitet, spiritualitet, transcendens osv. angår - påstande er jo selvsagt umulige her - kommer vi vel til spørgsmålet, hvad vi hver især vælger at tro eller mene om vores tilværelse (Hvem vi er, hvad verden er, og hvad vi vil).

Det synes ikke at interessere dig - du vil åbenbart hellere kæmpe mod andre menneskers guder, dæmoner osv. - men det er vel netop sådanne eksistentielle spørgsmål, der er årsag til - dynamikken bag - menneskers religiøse forestillinger - enten det så blot er "der er mere mellem himmel og jord" eller det er et fuldt udbygget religiøst univers med trosbekendelser, hellige skrifter, dogmer, teologi, ritualer, præsteskab osv.

Hvis du virkelig ønsker, som du skriver, "at have nosser til, at gemme skidtet væk", så tror jeg ikke, du kommer nogen vegne, hvis du ignorerer kilden til, hvad man vel kan kalde de metafysiske forestillinger.

"- lad os bygge noget op som tager udgangspunkt i det liv vi med sikkerhed har -", skriver du.

Jo, den er jeg helt med på.
Men hvad er det egentlig, vi har med sikkerhed?

Den materielle verden, vores egen biologi, vores bevidsthed, det ubevidste, vores forstand, vore følelser, fornemmelser og intuitioner, vore individuelle og ukendte skæbner, tilfældighed - andet?

Vi fødes, vi lever, vi dør.
Og det er da temmelig klart, synes jeg, at forstanden, rationalisme, ikke magter opgaven at svare på de eksistentielle spørgsmål.

Så ser jeg ikke noget underligt i, at ganske mange mennesker vover sig udover rationalismens grænser - ud på det dybe vand - og her bruger alle de evner, de har, til - sammen med forstanden - at skabe mening i tilværelsen.

Det er nemt nok at skyde etablerede, stivnede og korrupte religiøse systemer ned, og det er rimeligt at gøre det, synes jeg.

Det er knap så nemt at skabe en bedre mening med tilværelsen, vil jeg mene.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/08/2008 08:40)
Top Svar Citer
#2894 - 15/08/2008 09:55 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Ransom]
Zen
Uregistreret

Det ser ud til, at en eventuel gud kun er afhængig af din opfattelse

Gud er ikke afhængig af "opfattelse" overhovedet. Gud er.
Top Svar Citer
#2895 - 15/08/2008 09:59 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: ALH]
Zen
Uregistreret

Det var ikke meget, dit indlæg havde at byde på. Heller ikke hvad angår debat - det med at kaste bolden tilbage.

Forarger det dig, at jeg sagde, at tro uden forståelse er blind? Salige er de, som virkelig tror - de tror, fordi de har forstået.

Men det handler måske om det med ikke at gå på kompromis (og især ikke med kristne, vel?)...

Hvilke kompromisser er der at indgå? Gud lader sig ikke skubbe ud af balance, blot fordi mennesket vil møde Ham på deres egne præmisser.

Gud er ikke religiøs - hverken kristen, muslim, jøde, hinduist eller noget andet.
Top Svar Citer
#2896 - 15/08/2008 10:07 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Zen
Uregistreret

Hvis en eller anden gut eller gutinde siger, at et eller andet overnaturligt eksisterer, så må vedkommende sgu diske op med beviser

Gud er ikke "overnaturlig". Så længe, du ikke har gjort dig klart, hvad "Gud" er, vil dine påstande om Ham være tomme.

Der kan ikke føres bevis for Gud, da Gud transcenderer sproget. Men hvis den enkelte går vejen, kan han selv finde Gud. Hvert menneske må selv gå vejen.

Du kan heller ikke holde en ske op for næsen af en anden og forvente, at han smager suppen.
Top Svar Citer
#2897 - 15/08/2008 10:08 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: ]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Zen - hvilke guder dyrker du?
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 36 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 35 36 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Israel og Hamas er stadig langt fra hina..
27/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk