annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4459712
Et andet syn 1171657
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 932494
Jesu ord 816656
Spirituel omsorg 772437
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 10 gæster og 92 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 32 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 31 32 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28799 - 13/12/2019 00:36 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Min og din holdning til tilværelsen er fuldstændig uden betydning, det er det liv (inklusivt Gudsliv, eller liv med Gud) vi har og lever der betyder noget.

Holdning og tro som du og Tikka opfatter tingene er fuldstændig irrelevant, det er dekadent gold intellektualitet, rationalitet, og har ikke noget som helst at gøre med hvad vi lever på og i kraft af.

Nu drøfter jeg din ringeagt og disrespekt for hvad jeg skriver. Det er hvad vi drøfter. Religiøs tolerance er straks noget andet.
#28800 - 13/12/2019 01:00 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Hanskrist
Min og din holdning til tilværelsen er fuldstændig uden betydning, det er det liv (inklusivt Gudsliv, eller liv med Gud) vi har og lever der betyder noget.

Holdning og tro som du og Tikka opfatter tingene er fuldstændig irrelevant, det er dekadent gold intellektualitet, rationalitet, og har ikke noget som helst at gøre med hvad vi lever på og i kraft af.

Nu drøfter jeg din ringeagt og disrespekt for hvad jeg skriver. Det er hvad vi drøfter. Religiøs tolerance er straks noget andet.

- Ens liv (inklusivt Gudsliv, eller liv med Gud) er vel det der skaber ens holdning til tilværelsen.
Sådan er det for mig.

Top Svar Citer
#28803 - 13/12/2019 12:15 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.

Jeg ønsker ikke at vise dig "ringeagt og disrespekt", men det er - trods adskillige forsøg - ikke lykkedes mig at finde mening i det, du igen og igen skriver.
Det betyder ikke, at jeg underkender din religiøse holdning - blot at du ikke har forklaret den forståeligt for mig.

Dine voldsomme og hidsige angreb på mig som menneske derimod får mig til at tænke på, hvad det mon egentlig er, der plager dig.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28805 - 13/12/2019 14:19 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Dine voldsomme og hidsige angreb på mig som menneske derimod får mig til at tænke på, hvad det mon egentlig er, der plager dig.

jamen Arne jeg finder ikke der er noget der plager mig, ud over din konstante gennem nu mere end 15 års disrespekt og latterliggørelse hvad jeg skriver. Og hver gang jeg oplever det, gir jeg dig igen, er det så svært at forstå mand??????

Jeg har intet imod at folk mener hvad jeg skriver er uinteressant og noget vrøvl, du kalder det uforståelige floskler der aldrig bliver forklaret, altså hvor begreberne ikke bliver afklaret og forklaret i forhold til noget vi forstår og har god viden om. Netop dette er jeg kendt for at magte som ingen andre og jeg har gjort det overfor dig et utal af gange, men lige lidt hjælper det.

I mange år troede jeg du spillede idiot overfor mine tekster med vilje, af strategiske grunde, men indenfor de sidste år, er jeg begyndt at indse det måske skyldes din manglende almene orientering i visse videnskaber og måske manglende evne til at forstå tekster, læse indenad.

Selvfølgelig har det også noget at gøre med hvilket århundrede og årstal man var ung og frisk i hjernen og hvor man dannede sin virkelighedsforståelse og tilegnede sig et verdensbillede. Og tydeligvis har du Arne og Simon og Bjørn noget tilfælles her, såvidt den tidsånd I er blevet præget af da I var fra konfirmationsalderen til de 30 år. Den generation der er imellem os kan jeg tydeligt mærke, på virkelighedsforståelse og det verdensbillede vi forsøger at danne os. Hvis man skal forstå jeres ateisme og din religiøse pseudo ateisme, så er det en fordel at vide hvilken tidsånd I var unge i.

Nogle som Kræn-p og andre formår at blive ved med at udbygge deres virkelighedsforståelse og udvikle på deres verdensbillede. Richard Dawkins fx er også i bevægelse og Bjørn havde iøvrigt ret, trak det længste strå, i sin ivrige debat såvidt Dawkins med Simon.

Simon og Sam Harris fx er fanatiker, fundamentalistisk fanatisk ateisme står vi overfor her, der er så dumsmart og politisk korrekt at man krøller tæerne når publikum gir ham applaus. Alt er firkantet og idiotisk hos disse og der er ingen, INGEN, forståelse fx den kontinental europæiske mellemkrigstidens livsfilosofier og eksistentialisme. Og det skyldes angelsaksisk kulturs dominans efter anden verdenskrig, og Allan Bloom's "Historien om Vestens Intellektuelle forfald" (The closing of the american mind") forklarer hvad det er der her gik tabt af filosofisk dannelse i den dominerende angelsaksiske kulturkreds som iøvrigt Simon og Bjørn har slugt råt såvidt når vi taler positivisme og naturvidenskab, mindre nok når det gælder litteratur og almen dannelse indenfor humaniora.

Moderne neurovidenskab har bragt livsverdenen (eksistentialisme og livsfilosofierne) og mere eksakt naturvidenskab på talefod. Fordi videnskab har været mest beskæftiget med sort kemi i forbindelse produktion og teknik, har vi ikke i mange år haft en forståelse for at vi mennesker er seende og tænkende væsner, med ansigt og personlighed, og at dette også har biologiske og kemiske konsekvenser, således at et menneske kan ændre sin egen biologi, ved alene at forholde sig til sine drømme, visualisering og fantasier, og ellers udsyn, og det skønne smukke og æstetiske, som vi ret for alvor ser i spil når vi overvældes af naturens skønhed eller kvindes ansigt og skønhed og former.

Vi mennesker lever jo ikke i sort det som naturvidenskab i mange år har bildt os ind, hvorfor vi fandeme takke ja til medicin, sort kemi, vi burde i stedet for lære om naturens skønhed og det modsatte køns skønhed og former. Altså den medicin = terapi vi mennesker burde tilbydes, skal være billede terapi, det guds billede vi er skabte i, naturens skønhed og det modsatte køns skønhed og attraktion, at rette opmærksomheden herimod, ville aktivere de motiver, MOTIVATIONER og ARKETYPER der alene formår at tænde op under vores sjæl og legemes vitalitet og vores ånds mening, ægte mål og retning, så vi ikke synder, fejler vores liv, rammer ved siden af med vores liv, forfejler, mislykkes og fortaber, vores liv.

Måden jeg taler biologi på, og så måden I tre fra forrige århundrede forstår kemi og biologi, er radikalt forskelligt, også derfor jeres ateisme og at jeg ikke ser religion som skadeligt, tværtimod.

At kunne tænke i billeder (visioner, motiver, motivationer og arketyper) som religion gør, har en større recovery og healing, og helbredelse potentiale på os mennesker end at æde sort kemi, medicin, piller, og psykofarmaka som lægen og psykiateren vil pådutte os i vores middelalderlige uvidenhed såvidt den menneskelige biologi.
#28808 - 13/12/2019 17:55 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Når du skriver:
Citat:
Måden jeg taler biologi på, og så måden I tre fra forrige århundrede forstår kemi og biologi, er radikalt forskelligt, også derfor jeres ateisme og at jeg ikke ser religion som skadeligt, tværtimod.
ord, som jeg forstår også er møntet på mig - viser det helt tydeligt, at du i hvert fald ikke ved, hvor jeg står.

Jeg er ikke ateist, men finder de fremherskende guds-forestillinger for snæversynede.
Så allerede dér er du på vildspor!

Jeg oplever verdens væren som overvældende vidunderlig - i forhold til den absolutte intethed.

Hvad der er bag denne væren - og overalt i den - er for mig, hvad vi almindeligvis kalder: Gud.

Og hér fornemmer jeg umiddelbart den helt dybe altomfattende kærlighed.

Nærmere kommer jeg det ikke - og det tror jeg heller ikke, jeg skal.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 32 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 31 32 >

Seneste indlæg
Lyser på vej
af Arne Thomsen
25/01/2020 17:16
Mellemrummet
af Simon
25/01/2020 13:41
Mening med mit liv?
af ABC
24/01/2020 17:58
At være KIRKE i verden
af ABC
22/01/2020 21:20
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
21/01/2020 11:46
Nyheder fra DR
Påkørte og dræbte cykelrytter: Får b..
27/01/2020 13:21
Fra fodboldspiller til realitystjerne: N..
27/01/2020 12:13
Pizzaposen er forbudt, bagerposen får l..
27/01/2020 11:55
Udenrigsministeriet er i kontakt med fle..
27/01/2020 11:10
Fægtning, yoga og kampsport: 8.600 elev..
27/01/2020 10:45
Nyheder fra Religion.dk
Jair Melchior: Minoriteter er vigtige i ..
27/01/2020 06:33
En rejse i krydsfeltet mellem overmodig ..
26/01/2020 22:00
Kinesisk nytår 2020: Lykke og rigdom ve..
23/01/2020 11:13
Oversigt: De 12 kinesiske dyretegn
23/01/2020 06:25
Stjernernes betydning i antikken
22/01/2020 07:12