annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4463343
Et andet syn 1171924
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 933166
Jesu ord 816921
Spirituel omsorg 772589
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 5 gæster og 14 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 32 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 31 32 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28761 - 10/12/2019 00:09 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Underligt nok er det først ved tab af det selvfølgelige, man ofte bliver opmærksom på værdien af det tabte. Derfor bør man også opøve taknemmelighed for det mindste, da det hjælper en igennem trælse situationer som ingen slipper for.

Top Svar Citer
#28764 - 10/12/2019 11:40 Re: OPLYSTHED [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Godt brølt - anonyme løve tommelop

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#28782 - 12/12/2019 13:43 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg vil gerne til bunds i tingene.

Hvad hjælper det at der er noget, hvis det der er, er noget lort? Ville det så ikke være bedre, at der ikke var noget? For mig handler det ikke bare om at være til. Det er selvfølgelig forudsætningen for at kunne opleve eksistensen, men hvis eksistensen er noget lort, så vil jeg hellere være foruden denne mærkelige gave. Ja, der er noget, og ikke intet, og det er da fantastisk...det kan jeg såment godt følge dig i...men hvad er det så der er? Står vi overfor et univers som bare gentager sig selv hele tiden? Altså den samme dårlige historie? Hvor mange mennesker skal ikke gennem lort, hvis det er tilfældet? Nej, nu må vi have Gud på banen...ellers ender vi jo med at blive skøre?

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#28784 - 12/12/2019 15:11 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Enig Jan 😍 ❤️

Citat:
Gud, som gør de døde levende og kalder på det, der ikke er til, så det bliver til.

Al religion fra tidernes morgen sætter mennesket i forbindelse med Gud og det guddommelige og gør os i denne relation til nye skabninger.

Den Paulinske KristusMystik og Spiritualitet, vores i Kristus væren, vores entusiasme = i Gud væren, er recovery, er healing, og er selvaktualisering (den Helligåndens person og gerninger med os som Paulus så smukt beskriver denne karismatiske individuation og selvaktualisering).

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Men i alle de år jeg har kendt Arne har han bekæmpet kristendommens trosliv og SPIRITUALITET. Arne er et barn af 68 oprørets østlige inspiration om det religiøse, hvor mennesket ingen eviggyldig struktur har, jeg'karakterstruktur personlighed og selv'verden sjælelig struktur har (hvor vi ikke blot er en my my mikroskopisk del af universet, men hvor universet er en del af os, fordi vi mennesker omfatter og participerer i alt der er uden at blive opløst, gå til grunde, i kraft af Guds Ånds Værens Kraft).

Arne vil ud i det, og vi andre opfatter Spiritualitet og det religiøse, ihvertfald kristendommen, som et jeg'du forhold.

Hvor vi i vores ENTUSIASME = i Gud væren = i KRISTUS VÆREN opnår recovery, opnår healing, helbredelse, såvel som vi her finder vores karismatiske individuation og selvaktualisering gennem Helligåndens person og gerninger med os, ja vi genopstår og bliver nye skabninger, nye mennesker.

Dette har alle dage været religions essens, miraklerne mellem Gud og mennesket, hvor mennesket takket være Gud, Guds Ånd og Guds Ånds Kraft opnår recovery, healing og individuation og selvaktualisering.

Alt hvad jeg skriver bunder i 1 Kor 2.

Alt det her er blasfemi for visse konservative kristne bibelfundamentalistiske dogmatiske retninger (som Arne og Tikka trækker på) og er fuldstændig utænkelig i 68 oprørets østlige inspirerede religiøsitet (som Arne også trækker på), hvor menneskets karakterstruktur og personligheds dannelse skulle opløses. Arne og Sam Harris og mange andre er religionsfilosofisk set stadig på den vogn. Også derfor deres had til den vestlige KRISTUS SPIRITUALITET og KULTUR.

Da jeg første gang hørte om Arnes ikon oplevelse, jublede jeg, men jeg fik hurtigt armene ned igen, Arne har overhovedet ikke erfaret sin ikon oplevelse som en Kristus begivenhed, ikonoplevelsen er slet kontekstet i kristen spirituel retning. Ikonoplevelsen stritter ud i det blå og er ikke integreret overhovedet i Arne's verdens værens panteisme. For Arne er det religiøse passiv beskuelse der kræver at vi gir afkald på os selv, vores personlighed og jegkarakter'struktur såvel som vores kreative selvaktualisering.

Hvis et menneske tror på at menneskets gudsforhold er nøjagtig lige så intimt intenst dynamisk kreativ og personlig som det vi finder hos Jesus i Nye Testamente så skal man gå i en stor bue udenom Tikka og Arne. Tikka tror det er noget overtroisk supranaturalistisk der intet har med os at gøre, hos hende er Gud gået død i Jesus og bibelens ord, og hos Arne har Gud ikke noget som helst med os mennesker at gøre. Begge positioner, Arne og Tikka's positioner, er kendte dogmatiske positioner, som vi også finder i vore dages tidehverv, den Krarup'ske, og hos Sørine Godtfredsen. Det er go latin og Tikka elsker denne position, fordi man så kan angribe New Age i et og alt uden at kunne skelne hvad der er ægte kristen spiritualitet i New Age.

Mvh HansKrist

PS:

At sige radikalt fra overfor Tikka's position og Arne's position og ja Gerth's religiøse vrøvlesnak, er et spørgsmål om liv og død. Læs Rom 8, selv Paulus sætter det så meget på spidsen. Dersom et menneske lader sig trække rundt i manegen af Tikka og Arne og Gerth, det vil kunne fortabe miste sit liv med Gud.

At de ikke tror på at mennesket lever i et/en eksistentiel kreativ dynamisk jeg'du gudsforhold er op til dem, men vi må ikke tillade at de forvirrer os der tror på dette, så vi ikke får det gudsliv vi ellers står til. De må ikke forhindre os i at gøre store fremskridt.

Hvilke fremskridt der har været i mit liv fra den dag jeg en gang for alle fik sagt fra overfor Tikka's JV bibelfundamentalisme er ikke småting og der kommer i nærmeste fremtid et indlæg om dette forhold, hvor hurtigt recovery og healing indfandt sig efter at jeg endegyldigt sagde fra overfor Tikka.

Det glæder mig at Tikka tog så venlig imod min tagen afstand fra hendes position.
#28786 - 12/12/2019 17:44 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Jan/ABC.

Du hævder at livet er noget lort.
Jeg hævder, at det er et vidunder.
Den forskel må vi lige nu leve med blinker

Men du kan jo ikke ændre verden.
Den eneste mulighed, du har, er jo at udvikle dig selv.
Finde ud af at leve med lortet - eller stå af.

Og er det nu også lort?
Sulter og tørster du?
Har du smerter - i din krop eller i dit sind?
Det hjælper ikke blot passivt at være utilfreds tommelop

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 32 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 31 32 >

Seneste indlæg
Sikhisme
af Arne Thomsen
27/01/2020 22:27
Lyser på vej
af somo
27/01/2020 20:20
Mellemrummet
af Simon
25/01/2020 13:41
Mening med mit liv?
af ABC
24/01/2020 17:58
At være KIRKE i verden
af ABC
22/01/2020 21:20
Nyheder fra DR
Netanyahu opgiver at få immunitet i sag..
28/01/2020 11:09
Byggerod i staten: Styrelse i strid med ..
28/01/2020 11:00
Coronavirus: Australske skolebørn blive..
28/01/2020 10:16
Hvorfor vil Frederiksen ikke betale mere..
28/01/2020 09:45
Kommune fyrer medarbejdere: Beder frivil..
28/01/2020 09:10
Nyheder fra Religion.dk
Immigrantmuseet fortæller sikhernes dan..
28/01/2020 06:19
Jair Melchior: Minoriteter er vigtige i ..
27/01/2020 06:33
En rejse i krydsfeltet mellem overmodig ..
26/01/2020 22:00
Kinesisk nytår 2020: Lykke og rigdom ve..
23/01/2020 11:13
Oversigt: De 12 kinesiske dyretegn
23/01/2020 06:25