annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4561639
Et andet syn 1180335
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 945588
Jesu ord 822266
Spirituel omsorg 775813
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 8 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 54 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 53 54 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28717 - 07/12/2019 00:12 Re: Gerth Drost [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Jeg synes I sætter grænser for Gud

Er I bange for Gud

For mig det virker som abstrakt spekulation

Hvad Gud kan og hvor Gud må være og gøre sig gældende er vel ikke op til os?

Jeg fornemmer I er bange for Gud

For Gud i jer - for Gud med jer

Jeg forstår ikke at I har så travlt med at ekskludere og skubbe Gud fra jer

Hvorfor skulle Gud dog ikke kunne være her, uanset hvad I to mener om den sag?

Gud er ihvertfald her hos mig

Måske også fordi jeg ikke har noget imod Gud, som hørende livet til og værende personlig for mig, møde mig personligt, være i et personligt møde med mig

-0-0-0-0-0-

Iøvrigt står der "i første omgang"

I første omgang indser han mere og mere, at Gud er et mysterium. Gud er "Den helt Anden", usynlig, ubegribelig, fuldkommen transcendent, hinsides alle ord, hinsides enhver forståelse.

Måske det var på tide I kom til næste omgang på tide I tog næste skridt

Og bare lod Gud være Gud og hvad og hvem Gud altid har været for os mennesker

Måske alt det med Gud er erfaringsnært og ikke så svært som I gør det til

Personligt melder jeg mig ud af overtro og abstrakt spekulation, snak/tale om Gud

Jeg siger som Paulus, vi tilbeder ikke en ukendt Gud, en Gud vi ikke kender personligt i et jeg-du forhold som et fader søn forhold

Hvorfor skulle bøn og personlig samtale og møde med Gud være udelukket, bare fordi Du og ham den anden ynder at tale dogmatisk om Gud

Jeg vil gerne sige to ting: det er ikke overtro og det er ikke svært men erfaringsnært ligetil

Vi må ikke gøre tingene så vanskelig og abstrakt for os selv

Jeg er mere sikker på Gud end på mig selv

Og med Gud har jeg det godt med mig selv

Uden Gud I skulle lige vide hvad jeg kan finde på at sætte i stedet

Ja jeg frygter det vi sætter i stedet for Gud, erstatter Gud med

Det gudløse menneskes afgudsdyrkelse, hvad de finder på at overgive sig til, give sig hen til

Jeg tror aldrig jeg har sagt noget om Gud jeg ikke har personlig erfaring med, men bibelfundamentalister og teologer der gør sig abstrakte dogmatiske tanker om Gud (som din Kallistos Ware) I farer løs på mig.

Hvad er det lige I har gang i???

Nu gider jeg ikke det pjat mere, fra nu af kalder jeg en spade for en spade og Gud for Gud

Gud hjælper mig og sådan har det altid været - sådan er religion opstået, som den magt og kraft og meningsfylde vi føler i os der formår at hjælpe os

Det er et nærvær i vores liv ingen af os kan være i tvivl om hvis vi tør det og trodser alle vores fordomme og intellektuelle dogmer og kloge tanker om Gud. Og jeg kender ingen der tænker så dogmatisk som du Arne. Straks talen bliver om Gud, så er du der Arne med alle dine dogmatiske tanker såvidt og du sparer ikke på gloserne om blasfemi og hvor vulgært du opfatter menneskers simple enkle erfaringsnære tanker om et nært intimt personligt frugtbart gudsforhold

Nøjagtig som bibelfundamentalisterne står I vagt om henholdsvis at slå mennesket i hovedet med bibelen eller dogmerne

Jeg bliver så træt af al jeres djævelskab (løgnagtige klogskab), ja pas på, det er sgu ikke fra Gud når I angriber menneskers erfaringsnære Gudsliv, liv med Gud, bønsliv

Hvordan vi skal bede har Paulus lært os i 1 Kor 2 og Rom 8 og intet er smukkere og mere praktisk brugbar

Det er slet ikke så svært

Det er meget enkel og ligetil

Og fyldt med fryd og nyd og lyst er det

Ganske selvforstærkende når man først har overvundet sig selv og sin modstand imod det religiøse som er det mest værdifulde vi mennesker ejer, står i forbindelse med

Hvad ville livet være for os mennesker uden religion, uden Gud?

Tomt og fejlslagen og fyldt med alskens afgudsdyrkelse

Intet er mere skræmmende end hvad det gudløse menneske udfylder sit vakuum og meningstab med

Magt prestige ære og usolidarisk økonomisk magt og havesyge

Kun det religiøse menneske formår at undgå og holde sig fri af så fuldstændig tåbelig en livsstil, livsførelse uden format, menneskelig format
#28722 - 07/12/2019 15:40 Re: Gerth Drost [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Ja, Hanskrist, du bryder dig tydeligvis ikke om den engelske græsk-ortodokse kristne biskop Kalistos Ware, som jeg har citeret ham.
Hans ord åbner jo heller ikke for, at du kan "helliggøre" dig selv - som både du og Gerth jo på hver jeres måde forsøger.
Hans ord er jo heller ikke i strid med Lukas, 17, 20-21:
Citat:
Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: »Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.«
eller Thomas Evangeliets logion 113:
Citat:
Hans disciple sagde til ham: "hvornår vil riget komme?"
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."
Bjergprædikenens saligprisninger - her - priser ikke mennesker, der hævder at kende Gud eller det guddommelige, men derimod de, der er "rene af hjertet".

Man kan godt svagt fornemme "Guds Rige" - som vi udtrykker det - uden dermed at hævde at kende Gud, vil jeg påstå.

Jeg påstår ikke, at du Hanskrist og Gerth er falske, men jeg påstår heller ikke, at I er ægte - og at I håner anderledes troende - bl.a. mig - det svækker min tillid til jeres "hellighed" - eller hvad I nu vil kalde det.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#28730 - 07/12/2019 19:16 Re: Gerth Drost [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Hvorfor opfordre du dem ikke bare til at drikke nogle øller og kneppe et par får ude på marken stortchock Har du nu drukket igen og syndet...nej...nu sidder jeg bare og morer mig over al lortet...og tænker...hvor fanden er Simon nissemand henne...ikke nogen til at sætte mig på plads halvfuld Galning kaldte de ham...ja...og er der noget at sige til det? Fisk i en blender? Hvad fanden har de kunstnere gang i ler Hvor er du henne Lene? Nu skriver jeg snart en klagesang til dig og siger at HansKrist gerne vil tale med dig om Kristus:

https://www.youtube.com/watch?v=XPmBnnon0Ek

Vil du have hendes email? Kun for dig HansKrist (privat besked)...men ikke noget med at score hende blinker Hvor gad jeg godt at se jer allesammen ude på dansegulvet heart

https://www.youtube.com/watch?v=AqS4aNi0HQY

Så skulle jeg nok sniffe lidt coke og danse røven ud af bukserne på hele flokken...ja...hvad gør man ikke for sagen yeah

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#28731 - 07/12/2019 19:44 Guds ånd ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Citat: #28699 - 05/12/2019 22:33

Arne: Hvad "berigelsen" egentlig går ud på, fortæller de ikke ret meget om.

- Kodeordet er Helligånden – ”De” tror de har Helligånden stortchock

"Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et". ### Gerth

"Som kristne er det ikke bibelen vi tror på, men Gud i Kristus og os i Kristus og Kristus i os, hvor vi har hele guddomsfylden i kød og blod, fx vores legeme er et tempel for Helligånden." ### Hanskrist

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

HK:
Citat:
Det er vigtigt at du forstår jeg ikke er idiot og jeg gider altså ikke bibelfundamentalisme, det er uden tro = den levende gørende ånd,

- Den levende gørende ånd er ikke tro, men den der leder til og styrker sand tro.

HK:
Citat:
” … ordene, der døder os som Paulus siger … ”

Paulus skriver:

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Kor/3

- Der er ikke tale om, at ordene/bogstavet slår ihjel - døder, men at Moseloven ikke giver evigt liv, som troen på guds udsendte søn gør ifølge skrifterne.

Altså: Moseloven giver ikke evigt liv ved overholdelsen af denne. Den lærte guds udvalgte folk hvad synd var - og var ud over at samle et folk også til opdragelse, indtil Jesus havde ofret sit liv, og derved kom guds ånd Jesu disciple til hjælp indtil verdens ende ifølge skrifterne.

*

Det med ånden er interessant. Ånden Jesu disciple kan blive salvet med og eller få.

Hvad er det for en størrelse – udover den opfattes som ren og sand, og ikke kan købes for penge, men kun erhverves ved at gøre guds vilje i en sådan grad, at legemet hvori den kan opholde sig omtales som et tempel ...

... og at ånden som frembragte himmel og jord kommer fra gud, og at den hos mennesket kan kendes på sin frugt ...

Ånden

Den ånds salvede/beseglede Paulus troede, han skulle arve guds rige og være sammen med Jesus i al evighed, da han mente, han tilhørte guds Israel, som betød, at hans tjeneste for gud var til døden, for at vinde sejrskransen som han udtrykker det …

Det handler om at være loyal og kæmpe kampen, når man er kaldet, draget - eller udsendt af gud, som Jesus.

Paulus skriver:

I øvrigt, vær stærke i Herren og i hans mægtige styrke. Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb. Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I kan stå imod på den onde dag, overvinde alt og bestå. Så stå da fast, spænd sandhed som bælte om lænden, og ifør jer retfærdighed som brynje, og tag som sko på fødderne villighed til at gå med fredens evangelium. Overalt skal I løfte troens skjold, hvormed I kan slukke alle den Ondes brændende pile. Grib frelsens hjelm og Åndens sværd, som er Guds ord. Under stadig bøn og anråbelse skal I altid bede i Ånden og holde jer vågne til det og altid være udholdende i forbøn for alle de hellige – også for mig, om at jeg, når jeg åbner min mund, må få ord til frimodigt at gøre evangeliets hemmelighed kendt, det, som jeg i lænker er sendebud for. Bed om, at jeg ved evangeliet må få frimodighed til at tale, som jeg skal.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ef/6

Så ånden er ikke bare noget man har eller får fordi man syntes det kunne være fedt. Den gives kun til de som tror og handler derpå, en fri gave som kun kan bruges til guds ære.

Frelsens hjelm og Åndens sværd, er Guds ord - og det er jo som bekendt helt frit om man vil tro og være en Jesu discipel.

Håber indlæg giver mening efter jeg har beskåret det flere gange.

Top Svar Citer
#28734 - 07/12/2019 20:40 Guds rige??? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Arne:
Citat:
Man kan godt svagt fornemme "Guds Rige" - som vi udtrykker det - uden dermed at hævde at kende Gud, vil jeg påstå.

Det må du forklare.

Hvad er guds rige?

Hvordan kan du fornemme det?

Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 54 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 53 54 >

Seneste indlæg
Klima- og Corona-krise
af Arne Thomsen
28/03/2020 12:30
Gerth Drost
af Gerth
27/03/2020 22:27
Mellemrummet
af Simon
27/03/2020 14:39
Lyser på vej
af Simon
27/03/2020 14:14
OPLYSTHED ( ny version )
af Gerth
07/03/2020 03:30
Nyheder fra DR
LIVE Seneste nyt om coronavirus
29/03/2020 07:18
Mød din (måske) ældste forfader: En 5..
29/03/2020 07:14
10 kendte anbefaler yndlingsserier: 'Jeg..
29/03/2020 07:05
Væltet træ aflyser tog mellem Nyborg o..
29/03/2020 06:25
Flere end 2000 med coronavirus er nu dø..
29/03/2020 06:18
Nyheder fra Religion.dk
Coronarestriktioner set fra et løgstrup..
27/03/2020 06:00
Er min mand og jeg stadig islamisk gift?
26/03/2020 11:45
Kan man ifølge islam hævde, at corona ..
26/03/2020 05:55
Hvordan har slavehandel påvirket det re..
25/03/2020 06:12
Donald Trump iscenesætter sig selv som ..
24/03/2020 05:54