annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4350508
Et andet syn 1164450
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 922091
Jesu ord 811845
Spirituel omsorg 770036
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
0 registrerede 39 gæster og 124 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 20 < 1 2 ... 17 18 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28673 - 29/11/2019 21:24 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Den Kristus Ikon - på en lille græsk Ø, på en mindre bjergtop over en subtropisk urskov - som jeg for længe siden lærte noget af, tilhører jo den græsk-ortodokse kristendom - som Luther vist troede var totalt udraderet af de muslimske osmanner -"Tyrken".
At dette symbol - en i bøn og askese bemalet træplade - kan udstråle og inspirere til den helt dybe altomfattende kærlighed, det er måske ikke helt uforståeligt, men at dette symbol også kan betvivle egen dogmatiske troværdighed, det fatter jeg ikke.

Imidlertid - at andre har et ret lignende - men dybere - budskab kommer jeg nu i tanker om, at have set.
Det er den engelske græsk ortodokse biskop Kallistos Ware, der i sin bog: The Orthodox Way oversat til dansk af den danske græsk ortodokse præst Poul Sebbelov VEJEN - Ortodoks kristendom ISBN 87-988460--0-0 skriver:
Citat:
Den, der rejser ad den åndelige vej, bliver i stigende grad, jo længere han bevæger sig fremad, opmærksom på to modsatrettede fakta: evigheden er anderledes og dog nær. I første omgang indser han mere og mere, at Gud er et mysterium. Gud er "Den helt Anden", usynlig, ubegribelig, fuldkommen transcendent, hinsides alle ord, hinsides enhver forståelse.
Transcendent: som overskrider eller ligger uden for visse grænser, især grænserne for menneskelig erfaring - iflg. Den Danske Ordbog.
Jeg tænker nu - med et smil - hvordan kunne jeg dog være så mange år om at fatte, at det jo netop var dét, Ikonen "sagde" - og som gjorde mig så forvirret? blinker
Ak ja - men bedre sent end aldrig blinker

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og dens liv heart
Top Svar Citer
#28674 - 01/12/2019 00:45 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Øv, den i begyndelsen første projekt version her i tråden var ikke god nok endnu. Min diskrete projektvejleder gav mig på det seneste en konstruktiv kritik. Nu præsenterer jeg den, hvor også jeg er klar til det og derfor deler jeg sedler ud til folket om dette. I det næste emne er forsiden om OPLYSTHED. Følgende er seddelens bagside, der blev opdateret 28 november 2019, hvor de konkrete informationer er nogenlunde i midten på siden både vandret og lodret:

INFORMATIONER

Symbol: En sol med tolv stråler.

Der lånes et rum på følgende adresse : Jernbanegade 26B, Odense C, 1 sal. Tryk på dørtelefonen ved navnet Ungegruppen - Der er dog ingen alderskrav.

Åbningstiderne er fredage hver uge fra klokken 18.00 - 21.00.

En kop kaffe koster fem kroner kontant. Te tre kroner.

Bliv medlem af Facebook gruppen med samme navn.
#28675 - 01/12/2019 00:49 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
OPLYSTHED

Målgruppen:
Uden religion tror vi på: Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et. Man kan ikke forklare struktureret alt om det guddommelige som virkelighed, men der er ingen guddom ( gud eller gudinde ). Det guddommelige og hellig ånd handler ikke om hvem/hvad, at ens egen identitet er, men i stedet hvor folket er lige i fællesskab som den, jeg er. Frelse handler blandt andet om befrielse i sindet. Der er sådan et kærligt forhold til det guddommelige, livet, en selv, hele menneskeheden og´alt´ som Riget. Her er ikke åndeligt behov for religiøse love, traditioner, bygninger, ting, ritualer, identiteter og religioner-trosretninger. Projektet oplyser ikke om de påståede hellige skrifter, fordi samfundets videnssystem i forvejen har en generel dannelse af folket om blandt andet det.

Vi synes, at verden bliver til et bedre sted uden: Afgudsbilleder (ikoner), flerguderi, dyrkelse af det okkulte, tilbedelse af mennesker, materialistisk overforbrug af Jordens ressourcer, forurening, hor, usund livsstil, giftig tobaksrygning, alkoholisk druk, euforiserende stoffer, falske budbringere, kriminalitet, krig, overbefolkning, dårlige informationer i massemedierne, mishandling på dyr, vold, egoisme og ondskab.

Formål:
Hvad er projektets cafe? Det er et anonymt sted for folk med interesse i spiritualitet, det intellektuelle og selv-realisering med mulighed for individualistiske uenigheder som fredelige diskussioner, debat, samtaler og frie fortolkninger. Hav sympati, empati og næstekærlighed med også noget viden som forståelse om medmenneskelig etik og moral. Velkommen til et socialt fællesskab om dybsindige og private emner. Man kan også udfordre sine egne overbevisninger, bidrage med oplysninger, vejlede eller inspirere hinanden. Både de projektansvarlige, personalet og gæster er alle lige vedrørende race, køn, status i samfundet, alder, seksualitet, etnicitet, nationalitet og kropslig/psykisk tilstand. Penge er intet værd sammenlignet med folket. I cafeen holdes ingen aktiviteter og dermed også for at undgå dikterende foredrags og prædikener. I mødet med hinanden bestemmer vi selv, hvad emnerne skal være og med mulighed for at få nogle sociale relationer. Det er ikke et madsted, politisk og heller ikke en læseklub. Kan nogen hjælpe frivilligt eller samarbejde med dette?

Regler: Priserne skal være billige nok eller måske er drikkelsen gratis. Stoffer, rygning af tobak og alkohol er ikke tilladt. Telefoner og andre støjende ting skal være slukket. Intet salg af alternative behandlinger. Ingen reklamer. Ingen alderskrav. Her skal man ikke missionere eller rekruttere for noget og der må ikke være psykisk manipulerende indtryk. Der kræves ikke medlemskab af gæster.

Delmål:
At være en nonprofit organisation, hvor der er plads til relevante arrangementer både udenfor cafeens åbningstider og / eller samtidigt i andre rum i samme bygning.

Hovedmål:
Det fungerer som en offentlig institution for borgere.

Dets grundlægger er Gerth Drost.
#28677 - 01/12/2019 13:58 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Held og lykke med dit projekt tommelop

Lige en bemærkning:
Jeg ser, du opfatter ikoner som afgudsbilleder.
Det er en meget almindelig misforståelse i den kristne vestkirke.
Byzantinske ikoner i den ortodokse kristendom er visuelle symboler - ikke afgudsbilleder blinker

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#28678 - 02/12/2019 01:41 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
godt igang
Arne: " Jeg ser, du opfatter ikoner som afgudsbilleder.
Det er en meget almindelig misforståelse i den kristne vestkirke.
Byzantinske ikoner i den ortodokse kristendom er visuelle symboler - ikke afgudsbilleder."

Projektbeskrivelsen handler ikke om min personlige opfattelse af virkeligheden og mine fortolkninger om forskellige emner. OPLYSTHED er helt enig med dig i dine ord om afgudsbilleder og ikoner, fordi det nye testamente i Biblen har ingen religiøs lov imod ikoner. Ifølge det gamle testamente blev mennesket skabt i Guds billede ligesom, at profeten Jesus udtrykte menneskeligt Kristus som et symbol med treenigheden og han blev på grund af det anklaget for blasfemi. På den måde er mange kristnes brug af den slags billeder anderledes end som i Jødedommen, Islam og nogle kristne sekter. Ikoner er tilladt tilmed som noget kunstnerisk, men det er forkert, hvis i tilbeder dem som en falsk gud eller gudinde. I burde derfor ikke tilbede mennesket Jesus, helgener og alle andre særligt hellige personer. Et ikon er kun en afgud, når i tilbeder den. Projektet har jo også symbolet ´en sol med tolv stråler´, men i skal heller ikke tilbede mig som en titel, der personligt er et symbol på dens ideologi.
Side 19 af 20 < 1 2 ... 17 18 19 20 >

Seneste indlæg
OPLYSTHED
af ABC
06/12/2019 16:46
Gerth Drost
af Hanskrist
06/12/2019 13:32
Mellemrummet
af Simon
06/12/2019 11:07
Så er der linet op...
af Gerth
05/12/2019 01:17
Lyser på vej
af somo
04/12/2019 08:28
Nyheder fra DR
Kofod afviser afstemning om forsvarsforb..
06/12/2019 18:40
Indbrudstyve går efter genbrugsbutikker..
06/12/2019 18:04
Aviciis familie donerer 30 millioner sve..
06/12/2019 17:35
Lovede lydløs metro i 2016: To måneder..
06/12/2019 17:15
Svindel i Forsvaret: Her er fem andre sa..
06/12/2019 17:11
Nyheder fra Religion.dk
Asatroende tænder lys som nedtælling t..
05/12/2019 13:48
Hvem vil ikke have jøder som naboer?
05/12/2019 06:27
Holger Bech Nielsens ”teori om alt” ..
03/12/2019 06:21
Den ortodokse kirke er blevet en del af ..
02/12/2019 06:21
Monstre kan have spillet en stor religi..
28/11/2019 06:52