annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4310103
Et andet syn 1161270
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 918790
Jesu ord 810466
Spirituel omsorg 768698
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
3 registrerede Gerth, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 31 gæster og 100 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 21 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28520 - 07/11/2019 23:28 Re: Gerth Drost [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg forstår godt din vurdering af os mennesker, men når jeg lytter til Sadhguru, så er jeg ikke så sikker på hvad vi mennesker kan. Jeg tror ikke vi skal sætte nogen grænser for vores formåen - det hele må komme an på en prøve - lad os se hvad vi er istand til.

Nu vil jeg drikke lidt mere og bare glæde mig over dette halvfuld

https://www.youtube.com/watch?v=FYGos8ohFtc

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#28522 - 08/11/2019 14:09 Re: Gerth Drost [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jo ABC, det er da meget muligt, at mennesker kan opnå større åndelig indsigt - kan man vel kalde det - i hvert fald at nogle kan, men er det vigtigste her i livet egentlig ikke snarere, at bruge sine evner til at gøre noget godt for verden? blinker

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28523 - 08/11/2019 16:23 Re: Gerth Drost [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Det vi skal mestre er selvfølgelig at leve og vel ikke så meget det at fatte det hele? Sådan noget synes at tilkomme Gud? Men jeg bryder mig nu ikke om begrænsninger ler halvfuld

Jeg er desuden enig i at vi skal bruge vore evner til at gøre noget godt for verden...ja...som du har gjort (dyrlægegerning) og gør med dine skriverier. Mit bidrag er indtil videre denne hjemmeside:

http://thebeginning.one/index.html

Jeg kan godt lide Krishna bevægelsens levemåde, men en saftig bøf på grillen og en kasse øller og samvær med vennerne kan jeg også godt lide. Der er bare lige det med den ko...at den skal af med livet...det er da lidt mærkeligt. Her har den gået og givet os mælk og smør og ost og så får den et gok i nøden.

Hvordan forholder du dig til sådan noget?

Er du vegetar?

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#28524 - 08/11/2019 22:15 Re: Gerth Drost [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.
Jeg kan se, vi er enige langt hen ad vejen - og det er jo altid fornøjeligt blinker
Du bryder dig ikke om begrænsninger i "at fatte det hele", og det gør jeg da heller ikke.
Jeg mener blot, at at der er mange grupperinger, hvor man hævder at vide besked: Jødedom, kristendom, islam, mange former af hinduisme - her også krishna-bevægelsen - buddhisme o.m.fl.

Idag kan man så frit vælge, hvad man vil tilslutte sig, men samtlige Gud-religioner mistænker jeg for at være for smålige og for primitive i forhold til, hvad jeg tror er den ukendte sandhed, ligesom jeg ikke kan slippe udenom at mistænke buddhismens genfødsels-dogmer (Nirvana medregnet) for at være søde - måske bittersøde - ønskedrømme.

At der så er mennesker, der oplever åbenbaringer - som måske er en flig af sandheden - er jo en anden sag, som disse mennesker må finde ud af at håndtere.
Men for os andre, mener jeg, at vi må affinde os med vore evners rækkevidde.

Og er det egentlig så vigtigt at være klog på det åndelige?
Er meningen med livet for os mennesker at forstå alt?
Er det ikke vigtigere at leve et godt liv - med de evner og muligheder, man har?
Er ens basale materielle behov tilfredsstillet, og har man lidt ro og harmoni i sit sind, kan der vel være overskud til også at være noget for andre og andet end en selv - og det velbehag, det giver en selv, når det lykkes blinker

Til dine spørgsmål om fråseri i kød og alkohol overfor vegetarisk og alkoholfri spartansk levevis:
Jeg er ikke alkoholfri, jeg spiser moderate - ca. halve - mængder af økologisk kød og indimellem vegetarisk.
Jeg ser, du bekymrer dig over, at vi slår vore husdyr ihjel.
Jeg bekymrer mig mere om, at de får et godt liv indtil da, og jeg glæder mig over, at vi nu har teknologisk udsigt til at undgå metanforurening af atmosfæren fra vore drøvtyggere.
Og jeg bekymrer mig over, at vi nok er alt for mange mennesker her på kloden, samt at vi sviner faretruende meget.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28525 - 09/11/2019 01:32 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Online   content
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
NY FRELSERSKIKKELSE I VERDEN

Istedet for noget frækt, oplevede jeg tidligere i mit liv på forskellige tidspunkter, at flere kvinder beskrev mig som: Messias, geni, profet, unik, karismatisk og ligesom Jesus. Senere var min IQ test ifølge den ledende psykolog i det offentlige system en højintelligent i både højre og venstre hjernehalvdel overvældende afvigelse fra menneskeheden, hvor hans kollega derfor nævnte foreningen Mensa og imponeret om den ordet ´geni´. Jeg genfortæller ikke om min fortids prøvelser i ekstrem modgang, spirituelle rejse med selvrealisering alene i søgen efter mere visdom og alle mine exceptionelt ekstraordinære oplevelser. Da jeg var i fyrre års alderen, oplevede jeg uden religion noget spirituel åbenbaring om min salvelse, dåb og pagt. Helligånden som en gave sker frivilligt hos os selv, der er ens eget selvbevidste valg. Nogle påståede hellige skrifter taler om det udvalgte folk, hvilket idag ikke betyder noget om en bestemt gruppe af mennesker, fordi alle er den ´udvalgte´ men, jeg har et åndeligt kald som en særligt udvalgt. Projekt OPLYSTHED, der fungerer som et inspirerende symbol, den handler ikke om mig selv personligt og dens personale har ingen religiøse/åndelige titler, fordi man i den er lige. Jeg er ikke Krishna. På det seneste har flere personer forskellige steder sammenlignet mig med Buddha og profeten Jesus. Nogen siger til mig: " Du virker som en frihedskæmper. Er du en ny slags Mahatma Gandhi? Det, du gør, er det samme som profeterne." En anden siger: " Du er hel som menneske. Du er åndeligt oplyst." Og en mere spørger: " Er du Kristus?" Nej, men lav heller ikke en ny frelsertitel til mig. Der er i samfundet forskellige jobtitler, hvilke ikke er menneskets private personlighed og identitet. Der er forskel på, hvad jeg har og den, jeg er. Mit åndelige arbejde er kun vejledning som en forhåbentligt psykisk helbredende hjælp til selvhjælp. Jeg er derfor ikke en ny profet eller frelser, som skal redde hele verden. Ligesom jeg har i faktisk også Helligåndens kraft med jer som en mulig forvandlende begivenhed. Dette kalder jeg med et nyt begreb om menneskeheden ( skabelsen ) som en skikkelse for - Det guddommelige med Helligånden i form af mennesket.

En god bekendts kritik: " Jeg synes desværre, at du ligesom førhen igen nu i dine tekster fremstiller dig selv som værende ligesom Jesus og profet." Sådan er det, fordi jeg har ved mit autoritative udtryk frelserlignende personlighedstræk. Folk er velkommen til at teste min frie vilje angående det. Tiltrods for dette, anbefaler jeg til jer alle, at i selvstændigt befrier jeres sind fra egoistisk sygelige ondskab, hvor folket således kan repræsentere det samme som, jeg er. Alligevel respekterer jeg fredeligt alle vores uenigheder om alt. Han spørger endvidere: " Istedet for intet er det vel godt nok, hvis du som person kun har status som et ligeværdigt medmenneske? " Jeg svarer: " Ja, men jeg har dog en kærlig rolle om noget uselvisk større end mig selv, der af den grund ikke tjener min subjektive opfattelse af virkeligheden."

Jeg oplever fortsat flere pudsige sammentræf som blandt andet en større kontekst udfra min i emnet her netop lige ovenstående forklaring om min særlige begavelse.

A: " Jeg ikke så sikker på hvad, vi mennesker kan. Det hele må komme an på en prøve - lad os se hvad vi er i stand til. Det vi skal mestre er selvfølgelig at leve og vel ikke så meget det at fatte det hele. Sådan noget synes at tilkomme Gud? "

T: " Jo, det er da meget muligt, at mennesker kan opnå større åndelig indsigt - kan man vel kalde det - i hvert fald at nogle kan, men er det vigtigste her i livet egentlig ikke snarere, at bruge sine evner til at gøre noget godt for verden?"

Jeg opdager nu et relevant citat fra den teologiske filosof Georg Wilhelm Friedrich Hegel: " Husk på, at akkurat som i teateret vælger historien dem, der spiller hovedrollerne. Og akkurat som skuespillere afprøver deres mod på scenen, gør de få udvalgte det på historiens scene."

Kort tid senere finder jeg en skribents ord fra Kristeligt dagblad om filmen Hunger games, der fiktivt handler om en fremtidigt elitær overmagt i et socialt undertrykkende samfund med stor ulighed, hvor der uretfærdigt er gladiatorlignende kampe mellem nogle af dens borgere i en officiel arena. Skribenten sammenligner heltinden Katniss Everdeen med en modig og mentalt stærk frelserskikkelse.

Begrebet - magt - bruges på forskellige måder om noget godt og negativt. Hvor er magten og hvem er frelsen?

Da jeg læser noget om ordet ´exceptionel´ i ´Den danske ordbog´, har den en ordforklaring, hvilken ifølge min fortolkning forunderligt minder om indholdet i mit emne her: " Hun besad et mod og en begavelse og åndsnærværelse, som er exceptionel."

Derefter undersøger jeg i Gyldendals online ordbog ordet ´magt´ specifikt om mennesket ligesom med ifølge religiøse folks påstand om Biblens profeti som lignelsen vedrørende Menneskesønnens komme i skyerne med megen magt og herlighed, altså et positivt håb: " Magt (han/hun har magt over sit liv) er en betingelse for personlig (åndelig) frihed eller myndighed. At opnå en personlig selvstændighed eller autonomi forudsætter, som filosoffen Immanuel Kant understregede, magt i den abstrakte betydning ´at kunne og at ville´: Umyndighed er en manglende evne til at bruge sin forstand uden andres ledelse. Denne uduelighed er selvforskyldt, hvis årsagen er en mangel, ikke ved forstanden, men ved beslutsomhed og mod til at bruge forstanden på egen hånd; derfor er oplysningens valgsprog - Hav mod til at bruge din forstand. ´Kundskab er magt´, hævdede Francis Bacon i 1620, men hans bevingede ord går tilbage til Det Gamle Testamente: ´Den vise mand har styrke, den kyndige samler sin kraft´ (Ordsprogenes Bog 24,5). En voksende indsigt i naturen i form af en videnskabeligt baseret viden, en teknologi, vil i det lange løb give mennesket muligheder for at kunne undertvinge sig naturen og på den måde gøre sig selv guddommelig i betydningen næsten almægtig og alvidende. I den danske kultur opfattes magt ofte med mistro, men på godt og ondt er magt et integreret element i det menneskelige fællesskab. Magt optræder alle vegne, hvor vi lever sammen, og i de fleste tilfælde ubemærket og naturligt. Mennesker er gennemført sociale væsener, vort liv er kun et liv i gensidighed og fællesskab, hvorfor vi er dybt afhængige af hinanden materielt, åndeligt og følelsesmæssigt. For det meste uden at skænke det en tanke har derfor enhver uafbrudt medmenneskets tilværelse i sin magt på en oftest usynlig, men meget nærværende måde, således som fx den danske teolog og filosof K.E. Løgstrup har beskrevet det indgående i Den etiske fordring (1956). Jesus ved sin karisma havde stor autoritetsmagt i urkristendommen. En magt som er en egenskab ved individet i form af særlige evner - indlærte reaktionsmønstre - personlighedstræk, er der tale om et sammensat mønster af tilbøjeligheder rettet mod almen kompetence i livet som mestring af tilværelsen, præstation, konkurrence, kontrol over tingene og sig selv, selvstændighed eller autonomi, tagen ansvar for opgaveløsning og andres eksistens."

Jeg er ikke en leder. Jeg vil ikke en overmagts bestemmelse, fordi jeg synes, at man som velfungerende voksen burde forstå sit personlige ansvar i fællesskabet om tingenes sammenhæng i livet. I skal derfor ikke tro personligt på mig som et menneske med en særligt hellig status, da det er en afgudsdyrkelse. Mennesket skal ikke behandles som en guddom. Jeg er kun Herren i mit eget sind og over min krop.
Side 15 af 21 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 20 21 >

Seneste indlæg
Gerth Drost
af Gerth
18/11/2019 12:21
Lyser på vej
af somo
18/11/2019 07:07
Mellemrummet
af Simon
16/11/2019 09:06
Så er der linet op...
af ABC
14/11/2019 20:41
Velsignelse
af Gerth
14/11/2019 02:27
Nyheder fra DR
STIL SPØRGSMÅL Gitte har en smertefuld..
18/11/2019 14:45
24-årig mand får et års fængsel: Kas..
18/11/2019 14:25
Detektor: Hummelgaard har 'selv siddet i..
18/11/2019 14:10
Danmarks bedste gløgg er fundet: Vi har..
18/11/2019 13:27
Udenrigsministeren tror på ’fredelig ..
18/11/2019 13:00
Nyheder fra Religion.dk
Ekspert: Jehovas Vidner bryder ingen lov..
18/11/2019 09:38
Halalslagter: ”Dine handlinger skal og..
18/11/2019 07:03
Vandaliseringen af jødiske gravsteder e..
14/11/2019 11:03
Tiden er inde til at hjælpe forfulgte k..
14/11/2019 09:56
Den ortodokse julefaste bringer fred og ..
14/11/2019 06:20