annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4310422
Et andet syn 1161323
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 918821
Jesu ord 810478
Spirituel omsorg 768705
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, ABC 206 gæster og 170 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 21 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28197 - 27/09/2019 00:38 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Indlæg: 281
Sted: Odense, Danmark
I forrige emne manglede et vigtigt ord, hvilket er ´geometriske´, der som en rettelse i min Facebook profil er tilføjet og det lyder på følgende måde: " Som barn kunne jeg se i mørket på mit værelse blidt lysende geometriske figurer,"
_________________________
Gerth Drost
Top Svar Citer
#28284 - 12/10/2019 03:05 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Indlæg: 281
Sted: Odense, Danmark
JEG ER

H: " Du skal have en fagvidenskabelig kritisk dialog med ind over hvad, du konstant skråsikkert prædiker. Meget af hvad Gerth siger om Helligånden, det er jo sagt af utallige teologisk tænkende mennesker gennem to tusinde år. Du aner ikke, hvad du snakker om, hvilket virker fuldstændig barnligt hysterisk. Er du overhovedet et beåndet væsen? Som et menneske der ikke rigtig har noget på hjertet. Det afslører, at du tænker som et barn. Hvad mener du med ´religiøse folk´? Jeg kender mange kristne, der er mindre religiøse end dig. Du har så mange religiøse træk såvidt det, du skriver og såvidt hvad du gerne vil. Bare lidt mærkeligt, at du afviser at være religiøs, for jeg tror aldrig, vi har haft en så i udpræget grad såkaldt religiøs menneske her på stedet som dig. Iøvrigt er Helligånden et begreb, du har hentet fra kristendommen. Vi har haft nok af barnligheder, når folk skulle ha fyret deres religionskritik af."

Jeg havde en samtale med en tvangsmedicineret ældre psykisk syg mand, som er ateist. Jeg fortæller ham om prostitution ifølge DR på TV nogle forskellige psykiske skader på grund af det som eksempelvis en øget materialistisk afhængighed ved den slags meget mere forhøjet økonomiske indtægt og fysiske skader i munden fra for meget oralsex. Han svarer grinende med et smil: " Det er jeg ikke helt enig med dig i fordi, jeg har engang haft en ven, som var mandeluder. Han havde det bare sjovt med det, hvor han tilfredsstillede kvinderne uden at have hjertet med i det." Jeg kommenterede: " Det tror jeg ikke på, fordi han kunne risikere udviklingen til en for kynisk personlighed tilmed også om sindets forhold til sex, fordi hjertet metaforisk kan betyde kærlighed. Derfor er jeg imod den slags salg og køb af sextilbud, hvor mennesker behandles ligesom kun en kødvare på markedet." Ophidset hævede han sin stemme med ordene: " Hvad er dog det for noget romantisk pladder?! "

Jeg sidder alene lørdag aften på en cafe omkring klokken 21, hvilket er en times tid ligefør, der kommer en ung DJ´s støjende musik. Foran mig ved et andet bord er en ung studerende på universitet med en øl sammen med to gamle og deres skavanker. 30 minutter senere spørger han dem: " Må jeg få en drink mere? " De svarer et - Nej. Han svarer derefter: " Nå ja, jeg skal jo alligevel også på arbejde imorgen, så jeg kan derfor ikke drikke mig alkoholisk stiv og folk i byens natteliv er vildt sindssyge." Og hvorfor skal de som noget kulturelt endnu feste om natten? Min nye unge hash+cigaretryger nabo har en til tre gange om ugen enten som fester eller morgenfester med nogle gæster fra mørkets muligvis byture buldrende med sang, ulykker på gulvet, skrigende kvinder sandsynligvis på grund af frække smæk, højlydt råbende reaktioner om andre ting og sommetider blandt andet larmende skænderier med aggressive slag på noget. På cafeen klokken 21.45 hører jeg, at en person i nærheden af hoveddøren udenfor skriger i selskab med mange andre yngre mænd, hvor en af dem foran mig siger: " Hvad sker der? " Jeg kommenterer til dem, at nu må vi hellere tage hjem nu inden menneskers stressende festlige stemning, hvilket de så gør. Klokken 21.50 snakker nogen omkring baren primitivt om kvinder. Da jeg klokken 21.55 forlader cafeen efter, at jeg var på WC, får jeg et chok, fordi ved baren i nærheden sker der pludseligt på et højt niveau en lyd fra en af måske personalets unge nyankomne kollegaer, venner, kæreste, familie eller bekendte. For min egen sindsro tænker jeg meditativt om dette på ´min´ evigt elskede, imens jeg går ud af døren og nyder den endnu nok stabile gade udenfor. For første gang i mit liv glæder jeg mig til mit beskedne asketiske hjem, hvor der er mine usexede få genbrugstrøjer, meget brugte bukser og væk fra al denne kulturelle ballade.

Jeg ser ´tilfældigvis´ i fjernsynet noget i science fiktion filmen A.I. om den unikt første robotdreng, som har en naivt kærlig drøm om ligesom pinocchio, at han en dag på sin eventyrlige rejse finder hjem til hans elskede mor, hvor han selv ved enden i den magisk af en blå fe forvandles til et rigtigt menneske men, tiltrods for hun ikke er den biologiske mor til ham. Senere opdager han, at hans kun logiske skaber som en videnskabelig ´far´, han har lavet mange flere lignende modeller i form som mekaniske piger og drenge, hvor alle er pakket ind som fabrikerede dukker til barnløse forældre. Hans sind udtrykker et barnligt stadie med uskyldighed. Jeg leder efter noget toiletpapir, fordi nogle tårer drypper ud af mine øjne ved filmens musik og min konklusion vedrørende meningen med mit i mange unge år hele livs spirituelle proces, som jeg åbenbart ikke har forgæves spildt på en løgn. Lige at flere bekendte som hver og især uden viden om hinanden ikke havde læst begge dele samlet om mit eget liv og projekt OPLYSTHED som, de beskrev dem som en dannelse, opdager jeg en skribents synspunkt om de tilsyneladende hellige Buddha, Moses, Jesus og Muhammed, at de alle var på en dannelsesrejse.

Jesus og de små børn - Markusevangeliet: " De bar nogle små børn til Jesus, for at han skulle røre ved dem; disciplene truede ad dem, men da Jesus så det, blev han vred og sagde til dem: »Lad de må børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres. Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.« Og han tog dem i favn og lagde hænderne på dem og velsignede dem."

Kundskabens eller livets træ? Naturvidenskabeligt tænkende mennesker kan aldrig forklare alt med rationel logik eller meningen med livet. Jeg forstår ikke struktureret den tidløse uendelighed, der derfor for mig virker som det magiske i tilværelsen endda tilmed som den guddommeligt større end alt, der ikke er lavet fra en illusorisk fantasi i mennesket. Jeg tror på, at en god forstand på noget kun sker med uselvisk kærlighed. Som endnu idag seksuelt uerfaren vil jeg ikke bolle en luder, fordi jeg vælger istedet angående denne type fristelse, at jeg er lykkeligt uvidende. Jeg kan ikke forføre kvinderne ligesom, at man sælger sig selv i folks dyriske imponer´lege. Jeg vil ikke donere sæd på en klinik for videreførelse af min krops genetiske arvemasse, så jeg overlever ikke sådan som et virkeligt menneske. Jeg bidrager ikke til overbefolkning. Menneskeheden er istedet min spirituelle familie og jeg er evigt åndeligt liv med min guddommelige skaber. Jeg har sådan med Helligånden evig visdom.

Biblen NT: " Men se, en kvinde, der i tolv år havde lidt af blødninger, nærmede sig Jesus bagfra og rørte ved kvasten på hans kappe. For hun sagde ved sig selv: »Bare jeg rører ved hans kappe, bliver jeg frelst.« Jesus vendte sig om, så hende og sagde: »Vær frimodig, datter, din tro har frelst dig.« Og fra det øjeblik var kvinden frelst."

Biblen NT: " En samaritansk kvinde kom for at hente vand. Jesus sagde til hende: »Giv mig noget at drikke.« Hans disciple var nemlig gået ind til byen for at købe mad. Den samaritanske kvinde sagde til ham: »Hvordan kan du, en jøde, bede mig, en samaritansk kvinde, om noget at drikke?« – jøder vil nemlig ikke have med samaritanere at gøre. Jesus svarede hende: »Hvis du kendte Guds gave og vidste, hvem det er, der siger til dig: Giv mig noget at drikke, så ville du have bedt ham, og han ville have givet dig levende vand. Enhver, som drikker af dette vand, skal tørste igen. Men Den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv.« Kvinden sagde til ham: »Herre, jeg ser, at du er en profet. Vore fædre har tilbedt Gud på dette bjerg, men I siger, at stedet, hvor man skal tilbede ham, er i Jerusalem.« Jesus sagde til hende: »Tro mig, kvinde, der kommer en time, da det hverken er på dette bjerg eller i Jerusalem, I skal tilbede Faderen. I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender, for frelsen kommer fra jøderne. Men der kommer en time, ja, den er nu, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed. For det er sådanne tilbedere, Faderen vil have. Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed."

Biblen NT: " Når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig. Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det."

Biblen - Jesus, forklarelsen på bjerget: " Da de var blevet alene, kom disciplene hen og spurgte Jesus: »Hvorfor kunne vi ikke drive den ud?« Han sagde til dem: »Fordi I har så lille en tro. Sandelig siger jeg jer: Har I en tro som et sennepsfrø, kan I sige til dette bjerg: Flyt dig herfra og derhen! og det vil flytte sig. Og intet vil være umuligt for jer. Den slags fordrives kun ved bøn og faste."

Ifølge nogle kendte nyheder har religiøse mennesker en lavere IQ end alle andre folk. Mit gæt om det er blandt andet, at religiøse mennesker kæmper aggressivt på en ekstremistisk, fundamentalistisk eller dogmatisk måde ved snæversynethed missionerende og/eller forsvarer deres religion/trosretning med en religiøs identitet i kategorien muslim, jøde, hinduist, budhist, kristen og lignende. I Biblens gamle testamente om det guddommelige og mennesket blev der også ofte brugt begrebet ´ånd´, hvilket betyder, at Jødedommen fra profeten Moses uden den kristne Helligånd før Jesus dermed på en anderledes måde som religion har nogle lignende kendetegn tilmed ved myten om Noahs ark på syndfloden. Menneskers midlertidigt religiøse ting er ikke det samme som hellig ånd, fordi den er tidløs. Alle religioners indhold og deres religiøse bygninger er ikke det evige. Derfor ejer alle påståede hellige skrifter ikke Helligånden.

H har kritiseret mig med ordet ´Narcisisme´. Om dette siger jeg:

Tværtimod, altså profeten Jesus havde sine disciple-Apostle til at sprede budskabet om hans eget liv. Jeg skal ikke lave en ny religiøs sekt med mine disciple. Idag har jeg mulighed for ligesom med nogle forfatteres selvbiografier at inspirere folk med min personlige historie som et ægte vidnesbyrd, hvor jeg direkte online selv skriver noget om det helt uden forvrængninger og manipulation fra andre tilmed derfor uden disciples tilbedelse af mig. Dette handler ikke om hvem/hvad, at jeg er. Når jeg forkynder om Det guddommelige med Helligånden i form af mennesket, er jeg den, jeg er.

Efter de her forrige overvejelser, hvor flere personer forskellige steder næsten samtidigt nu snakker om Jesus prædiken på saligprisningernes bjerg og noget af mig om hans prædiken på Oliebjerget, opdager jeg følgende erkendelse til alt det:

Ifølge Den danske ordbog om et mirakel: " begivenhed eller hændelse som kan tilskrives en guddommelig magt eller overnaturlige kræfter, underværk, usædvanlig eller vidunderlig begivenhed eller hændelse der kommer som en overraskelse eller indtræffer mod forventning bruges fx i forbindelse med et lykkeligt udfald af en meget kritisk eller tilsyneladende håbløs situation, under. ORD I NÆRHEDEN = overraskelse - lykketræf - vidunder - en gave fra himlen - mysterium, nyfødt barn; barn (eller voksen) med særlige evner."

Wikipedia: " Romantisk kærlighed er en slags kærlighed, som ofte betragtes som anderledes end et simpelt behov drevet af seksuelt begær eller lyst. Den har begrundet store bestræbelser som poesi, mindesange og dueller (Mig -nutidens dramatiske ´dueller´ som debatter, diskussioner og præstationer?) . I vor tid har romantisk kærlighed været et tema i alle slags kunst og underholdning. På samme måde med popkulturen - fra teater til film og popmusik. Noget af romantisk kærligheds væsen, som den hævdes af den vestlige kultur: Den kommer som en overraskelse. Den er svær at kontrollere. Den er ikke baseret på en lyst til sex som en fysisk handling."

Jeg opfatter mit liv som blandt andet et meningsfuldt mystisk mirakel. Nu erfarer jeg fortsat mere og mere sammenhængende endvidere ekstatisk fryd, glæde og eufori som i noget overraskende flow, der øger forstærkende min spirituelle tros overbevisning og som en endnu mere forunderlig bekræftelse om min hellige rolle, at den helt sikkert er go´ nok. Når jeg beviser denne kærlighed til jer som et godt eksempel, så kender jeg det universelle evige selv. Jeg har aldrig nogensinde før i hele mit liv følt noget så lykkeligt godt om kærlighed og det er det gode ved min personligt manglende alvidenhed. Hvor jeg tidligere i sindets mørke opfattede livet som en byrde, synes jeg istedet nu som et lys i den, at det hos mig er en gave.
_________________________
Gerth Drost
Top Svar Citer
#28305 - 14/10/2019 10:35 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Indlæg: 281
Sted: Odense, Danmark
INTERNET BREVE

H kritiserede mig for, at jeg har kopieret Helligånden fra Kristendommen, hvilket ikke er sandt. Eksempelvis profeten Jesus kopierede noget fra både Egyptiske ritualer af faraos og Jødedommens konger-ypperstepræster-profeter med begrebet om ham selv som den salvede. T skrev vistnok kristent: " Kend dig selv og din Gud." Efter min nye tekst om ´JEG ER´, opdagede jeg bekræftende:

Gyldendals internet leksikon: " kend dig selv, (gr. gnothi seauton), aforisme, der i oldtiden var indhugget på væggen i Apollontemplet i Delfi. Aforismen tillægges Thales eller en anden af de syv vise. Ifølge Aristoteles var udtrykket inspirationskilde for Sokrates' filosofiske virke. Det anvendes også i sin latinske form: nosce te (ipsum), der går tilbage til Cicero."

Om Salmernes Bog i Biblen sagde Martin Luther blandt andet: ” Vil du se den hellige kristne kirke malet med levende farver og former, sammenfattet i ét lille billede, så tag Salmernes Bog, så har du et fint, lyst og klart spejl, der viser dig, hvad kristenheden er, ja du vil også se dig selv deri og finde det ægte kend-dig-selv, dertil Gud selv og alle skabninger.”

Jeg havde faktisk som om dette uvidende sagt: At kende det universelle evige selv."
_________________________
Gerth Drost
Top Svar Citer
#28310 - 14/10/2019 12:27 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5073
Sted: Sydsjælland
Det universelle evige selv - det lyder umiddelbart rigtigt, synes jeg.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28435 - 24/10/2019 00:44 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Indlæg: 281
Sted: Odense, Danmark
DEN NYE TID

Dette emne opdeles i to afsnit som punkt A og B, der begge handler om noget originalt. Verden har desuden brug for flere nye helte til inspiration som en hjælp til folket:

Afsnit A.

Nogle folk med sindslidelser kan tro, at de er en frelser. En god bekendt af mig, han kan li, at jeg ikke er en profet. Nå, jeg nåede ikke at lære det med sex med kvinder men, det er åbenbart mere og mere muligt, at jeg ikke skal begynde med et tidsfordriv, hvor jeg nyder ubeskyttet analsex med farligt desperate mænd? Jeg har i flere ugers tid oplevet, at der er så meget spirituel gang i den, hvor jeg har glemt at onanere.

H i flere tråde: " Tro ... er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud."

En ledende psykolog i det offentlige system beskrev mig engang ved min IQ test blandt andet som en positiv - dog ikke HIV positiv - afvigelse fra menneskeheden, hvilket muligt varsler en i verden fornyende forandring ligesom med profeten Jesus fødsel. Ja, en anden psykolog som lavede en personligheds test på mig, hun sagde bagefter til mig om hende selv der: " Nu er jeg forvirret."

Jeg har bemærket, at Hen tidligere i hans/hendes pjat omtalte mig som en, der pludseligt kommer fra himlen. Hen kender noget til Biblen, så måske derfor H kalder profilen ´hen´ for kærlighedens bogstaver?

Nu i emnet - Frihed...? - skriver Hen: " Hvad taler Gerth om? Mon det kan gengives i disse få ord - fred være med Jer! Mon han vil nøjes med at være statsminister? En konge skal fødes af folket...måske Gerth er sådan en konge...hvem ved? "

Dåbens betydning handler blandt andet om en spirituel fornyende forvandling i mennesket som en psykisk genfødsel og/eller en begivenhed i verden. Det har en pris, som mange mennesker overser i deres konkurrerende kampe eller krige for deres forskellige religiøse identiteter og guddommes navne. Jeg tænker, at religioner er noget gammelt og derfor er de ikke den nye Jord som et rige.

Intuitivt undersøger jeg lidt om det, hvor en religiøs skribent siger om Biblen - Johannes åbenbaring: " Hvad får Johannes at se, da engelen fører ham tilbage til begyndelsen af tusindårsriget? "

Biblen NT: „ Og jeg så en ny himmel og en ny jord; den tidligere himmel og den tidligere jord var nemlig forsvundet, og havet er ikke mere.“

Myten om Noahs ark handlede om syndfloden som et hav og dåbens metafor om Helligånden er vand og ild.

Jeg fornemmer, at jeg vil udforske lidt mere om det på internettet og en profil skriver: " En profetisk salme om Messias' kongemagt - der skal ske i vores nuværende verden før den endelige dom og skabelse af en ny himmel og en ny jord. Salmen begynder som en bøn (vers 1-2), men går derefter over til at være et profetisk ord om, hvordan kongen vil blive i sin regeringstid. Der profeteres om, at han vil regere med retfærdighed, og at freden skal være stor i landet. Og der tales om, at hans ry skal nå ud til andre folkeslag, og at de vil vise ham stor respekt og ære. Men når Messias bliver konge, skal folkeslagene smede deres våben om til plovjern! Men når Jesus Kristus bliver konge over hele jorden, vil det ske på en helt ny og altomfattende måde. Hvordan Kristi kongedømme mere konkret vil udfolde sig og fungere i det verdensomspændende fredsrige, får vi ikke så meget at vide om."

Hvad er dog det for en ondskabsfuldt sindsyg dum konkurrence, at religiøse folk har imod hinanden og ikke troende ( ateister )?

På et socialt væresteds cafe fortæller en gæst mig om personalets seneste holdning om ´mit´ projekt OPLYSTHED: " Den er nytænkning og epokegørende."

Ifølge et leksikon betyder ordet ´epokegørende´: " skelsættende; betydningsfuld; som danner udgangspunkt for en ny tid."

Den danske ordbog om nyt: " Noget der ikke har eksisteret tidligere. Som følger efter eller afløser noget andet. Som opstår igen, evt. i en lidt ændret form. Som er et modstykke til eller en slags genoplivelse eller gentagelse af noget tidligere eller allerede eksisterende. Ikke tidligere opdaget, erkendt eller erfaret. Med et ukendt indhold og derfor interessant om meddelelse eller efterretning."

Afsnit B.

H citater, hvilket jeg har redigeret til min version af dette:

1. I Kristus har vi vores personhed, ansigt og person, vores billedlighed, alle mennesker er unikke og enestående i kristendommen takket være deres personhed,,, personlighed, ansigtsudtryk og karisma.

2. Tro er noget andet. Tro er noget mennesket har lang tid før bibelen, også Gamle Testamente. Mister mennesket troen er det jo ikke troen på hvad der står i bibelen det menneske mister.

3. Paulus, denne Tænkningens Skytshelgen, forlangte netop en tænkende og seende tro. Vi skal tænke, frit og kritisk om alt også om det der står i bibelen, ikke tro det blindt, ikke overtro det og lære det udenad. Vi kan og skal drøfte, skændes, om den rette forståelse af tingene. At kalde Gud for et dogme forstår jeg ikke et ord af. Spirituel intelligens.

Jeg svarer:

1. Tidligere igennem plagerne hadede jeg som spirituel hjemløs ensomt mange gange mig selv, mennesker og livet især på grund af folks fremmedgjorte fordømmelser og egoisme imod mig men, denne onde byrde forsvandt som en helbredelse i mit sinds tanker og følelser med Helligåndens virke. Jeg havde på et tidspunkt midlertidigt i nogle år samtaler uden medicin med en psykiater og en sygeplejerske, hvor de, min familie og en god bekendt alle vurderede, at jeg især i de par år siden min fyrre års alder har gennemgået en stor personlig udvikling til det bedre og jeg behøver derfor ikke psykiatrisk medicin. Psykiateren spurgte: " Hvad var det som, du gjorde, der hjalp dig sådan? " Jeg virker muligvis stadig tilsyneladende anderledes end flertallet i verden, hvilket jeg nu istedet opfatter som en kraftfuld gave med kærlighed. Jeg er blevet af flinke bekendte kaldt for: en ener, unik, speciel og at jeg har karisma men, det er ok, fordi guddommeligt er jeg ligesom med min pagts betydning i evigheden aldrig alene og derfor er jeg altid god nok hjemme med dets rige. En god bekendt er enig med mig i, at en karismatisk personlighed kan gøre en stor god forskel i verden, hvor han/hun inspirerer både en den indflydelsesrige elite og folket til en bedre forandring.
Jeg er ikke enig med dig i din kristne fortolkning af vores forhold til Kristus.

Den danske ordbog:

Unik - Som der kun findes én af; forskellig fra alt andet. Helt speciel og derfor særlig bemærkelsesværdig eller attraktiv.

Enestående - Som i en eller anden henseende er i en klasse for sig i forhold til det meste andet af samme art; som er særlig god, smuk, fordelagtig osv.

Karisma - Evne til at tiltrække sig omgivelsernes opmærksomhed og få magt over dem alene ved sin personlighed. Særlig evne, talent eller skabende kraft, ofte betragtet som gudgiven.

Nu undersøger jeg på - Sproget.dk, der for mig forunderligt mystisk også nævner en gave om ordet ´karisma´: " Hvorfor kan karisma ikke slås op i ODS? Grunden er, at karisma (tidligere også skrevet charisme) i den periode, som ODS dækker, nemlig 1700-ca. 1950 var et teologisk fagudtryk, der på ingen måde tilhørte almensproget. Den snævre teologiske betydning er 'nådegave' – chárisma betyder 'gave' på oldgræsk. Ordet kom først med i bind 4 af Supplement til ODS 1-5, og her kan man se den snævert teologiske brug i funktion i dette eksempel fra Martensens Dogmatik, som var et af 1800-tallets mest udbredte teologisk-teoretiske opbyggelsesskrifter: ´Charismet er deels den ved Naaden rensede Naturgave (..) deels er Charismet den ved Naaden forhøiede Naadegave.´ Det er en anden brug af karisma, end den, der næsten er blevet en kliché i dag, og som Den Danske Ordbog definerer: 'evne til at tiltrække sig omgivelsernes opmærksomhed og få magt over dem alene ved sin personlighed', med eksemplet - Hun var i sit es, lo, mens hun snakkede løs til højre og venstre, både med mig og de øvrige gæster, der faldt for hendes karisma." Karisma er kendetegnet på de særligt udvalgte personer med en guddommelig livsopgave. I virkeligheden er alle forskellige mennesker uden vores elskede individualistiske valg på godt og/eller ondt alligevel det udvalgte folk, fordi ingen er forevigt fortabte og døden eksisterer ikke. Jeg tilgiver fortrøstende synderne. En god bekendt har fornylig beskrevet mig som åndeligt oplyst og ligesom med ´mit´ projekt er jeg OPLYSTHED. Jeg er et lys i verden.

2. I Biblen NT om syndfloden, arken og Noahs ark, havde han også en god tro. Jeg har lige på DR på TV set med skuespilleren Morgan Freeman ( freeman - på engelsk free man? = Fri mand ) og hans egne ord om ´Gud, der for mig minder om det guddommelige med Helligånden i form af mennesket. Der er forhistoriske beviser under vandet på planeten Jorden og i underjordiske huler på, at mennesket har siden dengang på forskellige måder beskæftiget sig med spørgsmål om det åndelige og livet. Forskellige religiøse bygninger er blevet bygget til tilbedelse og spirituel kraft. Forskellige steder tilbeder religiøse folk et eller flere mennesker og mange dyrker påståede hellige skrifter. Der sker sygt hellig krig. En kvinde uden medlemskab af en religion havde en nærdødsoplevelse, hvor hun kom i hendes eget himlen som et paradisisk Edens have med nogle lysende vejledere og der var den person kærligt et med alt. Morgan Freeman konkluderede, at himlen er kærlighed.

En på grund af i barndommen traumatiske oplevelser og måske hjerneskade retarderet hyperaktiv mand forstår intellektuelt ikke Kristendommen selv om, han som voksen blev medlem af en dansk frikirke. Jeg kan ikke li socialt hans selskab men, jeg elsker ham som et medmenneske, fordi det ikke er hans skyld og hans spirituelle hjerte er godt. Han skal ikke tvinges til at tænke skeptisk om Biblen. At snakke om Biblen må dermed for ham være frivilligt. Jeg møder folk med sindslidelser, som ikke forstår ´hjertet´ metaforisk (billedligt) og hvad så? Du har ofte markant reageret her, når nogle profiler udtrykker en kritik imod Kristendom men til trods for det, siger jeg til jer alle: " Jeg gider ikke skændes med jer noget om forskellige religioners patriarkalske træk. Intet er en guds skyld, fordi religiøs ekstremisme, fundamentalisme og dogmer er kun kun lavet af mennesker, hvilket ikke er skabt som hellige navne, ord og begreber.

Jeg har en samtalepartner hver uge med en kvinde fra Kommunen om alt mellem himmel og jord. Hun mener, at kun Buddha og Jesus kunne være åndeligt oplyste, fordi de var guder og derfor kan fortsætter hele menneskeheden med både lys og mørke i sig selv. Det tror jeg ikke på. Jeg synes, at Buddha og Jesus var begge mennesker og dermed ikke guder. De er af spirituel troende kendt som åndelige vejvisere. Man vil vel ikke stræbe efter mere åndelig oplysning på en spirituel vej, hvis dens mål til lykken er umulig. Helligånden fungerer som en vejleder til sandheden. Jeg ved den, jeg er, hvilket betyder som et håb, at jeg mega meget mere end de fleste eller alle tror på folks frelse i livet og/eller efter dette. Jeg vil i mennesker med Helligånden rense verden fra det onde til visdommens kilde. Lad der sådan igen blive lys og af den grund skal jeg ikke være særligt hellig.
_________________________
Gerth Drost
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 21 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Gerth Drost
af ABC
18/11/2019 18:16
Lyser på vej
af somo
18/11/2019 07:07
Mellemrummet
af Simon
16/11/2019 09:06
Så er der linet op...
af ABC
14/11/2019 20:41
Velsignelse
af Gerth
14/11/2019 02:27
Nyheder fra DR
Hvem skal transkønnede bade med? Skole ..
18/11/2019 17:07
'Provokerende' og 'vanvittigt moderne': ..
18/11/2019 17:05
Tiltalt lærer er tidligere udsendt sold..
18/11/2019 16:38
Bekymret mor om travle pædagoger: Minum..
18/11/2019 15:35
Slut med 'Sporløs' og mindre 'Hammersla..
18/11/2019 15:18
Nyheder fra Religion.dk
Ekspert: Jehovas Vidner bryder ingen lov..
18/11/2019 09:38
Halalslagter: ”Dine handlinger skal og..
18/11/2019 07:03
Vandaliseringen af jødiske gravsteder e..
14/11/2019 11:03
Tiden er inde til at hjælpe forfulgte k..
14/11/2019 09:56
Den ortodokse julefaste bringer fred og ..
14/11/2019 06:20