annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4118866
Et andet syn 1156585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 912365
Jesu ord 807954
Spirituel omsorg 766433
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
2 registrerede Gerth ,(1 usynlig), 7 gæster og 117 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 16 < 1 2 ... 14 15 16
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28134 - 19/09/2019 12:36 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Svar: en projektion overfører jo ikke dine forklaringsproblemer til medmennesker, som ligeledes ikke blindes af at gennemskue, at det blot er oplevelser fra livet du jubler over.

Forøvrigt er forudsætningen for at lege mystiker altså stadigvæk en systematisering af de fantasier du gerne vil sidestille med livet selv - hvordan sku' nogen ellers få mulighed for at fascineres? Men du forventer måske bare at se nogen juble over din egen fascination af eufemismer og klichéer? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#28148 - 20/09/2019 21:24 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Online   content
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
NYHED

I projektets Facebook gruppe ved emnet - det næste store åndelige skift i verden ligesom her i denne tråd - tilføjer jeg følgende som bekendt 5 fra mit andet seneste emne ´et nyt slags endnu mere oplysende samfund´ følgende, hvilket jeg derfor istedet har fjernet der: " En meget ung bekendt kvinde siger, at hun vil snart giftes i en kirke istedet for på rådhuspladen med hendes kæreste og derfor tiltrods for hendes ingen tro på Kristendommen skal hun nødvendigvis bevare den religion som en tilhænger af den. Jeg har i et tidligere emne nævnt, at man kan muligvis i fremtiden bevare ligesom med et museum de ældste hellige bygninger som kulturskatter, hvor de eventuelt genbruges uden religion til forskellige aktiviteter og stille meditation. Jeg glemte vistnok der tilmed at nævne en stadig mulighed for romantiske bryllupper i dem."
#28235 - 01/10/2019 01:48 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Online   content
godt igang
NYFORMATIONEN

H: " Gå nu i kirke og lyt til fornuftig tale og musik og sang. Kom lidt hjemmefra. I kirken vil du møde den her form for urkristen spiritualitet som en højere form for spiritualitet end stille meditation."

Jeg møder en bekendt ´tilfældigvis´ ved en butik, som har en fra udenbys ven med. Han oplyser ham om projektet, hvor hans ven synes, at det lyder som noget meget interessant. Jeg forklarer en kortfattet præsentation på få minutter mere om den til dem. Hans ven spørger om jeg sammen med dem vil med videre til en cafepub og siger hans mening om OPLYSTHED: " Ja, jeg er heller ikke religiøs i dette kristne land, så jeg synes derfor også, at der er brug for en ny revolution."

En gammel vis bekendt af mig siger om projektet, der skal handle om noget større end mig selv personligt: " Der vil i fremtiden være et større behov for netop OPLYSTHED´s ideologi. Du er en ny reformator."

Da jeg for mange år siden havde en ide om, at jeg ville lave en ny slags kirke, hvor jeg fortalte det til en en ældre mand i den modne alder, som var en tidligere rebelsk hippie, sagde han med et fysisk udtryk af opstemthed og smil: " Nu føler jeg mig pludseligt helt psykisk høj, fordi det lyder spændende."

OPLYSTHED skal blandt andet i samfundet fungere som en kulturel videreudvikling af Martin Luthers Reformation år 1517 – 1648, oplysningstidens senere interesse for en generel almen dannelse af borgere med Nikolai Frederik Severin Grundtvig´s folkehøjskole år 1844 og den midlertidigt historisk kendte hemmelige orden år 1776 Illuminati ( de oplyste ) af den tidligere frimurer Adam Weishaupt. Udover højskolen fik Grundtvigs tanker om folkeoplysning også stor indflydelse på almueskolen, der senere blev til folkeskolen. Desværre skete i historiens gang både revolutioner og Reformationen med krige, hvilket helst ikke nu med det skal ske igen med vold og fordomme. Bliv ikke ligesom ludomaner afhængig af spillets kamp imod religion. Vær ikke ligesom Roms Colosseum med dengang gladiatorernes barbarisk brutale underholdning for folk. Hav ikke aggressive diskussioner imod hinanden.

Idag kan folket i Danmark uddanne sig objektivt med kun logisk naturvidenskabelige tanker både indenfor de to uddannelser Teologi og Religionsvidenskab, hvilket faktisk er tilladt på en professionel måde uden næstekærlighed og religiøs tro. Ateister og spirituelt troende uden religiøs identitet har således mulighed for i samfundet mere kendskab til fagligt egne argumenter om menneskers egoistisk, sindssyge eller onde udnyttelse af religioner og forskellige trosretninger. Projektbeskrivelsen her informerer upersonligt om dets neutrale forhold til religion og politik. Den er med sin fredelige intention ikke en truende oprørsk fjende imod mennesker og det offentlige system i vores land. OPLYSTHED er derfor ikke en ny kirke, fordi den ikke er en ny slags kristen tro eller imod medmennesker som også politikere og en reformation sker kun som en ny politisk omdannelse og/eller en forbedrende fornyelse af en religion. Man skal ikke være religiøs i projektet, fordi den er ikke for medlemmer af en religion, som er tilhængere af påståede religiøst hellige skrifters sandhed med bestemte religiøse leveregler, ritualer og love. Der er foresten også allerede nævnt muligheden for forskellige relevante aktiviteter, hvilke også kan ske musisk som blandt andet noget fællessang, kormusik tilmed kreative bønner og kraftfuldt healing som et lys.

Hvad synes vi alle mere oplysende selv om Det guddommelige, Helligånden og mennesket idag?
#28245 - 04/10/2019 02:05 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Online   content
godt igang
KOLLEKTIVT SELVKONTROL

I projekt OPLYSTHED skal ingen med overmagt dikterende prædike en endeligt forklarende sandhed, der sådan gælder generelt for alle ligesom en ved lov profet, præst, imam, guru, lama, ypperstepræst og lignende andre religiøse titler. Den handler om en ny spirituel fri mulighed for selvrealisering i mennesker uden religion med respekt for folket.

A: " Hvad mener du med udtryk såsom ´Helligånden´, hellig´, ´det guddommelige´ og ´frelsen´? Du accepterer ikke forklaringerne af dem som kun noget religiøst i diverse leksikons, men du kommer heller ikke selv med forklaringer om det? Jeg forstår det godt, hvor jeg har sympati for, at du ikke vil diktere dogmer. Når du bruger en masse ikke umiddelbart forståelige udtryk, så synes jeg, du havner i det rene tågeslør. Jeg er overbevist om, at dét ikke er din hensigt. Jeg har umiddelbart en fornemmelse af, at du har fat i noget godt og væsentligt. Jeg håber på, det lykkes dig, at du udtrykker det mere klart og forståeligt."

Jeg vil ikke her overdrive med for meget forklaring på mange forskellige ord eller nogle begreber, fordi vores informationssamfund som en rimeligt oplysende intellektuel dannelse af borgere allerede har meget om det i skoler, leksikons ( ordbøger ), uddannelser professionelt som nutidens viden og gratis på biblioteker. Det handler om ansvar for personligt en selv med nok individualistisk frihed, fællesskabet som et folk sammen i verden, tingene, dyrene og naturens miljø på planeten Jorden. Projektbeskrivelsen opfordrer menneskeheden til en frivillig stillingstagen om dens indhold på en selvstændig måde, hvor man derfor bevidst i sindet oplever en åndelig afklaring til det bedre som noget afslørende om både en selv og hinanden. Men, det er også ment som en anbefaling vedrørende, at det nu også er tid til, at vi gør noget konkret ved den med et fornuftigt samarbejde, så dens plan kan ske. Lad os brænde lidenskabeligt for projektets vision, fordi ingen helt alene kan redde noget/nogen.
#28255 - 04/10/2019 20:42 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Online   content
godt igang
NYHED

Jeg har i projektets Facebook gruppe tilføjet som en der mulig redigering ved afsnit tre følgende til her i forrige indlæg om emnet - kollektivt selvkontrol: " Havde jeg i OPLYSTHED lavet en original definition eller det samme i et af dens emner vedrørende den slags begreber om noget helligt for dens tilhængere, det kunne jo altså igen desværre blive til en ny religion ligesom med påståede gamle hellige skrifter."
Side 16 af 16 < 1 2 ... 14 15 16

Seneste indlæg
Lyser på vej
af somo
14/10/2019 08:14
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Gerth
14/10/2019 07:34
Mellemrummet
af Simon
13/10/2019 17:52
Gerth Drost
af Gerth
12/10/2019 03:05
Så er der linet op...
af ABC
10/10/2019 21:10
Nyheder fra DR
Tidligere catalansk vicepræsident idøm..
14/10/2019 09:41
Flertal vil have våbenembargo mod Tyrki..
14/10/2019 09:38
Dansk kor vinder stor konkurrence i udla..
14/10/2019 09:10
Kom med på sæljagt: Forskere skal unde..
14/10/2019 08:57
Spaniens største retssag i nyere tid af..
14/10/2019 08:40
Nyheder fra Religion.dk
Udviklingshæmmede får muligvis officie..
11/10/2019 22:00
Professor: Det er vanskeligt at forsone ..
10/10/2019 06:50
Den jødiske forsoningsdag: Et stille d..
10/10/2019 06:28
SKAM gav plads til mere mangfoldighed
10/10/2019 05:00
På forsoningsdagen er jøderne særligt..
09/10/2019 16:54