annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4081066
Et andet syn 1156548
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 912167
Jesu ord 807935
Spirituel omsorg 766414
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 3 gæster og 108 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 16 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28119 - 16/09/2019 19:05 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.

Min vurdering er, at du ikke er i stand til at redegøre for din kristne spiritualitet.

Jeg ser, du efterlyser mit standpunkt, som meget kort og enkelt er, at verdens væren er et ufatteligt mirakel, som vækker kærlighed i mig til alt værende.

Menneskers forsøg på at fatte miraklet - bl.a. v.h.a. Gud(er) - er - set med mine øjne - håbløst primitive og småtskårne.

Men hvad der sandt ligger bag - og er i - verdens væren, bøjer jeg mig for i ydmygste ærbødighed - i erkendelse af den for os mennesker fuldstændige ufattelighed.

Og dermed ved jeg, hvordan jeg vil leve mit liv smiler

Jeg finder meget godt og smukt og rigtigt rundt om i de forskellige religioner, men deres dogmer er for mig menneskeligt overmod, der skaber forrådnelse og anden dårligdom.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28120 - 16/09/2019 19:29 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Arne henvendt til HansKrist:

Citat:
Min vurdering er, at du ikke er i stand til at redegøre for din kristne spiritualitet.

Du vrøvler Arne, og siger det samme på 15. år, og det gir ingen mening hvad du siger. Så gå du bare igang med hvad jeg skriver, der er virkelig substans og kød på hvad jeg skriver.

Men du må også gerne ignorere hvad jeg skriver, men du skal så ikke bræge det samme i femten år om at jeg ikke kan gøre mig forståelig, fordi det forholder sig stik modsat, hvilket de tilbagemeldinger jeg får og har fået gennem årene klart indikere. Og jeg gider ikke nævne mere hvem af tidligere debattører du kender rigtig godt jeg har haft lang sparring med hvor vi også drøftede privat sammen.

Enten holder du kæft eller også går du igang med mine tekster, hvad jeg skriver.

Du ignorere altid det principielle interessante. Jeg kender dig på 15. år og ved præcist hvad du springer over. Som om dine forsvarsmekanismer vil beskytte dig så du ikke vågner op. At du er så døv overfor hvad der foregår omkring dig gør at du aldrig bliver udfordret som du aldrig tilegner dig ny viden.

Jeg kan sige dig at jeg konstant formår at redegøre for den kristne spiritualitet endda så meget at new age miljøet i Danmark er begyndt at efterligne og integrere alt jeg har sagt. Hvilket jeg forudsagde for mange år siden var hvad der ville ske og det fordi jeg ved præcist hvad jeg har med at gøre, arbejder med.

Vi kan tales ved om 10 år, og det er min forståelse af den kristne spiritualitet der vil vinde mere og mere frem. Det er rent faktisk epokegørende og noget nyt, en hel ny på neurobiologisk grundlag at forstå den urkristne spiritualitet på. Religionsfilosofisk er der ingen så originale tænkende som jeg er og er der, så skal folk pege disse ud og jeg bøjer mig gerne om de er længere fremme i skoene end jeg er. Jeg ville da ønske der var nogen der religionsfilosofisk var bedre end jeg er, men det er der ikke, og skulle der være, skal folk blot gøre mig opmærksom herpå og jeg bøjer mig hvis der skulle være en der på det religionsfilosofiske og religionspsykologiske og religionspsykiatriske område gør det bedre. Vis mig vedkommende. Nej for han/hun findes ikke.

Jeg bliver tvunget til at være lidt kontant fordi min tid, der også er mit liv, er begrænset, så jeg gider ikke dit koketteri Arne længere.
#28121 - 16/09/2019 21:03 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist:

Nå da - du skriver:
Citat:
Enten holder du kæft eller også går du igang med mine tekster, hvad jeg skriver.
Hvordan kan det mon være, at jeg får en fornemmelse af, at du muligvis overskrider din kompetence en anelse? blinker

I øvrigt har jeg jo netop læst dine tekster i talrige år - og vurderet dem.

Jeg ønsker dig glæde og lykke med din særlige form for kristendom.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28122 - 16/09/2019 22:46 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
I øvrigt har jeg jo netop læst dine tekster i talrige år - og vurderet dem.

Et menneske kan ikke vurdere noget det ikke studere og undersøger og er nysgerrig og åben overfor.

Uanset hvor såre simpel enkel og principielt jeg beskriver noget så påstår du at du ikke forstår noget af hvad jeg skriver. Og iøvrigt forklarer jeg netop de spirituelle og Paulinske begreber med kendte, almen kendte for de fleste, psykologiske, og neurobiologiske begreber og indimellem også ud fra psykiatrien. Som jeg forklarer det på hverdags dansk, vores fælles hverdagssprog.

Jeg ved folk der ikke er boglige forstår min tale, så dig der er så boglig og belæst som du er, du forstår ihvertfald hvad jeg skriver hvis du ville, men du vil ikke.

Og hvorfor må du spørge dig selv om. Jeg har mine teorier om hvorfor du ikke vil.
#28124 - 17/09/2019 10:42 Re: OPLYSTHED [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Og lægprædikanten fortsætter med samme frase:

"Jeg ser, du efterlyser mit standpunkt, som meget kort og enkelt er, at verdens væren".

- I guder, hvor har denne gut i årevis gentaget samme frase, indlæst fra en eller anden kreationistisk side fundet på nettet, der sikkert er blevet ham åh så kær. Men når nogen gennem tiden stillede spørgsmålet, hvor ér da dette existerende i denne virkelighed, ku' du da ikke redegøre for denne "værens" evne til existens, eller er det mon bare din fantasi? Da gentog han som altid bare, "jeg elsker denne verdens væren, og det behøver jeg skam ikke redegøre for overfor nogen"...

Næh, det har jo aldrig været guttens stærke side, at redegøre for autenticiteten af de sanseindtryk han forgav havde virkelighedsforankring, og så fremdeles, fik derfor alle bare indtrykket af et fata morgana, der oplevedes med lykkens smil…;)

mvh
Simon

Redigeret af Simon (17/09/2019 10:45)
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 16 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 >

Seneste indlæg
Mellemrummet
af Simon
13/10/2019 17:52
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Arne Thomsen
13/10/2019 16:57
Lyser på vej
af Simon
13/10/2019 16:46
Gerth Drost
af Gerth
12/10/2019 03:05
Så er der linet op...
af ABC
10/10/2019 21:10
Nyheder fra DR
Medie: Russiske fly bombede fire syriske..
14/10/2019 02:47
USA's forsvarsminister: Tyrkiet kan have..
14/10/2019 02:47
Polen-kender: Sejr til regering gør det..
14/10/2019 01:31
Orbáns parti mister borgmesterpost i Bu..
14/10/2019 01:30
Hvad foregår der? Forstå det komplicer..
13/10/2019 23:33
Nyheder fra Religion.dk
Udviklingshæmmede får muligvis officie..
11/10/2019 22:00
Professor: Det er vanskeligt at forsone ..
10/10/2019 06:50
Den jødiske forsoningsdag: Et stille d..
10/10/2019 06:28
SKAM gav plads til mere mangfoldighed
10/10/2019 05:00
På forsoningsdagen er jøderne særligt..
09/10/2019 16:54