annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2835 - 13/08/2008 10:11 Re: DEN ATEISTISKE ILLUSION [Re: Ipso Facto]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Citat:
Ateisters interesse for at debattere trosfænomener med teister, altså samtale om noget som ikke reelt eksisterer, forekommer mig omtrent på linie med en heteroseksuel som konstant opsøger homoklubber for gennem mere eller mindre rationelle argumenter at forsøge at overbevise bøsserne om, at de er ramt af en vrangforestilling og spilder tiden når de bilder sig ind, at deres eget køn er mere seksuelt atraktive end kvinder.

Umiddelbart kan det synes vanskeligt at afgøre, om det er den heteroseksuelle eller bøsserne der er ramt af de værste vrangforestillinger.


Og hvad mener du så om folk der kalder sig agnostikere, og som konstant angriber en eller anden definition af ateisme?
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#2836 - 13/08/2008 11:14 Re: DEN ATEISTISKE ILLUSION [Re: Ipso Facto]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Indlæg: 115
Ipso Facto

Citat:
I stedet for alt det retoriske vrøvl burde du hellere prøve at anvende den indvendige side af hovedet – den man tænker med.


Du er en flab, og hvis jeg var lige så flabet, ville jeg blot have returneret bemærkningen til dig.

Det ligger klart, at det står dig imod, at ateisme er en ganske enkel sag. Du skal med dine lommefilosofiske uforståeligheder partout have alt sovset ind i helt ligegyldige ipsoiske betragtninger.

En ateist er en person, som aldrig fik den religiøse åbenbaring eller afklaring, som teister mener at have fået.
En ateist har ikke haft den angst, der må indsætte en gud som trøster eller den uudholdelige, utilfredsstillede nysgerrighed, der må indsætte en gud som forklaring.
En ateist har styrke nok til at leve med det usikre og det uvisse, men med en stadig søgen.

Dine betragtninger over ateisters interesse for at debattere med teister er noget vrøvl.
Interessen kommer af det faktum, at teister har en så fremtrædende plads i mange magtkoncentrationer, som til dels har inspiration fra en religiøsitet.
Top Svar Citer
#2837 - 13/08/2008 11:40 Re: DEN ATEISTISKE ILLUSION [Re: Ransom]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ransom.

Du frister mig til en replik, når du skriver:

"Det er vel ikke så mærkeligt, at vi undrende kan spørge til denne tro!
Hvorfra har I fået den?
Hvordan kan I være så sikre?
Afficerer det jer ikke, at der er registreret flere end 5000 forskellige guder, hvoraf I er sikre på at have fundet den eneste sande?"


Nu skriver du "vi undrende kan spørge" osv.
Her kan du vel egentlig kun udtale dig på egne vegne - medmindre du er en dobbeltperson.
Er du det?

Min "tro" (hvis man kan kalde den dét) har jeg fået pr. intuition samt ved oplevelse af "noget" som ligger udover den begrænsede menneskelige forstand og fatteevne, men hvis eksistens jeg ikke kan afvise.

Det er min individuelle tro - som ikke passer ind i nogen bestemt etableret religion - som stadig udvikler sig - og som jeg ikke kunne drømme om at pådutte andre mennesker.

Det eneste sikre - for mig - er, at jeg her har oplevet/oplever noget, som jeg ikke kan fatte, men som er meget virkeligt for mig.
Det har jeg så ingen mulighed for at benægte.

De mange forskellige religioner anser jeg for at være opstået ved lignede oplevelser og intuitioner - som efterfølgende er tilbøjelige til at stivne i dogmatik og korruption.

De er alle, set med mine øjne, ufuldkomne glimt af "noget", som er transcendent - og samtidig immanent - for nu at sige det kort.

Jeg forstår fuldt ud, at har man ikke haft sådanne oplevelser/intuitioner, så er det naturligt og rimelig at spørge, som du gør.

Men det burde efter min mening ikke ændre på den nærliggende mulighed, at ateister, agnostikere og religiøse kunne respektere hinandens oplevelser af verden og tilværelsen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/08/2008 11:49)
Top Svar Citer
#2838 - 13/08/2008 12:34 Re: DEN ATEISTISKE ILLUSION [Re: Ransom]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Ransom

Du skriver:

Citat:
En ateist er en person, som aldrig fik den religiøse åbenbaring eller afklaring, som teister mener at have fået.
En ateist har ikke haft den angst, der må indsætte en gud som trøster eller den uudholdelige, utilfredsstillede nysgerrighed, der må indsætte en gud som forklaring.
En ateist har styrke nok til at leve med det usikre og det uvisse, men med en stadig søgen.



Din konklusion på, hvad en ateist er, holder efter min mening ikke. Dette skyldes, at du laver en subjektiv tolkning på, hvad teister/troende er for nogle i og med, at du begrunder deres trosvalg som angst og manglende nysgerrighed. Dette synspunkt kan jeg ikke tilslutte mig.

Hvis du slår 'ateist' op i en ordbog, får du en langt mere neutral definition som f.eks. 'gudsfornægter'. Ateisme er afledt af det græske átheos , hvilket kan oversættes med gudløs/uden gud. Der ligger altså en negation af ordet theos (=Gud) og ingen anskuelse af, om der findes en gud/guder eller ikke, eller hvad der er årsag til gudstroen.

Mvh
Anne

P.S
En ateist er altså gudløs griner (ønsker i hvert fald at leve uden gudstro af nogen art)


Redigeret af ALH (13/08/2008 13:00)
Årsag til redigering: Et ps
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2839 - 13/08/2008 12:53 Re: DEN ATEISTISKE ILLUSION [Re: Ransom]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Ransom!

Nu må du virkelig snart lære at skelne mellem opponenternes PERSON og de HOLDNINGER de fremlægger og argumenterer for.

Sagen er yderst simpel hvis du blot ville anvende et par minutter til seriøs gennemtænkning af nogle enkle dialogiske relationer.

Du kender måske ordsproget: Som man råber i skoven får man svar?

Det betyder i denne sammenhæng ganske enkelt, at hvis man ikke magter eller ønsker at indgå i en saglig diskussion og derfor i stedet begrænser sig til personfnidder, motivanalyse og andet uvedkommende retorisk ævl, så responderer opponenten på præcis samme måde.

Ordsproget er blot en særlig formulering af og udtryk for gyldigheden af talionsprincippet, også kaldet den naturlige eller instinktive morallov. Du kender måske bedst princippet som "øje for øje, tand for tand".

Det er ikke fordi jeg faktuelt er tilhænger af talionsprincippet, for som Ghandi sagde, vil en konsekvent anvendelse af dette princip gøre verden blind.

I debatmæssig sammenhæng er sagen imidlertid den simple, at ingen bliver mere blinde end de er i forvejen, hvorfor princippet kan anvendes over for "blinde" opponenter, der ikke kan se skoven for bare træer. Håbet er jo, at de blinde skal blive seende, som der vist står noget om i en gammel bog.

Selv om du således har valgt fortsat at være blind, og hellere vil tale om noget andet end besvare mine to spørgsmål, hvilket måske kunne gøre dig seende igen, lykkedes det dig dog til sidst at fremsætte noget der kan tolkes som et sagligt argument for at forblive blind:

Citat:
Interessen kommer af det faktum, at teister har en så fremtrædende plads i mange magtkoncentrationer, som til dels har inspiration fra en religiøsitet.


Her vil det nok være en god idé, hvis du stillede dig selv to spørgsmål.

For det første. Findes der eksempler på, at ateister gennem samtale kan overbevise teister om, at det de stærkt føler er sandt om det metafysiske er falsk? Det er her min analogi, med håbefulde heteroseksuelle der prøver at overbevise bøsser om, at det de føler så stærkt og smukt beror på en vrangforestilling, som man kan få dem ud af ved hjælp af rationelle argumenter, kommer ind i billedet.

For det andet er det faktisk udtryk for diskrimination overhovedet at klassificere folk efter deres religiøse eller anden åndelige overbevisning.

Erfaringerne med overoptagethed af folks religiøse tilhørsforhold er nemlig ikke gode. Da ateister i vidt omfang lider af magisk tænkning, jfr. de omkring 2 milliarder ateister det lykkedes at bibringe den rette tro og bilde ind, at kommunismen var den sande vej til jordisk frelse, som derefter slog omkring 100 millioner personer ihjel blandt andet fordi disse fejltænkninger troede på noget andet og mente, at kommunismen var en vrangforestilling, bør man nok lige standse op og tænke sig om en ekstra gang. Det skulle jo nødigt ende med konspirationsteorier svarende til Zions Vises Protekoller og andet ævl om, at jøder kontrollerede stor- og lånekapitalen samt de store firmaer, hvorfor det var mest rationelt at slå alle jøder ihjel og stjæle deres penge.

Foreløbig er det dog ikke kommet så vidt, men den ædle ridder for sandhed og ateisme, Sir Richard Dawkins, har dog stemplet alle religiøst troende med en psykiatrisk diagnose - de lider af vrangforestillinger.

Hvad Dawkins lider af, kan man udlede af min saglige analyse af den forkvaklede måde manden forholder sig til livsfænomenet på. Kan man have tillid til dømmekraften hos et menneske som på det principielle plan ikke kan skelne mellem levende væsener og maskiner, da det for Dawkins ser ud som om både mennesker og de maskiner vi bygger, er skabt med et formål.

Om enhver der tænker som Dawkins kan man med Samuel Goldwyns ord sige: "Let's have some new cliches.!"

Hilsen

Ipso Facto pifter


-----------
"I don't want any yes-men around me. I want everybody to tell me the truth even if it costs them their job." - Samuel Goldwyn.


_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nok ansøgere til at oprette forsvarslin..
28/03/2024 09:21
Nyheder fra Religion.dk