annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4893186
Et andet syn 1213479
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 989786
Jesu ord 843727
Spirituel omsorg 792267
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Gerth 21 gæster og 120 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 61 af 134 < 1 2 ... 59 60 61 62 63 ... 133 134 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27860 - 02/08/2019 17:51 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg fik ikke svaret på:
Citat:
- Så forstår du også, det jeg har forsøgt at forklare om virkeligheden, der kun eksisterer for mennesket i kraft af bevidstheden.
Mit svar:
Ja! - fordi du skriver: "kun eksisterer for mennesket" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27861 - 02/08/2019 18:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Arne:
Citat:
Men når regnskabet er gjort op: Hvad er jeg stolt af? - og hvad angrer jeg? - så ender det jo med dét at sige farvel til det at eksistere som et levende menneske.

Jeg mener ikke, stolthed er en god egenskab, men man kan jo godt være glad og tilfreds for, at livet har formet sig som det har gjort for en – og så må man forlig sig med sine fejltrin.
Er dette negativt gået ud over andre, og er de levende, må man mens tid er tale med dem om muligt, ellers må man klare det selv.

I bibelen står der:
Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig?

Og:

Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage. Mathæus 6:27 +34
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/6

Og:

kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer. 1. Peter 5:7
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Pet/5

Når der står man skal kaste sin bekymring på gud giver man slip.

Derfor. Har man gjort hvad man kunne for at løse problemet uden held, må man give slip på det.

Disse bibelord er kloge, også når de er taget ud af sin sammenhæng.

Så kan der vist ikke koges mer suppe på den pind smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27869 - 03/08/2019 15:23 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dine bibelcitater:
Citat:
og
Citat:
Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.
og
Citat:
kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer.
lyder for mig som kristne præsteskabers forsøg på at styre - og i nogle tilfælde også udplyndre - menighederne, ved at gøre deres Gud til en menneskelignende omsorgsfuld faderskikkelse, meget lig det lille og hjælpeløse barns omsorgsfulde faderskikkelse.

Dét, tror jeg, er for primitivt - og i forhold til det at ophøre med et eksistere som et menneske er det for mig værdiløst.

Om Nivana-idéen er relevant her ved jeg ikke, men man forholder sig dog i det mindste til jeg'ets forsvinden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27870 - 03/08/2019 19:01 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Citat:
og
Citat:
Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.
og
Citat:
kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer.
Arne: lyder for mig som kristne præsteskabers forsøg på at styre - og i nogle tilfælde også udplyndre - menighederne, ved at gøre deres Gud til en menneskelignende omsorgsfuld faderskikkelse, meget lig det lille og hjælpeløse barns omsorgsfulde faderskikkelse.

Dét, tror jeg, er for primitivt - og i forhold til det at ophøre med et eksistere som et menneske er det for mig værdiløst.

SVAR: Uanset hvad du tror, mener eller har af værdier vil du dø ...

... men ang. bibelens kloge ord vedrørende bekymring som en plage, er det en kendsgerning, at når de er ”ude af verden” har man det bedre med sig selv og sine omgivelser. Så glem du bare præsterne.

I forhold til Mathæus 6:27+34 er der jo tale om Jesu ord, men de er måske ikke så autentiske som ”din” meddelelse fra træikonet af Jesus?

Arne: Om Nivana-idéen er relevant her ved jeg ikke, men man forholder sig dog i det mindste til jeg'ets forsvinden.

SVAR: Når du dør, forsvinder jeget også - helt af sig selv – Alt hvad der er dig dør.

Ved nirvana- ideen forsøger du allerede i levende live at udslukke jeget, og det vil i mit univers være det samme som, at arbejde på at blive levende død.

Jeg ser ingen fremskridt i buddhismen, men stilstand.

Der er tilgangen til det smertelige - og hvordan man takler dét i kristendommen mere fornuftig, da der vel er tale om menneskets modning til et kærligere væsen.

Åndens frugt er:

Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Galaterne 5:22-23
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/5

- Hvis du ønsker at afslutte dit liv uden dødskamp – og det er jo dét vi taler om nu - grundet indre samvittigheds kval kan nirvana- ideen hvis grundvold er genfødsel - ikke bruges, da troen på opløsning af jeget er en lang proces i den kultur. Flere liv siges det det tager.
Tilmed er der jo ingen garanti for denne tilstand. En tilstand som efter sigende kun de oplyste kan opnå.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27873 - 04/08/2019 07:40 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tillykke med fødselsdagen Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Arne Thomsen til Tikka: " Du er foreløbig den eneste, der her i denne tråd har set på situationen: at dø. Du fokuserer så på min død - ikke din egen. Om Nivana-idéen er relevant her ved jeg ikke, men man forholder sig dog i det mindste til jeg'ets forsvinden. Om Nivana-idéen er relevant her ved jeg ikke, men man forholder sig dog i det mindste til jeg'ets forsvinden."

Hej Arne
Jeg kender en gammel mand, som er over 80 år og han snakker tit lettere senilt ifølge min opfattelse som en gentagelse om Gud, himlen, døden og helvedes straf til de dårlige, dumme og onde mennesker. Jeg er ikke en tilhænger af psykologiens kortlæggelse af sindet, hvis den generaliserer på en sådan måde men, måske han har en dødskrise og hvad med dig? Hvis Jesus havde levet længere, ville han så få sig fysiologisk i hjernen en åndssvag midtvejskrise omkring 50 års alderen? Den påståede åndeligt oplyste Buddha levede et langt liv men, han kendes ikke som en, der pludseligt i en moden ældre alder opførte sig skørt ligesom en barnlig teenager som denne krise eller andet flovt ved det? En krise lyder ikke som at være åndeligt oplyst. Jeg lever iblandt nogle mennesker, som ikke kan forstå intellektuelt noget åndeligt, hvor de siger til mig om min spirituelle tro og den store forandring af mig indenfor det seneste års tid som en forbedring: " Nej, du er jo bare kommet i den modne alder, fordi det siges, at kroppens forandringer der påvirker en person til at være meget mere fornuftig og dermed ikke til det vilde. På morgenværtshuse er der faktisk mænd over halvtredsårsalderen, som forsøger primitivt med luskede strategier og midler at score lækre alkoholisk fulde kvinder. Der er også de ældre mennesker, som selvisk kun mest vil have sex, magt, materielle ting og masser af penge. Det må være noget dårligt kulturelt. Jeg tror ikke, at unge mennesker bare er fysisk skabt til evolutionært at afprøve flere og flere grænser af som dumme udforskende eller eksperimenterende udfordringer for en aggressiv spændings skyld ligesom dyrs kamp for seksuel reproduktion til spredning af gener for arternes overlevelse. Gamle mænd kan have besvær med sædproduktion og gamle kvinder er heller ikke ligeså seksuelt attraktive som dem på 18-29 år. Fordi du er 86 år, kan jeg derfor forstå det hvis, din krops død interesserer dig i din tilstand, fordi du kan falde død om når som helst nu. En ikke troende kvinde siger til mig, at det er kun nogle døende mennesker, som vil snakke med en præst i en kirke. Ifølge nyhederne på en af de mest berømte seriøse fjernsynskanaler i Danmark viser nyeste statistikker, at det store flertal af borgere i samfundet vil hellere have en samtale med en clairvoyant end en præst om noget mening i deres liv. Det virker mere som menneskets instinktive natur, at individet selv skal så meget som muligt undgå døden, hvor istedet dets eget liv skal bevares og lige nu er det heller ikke her i landet kulturelt almindeligt at tale om dette emne. Jeg har udholdt 40 års pinsler - lidelser, så istedet for at tænke på døden som en sygelig frygt, vil jeg nu begynde at leve et godt liv og forholde mig til det med Helligånden. Hele resten af mit liv handler altså for mig ikke om at dø. Liv er ikke død og jeg er evigt åndeligt liv. Du vil jo ikke høre på fortrøstende ord om evigheden, så hav du dig en god død, hvis du kan dette.

Jeg synes ikke naivt, at film har de bedste fremstillinger af forskellige emner, hvilke kan mangle mange detaljer i deres indhold men, der er lavet fire science fiction film om mennesker som jeg-løse:

1. Invasion of the Body Snatchers (1956)
2. Invasion of the Body Snatchers (1978).
3. Body Snatchers (1993).
4. The Invasion (2007).

I de film er mennesker ikke mennesker, fordi al personlighed eksisterer ikke. De har ingen fri vilje eller følelser. Selv en person med psykopatiske eller sociopatiske træk kan nyde kunst, musik, mad og så videre? Hvad med sextrangen som et behov? Individets egne tanker på et eller andet mere end andet såsom en bestemt uddannelse, kun et slags arbejdsområde og fritidsinteresser? Det er bemærkelsesværdigt, at folket i samfundet idag kan fordele dette i den, hvor alle ikke bare vil lave den samme ting. Så hvad er verden uden menneskets Jeg/ego? Grådighed, griskhed og begær er en del af egoismens lyster. Jeg har netop lige hørt i nyhederne på tankstationen, at hvis hele verdens befolkning levede ligesom alles forbrug i Danmark, ville det kræve fire Jordkloder. I må fortolke mine følgende ord, som i vil om dette: Helligånden fra det guddommelige har en uselvisk væren i mennesket, der for egoismen og det onde kan virke som den mest uhyggelige invasion fra himlen. Menneskers drivkraft - Da jeg ´tilfældigvis´ blev kontaktet af to Mormonske kvindelige missionærer, hvor jeg prædikede om kønnenes ligestilling uden religioners forældede gudebillede som en mandegud, mærkede jeg Helligåndens kraft som en stærk prikkende følelse. Jeg følte den ligesådan for første gang en gang for længe siden, hvor en clairvoyant gratis sagde til mig: " Wow, lige nu heales vi begge to sammen og du modtager i dig selv åndeligt de hellige skriftruller." Det skete også senere som endnu nogle kun få sjældne gange på forskellige tidspunkter i mit liv, når jeg har mødt nogen, som med mig har en forenet spirituel interesse. En bekendt siger nu noget hedningsnak til mig om dette: " Jeg kan ikke udelukke, at du kan mærke den slags energi, når du har en god snak med folk men, jeg interesserer mig ikke for åbenbaringer og Helligånden." Jeg svarede, at for mig skal det kun være en hellige kraft, fordi ellers betyder det intet for mig.

At være i nuet med en bevidsthed er ligesom evigheden. Hvem tror i, at i virkeligt er? Tidløs ånd har ikke en nationalitets, religions navn og den er ikke et menneskes identitet. Idag diskuterer mange religiøse folk imod hinanden emner om både fortiden og fremtiden. Min Åbenbaring med mig er ikke en mangel på et personligt ansvar eller imod min frie vilje. Tværtimod, fordi jeg kender det guddommelige og dermed den, jeg er.

Jeg har engang oplevet noget som, jeg er:
Jeg vågnede op alene en morgen i en tilstand, hvor jeg ikke kunne huske noget. Jeg havde glemt alt. Jeg følte mig helt tryg i nuet og havde sådan en sindsro. Jeg genkendte ikke mit eget hjem. Jeg vidste derfor ikke hvad, min personlige identitet var. Med nysgerrighed undersøgte jeg tingene i den efter noget mening med eksistensen. Senere kunne jeg pludseligt igen huske, hvem/hvad jeg er ved det som mennesket i verden.
Side 61 af 134 < 1 2 ... 59 60 61 62 63 ... 133 134 >

Seneste indlæg
Samtaler omkring bålet...
af Arne Thomsen
09/07/2020 21:37
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
09/07/2020 08:56
Vi læser det Nye Testamente
af ABC
01/07/2020 22:40
Lyser på vej
af somo
01/07/2020 22:29
Mellemrummet
af RoseMarie
30/06/2020 22:28
Nyheder fra DR
Belgisk vaccine beskytter hamstere mod c..
09/07/2020 22:53
Efter stigende smittetal: Regeringen luk..
09/07/2020 22:32
Aller-sælger solgte demente Inger tre a..
09/07/2020 21:16
Dyster FN-prognose: Vi risikerer at over..
09/07/2020 21:00
Det her show gør tykt grin med dit mani..
09/07/2020 19:58
Nyheder fra Religion.dk
Eddike, kamelspyt og rodudtræk: Jødedo..
09/07/2020 06:17
Sex, skyld og skam i kristendom: ”Når..
08/07/2020 06:08
Religion i kufferten: Det betyder dine s..
06/07/2020 06:15
3 film: Sådan skildres Himmeriget
02/07/2020 05:50
Satanismens indtog i Danmark
30/06/2020 06:00