annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 11810404
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2161837
Et andet syn 1856552
Jesu ord 1428091
Den Evige Filosofi 1224644
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 46 gæster og 193 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 33 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 32 33 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#28667 - 28/11/2019 13:27 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
veteran
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
NYHED

I projektbeskrivelsens indledning tilføjes - " Uden religion tror vi på: "

En anden sætning er redigeret til: " Projektet oplyser ikke om de påståede hellige skrifter, fordi samfundets videnssystem i forvejen har en generel dannelse af folket om blandt andet det."

Mere ændring til: " Det guddommelige og hellig ånd handler ikke om hvem/hvad, at ens egen identitet er men istedet, hvor folket er lige i fællesskab som den, jeg er."

Begrebet ændret til: " Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et.

Jeg har tilmed redigeret lidt grammatisk.

MÃ¥ske jeg senere viser beskrivelsen som et nyt emne dog muligvis uden de konkrete informationer om dens tid og sted med mere.
#28668 - 28/11/2019 14:20 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Jeg er stadigvæk medlem af folkekirken...ikke fordi at jeg tror på det præsterne står og siger...men fordi at der skal være et sted som beskæftiger sig med Gud.

Hvad siger du til denne (korte) redegørelse:

http://vandrermodlyset.dk/m-kok03.htm

http://vandrermodlyset.dk/index_kok.htm

Du skrev i en anden tråd:

Citat:
I KRISTUS har vi hele guddomsfylden i kød og blod, her er det himmelske og jordiske forenet, Gud og mennesket forenet.

Der er ikke nogen himmel eller hinsidigt da Gud er her som virkelighed. Gud er ikke borte eller ukendt for os kristne som Paulus siger, Gud er i KRISTUS, i begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus. Vi har derfor ikke noget at tro på som vi moderne mennesker render rundt og opfatter tro, som at vi tror noget, ofte ret usandsynligt der står i Bibelen. På den måde er der ingen tro.

Måske misforstår jeg dig? For hvad mener du er usandsynligt i Bibelen?

Your friend forever

Jan
#28669 - 29/11/2019 12:20 Re: OPLYSTHED [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Hej Jan,, lige ganske kort, fordi jeg har praktiske gøremål da jeg får besøg i sommerhuset igen den her weekend.

Men du får alligevel følgende:

Nicolai Berdyaev:

Citat:
The Old Testament consciousness, suppressed and frightened, knows God as a terrible commander, an autocrtic master. Such a conception of God is incompatible with Christianity as a religion of divine-humanity. There can be no intimate relationship with a God who is a terrible commander, an autocratic master. Intimacy is possible only with God as man, that is, with Christ. Through Christ God ceases to be for us a master and commander and God's procidence ceases to be autocracy. There begins an inner, intimate life of man together with God, man's conscious participation in the Divine nature. Without Christ it is difficult to understand God. At present man cannot accept God without Christ.

Without Christ, God is terrible and far-off and cannot be justified. Christ is the only theodicy. Non-Christian theism, without the Trinity and without Christ, is terrible, dead and useless. We cannot believe in God if there is no Christ. But if Christ is, then God is not master, not lord, not an autocratic commander - God is near us. He is human. He is in us and we in him. God himself is Man - this is the supreme religious revelation, the revelation of Christ. With Christ, God's autocracy ceases, for man as the son of God is called to immidiate participation in divine life. The management of the world becomes divine-human.

-0-

In divine-human religion, God reveals His will. But man's will must be revealed by man himself. The divine-human religion predicates man's activity. If God created man in his own image and likeness, and if the Son of God is absolute Man, this means that man as a son of God is predistined to be a free creator, like his Father-Creator. Christ, the Son of God, Saviour and Redeemer, restores man's creative powers, which had been undermined and weakened. The way of Christ is the true birth of man (1)*

In the revelation of the God-man (Christ) begins the revelation of the creative mystery of man. The world is being created not only in God the Father but in God the Son. Christology is the doctrine of continuing creation. And creation may be completed only in the Spirit, only by man's creativity in the Spirit.

(1)*:
Citat:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle, bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. Karl Barth.

-0-0-0-0-

Som kristne er det ikke bibelen vi tror på, men Gud i Kristus og os i Kristus og Kristus i os, hvor vi har hele guddomsfylden i kød og blod, fx vores legeme er et tempel for Helligånden.

Nye Testamente er forskellige Kristusvidnesbyrd om Helligånden der grundlægger de kristne samfund, Kirkerne her i verden. Det er Gud og mennesket sammen i verden. I Kristus bryder Gudsriget igennem i takt med at Kristus vinder skikkelse i os, i takt med at vi iklæder os Kristus. Dette er ikke ekskluderende og skarpt identitets markerende overfor det omgivende samfund, tværtimod, det er inkluderende, det er en indbydelse til samvær og fest = gudstjeneste, for alle mennesker af forskellig religiøs observans ifølge Paulus. Guds Kærlighed Kristus tar imod alle, inkluderer alle. Guds Hus Kirken er bestemt ikke kun for kristne, som Guds Kærlighed Kristus omfatter alle, hvilket ingen bedre end Paulus har formået at demonstrere med sin helt unikke løbebane. Og Paulus slutter sit liv med at sige at han kun gider tale om hvad Kristus har udvirket, gjort, gennem ham.

Kristus: den ny Guds Åndens væren og virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Det er nu op til os, Gud venter på vores reaktion, på vores svar, på at vi modigt tar den udfordring op og tør KRISTUS, tør stille os i KRISTUS (tør, har courage, hjertemod, til at være KIRKE i verden), tør iklæde os Kristus, tør lade Kristus vinde skikkelse over vores liv. Helligånden er os givet, Guds Ånd har vi. Benytter vi os af forholdet? Det gør ihvertfald moderne neuropsykoanalyse terapi og neurovidenskab, Guds Ånd er fundet hard wired i vores autonome nervesystem, som det evolutionsbiologiske nyeste myeliniserede smart vagus "brain face heart" prosocial system, fyldt med kommunion og kommunikation.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Min lodrette uenighed med Arne findes udpenslet i efterfølgende citat:

Citat:
Without Christ, God is terrible and far-off and cannot be justified. Christ is the only theodicy. Non-Christian theism, without the Trinity and without Christ, is terrible, dead and useless. We cannot believe in God if there is no Christ. But if Christ is, then God is not master, not lord, not an autocratic commander - God is near us. He is human. He is in us and we in him. God himself is Man - this is the supreme religious revelation, the revelation of Christ. With Christ, God's autocracy ceases, for man as the son of God is called to immidiate participation in divine life. The management of the world becomes divine-human.

Go weekend til jer alle og benyt jer nu af at I i Kristus har Guds Ånd (immanent er i besiddelse af Guds Ånd - helligånden er i jer, virker mægtige gerninger i jer som den person har gjort i to tusinder år for så mange millioner mennesker generation efter generation.

Gerth melder sig ud og vil begynde forfra fordi han og ligesindede ikke har en hujende fis forstand på det kristne trosliv og SPIRITUALITET.
#28670 - 29/11/2019 13:49 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Glem aldrig hvad der kendetegner Helligåndens gerninger og virke:

Stor entusiasme

Glæde og højt humør

Spontanitet

Prosocial virkelyst og engagement

Stort daglig kreativ arbejdsindsats

Ukuelighed

Alt sammen i den gode sags tjeneste, at mennesket igen får det privilegium at tilhøre Gud, at få et liv med Gud i det daglige

Mere Gud i menneskets liv

Mere Gud med ind over menneskers liv

Lad os gå forrest, lad os vise vejen, være levende bevis på hvad Gud formår at gøre for os, dersom vi begynder at agte på Gud

Vi ved hvad Gud har gjort for andre mennesker

Nu er tiden kommet til at Gud også får lov til at udvirke recovery og healing i vores liv

Mange af os trænger til at følge de guddommelige livets åndelige lovmæssigheder der er nedlagt i os

Her gemmer sig en menneskelighed og spontanitet og frihed uden lige

Vi frisættes

Husk det!!!

Gud sætter sig ikke på os, overtager os ikke, bemægtige sig os ikke, Gud frisætter os fra synd sygdom og død

Der er en HEALING POWER uden lige i det kristne gemyt - den kristne SPIRITUALITET - paulinske SPIRITUALITET

En humør og glæde, entusiasme, uden lige ind i verden

Der er noget "fandenivoldsk" modigt her på spil, fordi det er så meget anderledes end hvad vi er blevet opdraget til at tro, men dette barnlige må vi se at vokse fra

Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Paulus

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren. Paulus

Ingen behøver være kloge/lærde, og at kunne bibelen forfra og bagfra har intet at gøre med det kristne trosliv og SPIRITUALITET

Hvilket fremgår i al tydelighed fra Paulus ægte breve, de første vidnesbyrd vi har om de kristne

Det er nemmere for et barn at komme ind i Guds Rige end det er for et bibel belært og belæst menneske

Et barn tager nemlig imod med hjertet, hjerte og sjæl, mens den bibellærde tror det er en afgørelse med hovedet og at tro er nogle mentale bibelkonkordantiske forestillinger vi skal holde 24/7 oppekørende, så anstrengende og glædesløs som kun bibelfundamentalister kan hyklerisk udstille det kristne gemyt og SPIRITUALITET

Vores KRISTUSVIDNESBYRD må ikke være falske, de skal komme fra HJERTET være ægte og spontane ellers vidner vi ikke sandt ellers er det ikke fra Gud men fra menneskers forstand og mentalitet, syge mentalitet, depressions lignende tilstande gennem hypnotisk malpraksis, omgang med bibelen.

Bibelfundamentalisme er værre end ateisme, skader kristendommens sag mere end ateismen nogensinde ville kunne gøre det

Så vi kristne må sige fra overfor vores værste antikrist modstandere og det gør vi gennem vores livsduelighed, på vores frugter skal vi kendes, ikke på en gold syg bibelkonkordantisk mental overbygning der blot fremmer åndsformørkelse og demens, vi skal ikke have så fandens meget i hovedet, men i hjertet kan vi rumme den livsbekræftende entusiasme og spontanitet der kendetegner den suveræne kristne SPIRITUALITET

Vær derfor altid glad i Kristus

Vi skal magte at kunne glæde os med andre mennesker

Vi kommer ikke altid med kloge ord kun, med konstant klogskab og ja videnskab, nej vi vil gøre noget livsbekræftende sammen med hinanden, hjælpe hinanden

Det er ikke bibelen der skal stemme og bestemme og nedstemme og nedtrykke os men det er Gud der skal opstemme og opløfte og frigøre os i livsbekræftende retning

Derfor pas på, vogt jer for de der bibelfundamentalister

Bedre end al den læsning og indlæring var det at vi alle begyndte selv at skrive. Ja skolen og de højere uddannelsessteder vender forkert 🙃 - stort set er alle ude af stand til at skrive, selv at kunne formulere sig når de har været igennem fabrikken

Man er så bange for kreativitet at man kører rundt i gentagelser af hvad andre har skrevet og man kommer aldrig videre

Studenterne skulle få vinger, men de får blot vingerne stækket

Man skal vide så meget og så skides der på om man overhovedet kan noget
#28672 - 29/11/2019 14:57 Re: OPLYSTHED [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver:
Citat:
Min lodrette uenighed med Arne findes udpenslet i efterfølgende citat:
Citat:
Jo da - vi ser ikke det samme. Men hvorfor skulle vi også det?
Det er vel til at udholde, at vi ser verden/tilværelsen/os selv hver på vores måde.
Skulde der ikke være plads til det? blinker
Jeg kan ikke påstå, at jeg forstår dig - uanset at jeg har forsøgt - men derfor kan jeg jo godt alligevel respektere dig - samtidig med at jeg er lykkelig over, at jeg - efter så mange år - omsider begynder at forstå det andet budskab, jeg i sin tid lærte af Kristus Ikonen - dét ikke at tage dogmerne for højtideligt - på den måde, at vi mennesker ikke er i stand til at fatte, hvad vi kalder "det guddommelige", og at vi istedet skal fokusere på det vigtigste: Den helt dybe altomfattende kærlighed.
Dén er - for mig - den sande væremåde.
Mit håb er, at du accepterer, at sådan er det for mig smiler

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 33 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 32 33 >

Seneste indlæg
SÃ¥ er der linet op...
af ABC
26/09/2023 11:25
Hvem lavede Gud...
af ABC
26/09/2023 11:23
Er der mange bolde i luften...
af ABC
25/09/2023 19:34
Skal folkekirken fornyes...
af ABC
24/09/2023 21:20
Kaldet fra det høje...
af ABC
24/09/2023 20:53
Nyheder fra DR
Endnu flere, end man troede, kan have fÃ..
26/09/2023 21:20
Med megafon og kasket tilslutter Joe Bid..
26/09/2023 21:03
Sagsøges af konkurrencemyndigheder: Ama..
26/09/2023 20:58
Det er ikke sikkert, offentligheden får..
26/09/2023 20:31
Formand for det canadiske parlaments und..
26/09/2023 20:29
Nyheder fra Religion.dk