annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4747652
Et andet syn 1195640
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 968910
Jesu ord 831683
Spirituel omsorg 782686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
0 registrerede 58 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 53 af 55 < 1 2 ... 51 52 53 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29401 - 14/03/2020 08:22 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
NYHED

Hej alle

Jeg kan ikke slette det, men ignorer derfor alt, hvad jeg skrev på side 52, der kommer lige efter side 51 emnet ´SEX?´.

En god bekendt har kritiseret dette indhold om noget, hvilket jeg er enig med ham i, som jeg retter på muligvis i aften i min Facebook profil. Noget af det er måske, fordi jeg vistnok har følt et chok i denne Corona virus krise - Læs lidt mere om dette i det næste emne.

Mit nye emne i Facebook ´ÅNDELIGT ARBEJDE´ med den slags informationer er af den grund usammenhængende, fordi den har for meget irrelevant indhold om forskellige ting og jeg gider ikke engang her nævne hele dens liste af fejl. Jeg skriver også dette emne her enten idag eller lidt senere.
#29403 - 15/03/2020 11:25 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
ÅNDELIGT ARBEJDE

Dette emne skete i flere dage.

Om mit forrige emne ´sex?´, bemærkede jeg tre mystiske sammentræf og nu sammenfatter jeg det meget kort:

H nævnte et andet sted filosoffen Schopenhauer om nogle andre ting end dette her som ´verdens væren´, som jeg ikke kender til.

1. Jeg skrev blandt andet så: Jeg har opgivet min ulykkelige stræben efter noget/nogen. Min krop har behov for mad, men jeg lever stadig uden sex. Jeg har ikke behov for fysisk overlevelse her i verden, fordi jeg er evig. Lad ikke sexdriften styre dit sind. Begær er ikke kærlighed. Jeg kender eksempler på flere personers menneskeligt velfungerende hellighed med deres asketisk sexløse liv. En psykisk syg mand siger til mig: " Det er naturligt, at vi utilfredse altid vil have mere og mere som en stræben. Sex er ifølge videnskaben instinktivt et af de vigtigste behov for mennesket, fordi uden det med nogen bliver man deprimeret."

2. Senere undersøger jeg på internettet i Wikipedia´s Den frie encyklopædi noget om ham Arthur Schopenhauer: " Det at vi i det hele taget vil, er vores ulykke: hvad vi vil, er slet ikke interessant. Denne villen (grundfejltagelsen) kan imidlertid aldrig tilfredsstilles, hvorfor vi aldrig holder op med at ville, hvilket atter bevirker, at livet er en vedvarende jammer. Livet selv leder os konstant rundt med illusoriske tilfredsstillelser. Den egentlige forbandelse består altså i det at ville leve som et blindt begær, der for altid vil være umættelig og for altid vil bringe os lidelse. Den eneste vej ud er at fornægte viljen – ikke gennem selvmord, men gennem kunst og askese, som sætter viljen midlertidigt ud af kraft."

3. Cirka dagen efter at jeg havde skrevet emnet ´SEX?´, sagde uvidende om dette en bekendt tilhænger af den religiøse bevægelse om Hare Krishna noget igen forunderligt relevant til mig med ordene: " Mennesker vil have for meget af ting, der ikke er godt. De stræber efter en illusion."

Dagen efter min ovenstående overvejelse om de tre hændelser, der ligner hinanden om begær men også egoistisk grådighed, skriver jeg:
Ham den førnævnte psykisk syge mand har fortalt om hans store trang til hash på hverdage, festligt druk især ved weekenden og alkoholisk berusede damer i byens natteliv ligesom legetøj som et underholdende tidsfordriv på grund af kedsomhed. Jeg fortæller jer ikke om mit livs fortid fra før min fyrre års alder, men den sidste fristelse for mig handlede om ´forkert´sex for spændingens skyld, hvilken jeg overvandt. Jeg har igennem hele mit liv oplevet en endnu kun lidt kropskontakt med mennesker. Heller ikke engang sex er min dårlige flugtvej væk fra realiteten. Jeg må som meget seksuelt uerfaren stadig bare nøjes med kramning af min dyne om natten og hyggeligt positive tanker om andet end det.

Nogle dage senere sker følgende i mine skriverier:
Jeg synes, at der for mig lige er sket et chok som en ironisk drejning. Jeg har en førtidspension, der som en mulighed kun er midlertidig. Jeg cykler her til aften forgæves til mit kendte sociale væresteds cafe, der ikke er åbent for gæster. Netop som jeg har færdigudviklet projekt OPLYSTHED´s beskrivelse, hvor jeg ellers officielt har sedler til folket i byens gader om det, så sker denne uventede nyhed - Jeg låner et lokale til det nye projekt OPLYSTHED, hvilket uden varsel der lukker i de næste to uger på grund af Corona virus krisen. Det anbefales i nyhederne, at man ikke møder hinanden på cafeer, pub og værtshuse. De fleste kommunale tilbud på det sociale og kulturelle område er også lukket ned. Der er derfor ingen økonomisk billige eller gratis steder, hvor jeg kan tage hen til blandt nogen. Nu er jeg i den periode mere inaktivt helt alene hjemme, hvor jeg derfor ingen social kontakt har med omverdenen. Jeg har ingen familie, venner, kollegaer, bekendte og kæreste, som kan besøges og jeg har ikke en komfortabel sofa til en siddestilling for min opadrettede ryg. Flere personer har engang sagt til mig, at det både er fysisk og psykisk usundt, hvis man lever isolereret for sig selv uden alle andre. Jeg plejer som regel at kunne leve med kun lidt internet, telefon og fjernsyn, men det er på denne del af årstiden for fugtigt, vådt og koldt til en bænk udenfor i naturen? Jeg kender en spirituelt interesseret person, som i samvær med andre har været på en lejr om hellighed med tavshed, hvor de beskedent i en eller flere uger levede på en tilbagetrukket måde. Jeg er ikke profeten Jesus. Selv om jeg ikke har rollen som en religiøs titel, sammenligner jeg mit nuværende scenarie med noget i Biblens NT, der ikke er som Jesus ørkenvandring men istedet ligesom hans alenetid med Gud på et bjerg.

Jeg opdager derefter som en lykkelig henrykkelse med Helligåndens virke, der dog til tider er anderledes end åbenbaring, hvilket er følgende relevante information i et online leksikon: " Lediggang er roden til alt ondt (talemåde) - Når man ikke foretager sig noget nyttigt eller fornuftigt, skaber man let problemer for sig selv eller andre, fx fordi man af kedsomhed fristes til uacceptable handlinger." I denne roligt stille tilstand føler jeg mig ikke ensom, fordi jeg som den slags væren med ´Det guddommelige´ mærker kærligheden som min nye forbedret værdsættelse af menneskeheden og andre ting. Pointen med det hele her er, at jeg dermed ved, OPLYSTHED er mit kald i livet.

Fat mod mine kære medmennesker.
#29439 - 24/03/2020 06:52 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Gerth Offline
godt igang
MENNESKETS GUDDOMMELIGHED

I mit forrige emne ´åndeligt arbejde´ skrev jeg blandt andet: " Nu er jeg på grund af Corona virus krisen i dens periode mere inaktivt helt alene hjemme, hvor jeg derfor med tavshed ingen social kontakt har til omverdenen. Selv om jeg ikke har rollen som en religiøs titel, sammenligner jeg mit nuværende scenarie med noget i Biblens NT, der ikke er som Jesus ørkenvandring men istedet ligesom hans alenetid med Gud på et bjerg. I denne roligt stille tilstand føler jeg mig ikke ensom, fordi jeg som den slags væren med ´Det guddommelige´ mærker kærligheden som min nye forbedret værdsættelse af menneskeheden og andre ting. Jeg ved dermed, at mit kald i livet er OPLYSTHED."

Kan folket møde mig, som jeg er, da det ikke tilfredsstiller alle? Følgende skete over cirka tre dage:

1. Jeg genfortæller ikke om min pagt ved min fyrre års alder, der handlede om min spirituelle dåb med Helligånden og noget åbenbarende relevant angående et mønster i Biblens både GT og NT på uforklarlig vis. Jeg har stærkt på fornemmelsen, at der garanteret i Biblens GT med myten om Noahs ark lige efter syndfloden var et bjerg ligesom i det senere hen noget historiske forløb med flere profeters bjerge på forskellige steder til NT´s bjerge med også idag religiøse folks påstande om profetiers hellige bjerg i en for os nær fremtid, der har en sammenhæng med min metaforisk bjergoplevelse i mig selv. Min derefter undersøgelse om Noah sker som en ydermere bekræftelse vedrørende alt dette. Helligånden er en usynlig kraft, hvor man derfor i nutiden faktisk ikke behøver et materielt bjerg som en konkret ting for den slags proces i ens bevidsthed. Idag med religiøse skrifter strides muslimer, jøder og kristne imod hinanden om Oliebjergets mulighed for deres hellige bygninger. Bjerget ved Jerusalem hedder Oliebjerget på grund af de mange oliventræer på dens øverste top. I Bibelens beretning om tiden efter syndfloden med Noas Ark var der symbolsk en due i himlen som det første livstegn i form af et ´frisk´ oliven gren, der i fortiden faktisk blev brugt af egyptere, jøder og kristne som olieblad til en rituel salvelse. Kristus (Messias) betyder salvet ligesom profeten Jesus dåb med vand om hans religiøse titel som konge, ypperstepræst og frelser. Gør dog ikke bjergene til en afgud, hvilket også gælder det menneskelige ved den, jeg er. Jeg synes, at mine tidligere ord om OPLYSTHED som et lys i verden er skæbnebestemt, fordi efterfølgende opdager jeg en kristen profils opfattelse af profeterne Elias, Moses og Jesus alenetid på et bjerg: " Som det dåben handler om, blev de der åndeligt oplyst." Den udtalelse er sandsynligvis en kopi af et indhold fra legenden om Buddha? Jeg skriver på internettet i et forum om retten til forskellige overbevisninger om noget i fjernsyns programmet - Den blå planet.

2. Jeg modtager på min telefon en besked, hvor en person skriver: " Vi kører ud i det blå." Hvorfor tror jeg pludseligt, at den blå farve for mig har en midlertidig vigtig fortælling? Jeg tager ikke farver højtideligt, fordi lyset er i dem alle. Jeg beder derfor: " Hvis der er en mening med farven blå om min nuværende tilstand, så skab et lignende tegn igen."

3. En mand skriver på internettet om et sted på Jorden såkaldt Den blå moske. Af den grund undersøger jeg nærmere om det mest relevante ved denne farves betydning og her min samlede konklusion:

Jeg minder jer altså om, at jeg ikke tror på falske guder og flerguderi. Den blå farves betydning var i forskellige kulturer tilknyttet det guddommelige, men jeg nævner ikke dem alle. Den var kendt som hinduismens Krishna. De egyptiske faraoer havde ofte blå kendetegn i deres skæg og parykker, der var forbindelsen mellem dem og guder. For kristne er blå symbolet på Guds sandhed og evighed, hvilket genkendes i Biblens GT og NT, fordi denne farve også er som himlen og havet (vand). I GT minder således profeten Moses mirakuløse begivenhed omkring havet og den brændende tornebusk ved skyerne på Sinajs bjerg om Elias ligefør hans himmelsfart med den flammende ildvogn i 2 Kongebog 2,8: " Så tog Elias sin kappe, rullede den sammen og slog på vandet med den, så vandet delte sig, og de gik begge tørskoet over." Denne kappe omtales senere som Elias' ånd, der er kommet over Elisa. Derfor er blåt i den vestlige kultur kendt som Jomfru Marias kappe. De mest berømte oldgamle ikon malerier fremstiller tilmed Jesus kappe på den måde. Helligånden har dermed ligesådan den samme frelsende kappe om kærlighed, styrke, ro, fred, tro, stilhed, harmoni, spiritualitet, citat fra Wikipedia´s den frie encyklopædi - fjernhed (de blå bjerge) og udlængsel. Jeg sammenligner det med den del af mit livs kald, der sjovt nok lyder som starten i mit emne her.

Tiltrods for det er alle ligeværdige ifølge projekt OPLYSTHED, hvor jeg derfor ikke fungerer som den næste prædikende overmagt og ingen er tilsyneladende perfekt. Sådan elsker jeg herligt menneskeheden i både modgang og medgang, der er i orden.
#29440 - 24/03/2020 21:15 Re: Gerth Drost [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Ser, at du nævner "oldgamle ikon malerier" og kan her nævne, at der også er masser af nutidige, skabt i de samme traditioner - i bøn og askese - overalt i f.eks. det ortodoks kristne Grækenland.
Man ser dem overalt, i kirker, i private hjem, på kontorer - ja, endda i taxier.
Vi har et foto her i Galleriet (klik på det ene af de to ens billeder) fra en lille græsk bjergkirke.
I teksten er farverne beskrevet.
Dog mangler den grønne farve, som du kan se her smiler

Gennemsigtigt guld: Faderen - Rødt: Sønnen - Grønt Helligånden.
Og alle også i blåt.

Kristendommen, når den er smukkest, synes jeg.
Kærligheden fra "de tre" at spredes mellem os mennesker engel

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29447 - 26/03/2020 00:48 Re: Gerth Drost [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
godt igang
Jeg forstår ikke din kommentar om den blå farve. Er det en kritik eller bekræftelse og hvorfor?

NYHED

Hej alle
Jeg kan ikke slette mine emner her i denne tråd. Jeg har i min Facebook profil slettet to emner, men der er måske stadig nogle få flere, som jeg der også fjerner på et senere tidspunkt. I nat orker jeg ikke en grundig undersøgelse af dem endnu og måske min gode bekendte ´tilfældigvis´ heller ikke har læst dem og jeg kan ikke have en samtale med ham nu om det på grund af Corona virus krisen. Dog skal man absolut ikke altid være enige om alt, synes jeg. De to emner som jeg har slettet, de er:

1. NY FRELSERSKIKKELSE I VERDEN - Jeg er ikke en frelser, fordi i har selv et personligt ansvar for jeres åndelige oplysning. Den var for selvhøjtidelig, hvor jeg ikke engang selv i overskriften stillede et spørgsmålstegn på grund af min daværende fortvivlelse, hvor jeg havde et egoistisk behov for at overbevise jer om ifølge min opfattelse egen særlige rolle.

2. MENNESKEHEDENS FRIKENDELSE IDAG - Jeg skrev om noget fra profeten Jesus snak med en anden på hans bjergprædiken: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele loven og profeterne." Jeg skrev blandt andet: " Jeg prædiker til en ældre kvinde om min spirituelle tro på en hellig kærlighedslov." Det var min menneskelige fejl. Jeg tror på, at ligesom med det guddommelige er Helligånden en universel del af mennesket, hvor kærlighed for alle er naturligt og man har derfor ikke behov for en lov om det.
Side 53 af 55 < 1 2 ... 51 52 53 54 55 >

Seneste indlæg
Vi læser det Nye Testamente
af Anonym
28/05/2020 01:29
glad Eid
af Simon
27/05/2020 22:55
Mellemrummet
af Simon
27/05/2020 22:26
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Gerth
27/05/2020 02:28
Kristnes Gudsliv - Åndsliv og SPIRITUALITET
af Thomas
26/05/2020 17:20
Nyheder fra DR
Vestager til den danske regering: Der er..
27/05/2020 22:30
Norge giver grønt lys til ægdonation o..
27/05/2020 22:15
Er du også ramt af fiske-feberen? 'Der ..
27/05/2020 21:38
Spanien indleder historisk lang sørgepe..
27/05/2020 21:15
Jeppe Kofod fortsat tavs om dansk bidrag..
27/05/2020 21:06
Nyheder fra Religion.dk
Har religiøsitet været en evolutionær..
27/05/2020 07:29
Naiha Khiljee: Velgørenhed skal være b..
20/05/2020 06:08
Halal smelter sammen med bæredygtighed
19/05/2020 06:22
10 ting “Unorthodox” lærer os om ha..
18/05/2020 06:26
Hvad kendetegner hinduisme i dag?
16/05/2020 06:14