annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3911250
Et andet syn 1152596
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 906053
Jesu ord 804521
Spirituel omsorg 763768
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret somo 7 gæster og 112 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 79 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 78 79 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27574 - 18/06/2019 22:10 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Gerth
Ok til Arnes nyeste kommentar om mig, selv om jeg dog faktisk synes, at man skal passe på sig selv, hvor en selv ikke lader eksempelvis nogen fra en potentiel sekterisk trosretning hjernevaske ens sind med for meget informationer om den slags ting og jeg vil/kan heller ikke bare naivt læse interesseret om alt fra hele verden:

Hej Tikka uanset dit køn.
Her er et svar med et klik der på dit tidligere indlæg. Prøv at forklare hvad, du mener med det, så lytter jeg lige nu ?

Tikka skrev der: " Regnbuen er tegnet på guds pagt med alt levende og betyder, at de onde – de som ikke vandre med gud som Noa - ikke igen vil blive tilintetgjort i en vandflod, men - det betyder jo ikke, de onde ikke vil blive udslettet ved Jesu andet komme, når de udvalgte bliver hentet til himmelen."

"Prøv at forklare hvad, du mener med det, så lytter jeg lige nu ? "

- Jeg har ikke tid til at svare dig lige nu ... måske i morgen aften - tidligst?

Måske du kan præcisere hvad i mit indlæg: #27523 - 14/06/2019 16:33 - du ikke forstår.

Har jeg skrevet noget, som bibelen ikke siger?

Mangler du henvisninger til bibelvers?

Og hvorfor mener du, den yderste dag betyder undergang – er der bibelsk belæg for dette?

Citat:
Gerth:
Citat:
Husk igen de ord i Biblen, hvilket ikke er ment som en frygtelig trussel og istedet min opfordring til jeres håb i verden. Det minder om myterne Atlantis og i det gamle testamente Babelstårnet men, ifølge fortællingen om Noahs pagt med en gud, blev der lovet højhelligt, at Jorden bliver ikke som en straf ligesådan ødelagt igen og har dermed ikke en undergang på den såkaldte metaforisk formuleret - yderste dag.
#27523 - 14/06/2019 16:33

o-o-o-o-o-o-

Citat:
yderste dag.
Den yderste dag taler mig bekendt ikke om undergang, men om opstandelse – de der sover i jorden skal opstå til et jordisk liv.

Jesus sagde til hende: »Din bror skal opstå.« Martha sagde til ham: »Ja, jeg ved, at han skal opstå ved opstandelsen på den yderste dag.« Johannes 11:23-24

Johannes 11:24 har eksempelvis krydshenvisning til Daniel kapitel 12:2
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Dan/12

o-o-o-o-o-o-

Formoder det er dette indlæg du vil tale om

Indsendt af: Tikka

Gerth:
Citat:
Jeg vil ikke svinge med for mange citater fra Bibelen, fordi jeg snakkede engang nogle gange med en Jehovas vidner, som ikke talte med Helligånden i ham selv og istedet bare viste mange eksempler fra dens hellige skrifter.

Selvindsigt kan være godt, men Ånden er i ordet – derfor siges det også at være guds ord, og som skrevet står:
"hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem." - Jesus er som Ordet guds talsmand.

*

Gerth:
Citat:
Husk igen de ord i Biblen, hvilket ikke er ment som en frygtelig trussel og istedet min opfordring til jeres håb i verden. Det minder om myterne Atlantis og i det gamle testamente Babelstårnet men, ifølge fortællingen om Noahs pagt med en gud, blev der lovet højhelligt, at Jorden bliver ikke som en straf ligesådan ødelagt igen og har dermed ikke en undergang på den såkaldte metaforisk formuleret - yderste dag.

Regnbuen er tegnet på guds pagt med alt levende og betyder, at de onde – de som ikke vandre med gud som Noa - ikke igen vil blive tilintetgjort i en vandflod, men - det betyder jo ikke, de onde ikke vil blive udslettet ved Jesu andet komme, når de udvalgte bliver hentet til himmelen.

Som jeg forstår bibelen, vil der dog stadig efter Jesu andet komme - når menneskesønnen åbenbares - stadig være mennesker på jorden, efter han har hentet de udvalgte, hvad der jo nødvendigvis må være, hvis guds rige også skal være på jord.

yderste dag.
Den yderste dag taler mig bekendt ikke om undergang, men om opstandelse – de der sover i jorden skal opstå til et jordisk liv.

Jesus sagde til hende: »Din bror skal opstå.« Martha sagde til ham: »Ja, jeg ved, at han skal opstå ved opstandelsen på den yderste dag.« Johannes 11:23-24

Johannes 11:24 har eksempelvis krydshenvisning til Daniel kapitel 12:2
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Dan/12

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27575 - 18/06/2019 22:27 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Når jeg fokuserer på ordet OPLYSTHED, er det fordi du jo bruger det om din café - og det må vel betyde et eller andet, siden du vælger netop dette ord fremfor alle andre?
Det er jo netop den overordnede idé i dit projekt, der for mig er uklar.

Angående Tikkas ord om "regbuen" m.m., så fandt jeg dem her: #27523 - 14/06/2019 16:33 blinker
I håb om at det kan hjælpe jeres dialog.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27588 - 20/06/2019 01:27 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg har ingen interesse i det tekniske og henviser derfor om dette til Arnes link som et bevis på Tikka´s udtalelse. Tikka virker til at vide mere om de teknisk avancerede rette steder her at klikke på citer´.

Tikka skrev: " Regnbuen er tegnet på guds pagt med alt levende og betyder, at de onde – de som ikke vandre med gud som Noa - ikke igen vil blive tilintetgjort i en vandflod, men - det betyder jo ikke, de onde ikke vil blive udslettet ved Jesu andet komme, når de udvalgte bliver hentet til himmelen."

Arne: " 1. Jeg savner stadig hovedoverskriften over din OPLYSTHED. Når jeg fokuserer på ordet OPLYSTHED, er det fordi du jo bruger det om din café - og det må vel betyde et eller andet, siden du vælger netop dette ord fremfor alle andre? Det er jo netop den overordnede idé i dit projekt, der for mig er uklar...
2. " men hvis det indeholder noget om gensidig forståelse, skulle du så ikke i stedet for at forkaste Tikka, berigtige dét."

For bedre at kunne forstå det følgende, anbefaler jeg alle andre at læse den her relevant tidligere diskussion mellem mig, Tikka og Arne, så jeg ikke behøver at citere eller gentage for meget.

Hej Arne
1. Jeg har min åndelige opfattelse af hvordan og hvorfor, at verdens skæbne er for folk i den men, fordi projektet er for både troende og ikke troende, så udfra dette kan jeg ikke formulere en med magt bestemt overordnet fremtidsplan, hvor det istedet er op til folket sammen i fællesskab som individuelt forskellige borgere om CAFE OPLYSTHED´s videre udvikling i samfundet og man burde uanset hvad have et så bevidst som muligt personligt ansvar for sig selv endda tilmed foruden. Projektet skal på den måde handle om noget større end mig selv som person og min tro. Det betyder, at dens formål er, at folket generelt bliver endnu mere oplyste. Jeg skal dermed ikke være noget selvhøjtideligt angående dette sammenlignet med alle andre.

2. Du har sagt, at blandt andet kommunikation er en del af svaret på menneskehedens problemer i verden. Jeg mener stadig helt sikkert min kritik om Tikka´s ord, fordi de lyder som/ligesom nogle kristne sekters opfattelse af Biblen om deres slags fortolkede bogstaveligt talte tro på den fysiske ´bortrykkelsen´ og som noget dårligt for folks sind indirekte trusler om, at de som er anderledes end rettroende kristne, hvilke er mange vantro, syndere og hedninge, vi skal frygte en konkret straf fra Gud og/eller Kristus på Dommedag. Sådan noget skidt vil jeg ikke høre for meget på i mit liv og istedet blot nu bede om et håb for menneskeheden i verden om tingene til trods for forskellighederne.

Jamen altså, Arne. Jeg har ikke forkastet Tikka. Projektet CAFE OPLYSTHED handler blandt andet om, at man kan respektere hinandens uenigheder og overbevisninger, hvilket jeg derfor også ligesåvel her som der har en fornuftig ret til at gøre overfor Tikka´s udtalelse som min skeptiske reaktion med et budskab om en anden måde at fortolke Bibelens lignelser på. Bemærk, vedrørende kommunikation - Jeg fordømmer kun Tikka´s ord ligesom med onde, sindssyge, psykopatiske eller egoistiske handlinger og derfor dømmer jeg ikke personligt Tikka som et medmenneske. Ligeledes har selv profilen Simon og alle andre af hans ligesindede jo også ret til at udtrykke verbale protester imod al spirituel/religiøs tro og det er også acceptabelt for mig.
#27590 - 20/06/2019 11:10 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Tak for svar.
Det er stadig lidt uklart for mig, hvad "oplystheden" helt konkret går ud på, men det er måske heller ikke så vigtigt, og jeg er ikke i tvivl om, at formålet er godt - så held og lykke med det! smiler
Egentlig er det vel lidt lignende dét, vi laver her på Trosfrihed.dk., hvor der jo også er plads til alle, men hvor vi jo ikke risikerer korporligt slagsmål
blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27592 - 21/06/2019 01:27 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg anbefaler alle, at i læser her de seneste forrige ting og nu vil jeg uddybe noget mere om Arnes spørgsmål.
Som i en diskussion har Tikka også ret til at forklare sin ifølge mit synspunkt dogmatisk religiøse udtalelse eller argumentere for den.

Arne: " Jeg savner stadig hovedoverskriften over din OPLYSTHED. Når jeg fokuserer på ordet OPLYSTHED, er det fordi du jo bruger det om din café - og det må vel betyde et eller andet, siden du vælger netop dette ord fremfor alle andre? Det er jo netop den overordnede idé i dit projekt, der for mig er uklar..."

Hej Arne Thomsen
Det virker som om, at du spiller dummere som en test vedrørende sandhedsværdien af min oprigtighed for min integritet om kærligt medmenneskelig etik, moral og lighed mellem alle folk ? Du har ellers selv også ligesom jeg en opfattelse af, at det guddommelige er uforklarligt større og mere end alt, som derfor aldrig helt kan forstås på en struktureret måde, hvilket der er plads til i CAFE OPLYSTHED. Der kan ikke i dens ideologi være nogen/noget overordnet, fordi det lyder som en magt over folket og sådan ophøjet status. Hvorfor har du vedlagt i dine ord en egoistisk fælde til mig om en selvhøjtideligt åndelig oplysthed, fordi jeg vil ingen magtfuld religiøs titel have ? Jeg har sværere ved at tro, at du ønsker et teokrati eller diktatur.

Til trods for, at jeg ikke bryder mig om ordet ´magt´ - Hvem/hvad handler denne Biblens metafor om som en lignelse, der kan fortolkes på forskellige måder ?

Tikka har kristeligt udtrykt sin anarkistiske opfattelse imod alt demokratisk forskelige steder til os. Tikka har skrevet til mig i sit emne, at ´Gud´ ikke er demokrat. Nå, men i Bibelens to testamenter har gudebilledet ændret sig og det kan faktisk ske igen idag med folket som noget nyt. Bibelens nye testamente: " Og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed." Demokrati (græsk: δημοκρατία, kommer af δήμος, démos – folk og κρατος, krátos – styre, herredømme, oversat: folkestyre) er et politisk system, hvor magten er hos flertallet af folket. Demokrati er et folkestyre. Demos betyder ´folket´ ( mennesker ) og Kratos - ´magt´. Alle burde som medmennesker være ligeværdige. Bemærk dermed som en sammenligning de to ord ´Mennesket´ og det patriarkalsk gammeldages ´Menneskesønnen´.
Side 38 af 79 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 78 79 >

Seneste indlæg
Lyser på vej
af somo
16/09/2019 08:17
OPLYSTHED
af Gerth
16/09/2019 00:33
Mellemrummet
af RoseMarie
15/09/2019 13:08
Samtaler omkring bålet...
af ABC
14/09/2019 23:15
Gerth Drost
af ABC
11/09/2019 23:06
Nyheder fra DR
Juraprofessor står til sejr ved første..
16/09/2019 08:07
Hvor meget plastikaffald er der i Danmar..
16/09/2019 07:39
Retsanalytiker: Dronesag i retten vil vi..
16/09/2019 07:10
Dokumentation: Sådan svarer banker på ..
16/09/2019 06:00
Skatteordførere kræver forklaring: Hvo..
16/09/2019 06:00
Nyheder fra Religion.dk
Høsten markeres med drager og månekage..
13/09/2019 11:23
Hvorfor har 45 trossamfund ikke registre..
11/09/2019 09:00
Unge sikhere: Turbandagen skal skabe dia..
11/09/2019 08:55
Muslim: Vi kan lære af imam Husseins d..
10/09/2019 07:58
Asatroende: Man må gerne kalde mig en s..
10/09/2019 07:30