2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
44
gæster og
50
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#27616 - 25/06/2019 20:07
Re: CAFE OPLYSTHED
[Re: Simon]
|
veteran
|
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
|
|
Du får mig (her i min brandert) til at grine Simon  men mon ikke Gerth vender stærkt tilbage https://www.youtube.com/watch?v=kcTiYW6mQ50 Namaste
|
Svar
|
|
|
#27622 - 27/06/2019 01:38
[Re: Gerth]
|
veteran
|
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
|
|
MENNESKEHEDENS SAMEKSISTENS
Jeg har ikke forstand på alle de forskellige betegnelser på tilstedeværelsen af diktatur i nogle dele af alverdens lande.
En aktivistisk kvinde siger: " Det vil i verden fungere bedst hvis, der ingen politisk overmagt er som eksempelvis alle regeringer (stater), imperier, regimer, absolutisme, autokrati, totalitære stater, teokrati og mere andet lignende. Jeg er derfor imod EU og FN, fordi jo større sådan noget er, så har ´det´ endnu værre meget mere magt over folks fornuftigste menneskerettigheder. Men modsat, hvis et samfund bliver styret af noget, der er for lille en størrelse i et land, kan det lokalt føre til noget, der ligner stammekrige. Kommuner synes at være en god mellemting om dette."
Følgende kunne hun ikke svare på:
Hvis forskellige lokale dele i et land bliver helt selvstændige, så kan man risikere, at nogle af dem pludseligt udvikler sig alene til en ny slags i en eller anden grad stormagt over alle de andre bestyrelser og ledere i et lands samfund og det samme gælder også mellem alle lande hver især, hvor der ingen overordnet politisk kontrol sker som et forenet samlingssted for hele menneskeden og dens videre udvikling for alle de styrende politiske mindre dele, altså uden en globalt demokratisk verdensregering? Ligesom en hel verden uden et internationalt samarbejde som forskellige menneskeracer hver for sig, der aldrig blander sig med hinanden og kun passer sig selv? Ligesom ethvert menneske som kun sin egen ø eller område?
Hvordan og kan man lave et i verden nyt officielt sted generelt for menneskehedens fællesskab, der handler om, at verdens befolkning vil med medmenneskelig lighed hjælpe hinanden med alle tingene i den og samarbejde ligeligt sådan, hvor der afholdes forsamlende møder så lidt som muligt pr. år mest som et kollektiv ønske om at oplysende tilfredsstille alle folks behov ?
Nogen har sagt til mig, at ideologien i CAFE OPLYSTHED med dens symbol dog som endnu eller nu kun på dansk kan som en ny bevægelse inspirere både folket og statsoverhoveder i verden til noget godt og bedre. Den er for alle forskellige borgere i samfundet og dermed både diverse troende og ikke-troende og projektet forholder sig officielt neutralt til religion og politik.
|
Svar
|
|
|
#27631 - 27/06/2019 23:43
[Re: Gerth]
|
veteran
|
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
|
|
AT HAVE NOK INDIVIDUALISTISK FRIHED I DET FOLKELIGE FÆLLESSKAB OG GOD FREMGANG
Projektet og dens personale skal ingen magt have over alle børn, unge, ældre og gamle. ´Magt´ betegner oftest en persons eller en samfundsmæssig institutions midler til at få sin vilje og dermed opnå sine mål ved at kontrollere, påtvinge, manipulere, overtale eller på anden måde have indflydelse på andres adfærd som en påvirkning, uanset om dette sker frivilligt eller ikke. Desværre især børn er mest nemme at præge sådan.
Hr. A viser et link, der blandet andet er om : Folkelige bevægelser er socialt brede og åbne fællesskaber, der har alternative idealer om, hvordan man burde leve og måden at samfundet derfor som en ny udvikling istedet kan indrettes. I slutningen af 1800-tallet byggede sådan noget videre på Grundtvigs overbevisning om, at Danmarks fremtid ikke afhang af staten, men af oplyste, myndige og engagerede borgere, der mobiliserede egne kræfter og ønskede at reformere samfundet fra især den nederste samfundsklasse. Efterkrigstidens folkebevægelser opstod som reaktion på en ny tids udfordringer og trusler. Det gjaldt foreksempel bevægelsen mod atomkraft, miljøbevægelsen, fredsbevægelsen, organisationer for frivilligt socialt arbejde, rødstrømpebevægelsen og Folkebevægelsen mod EU. De folkelige bevægelser har arbejdet på at skabe aktive, oplyste og myndige samfundsborgere.
A skriver: " Jeg tror, der er et stort behov for inspiration her - noget der viser vej frem til ren og dyb kærlighed - til kloden - til alt levende - til medmennesker og til en selv. Jeg tror, at det rette svar kunne ændre verden. Hvem kan ´tænde gnisten´, så vi får det gjort? - gnisten, som jeg fornemmer, at alle venter på ? Altså en holdning hos enkeltpersoner, der griber om sig og bliver til en folkebevægelse, der har et logo, og som sætter sin vilje igennem. Det må vel starte med noget kommunikation. Min fornemmelse er, at tiden er ved at være moden til det."
Jeg kommenterer med spørgsmålet: " Jeg er enig med dig i det. Jeg synes derfor, at ´mit´ projekt CAFE OPLYSTHED for alle forskellige både troende og ikke troende borgere, der har både en gennemtænkt beskrivelse og et positivt symbol, den er mega relevant og ideologien skal være uselvisk som således inspiration til folket ? Du har tidligere beskrevet projektet som et udtryk for uselvisk kærlighed. Jeg har tilmed lavet en relevant Facebook gruppe, T-Shirt og mange sedler om det til uddeling i gaderne."
A spørger: " Jeg savner stadig hovedoverskriften over din OPLYSTHED. Når jeg fokuserer på ordet OPLYSTHED, er det fordi du jo bruger det om din café - og det må vel betyde et eller andet, siden du vælger netop dette ord fremfor alle andre? Det er jo netop den overordnede idé i dit projekt, der for mig er uklar."
Jeg svarer: " Det virker som om, at du spiller dummere som en test vedrørende sandhedsværdien af min oprigtighed for min integritet om kærligt medmenneskelig etik, moral og lighed mellem alle folk ? Du har ellers selv en opfattelse af, at det guddommelige er uforklarligt større og mere end alt, som derfor aldrig helt kan forstås på en struktureret måde, hvilket der er plads til i CAFE OPLYSTHED. Der kan ikke i dens ideologi være nogen/noget overordnet, fordi det lyder som en magt over folket og sådan ophøjet status. Hvorfor har du vedlagt i dine ord en egoistisk fælde til mig om en selvhøjtideligt åndelig oplysthed, fordi jeg vil ingen magtfuld religiøs titel have? "
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|