annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 424 gæster og 184 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2816 - 12/08/2008 19:21 Re: Nogle bemærkninger til Michael. [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg ved ikke hvad du mener med ren opmærksomhed. Det minder lidt om dit forhold til det indholdsløse nu. Begge er tanker og det er det problem vi altid løber ind i når vi taler om forskellige ting. Beskrivelsen selv er ikke det den beskriver, men vi fortaber os i beskrivelsen og glemmer den virkelighed der ligger bag.

Det er aldrig godt, ubevidst at være i sine følelsers eller drifters vold. Jeg formoder ikke at din kone går ved siden af når dit hoved roterer efter forbipasserende skørter ellers ville du opleve noget andet. Du ville få kendskab til kvinders reaktion, du ville lære noget nyt og så nytter det ikke så meget med en masse teoretiske forklaringer. Du ville indføre et jeg som kontrollerede dine reaktioner således at det ikke var hele dit hoved der roterede men kun dine øjenkroge og hvis du var rigtig durkdreven ville du vildlede hendes opmærksomhed ved at tale om noget andet samtidig.

Hvordan stemmer det for øvrigt overens med Matthæus 5,28?

Vi lider af den vildfarelse at vi er noget andet end vore egenskaber, tilbøjeligheder, følelser og tanker. Det er vi ikke, det er en illusion. Opmærksomhed er en ikke handling fordi den forholder sig fuldstændig passivt overfor det som er. Og hvad er det så, det som er:

Citat:
Kun at have ren opmærksomhed, er at fjerne billederne, ideerne (fantasien) og motiverne (alt det intentionelle), noget Jesus netop ikke gjorde, ja vi kan sige tværtimod. Og en vital viljesmetafysiker har brug for billederne, ideerne, fantasien, motiverne og intentionerne, da de er med til at give retning, mening, og det er også heri drivkraften findes, og ja det kender vi jo fra vores eget liv som ikke er lykkeligt når billederne, ideerne (fantasien), motiverne og intentionerne forsvinder. Billeder, ideerne, fantasien, motiverne og intentionerne (ord og begreber) forstyrrer ikke, tværtimod viser de os vejen, og er med til at vi når vores mål her i livet, så det ikke bliver synd for os, mislykkes for os.


Det er det som er, altså et vældigt indhold, slet ikke indholdsløst. Forøvrigt havde Jesu ligninger det formål at meddele sandheden, noget helt andet end menneskenes forvirrede tanker, ideer og meninger.

Hvad er så tankevirksomhed:

Citat:
Man ved nu at hjernen giver en højere belønning (af lykkehormonerne, endorfinerne) til en bevidst stor koncentreret anstrengende viljesindsats end en mindre målbevidst koncentreret viljesindsats, og dette gælder for mentale aktiviteter såvel som med fysiske aktiviteter. Hvilket modsiger lidt det du siger, og det er da også mine personlige erfaringer at der overhovedet ingen grund er til at frygte en meget målbevidst og koncentreret viljesindsats. At anstrenge sig er vigtigt, hvis man ønsker den største gevinst udløst fra hjernens belønningssystem.

Så det er virkelig tåbeligt at koble koncentration og bevidst viljesindsats, anstrengelser, fra, fordi hjernen netop belønner disse indsatser.


Det kan godt være at det er en plausibel videnskabelig forklaring men det er ikke tingen selv, beskrivelsen er tankevirksomhed og alt dette du nævner her er det som opmærksomheden ser. Om begær teknisk kan beskrives som dopaminafhængighed er da fløjtende ligegyldigt. Afhængighed er afhængighed.

Man kan ikke forstå noget hvis der ikke er noget at forstå, det er klart, så opmærksomheden på det som er, er opmærksomheden på det man er. En viljeshandling betyder at man følger et mål og dette mål er selvprojiceret. Det er skabt af ens viden og erfaring, som man hele tiden bygger videre på således at man ikke er i stand til at lære noget nyt og blive foruroliget.

Når vi nu er i gang kan vi spørge, hvad er selvprojicering:

Citat:
Viljen og vitaliteten er det der kendetegner Jesus og Paulus, det ligger i hele deres jødiske baggrund, de er vitale viljesmetafysiker, det er de historiske eskatologiske apokalyptiske problemstillinger der optager dem; derfor må vi ej heller i den her sammenhæng sige Jesus og Paulus uden at sige Marx, også han er én af dem, en imponerende stor tænker indenfor det her felt. Det er og bliver aldrig væren (og kosmisk harmoni) men vorden, tilblivelse (nyskabelsen) (historiskhed og betingethed (konflikt (interessekonflikt) og dualisme eller i det mindste dualitet og dialektik og intentionalitet) der spiller den afgørende rolle i vesten. I vesten har man altid været pessimistisk med tingenes tilstand som de er (kristendommens væsen), men optimistisk med hvordan de kunne blive anderledes og bedre, derfor står vesten i forandringens tegn, og vesten er fremtidsorienteret og kreativt, alle innovationer stammer stort set fra Europa, men lillebror USA og alle der adopterer den kontinentale vestlige tankegang, kultur og civilisation formår at profitere af det og Europa ender med at sakke bagud, fordi vi har tabt troen, gejsten, optimismen, på det vi stod for, de værdier vi skabte. Alt dette hænger sammen med kristendommens udspring i jødedommen som en akopalyptisk bevægelse, og enhver Kristen mand eller kvinde, er i og med Kristus forstyrret af en ny skabelse, og kender ikke et naturligt kosmisk NU som det væsentligste, eller kun opmærksomhed, ren opmærksomhed, som du er fortaler for, også fordi vi i Kristus er optimistisk rettet mod fremtiden og forandringerne, fyldte som vi er af billeder, ideer, motiver og intentionalitet.

Selvprojicering er også den måde du opfatter det jeg siger på. Det er dig der deler op i østlig og vestlig, det er ikke mig. Jeg er ikke tilhænger af den østlige apati, som finder sig i tilværelsens forhold fordi de har fået en forklaring om karmaloven lige så lidt som jeg er tilhænger af hvad du kalder vestlig individualisme, som jeg betragter som ren og skær selviskhed og dumhed. Jeg taler ikke om ren opmærksomhed, men opmærksomhed på det som er, hvilket kan være et væld af ting.

Jeg er derimod tilhænger af det voksne menneske, individualiteten som eksisterer i kraft af en forståelse af at livet leves i forbindelse med andre. Ikke afhængigt af andre.
For øvrigt genkender jeg ikke den Jesus du beskriver, måske vi skulle kalde ham HansJesus?

Du taler som du har forstand til:

Citat:
Jeg bryder mig ikke om din stilhed, dit NU, og ej heller din apatisk impotente rene opmærksomhed


Jeg kan fortælle dig at jeg er ikke spor apatisk, kære HansKrist selvom jeg engang imellem ville ønske at jeg var. Jeg er ved Gud heller ikke impotent, selv ikke i din optik, og jeg er fuldt ud i stand til at blive begejstret over en kvinde eller blive forelsket med alt det interne bøvl det medfører. Jeg lever med mig selv som jeg er, jeg prøver ikke på at udslette mig selv.

Det, du identificerer som lidenskab er i virkeligheden et vældigt spild af energi. Hvis man forstår sig selv i forhold til det liv man lever så bliver tanken helt naturligt stille. Så er der ikke dette vældige energispild.

Så er der en vældig energi, en sand lidenskab, som er absolut nødvendig hvis man vil finde sandheden.

Hvorfor skulle det som Krishnamurti og Jesus taler om være noget forskelligt? De taler begge om sandheden.

(Jeg er godt klar over at der er en eller anden Trol(d), der fiser rundt og forplumrer mine ord ved at tale om stilheden, men det må stå for hans egen regning. Til gengæld er han overmåde populær i de kredse hvor jeg ikke færdes.) smiler
Top Svar Citer
#2818 - 12/08/2008 19:34 Re: Nogle bemærkninger til Michael. [Re: Hanskrist]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Hanskrist!

Jeg kan simpelt hen ikke lade være med at sige tak for et sprudlende velskrevet indlæg, der på sjælden set vis befordrer en dybere forståelse for forskellen mellem den østlige venden sig mod sig selv bort fra verden, og Vestens venden sig mod verden for at forstå sig selv.

Du anvender metaforene Kristus (og Paulus) for at tydeliggøre denne basale forskel og forklaring på den væsensforskel det gør, når ideerne blev omsat til handling i kultussfæren.

Faktisk har jeg været optaget af denne væsensforskel mellem østens og Vestens metafysik siden jeg som teenager læste den kristne visionære tænker Pirerre Teilhard de Chardins hovedværk "Fænomenet menneske". Et at hans udsagn lyder: At se mere, for at forstå mere for at kunne mere. Det må vel siges at være sandt kristent også i din optik?

Man kunne også udtrykke det som Kirkegaard gør, at selvet er et forhold der forholder sig til sig selv, med den tilføjelse, at det er alt selvet gør i den østlige mystik. Kikergaard erkendte nemlig også, at vi altid står på valget og frihedens afstand og vi er tvunget til at træde i karakter. Springe ud på de 70.000 favne i troen eller træde tilbage. Østens folk har valgt at træde tilbage for valget og ind i sig selv, på jagt efter den rene væren. Det er ganske enkelt handlingslammende.

Hilsen

Ipso Facto pifter


--------------
"The Heart of Christ at the heart of matter." - Pierre Teilhard de Chardin i et brev til en ven, 1948.
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2819 - 12/08/2008 19:57 Re: Nogle bemærkninger til Michael. [Re: Ipso Facto]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Smukt indlæg, Ipso Facto. Fyldt med banaliteter.

Det ville have set smukt ud i ignoranttråden. smiler
Top Svar Citer
#2821 - 12/08/2008 20:24 Re: Nogle bemærkninger til Michael. [Re: Michael]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Michael!

Livet er jo egentligt ret banalt, især hvis man alene piller efter sandheden i egen navle.

Tak i øvrigt for de overbevisende argumenter. Det er lige før jeg skal hjem og pille som en anden ignoramus griner


Hilsen

Ipso Facto pifter


--------------
"Creation, incarnation and redemption are to be seen as no more than three complementary aspects of one and the same process." - Pierre Theilhard de Chardin in "Reflections on Original Sin", 1947.

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2823 - 12/08/2008 21:17 Re: Nogle bemærkninger til Michael. [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hej Michael,


Du skriver:

Jeg ved ikke hvad du mener med ren opmærksomhed. Det minder lidt om dit forhold til det indholdsløse nu. Begge er tanker og det er det problem vi altid løber ind i når vi taler om forskellige ting. Beskrivelsen selv er ikke det den beskriver, men vi fortaber os i beskrivelsen og glemmer den virkelighed der ligger bag. Citat slut.


Med ren opmærksomhed mener jeg hvad du skriver her:

Opmærksomhed er en ikke handling fordi den forholder sig fuldstændig passivt overfor det som er. Citat slut.

Og hvad du sidst sagde om den opmærksomhed du omtalte, at den skulle være viljesløs og uselvisk.

Og jeg kalder denne din definition af opmærksomhed for ren opmærksomhed, mere er der ikke i det. Og hvis du ikke bryder dig om min karakteristik af din opmærksomhed, som værende ren opmærksomhed, kan jeg godt stoppe med at karakterisere den som så.


Og vi fortaber os ikke i beskrivelsen, det jeg modsætter mig er ikke dine beskrivelser, men det du peger på, den virkelighed dine beskrivelser peger på, det er der min uenighed med dig findes, så jo vi er uenige denne gang, som vi var da jeg var kritisk overfor det der NU som du synes er så optimalt, hvilket jeg bestemt ikke synes. Og der gemmer sig en hel afgørende uenighed mellem os, også denne gang. Selv om du dog har trukket en del i land siden omkring NU-et.


Hvis du hele tiden mener noget andet end det du skriver, så må du lære at blive bedre til at udtrykke dig. Du udtrykker dig ganske præcist og utvetydigt og jeg forstår dig når jeg læser dig, så det skyldes ikke mine selvprojektioner eller at jeg tager fejl af dine beskrivelser og den virkelighed du påpeger eller peger på.




Du skriver:

Hvorfor skulle det som Krishnamurti og Jesus taler om være noget forskelligt? De taler begge om sandheden. Citat slut.


Du har ikke forstået det mest fundamentale i kristendommen, som er at Jesus ikke taler om sandheden. Det er også det Peter Rubæk tror. Krishnamurti talte måske om sandheden.

Du og Krishnamurti og Peter Rubæk, I kan abstrahere sandheden fra Jesus. Og I kan endda få Jesus selv til at abstrahere sandheden fra ham selv. Men Jesus lærte ikke fra sig om sandheden, men til sig selv om sandheden, han knyttede sandheden til sin egen person. Sandheden i Krist-elig forstand, er begivenheden Jesus eller Kristus-begivenheden. Og jeg vil gerne vide hvor Krishnamurti omtaler sandheden på den måde. Igen, i Kristendommen er sandheden en begivenhed, åbenbar i et punkt, i en partikularitet, i et Ord, i Kristus; altså sandheden er åbenbar i Kristus, konkretionernes konkretion. Og det betyder at universaliteten, det ægte almene (som er det Krishnamurti omtaler som sandheden) i virkeligheden kun er tilstedeværende som skjult i dette partikulære. Hvad det sandt menneskelige er ved vi ikke før Kristus og hvad det sande i guddommelig forstand ved vi også først i og med Kristus. Kristus er Sandheden fordi han er den personlige virkelighed og enhed mellem Gud og mennesket, åbenbaret i et punkt, i en partikularitet, konkretionernes konkretion. Jeg ved at Krishnamurti ikke aner noget om sandheden som den er omtalt her i Krist-elig forstand; og jeg ved også at det var den eneste sandhed Jesus beskæftigede sig med, han knyttede uløseligt Gudsrigets gennembrud til sin person.

Dermed læser du også evangelierne og lignelserne forkert, du læser dem som ægte almene universelle sandheder, men dette er en forkert måde at læse evangelierne på. De er i stedet alle fortællinger der skal illustrere Gudsrigets gennembrud i, med og ved Jesus. Altså Kristus-begivenheden og nyskabelsen som tegn på Gudsrigets gennembrud.


Mange kærlige hilsner Hanskrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
Nyheder fra Religion.dk