annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 36 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 35 36 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2768 - 11/08/2008 00:43 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Onceinalifetime]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Indlæg: 115
Citat:
Det er tilsyneladende ateisters fornemste opgave, bombastiske, naivistiske, og tåbelige som de ér i al deres hovmod, når de påstår og konkluderer: " Gud eksisterer ikke " han er kun et produkt af troende menneskers forestillingsverden, og eksisterer for øvrigt kun - ifølge ateister - i en bog kaldet Bibelen.


Det er ikke så lidt, du får fyret af mod dem af dine medmennesker, som du ikke kan lide. De præsterer skabagtig tomgangssnak, de er distanceblændere og ordgydere, som blot skvaldrer ord af sig, de tænker sig ikke ordentligt om, er tæt at være dumme og tumpede, og så gengiver de virkeligheden på en barnlig måde. (Jeg har blot sat nogle uddybende ord på dine adjektiver. De stammer alle fra danske ordbøger).

Og hvad leverer du så til gengæld af visdom og indsigt til imødegåelse af disse tumper?

INTET!!

Du har en henvisning til et skrift, hvis oprindelse er så ukendt, at dets værdi som argument er ikke eksisterende.

At gud/guder er et produkt af menneskers forestillingsverden ses tydeligst af, at der er fundet flere end 5000 forestillinger om forskellige guder.

Vis os da, hvor du har fundet en guds tilkendegivelse, et fund som ikke er et personligt putativt og selvsuggereret fænonem!
Top Svar Citer
#2769 - 11/08/2008 01:03 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Ipso Facto]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Indlæg: 115
Citat:
Imidlertid er gudsbegrebet ikke det mest fundamentale i religionen. Det er derimod oplevelsen af det usædvanlige – ENHEDSOPLEVELSEN – og tilværelsens mystiske og uforklarlige sider. Det er oplevelsen eller åbenbaringen af det guddommelige der er det centrale og som danner grundlag for enhver religion


Kære Ipso

Hvad er nu det for en snak?

Hvordan skal oplevelsen af 'det usædvanlige, af tilværelsens mystik og uforklarlige sider' kunne være et konsistent udsagn/"bevis" om/"for" gudens eksistens?

Og hvordan kan du dog i din præmis bruge udtryk som 'oplevelsen eller åbenbaringen af det guddommelige'?

Er du blevet lidt skrøbelig?
Top Svar Citer
#2771 - 11/08/2008 01:24 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Ransom]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Jeg skrev:

Det er tilsyneladende ateisters fornemste opgave,
bombastiske, naivistiske, og tåbelige som de ér i al deres hovmod, når de påstår og konkluderer: " Gud eksisterer ikke " han er kun et produkt af troende menneskers forestillingsverden, og eksisterer for øvrigt kun - ifølge ateister - i en bog kaldet Bibelen.


Du kommenterer:
Citat:
Det er ikke så lidt, du får fyret af mod dem af dine medmennesker, som du ikke kan lide. De præsterer skabagtig tomgangssnak, de er distanceblændere og ordgydere, som blot skvaldrer ord af sig, de tænker sig ikke ordentligt om, er tæt at være dumme og tumpede, og så gengiver de virkeligheden på en barnlig måde.


Har du overhovedet læst det første indlæg i denne tråd?!

Det er skrevet af Zilent og hedder: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion?

Dine kommentarer er som skræddersyede, til netop dét indlæg, sådan som jeg ser og forstår det. Men det er klart, det sete og forståede, afhænger som bekendt af øjnene, og det som sidder derimellem.

Citat:
Vis os da, hvor du har fundet en guds tilkendegivelse, et fund som ikke er et personligt putativt og selvsuggereret fænonem!


Hér:

Hebræerbrevet 3:4: Ethvert hus har en bygmester, men den, der har bygget alle ting, er Gud.

Er det tilfældigt at jorden er anbragt i netop den rette afstand fra solen, hvorfra den får energi i form af lys og varme? Er det tilfældigt at jorden bevæger sig rundt om solen med den rette hastighed, at den roterer omkring sin egen akse én gang hver 24 timer, og at jordaksen har netop den rette hældningsvinkel på 23 1/2 grad? Er det tilfældigt at jorden er udstyret med en beskyttende, livsopretholdende atmosfære der består af den rette blanding af luftarter? Er det tilfældigt at jorden har fået vand og muldjord, så der kan vokse planter på den? Er det tilfældigt...

Og hér:

Romerbrevet 1:20: For hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har kunnet ses siden verdens skabelse og kendes på hans gerninger. De har altså ingen undskyldning.

„Enhver der seriøst giver sig af med videnskabelig forskning bliver overbevist om at der står en drivende kraft bag universets love — en kraft der langt overgår menneskets, og over for hvilken vi med vore beskedne evner må føle ydmyghed.“

Albert Einstein
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#2773 - 11/08/2008 02:05 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Ipso Facto]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Citat:
Det ville nok være en god idé, hvis du prøvede at udtrykke dig så entydigt, at læseren ikke står over for flere lige sandsynlige fortolkningsmuligheder.

Av, det er godt du siger det... Skarpt smiler Men i det mindste har jeg så mine facts i orden der.

Citat:
Langt alvorligere er det for mig at se, at din argumentation for en ateistisk position i stedet for en agnostisk ikke er konsistent.

Hehe - som tidligere sagt var jeg også engang agnostiker, indtil jeg indså hvor mange guder jeg i praksis skulle være agnostisk i forhold til smiler

Teori og praksis? I teorien kan elefanter flyve (hvis de f.eks. svingede deres snabel hurtigt nok rundt), men i praksis forventer jeg jeg dem ikke i luftrummet over mig.

I virkeligheden gider jeg slet ikke gå ind i terminologi her - forskellen på agnostikere og ateister skal man ikke blæse større op end den er - der er faktisk flere lighedspunkter end forskelle. Hvis du har læst Dawkins The God Delusion vil du kende hans definition på en ateist, som faktisk tangerer en agnostiker, min er ikke væsentlig anderledes.

Citat:
Jeg har bemærket, at du også i dit oplæg citerer Albert Einstein. Jeg sætter Einstein meget højt både som videnskabsmand, filosofisk tænker og som humanist, hvilket bl.a. fremgår af mit tungerækkende debatikon

Ja, vi har talt Einstein før, på religion.dk tror jeg - yderligere info her!
Citat:
Problemet for ateister er jo, hvad de vil sætte i stedet for Gud og hvordan de vil begrunde etikken når der ikke findes nogen Gud?

Ja, folk vil så gerne have at ateisme er andet end afvisning af guder og gudetro.

Citat:
Også ateister som ellers hylder rationalitet og skepticisme har konstrueret metafysiske og etiske systemer der med hensyn til umenneskelig fornedrelse og modbydelighed kan stå mål med de værste sider af islam.

Igen dette krav om at ateister skal være anderledes end alle andre mennesker. Humanister definerer andre værdier - men ateister er ikke nødvendigvis humanister. Ateisme, eller agnosticisme for den sags skyld, er ikke et nyt værdisæt der skal erstatte religion og de religiøse systemer, ceremonier osv - ateisme er fravær af gud, hverken mere eller mindre. Derfra er der strengt taget hverken krav om tyranni eller demokrati osv. Lad os holde os til begrebet i sig selv.

Citat:
Problemet for ateister er jo, hvad de vil sætte i stedet for Gud og hvordan de vil begrunde etikken når der ikke findes nogen Gud?

Ateismen er ikke et surrogat for religionerne. Som nævnt er religionerne hverken ansvarlige for, eller ophav til, moral og etik (jf. tidlige filosoffer, og religionernes dynamiske moral begreber (slaveri, kvindeundertrykkelse, menneskeofring, fremmedhad, homofobi osv.)) - omend mange forsøger at forsvare religion som eneste vej til sikre moralbegreber og "dyder".

I mine øjne er moral noget man vedtager mellem mennesker, sociale (og dog selviske) dyr som vi er. Vi kan beregne det hensigtsmæssige i at være i en gruppe, at have fælles regler, vi kan have medlidenhed og medfølelse, vi kan sætte os i andres sted, vi har evner/følelser som empati, sympati, samvittighed og storsind. Vi har alle de værdier som skal til for at skabe et etisk fundament i fællesskab - men alt i alt er intet i naturen hverken godt eller ondt, universet "er" bare.

Citat:
Hvordan ser du Jacob på denne problemstilling? Hvordan forhindres det, at ateismen blot producerer nye blodige politiske ideologier som i realiteten er erstatningsreligioner. Eller helt kort: Hvordan definerer du en forpligtende etik som alene bygger på menneskets fornuft og ikke på hverken religiøs eller pseudoreligiøs tro?

Denne har jeg vist berørt nu - men vigtigt er det, at ateismen ikke ophøjes til en ny "religion", for det er den ikke. Ateisme er INTET andet end fravær af gudetro - hvad der deraf kommer skal jeg ikke kunne sige (det må de enkelte statsformer tage stilling til, hos os demokratiet). At jeg dertil kan bruge det gennemgnaskeskede (og efterhånden ret utydelige) begreb "humanist" om mig selv er faktisk en helt anden sag. Man kunne kalde det en viderebygning på (eller udvidelse til) ateismen, bare man ikke blander ismerne sammen smiler

Citat:
at forklare hvad du mener i et forståeligt sprog, hvis du vil undgå at blive regnet med til de magisk tænkende teister.


Uha dada - det kan vi jo ikke ha' ;) I de Anders And blade jeg har læst er der tæt på ligeværdige historier til dem i Koranen og Biblen mv. - blot i en lidt anden form og et andet sprog - men det er sådan set ikke så meget teksterne i sig selv man skal fokusere på, som det er de efterfølgende udvælgelser og fortolkninger der er problemet. Og den som kun tager sjov for sjov, og alvor kun alvorligt... Og overdrivelse fremmer... smiler

Citat:
Fornuften synes at være for svagt udviklet, også hos ateister, til at vi kan redde os fra os selv! Det synes historien at vise.


Fornuften er såmend ikke dårligere udviklet hos ateister, end hos agnostikere, skakspillere og idrætsfolk.
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#2774 - 11/08/2008 02:23 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Onceinalifetime]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Kære Onceinalifetime

Igen skal jeg påpege din uretsmæssige brug af Albert Einstein som på ingen måde anerkendte eller underbyggede din personlige gudetro.

Einstein fandt dise gudebilleder naive, barnlige, primitive og anså dem for at være resultat af ønsketænkning og skabt i menneskets billede, af mennesker (som eks. også Xenofanes og Feuerbach påpegede).

Ordet "Gud" er intet andet en et udtryk for, og et produkt af, menneskelige svagheder ifølge Einstein. Han tilføjer, at biblen er "en samling af hæderlige, men dog primitive legender som ikke desto mindre er ret barnlige". Han benytter ligefrem betegnelsen "barnlig overtro" om jødernes religion og alle andre religioner!

Dertil fandt han konceptet om en sjæl uden en krop "tom og blottet for mening". Einsteins "gud" var en bagvedliggende en universel kraft som slet ikke kan sammenlignes med de personlige guder vi kender fra nutiden herskende religiøse overbevisninger (og de fleste andre historiske gudeforestillinger).

Som tidlige påpeget tangerer din brug af Einstein blasfemi (ifht. Einstein) ;)

Mere info og tilhørende citater her!


Redigeret af Zilent (11/08/2008 02:27)
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 36 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 35 36 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk