annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 36 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 35 36 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2863 - 14/08/2008 14:08 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Jakob.

Nå da - jeg troede ellers, at jeg havde forstået dig - og gad vide om jeg ikke også har? smiler

Jo, selvfølgelig kan du med god grund antage standpunktet: Guder eksisterer ikke.

Det var jo præcis også dét, jeg skrev - men det læser du måske slet ikke?

Du ved jo meget vel. at der er forskel på en antagelse og en påstand, så hvorfor lade som om du ikke ved dét?

Jeg ved ikke, hvad det er for argumenter, du mener, jeg ikke bryder mig om (sympati og antipati burde dog ikke tillades indflydelse her), så før du specificerer, hvad det er, du tænker på, kan jeg ikke forholde mig til din anklage.
Derfor: Venligst specificer!

Jeg mener, jeg har besvaret de af dine spørgsmål, jeg har opfattet.

Hvad er det, du savner svar på?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/08/2008 14:08)
Top Svar Citer
#2864 - 14/08/2008 14:14 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Zen
Uregistreret

Jeg fastholder, at man med god grund kan antage standpunktet: guder eksisterer ikke.

Det kommer an på, hvad du mener med "guder". Hvad er "guder"?
Top Svar Citer
#2866 - 14/08/2008 15:47 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: ]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej og velkommen til Zen!

I dialog med Jacob:

Citat:
Jacob: Jeg fastholder, at man med god grund kan antage standpunktet: guder eksisterer ikke.

Zen: Det kommer an på, hvad du mener med "guder". Hvad er "guder"?


I Jacobs tilfælde kunne man forestille sig, at "guder" betyder det Jacob beslutter at ordet skal betyde blot det henviser til et metafysisk fænomen.

Hvis Jacob definerer "guder" som transcendente almægtige væsener med nødvendig eksistens, som har skabt alt og som står over mennesket, så fastholder Jacob, at man har gode grunde til at afvise eksistensen af sådanne "guder".

Hvis "guder" derimod betyder teleologiske principper som står bag ved eller over naturlovene og styrer den historiske udvikling mod et givent mål, så er der intet i vejen for, at sådanne "guder" kan eksistere.

Så længe begrebet "gud/guder" ikke fastlægges indholdsmæssigt ved tildeling af nogle konkrete egenskaber som det besidder, er det et tomt begreb der kan betyde hvad som helst. Tomme begreber kan selvfølgelig hverken bevises at være sande eller falske. Faktisk opfylder ordet "gud" end ikke definitionen på at være et begreb, idet et begreb må kunne stå i konsistensrelationer med andre betegnelser eller ord, således at påstande hvori begrebet indgår kan være enten sande, falske eller meningsløse.

I stedet for at tale om "gud/guder" burde man hellere tale om oplevelsesbegrebet: at nogle personer har usædvanlige "åbenbaringer" hvori de oplever noget hvorom de bruger ord som "det hellige", "Gud", "helligånden", "den universelle kærlighed", "altings enhed" eller hvad det nu kan være.

Spørgsmålet er herefter om sådanne "åbenbaringer" refererer til en reel virkelighed eller til en rent subjektiv fantaseret virkelighed svarende til den vi oplever i drømmetilstanden.

Kan noget både være være subjektivt sandt men objektivt falsk eller uafgørbart?

Hvordan afgør man det spørgsmål?

Hilsen

Ipso Facto pifter


------------
"Vi Mennesker er sat her paa Jorden for at hjælpe andre! - Naa, hvorfor er de andre saa sat her?" - Storm P.
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2867 - 14/08/2008 16:58 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Arne Thomsen]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Kære Arne,

Tillad mig at vende det hele på ryggen en gang.

Du griber ind i dit første svar og bebrejder mig, at jeg i mit indlæg udtaler følgende:
"Den aktive ateisme svarer til den lille dreng i "Kejserens nye klæder", som gør forblændede folk opmærksom på at kejserens tøj slet ikke eksisterer: der findes ingen guder, ånder, engle, dæmoner, nisser, feer eller alfer!"

Eller rettere, du angriber kun den implicitte udtalelse "guder eksisterer ikke" - men så må jeg spørge dig: hvad med ånder, engle, dæmoner, nisser, feer og alfer? Er det ikke tilsvarende latterligt, at jeg ikke tilkender disse væsener eksistens?

Og hvad med enhjørninge, havfruer, havmænd, trolde, hekse, troldmænd og hobbitter?


Redigeret af Zilent (14/08/2008 16:59)
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#2868 - 14/08/2008 17:30 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Ipso Facto]
Zen
Uregistreret

Hvis Jacob definerer "guder" som transcendente almægtige væsener med nødvendig eksistens, som har skabt alt og som står over mennesket, så fastholder Jacob, at man har gode grunde til at afvise eksistensen af sådanne "guder".

Nuvel, men Gud er netop ikke et væsen, men Ånd. Ikke en ånd, men Ånd.

I stedet for at tale om "gud/guder" burde man hellere tale om oplevelsesbegrebet: at nogle personer har usædvanlige "åbenbaringer" hvori de oplever noget hvorom de bruger ord som "det hellige", "Gud", "helligånden", "den universelle kærlighed", "altings enhed" eller hvad det nu kan være.

Spørgsmålet er herefter om sådanne "åbenbaringer" refererer til en reel virkelighed eller til en rent subjektiv fantaseret virkelighed svarende til den vi oplever i drømmetilstanden.


Mennesker tænker sig adskilt fra "virkeligheden derude", og de forsøger at opnå erkendelse om den, som om deres bevidsthed er et spejl, der kan spejle den. I stedet for at vende opmærksomheden udefter, burde de lade den hvile i sig selv - den er altings begyndelse, evig og uforanderlig.

Da skal mennesket finde svar - fra selve midtpunktet af alt.
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 36 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 35 36 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk