annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4745126
Et andet syn 1195480
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 968579
Jesu ord 831535
Spirituel omsorg 782485
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
0 registrerede 62 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 130 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27217 - 12/04/2019 12:47 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
P.s.:

"Jeg er desuden sikker på at du gerne vil hjælpe vedkommende der er ved at blive spist af rotter."

- Det er faktisk dig der ikke forholder dig til temaet, og ligesom andre her, fjerner din opmærksomhed fra både tema og virkelighed:

Men nu du er så glad i menneskets mere brutale sider, men vist mere som fantasi, burde du vel næsten fornøje dig med et af de bedre exempler, der tilmed er hele to fortællinger indgroet i historiske referencer: Platons Hule af José Carlos Somoza – der skam også ka’ nydes som lydbog. God fornøjelse.

mvh
Simon

P.s.: og er du rigtig glad, vil Philip Kerr’s store fortællerunivers med Bernhard Gunther i nazismens hule hånd sikkert forekomme dig yderst tilfredsstillende; det er i al fald tilfældet for mange der afventer allersidste bind.
Forf. døde jo desværre for ganske nylig, så Bernhard Gunther overlever på en måde sin forfatter, selv om formentlig også han om kort tid pist forsvinder ud af dette mesterlige episke storværk, hvor en kriminalbetjent ansigt til ansigt med så mange autentiske skikkelser fra det tredie riges storhedsvanvid, genopliver tiden hvor nazismen løb den gamle dame koldt nedad ryggen.
Du vil derfor episode for episode og med forfatters sans for menneskedyrets mangfoldige sider, for dig se meget af det meste ske; forudsat naturligvis du ka’ holde tungen lige i munden og beskrivelser tæt på en real virkelighed ud - blot sagt fordi det akkurat er blevet mit indtryk, at du ligesom andre ”kæledyr” her på Trosfrihed, udviser større interesse for religiøse fantasier om livet, fremfor hvad det ér i skyggen af livet der var: vor reale forhistorie og en skygge der stadig løber den gamle dame koldt nedad ryggen; ja det var jo derfor forf. skrev historien!

Berlin Noir-serien fåes også som lydbog; at få fortalt historie er jo ikke så ringe, hvis blot historien er god..;)

Redigeret af Simon (12/04/2019 12:55)
Top Svar Citer
#27220 - 12/04/2019 14:16 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
P.s.

”Som sådan er en "atombombe" ikke løsningen i din verden, for så overskrider man andres rettigheder - altså ret til at leve...”

- Det er mord du taler om, massemord – ikke selvmord.
Du ska’ godt nok grave dybt i lommen for at finde solide argumenter for alene mord.

1. samfundets borgere må ikke slå ihjel
2. samfundet må gerne straffe hændelsen mord med dødsstraf
3. konflikt: samfundet består samfundsborgere.

At du er ansvarlig for dit liv betyder, at kan svare nogen, nemlig dig selv, dine nærmeste og samfundets love for handlinger og holdninger der konfronterer livet.
Du er ikke alene eneansvarlig for dit liv, du er er tilmed eneansvarlig for din død – ingen kan dø for hinanden, det er individets private sag. Alle dør i ensomhed, trods nok så mange mennesker omkring sig. Tilsvarende udlever alle mennesker deres liv i ensomhed, trods en hel verdensbefolkning om ørerne.
Et samfund kan m.a.o. ikke i realiteten straffe noget menneske for ikke at ville lide livet længere, hvorfor et menneske der ønsker at dø sin død, er fuldstændig fri til dette!

Et humanistisk samfundssind indebærer den erkendelse, og skaber derfor love der hjælper mennesket med at dø, dersom mennesket lider og ikke længere vil leve. Der kan være mange årsager til dette. Det kræver stort mod at dø, når livsfunktionerne er unge – der er ikke meget frygteligere end at se unge mennesker med AIDS eller cancer i dødsprocessen. Det er lettere at dø for et gammelt menneske hvis livsfunktioner er ved at ebbe ud.

Hvad jeg taler om er etikken, at ville hjælpe hinanden med livet og døden. At vi gider hinanden, når det virkelig gælder. Synes du virkelig dette lyder så mærkeligt, at det er nødvendigt at begrave så alvorligt et tema i fantastiske historier om mennesker som rottekød? Tænk på de mange mennesker der lider allerhelvedes kvaler p.a. sindslidelser eller terminale sygdomme; hvilken forbindelse ser du her til atombomber?

mvh & god weekend..;)
Simon

Redigeret af Simon (12/04/2019 14:28)
Top Svar Citer
#27221 - 12/04/2019 14:40 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.
Du skriver - om mig:
Citat:
At du ikke gider mig -
Mit svar:
Jeg har brugt ganske mange kræfter i forsøg på at forstå dig - desværre forgæves.
Og du skriver:
Citat:
Du gør alt alt for stort nummer ud af at du ikke forstår mig og at fordi ingen her på trosfrihed længere reagerer på mig, så betyder det at ingen forstår mig. Nej det siger i stedet for noget om trosfrihed mere end det siger noget om mig og hvad jeg skriver.
Mit svar: Her modsiger du jo dig selv: "ikke gider" - "gør alt alt for stort nummer", og dertil kommer, at du åbenbart finder dig selv klar og tydelig, mens det er os her på Trosfrihed, der ikke fatter, hvilket åbenlyst ikke bekymrer dig.

Jeg var ellers indstillet på, hvad du kalder: "en go prosocial proaktiv kreativ indbyrdes kontakt med hinanden" - hvad jeg ville kalde en gensidigt imødekommende og inspirerende forståelse - men jeg oplever, at du "ringeagter" - for nu at bruge dine egne ord - og dermed - med dine tvetydige formuleringer - hindrer vejen til en udviklende dialog.
Ord kan jo stå nok så klare for afsenderen, men hvis modtageren ikke har mulighed for at opfatte dem, er det hele jo forgæves.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27226 - 12/04/2019 17:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg vil bare gerne høre hvad andre har at sige til jeres projekt:

https://www.youtube.com/watch?v=zibNisV6uVU

Hvis alle er enige om at hjælpe vedkommende som er ved at blive spist af rotter, så er der vel ikke tale om andet end (kollektivt) selvmord? Noget som du allerede går ind for...

Er der nogen som ikke vil hjælpe vedkommende? Vi skal allesammen dø afligevel, så hvorfor ikke vælge atom-døden, og så hjælpe nogle samtidigt? Mon ikke de fleste (når de tænker sig om) ville trykke på den røde knap? Hvad betyder 5 sekunder fra eller til?

Også en god weekend herfra Simon

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#27227 - 13/04/2019 04:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
På sidelinjen observerer jeg en ifølge min holdning en desværre egoistisk forfængelig diskussion mellem personer her om hvem, som er klogest eller mest vist og derfor gider jeg heller ikke sammenligne mig selv med eksempelvis Jesus og guruer. Det er synd og jeg forsøger at lade være med at græde nu. Medlidenhed er ikke godt, fordi så istedet for at være åndeligt oplyst, lider jeg jo psykisk af andres lidelser. Dog alligevel ønsker jeg det godt for alle og naturen.
ABC siger:

1.Hvordan vil du hjælpe vedkommende, der som et offer for kidnapning er ved at blive spist af rotter? Hvis jeg befandt mig i den situation, så ville jeg gerne have, at der var nogle som trykkede på den røde knap.
2.Har Gud et problem med mennesker der lider?
3. Hvorfor lider vi?

Hej ABC

1. Istedet for Guds vrede med en ny syndeflod eller din atombombe, vil jeg mindre drastisk ringe efter politiet eller kalde på andre vidner og efter hjælp fra flere. Jeg og en ´tilfældig´ anden cyklist i gaden hørte en kvinde i nærheden skrige ved en bil, hvor en politibil ´heldigvis´ var lige ved siden af os og vi råbte højlydt til dens politifolk om dette med pegefingre og baskende arme. Selv om historisk set hellig krig har været sket, så er der jo de ti bud om, at man må ikke slå ihjel. Jeg har vågnet op på gulvet med min madras i min lejlighed, hvor myrer og nogle dronningemyrer kravlede på mit hoved invaderende. Min uden vold nådige og barmhjertige bøn om, at de måtte forlade mit hjem, den virkede ikke og så sprøjtede jeg gift på dem. De har ingen bevidsthed. Dette er ikke ment som opfordring til mere om reinkarnation. Alle er lige, så jeg kan ikke dømme nogens liv til at være vigtigere end andres. Jeg vil ikke selv i det scenarie ende psykisk på dette primitivt lavere niveau ligesom dyr ved at være voldelig eller udføre en drabelig handling på et hvilket som helst menneske. Desuden er mit liv åbenbart også noget værd. Jeg er muligvis ikke fysisk stærk nok til at forsvare uskadeliggørende den person fra skurken. For at at beskytte i det mindste mit eget liv fredeligt, kan jeg flygte, hvis ingen andre kan kontaktes for politiets hjælp eller en større flok mennesker som potentielle vidner på denne sag. Selvtægt er ulovligt. Profeten Jesus på korset var/er så godt et i åndelig praksis eksempel på fred til inspiration ved kun at være fredelig ligesom Mahatma Gandhi. Guds helligånd er kun fred og vil aldrig lave ødelæggende handlinger imod mennesker. Jeg må i denne sag erkende min magtesløshed, fordi både fysisk ligesom med kampsport vold og psykisk selvforsvar-angreb er mod medmennesket altid egoistisk og ikke kærlighed. Der er nu jægere til rovdyr og militær samt efterretningstjenester til terrorister eller krig, hvilket de i verden må selv om men, det er ikke en undskyldning for støtte til Guds fred i mig. Al ondskab er en prøvelse for den troende. Det har ingen magt over mig, fordi ved at være helt et med Gud som til sidst på den spirituelle vej ( rejse ) ren selverkendelse med Helligånden, gennemskuer jeg dets løgnagtige natur. Alverdens ting, oplevelser og begivenheder burde ikke mislede en selv fra Guds kærlighed. Selvmord er frivilligt og Jesus valgte at dø på korset.

2. Nej. Kristus ligesom den, jeg er, det svarer på dit spørgsmål. Jesus var det første officielle eksempel på, at Gud er med mennesket som en hellig ånd. Jeg har netop lige set i Youtube et klip om - Jeg Er ( Moses - Jesus ), hvor de undrer sig over om, han var den eneste gud i form af et menneske eller blot et menneske altså Guds søn som en skabelse og uanset hvad som noget andet imod flerguderi dyrkelse. Jesus havde ikke personligt monopol på Guds ånd. Der er de lidelser, som kan helbredes men, Gud og jeg elsker alle mennesker som en selv. Fordøm ikke en person på grund af vedkommendes lidelser og jeg tænkte også på Job i Biblen. Hvis man kalder folk for syndere, psykopater, sociale tabere, psykisk syge, dumme, klamme, onde, kriminelle, grimme, forkerte og lignende dårlige ting, det hjælper ikke dem til at huske eller vide, at de er Guds lys og menneskelig. Lad os ikke sammenligne os alle med hinanden på facaden og istedet elske vores væren som sandheden. Dog er der noget konstruktivt dom, vurderinger og bedømmelser af noget/nogen.

3. Der er modgang, prøvelser og udfordringer for folk men, jeg vil ikke gentage min abstrakte forklaring om lidelsers mening. Jeg synes, at konkret forholdet mellem mennesker og Gud som livet med tingene er vigtigt. Profeter er som et drama testet i deres tro selvom, Gud ved alt om dem.
Side 21 af 130 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 129 130 >

Seneste indlæg
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Gerth
27/05/2020 02:28
Mellemrummet
af ABC
26/05/2020 17:48
Kristnes Gudsliv - Åndsliv og SPIRITUALITET
af Thomas
26/05/2020 17:20
Vi læser det Nye Testamente
af Thomas
26/05/2020 14:43
glad Eid
af somo
25/05/2020 23:24
Nyheder fra DR
Japan anholder mistænkt ti måneder eft..
27/05/2020 06:20
Twitter markerer Trump-opslag som vildle..
27/05/2020 05:59
Betjente fyret efter brutal anholdelse: ..
26/05/2020 23:59
Minister vil forbyde vielser for mindre..
26/05/2020 23:10
Coronakrisen halverede næsten trafikken..
26/05/2020 22:30
Nyheder fra Religion.dk
Naiha Khiljee: Velgørenhed skal være b..
20/05/2020 06:08
Halal smelter sammen med bæredygtighed
19/05/2020 06:22
10 ting “Unorthodox” lærer os om ha..
18/05/2020 06:26
Hvad kendetegner hinduisme i dag?
16/05/2020 06:14
Knud Romer: Jeg har mistet mit kongerige..
15/05/2020 05:54