annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 5350599
Et andet syn 1260336
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1080452
Jesu ord 886989
Spirituel omsorg 817281
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 58 gæster og 12 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 33 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 32 33 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26920 - 22/02/2019 09:42 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hej igen Gerth..

"Jeg kan ikke personligt som et krav bevise, at Gud er. Gud bestemmer hvornår og hvor, at mirakler, tegn og undere skal ske og ingen har jo endnu bedt mig om at lægge velsignende min ene hånd på deres hoved eller være i forbøn for dem om dette. Lyt til mine ord med et rimeligt åbent hjerte..."

- Nu beviser man ikke guddommelige entiteters existens, beviser fører man i logik, matematik og jura, man ka' derimod kræve evidens for deres påståede existensevne, hvor gl. ontologiske gudsbeviser desværre ikke viser andet end evnen til at tænke logisk.
Ateister har aldrig haft brug for religioners guder, for at ku' skabe lykkeoplevelser i deres liv, ej heller havde masser af mennesker tilbage i oldtiden, der også udmærket var i stand til at skelne sanseoplevelser fra fantasien med virkeligheden selv, for ikke at tale om det at gennemskue anvendt (masse)suggestion i div. religioner.

Det morsomme i forbindelse med religiøs tro, er den ofte megen snak om lykken, mens menneskers guder og religioner dog har påført mennesker umådelig skade på sind og krop gennem en vanetænkning og tankemønstre, de måske ku' ha' været lykkeligere foruden. Religion bruges stadig til at fastholde store menneskemasser i sociale positioner til gavn for en ganske lille del af en befolkning - forestil dig fx hvad der ville ske, hvis vi med en snuptag fjernede alle kaster og fritog Indiens befolkningsmasser fra de dogmer hvormed de dagligt fastholder sig i fattigdom og uvidenhed.

Jeg vil gå så langt som til at sige, at det ikke er din religion der skaber dine lykkefornemmelser, men derimod en socialøkonomisk position der er væsensforskellig fra den du vil kunne opleve ved at rejse rundt i Indiens fattige egne.

For mennesker uden dette åg på deres skuldre, vil religiøse troendes reklamekampagner for troen forekomme at være ønsket om at fordele dette ubehag på et større antal skuldre, og derfor at være en omsonst værdikampagne. Det er ikke på den måde man skaber bedre helse eller bedre socialitet.
Også fatamorgana ka' drive mennesket rundt i manegen, men det får dog ikke mennesker til at reklamere for sanseoplevelsen …

mvh
Simon

Redigeret af Simon (22/02/2019 09:45)
Top Svar Citer
#26923 - 22/02/2019 14:06 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg vil gerne forsøge at tegne et billede af CAFE SPIRIT.

Som jeg ser det skal det være et kreativt sted med mulighed for mange aktiviteter:

Økonomi

Vi finder et antal mennesker som vil lægge nogle kroner hver måned. Som sagt vil jeg gerne lægge 500 kr. om måneden. Lad os tage tingene nedefra og op.

Personale

Jeg tænker at personalet kunne bestå af forskellige mennesker...kristne...muslimer...buddhister...jøder...krishna folk...ateister...

Som personale er man ansat som samtalepartner...

Hvor mange ansatte???

Jeg tænker at der skal være nogle ansatte og at de skal have en løn som de kan leve af.

Altså et fast anker.

Den første ansatte må være dig.

Du er lederen af stedet.

Som leder skal du ansætte andre...osv.

Hvad vil du have i løn?

Kan det hele baseres på frivillig arbejdskraft???

Det ville selvfølgelig nedsætte udgifterne...

Mad og drikke

Uden mad og drikke dur helten ikke.

Jeg ville ansætte nogle Krishna folk til madlavningen. Men vil de være med til sådan noget? Kan de indgå i sådan et arrangement?

Skal der serveres øl???

Foredrag

Jeg ville finde nogle interessante foredrag...Vandrer mod Lyset...ligger mig nært...men jeg ser gerne foredrag om det hele...Kristendom...Islam...Jødedom...Buddhisme...osv...derudover er der samfundsindretning...kvantefysik...og meget andet.

Meditation

Her kunne HansKrist komme på tale???

Musik

Måske en lille musikscene???

Sadhguru

Hvordan gøre mennesker bekendt med ham???

Brainstorm

Jeg tror sådan en café vil pynte i landskabet...sætte gang i mange samtaler...og det er vel det du ønsker?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26924 - 23/02/2019 01:31 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
ABC: " Gerth har skrevet et lille mesterværk..."

Arne Thomsen: " Men selve oplevelsen fortæller du - som jeg læser dig - ikke noget om. Er du virkelig helt sikker på, at du ikke vil søge at dele din oplevelse med os andre ? Den risikerer at ligne - tænker jeg - "Kejserens nye klæder"

Simon: " - Nu beviser man ikke guddommelige entiteters existens, beviser fører man i logik, matematik og jura, man ka' derimod kræve evidens for deres påståede existensevne, hvor gl. ontologiske gudsbeviser desværre ikke viser andet end evnen til at tænke logisk........var i stand til at skelne sanseoplevelser fra fantasien med virkeligheden."

ABC skriver ofte noget om nogle ting men, jeg ved ikke helt hvorhenne disse er ment om eller som hvad på grund af links og pjat. Denne åbenbaring kan jeg ikke fortælle med ord om, fordi alle ord er for fattige, hvor et forsøg på dette er blasfemi. En ateist har sagt til mig om åbenbaring og det paranormale eller metafysisk naturlige noget om hjernens fupnumre. Men, den skete som en større kontekst end mit personlige sinds ( hjernes ) viden om noget bestemt altså derfor helt overbevisende for mig selv og sammenhængende meningsfuldt perfekt, at jeg som en hyldest giver Gud 12 som den nu højeste topkarakter om hele mit liv og alt. Ham ateisten påstår, at alle historier om mirakler, undere, det overnaturlige, guddommelige, spirituelle og lignende er løgn. I flere af de beretninger er der ellers nogle lægers undren over uforklarlige helbredelser som et bevis ? Derfor har jeg ingen grund til at oplyse om ´den´, fordi så udstiller man bare mig og en åbenbaring som en underholdende illusion ligesom med tryllekunstneren i et cirkus om noget tilsyneladende magisk uden noget at have det i. Det havde jo faktisk kunnet været ligesom med kejserens nye klæder, hvor kongen er en klovn. Endda nogle hellige skrifter i forskellige religioner advarer så meget imod falske profeter og frelsere, at hvis jeg som et bevis laver et mirakel, kan de religiøse folk muligvis måske anklage mig for at være denne onde bedrager. Ingen fortjener folkets respekt og tro ved blot at fortælle en mystisk historie. Jeg er Guds ord. Der er ikke noget højtideligt ved alle mine tekster, fordi de kan forsvinde i mængden af alle midlertidige informationer forskellige steder og jeg skal ikke lave en ny religion som en bog. Det er heller ikke sikkert, at jeg hele resten af mit liv har en profil her. Jeg er ligeglad, hvis nogen synes, at jeg er en nar, fordi modsat gennemskuer jeg med Helligånden egoismens blændværk. Jeg har intet behov for at overbevise jer om min spirituelle tro, fordi jeg er jo sandheden. Som med det at dele noget med andre, vil jeg forhåbentligt formidle gode budskaber og være et menneskeligt eksempel på Guds kærlighed til folket, som jeg er. Tomme ord er ikke det samme som, at være et lys i verden.
#26929 - 23/02/2019 09:54 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hej du..

”Ham ateisten påstår, at alle historier om mirakler, undere, det overnaturlige, guddommelige, spirituelle og lignende er løgn.”

- Han skriver til dig, at det påhviler påstandens ejer at føre evidens for påstanden om guddommelige entiteters existensevne, udenfor fantasier derom. Dét er skam ikke identisk med det at fremføre en påstand, tværtimod er det en afvisning af en påstand, før der er skabt evidens for udsagnets sandsynlighed!
Historier om mirakler og overnaturlige fortællinger, hører indunder litteraturen, dermed også mundtlige overleveringer, fx folkesagn osv. Den slags er skam ikke uinteressant, så langt fra, men fortællingers sandhedsgehalt påviser man ikke ved bare at servere yderligere historier af samme art, eller som lægprædikanten plejer at gøre det, at rode den ene molevit sammen med den anden og håbe på at ingen opdager sjuskeriet.

At lyve indebærer et kendskab til sandheden, hvorimod mennesket der ikke kender sandheden, udmærket ka’ overlevere det fupnummer han selv blev genstand for, til andre mennesker, helt uden dermed at være blevet til en løgnhals.
Du reagerer voldsomt, når du blir konfronteret med ganske rimelige krav til dine påstande, til trods for at du dog fremmer dem som var de sandfærdige beskrivelser af et naturfænomen som ethvert menneske ville kunne observere, troende som ikketroende. Du ka’ ikke argumentere med dine følelser, og blir altså dermed nødt til at indse det fornuftige i at indføre medmennesker du jo selv vælger at kommunikere med, i evt. idéer du har om div. udsagns sandsynlighed. Det er trods alt en debatside du befinder dig på, hvorpå du må forventes sprogligt at redegøre for det du finder så interessant, der er trods alt intet videre bemærkelsesværdigt i at se en troende udvise stort behag og tilfredshed overfor bibelske anekdoter han godt ka’ lide. Spørgsmålet er, hvorfor du mener de er interessante, hvorfor du mener de udsiger noget vigtigt om livet omkring dig, ikke mindst, hvorfor du tillægger etiske fordringer skabt for århundreder siden betydning, ja betydning for dit eget liv i en helt anden samtid; jeg mener, du indretter og benytter dig vel ikke af forældede informationer i mange andre forbindelser, så hvorfor gøre en undtagelse i akkurat dette tilfælde (teologisk litteratur)?

At læse ældre litteratur stiller dig jo overfor visse udfordringer. Hvis du fx vil ha’ en detaljeret fornemmelse af livsforhold mennesker levede under for to tusinde år siden, da må du sætte dig ind i deres livsomstændigheder og læse og forstå dem udfra deres livsforudsætninger, ergo læse deres skrifter i samtidens kontext. Hvad gør du her? Jo, du overfører ganske ukritisk en gammel dogmetro på din egen samtid, som om ingen verdens ting var sket i mellemtiden. Hvorfor gør du det, hvad er pointen – jeg synes at mindes dine egne ord i opstarten, at du skam ikke ønskede at missionere for gudetro? Jamen, hvorfor så reagere som en anden lægprædikant, stillet overfor forklaringskrav?

Tro mig, den slags følelsesudbrud har vi til overmål set fra overtroiske bebudere af trosbekendelser, her på Trosfrihed, både fra JV’ere o.a. kristne sekterikere, sågar fra en lille bogholder med sans for Scientology, det har aldrig virket. Afslappede kristne troende der er sig fuldt bevidst, at deres livssyn består af en religiøs tro, ejer slet ikke dette behov for ukendte menneskers anerkendelse. De er kommet langt udover den slags, og ka' som regel tale/skrive om andet, fx om litteratur.

Sluttelig en lille henvisning til måske interessant litteratur for dig: Johannes Jørgensens Omkring axen Assisi-Salzburg.
Bogen er interessant fordi Johannes Jørgensen, der var katolik og på kant med mange andre danske forf. på den tid, er så eminent en fortæller og poet, og desuden en fabelagtig fortæller om sine oplevelser af livet, hvorfor sanseindtryk han vægtlagde, måske netop ku' ha' din interesse.

mvh
Simon
P.s.: http://www.verdidebatt.no/innlegg/11750855-tidsbestemt-stedegengjoring

Redigeret af Simon (23/02/2019 10:19)
Top Svar Citer
#26930 - 23/02/2019 12:55 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Du er bestemt ikke en nar.

Jeg synes du er kommet med mange interessante ting.

Men du må forvente at der stilles spørgsmål.

Du mener Gud er skaberen af alt...

Ifølge "Vandrer mod Lyset" har Gud ikke skabt menneskelegemet...men Gud har derimod knyttet en ånd til menneskelegemet. Dette lyder ikke så tosset i mine ører.

Hvad mener du Gud lavede før skabelsen af universet?

Hvis jeg var Gud så ville jeg lave en kæmpe planet (lidt svært at lave en uendelig planet?) og så bosætte mig der i al evighed. Der skulle være de skønneste landskaber...

Der er nogle (Krishna bevægelsen) som mener at der findes en åndelig himmel med planeter og at Krishna bor på en af disse.

Det finder jeg tiltalende...

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 33 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 32 33 >

Seneste indlæg
Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
af Arne Thomsen
23/09/2020 22:28
OPLYSTHED ( ny version )
af Gerth
23/09/2020 22:15
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
22/09/2020 07:58
Omskæring af drengebørn i Danmark.
af Gerth
18/09/2020 03:58
Samtaler omkring bålet...
af ABC
12/09/2020 09:59
Nyheder fra DR
USA henretter første sorte mand efter 1..
25/09/2020 04:09
Fremtrædende musikjournalist Jan Sneum ..
25/09/2020 02:06
Demokratiforkæmper skal for retten i Ho..
25/09/2020 01:09
Nordjylland står til skærpede indrejse..
24/09/2020 20:53
FE-sag: Samarbejde har stor værdi for D..
24/09/2020 20:53
Nyheder fra Religion.dk
Efter rosh ha-shanah beder jøder medmen..
22/09/2020 06:00
“Det var som om, jeg var død”: Budd..
21/09/2020 06:29
Trods coronarestriktioner: Det jødiske ..
17/09/2020 06:12
Velkommen til år 5781: En forklaring af..
16/09/2020 05:50
Er vi alle niqabier?
15/09/2020 06:20