annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 12 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2673 - 09/08/2008 09:24 Re: Der findes ingen synd [Re: serotonin]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Jan!

Lad mig for god ordens skyld sige tak for dine anstrengelser med at forklare din position på en måde, så ingen burde være i tvivl om dit ærlige engagement og forpligtelse over for det du tror på.

Når jeg endnu ikke er fremkommet med en kommentar skyldes det til dels tidsnød, men nok endnu mere, at du fortjener en omhyggelig gennemtænkt kritik, for enige om ret meget bliver vi næppe, når det gælder livssyn og etikkens væsen. Dertil er vore udgangspunkter alt for forskellige.

Så jeg tager mig tiden og er kontemplativ på min egen måde. Alting har sin tid og tar’ sin tid. En tid til at tie og tænke, hvorefter der kommer en tid til at tale.

Det jeg ikke mindst tænker over, er forskellen mellem at søge indre balance og fred, og at søge efter Sandheden. Om at søge med hjertet og at søge med forstanden. Det ene bør ikke udelukke det andet. Min bestræbelse går ud på at samtænke tingene og dermed gøre bestræbelserne komplementære. For det er ikke nok at vide, at noget er sandt, hvis man ikke også føler, at det vitterligt er sandt. Dyb forståelse kræver tro eller poesi, lydhørhed, åbenhed og opmærksomhed især over for tilværelsens mystiske sider som i begyndelsen unddrager sig rationalitetens iskolde klare blik.

Poesi betyder netop skabelse og med den kan vi give dybde og fylde til til tilværelsen i al dens skønhed og sanselighed samt en befriende erkendelse af, at tilværelsen ikke går op. Den er fuld af modsigelser, hvad Pascal betonede med ordene: "Hjertet har sine grunde, som forstanden ikke fatter".

Det gør dog en ikke uvæsentlig forskel for udfaldet, om man nærmer sig en forståelse af tilværelsen fra rationalitens ende af erkendelsens spektrum eller fra det søgende og troende hjertes dybtfølte sandheder, der udmønter sig i en tro, som går ud over enhver forstand.

Her ligger jeg mere på linie med lille tænksomme Albert Einstein, der beskedent nøjes med den erkendelse, at fantasi er vigtigere end viden; at tyngdeloven ikke er ansvarlig for, at mennesker bliver forelskede; at den eneste ægte værdifulde ting er intuition; at det smukkeste vi kan opleve er det mystiske. Det er således ikke vanskeligt for mig, at tilslutte mig Alberts paradoksale konklusion: ”Videnskab uden religion er lam. Religion uden videnskab er blind.” Spørgsmålet i vor diskussion er så, om du i din tro har smidt viden og fornuft ud med badevandet og er blevet ramt af blindhed?

Dette blot for at tilkendegive, at jeg skam tænker over tingene og gerne vil yde dig fuld retfærdighed, før jeg fælder dom over EKIM.

Så du må væbne dig med lidt tålmodighed, mens jeg dykker ned i det ultrarationelle for at besvare Kristian Petersens replik i tråden hvor vi diskuterer logikkens væsen og fundament.

Hilsen

Ipso Facto pifter


---------------
"A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeeded be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death." – Albert Einstein.


_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2674 - 09/08/2008 10:49 Re: Der findes ingen synd [Re: Ipso Facto]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg forhåner dig ikke Ipso Facto og det skal ikke lykkes dig at yppe kiv. Man kan sagtens samtale og nå frem til en forståelse.

Fremførelse af argumenter er ikke det samme. Men selvkendskab er en vanskelig ting, så du er undskyldt. smiler


Top Svar Citer
#2675 - 09/08/2008 11:06 Re: Der findes ingen synd [Re: Michael]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Michael!

Det er ikke mig, du forhåber, men debatten og dig selv:

Citat:
Disse tænkende åndsgiganter (i egen opfattelse), vil nok aldrig kunne forstå hvad det vil sige at være stille. Det kræver trods alt en vis intelligens. Ikke så mange ord.


Hvis du ønsker, at nogen skal tage dig alvorligt, vil jeg anbefale, at du anvender argumenter i stedet for forhånelse. Eller i det midste lever op til dit eget ideal: "Ikke så mange ord". Specielt når det drejer sig om helt overflødige og tomme ord, som ikke befordrer andet end negativitet og åndelig tomgang.

Hilsen

Ipso Facto pifter

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2677 - 09/08/2008 11:13 Re: Der findes ingen synd [Re: Ipso Facto]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Nej, jeg ønsker ikke at anvende argumenter. Jeg ønsker at samtale og finde frem til.

Jeg ønsker ikke at få ret. (men du synes da selv at du er klog, gør du ikke?) smiler
Top Svar Citer
#2679 - 09/08/2008 12:12 Re: Der findes ingen synd [Re: Michael]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Michael!

I det mindste er vi enige om een ting - "jeg ønsker ikke at få ret", men at blive overbevist om, at jeg tager fejl. Det er nu engang den eneste mulige måde man kan lære noget nyt på. For nu atter at citere den tænksomme Albert Einstein: "Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Albert Einstein var ydmyg over for tilværelsens mysterium og anså sig ikke for klogere end andre fordi han havde været så priviligeret at kunne indse hidtil uerkendte sammenhænge, udtrykt gennem formulering af en elegant konsistent teori i matematikkens sprog.

Til gængæld var han heller ikke bange for at indrømme, når han tog fejl. I 1920'erne, da Einstein prøvede at løse sine ligninger for universet, fandt han til sin ærgrelse, at universet udvidede sig. Tilbage dengang var den fremherskende visdom, at universet var statisk og uforanderligt. For at få sine ligninger til at forhindre universets udvidelse indsatte Einstein en lille kosmologisk konstant i sin løsning, valgt så den lige ville udbalancere udvidelsen og give et statisk univers efter ordre. I 1929, da Hubble endeligt beviste, at universet virkelig udvider sig, forviste Einstein den kosmologiske konstant og sagde den var den "største fejltagelse i mit liv." Her overdrev han nok en del, for i dag antages en kosmologisk konstant i fysikken med en lille værdi, der er meget tæt på nul.

Hvis man baserer alt på følelser og fravælger rationalitet og argumenter, som du gør Michael, så kan man aldrig vide om man har ret eller tager fejl - man kan i det højeste føle eller tro at man har ret. Og hvordan skal man så lære noget nyt?

Strent taget kan man end ikke vide at man tror. Man kan i det højeste tro at man tror, for viden forudsætter tilstrækkelig begrundelse for, at det man holder for sandt nu også virkelig er sandt.

Disse sammenhænge kan man ikke sætte sig ud over uanset hvad man føler eller tror på! ;)

Så til din orientering deler jeg også Einsteins ydmyghed og beskedenhed, men føler mig samtidig forpligtet på at søge Sandheden med stort S, og ikke blot min egen lille subjektive navlepillede sandhed, som tilfældigvis passer i mit kram.

Hilsen

Ipso Facto pifter


--------------
Som skrevet står: "For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.” - Lukas 18,14 (sidste punktum).
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 12 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk