annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4345613
Et andet syn 1164223
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 921922
Jesu ord 811748
Spirituel omsorg 769974
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 369 gæster og 260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26729 - 21/01/2019 01:12 Re: SAMLING AF MENNESKEHEDEN [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg kan ikke se at værestedet støtter noget bestemt, hvis der er bøger som - Vandrer mod Lyset - Koranen - Bibelen - Bhagavad Gita - Mortality (Christopher Hitchens - ateist) og hvad der ellers kunne hobe sig op af bøger. Altså et bredt udvalg.

Ville det ikke bare være udtryk for inspiration?

Du fortæller om en dårlig oplevelse med et foredrag, men sådan behøver det jo ikke at være, for du bestemmer forløbet. Der skal være tid til at stille spørgsmål efter foredraget.

Samværet mellem gæsterne kommer lidt af sig selv. Gæsterne har jo (også) mulighed for at komme i caféen efterfølgende og tale sammen om foredraget. Måske endda foredragsholderen dukker op. Kan også være foredragsholderen har travlt med andre ting (foredrag, arbejde og familie).

Mht. den anden café, så henviste jeg bla. til den, fordi den var konkret med ting på væggene osv.:

https://hansenfoundationnj.org/enlightened-cafe-2-2/

Mangler lidt en beskrivelse af din café?

Hvordan forestiller du dig den?

Skal der (f.eks) hænge et billede af Sadhguru:

https://www.youtube.com/watch?v=rDjOjaXxIIY

Ham finder jeg meget interessant:

https://www.youtube.com/watch?v=iuN1LtWSFXg

https://www.youtube.com/watch?v=zibNisV6uVU

https://www.youtube.com/watch?v=KlITeRcTZsc

https://www.youtube.com/watch?v=I098n_9LPP4

Mon ikke du kunne få en god samtale med ham om tingene?

Der er selvfølgelig mange andre mennesker derude, så...men der er et eller andet ved ham som jeg finder tiltrækkende. Er ikke så god til at sætte ord på tingene. Så jeg vil lade det være ved det.

Skal vi ikke støtte alle dem som arbejder (eller har arbejdet) for fred i verden?

Vi kan desvære ikke hænge dem allesammen op på væggen, så...?

Skal der ikke være noget på væggene?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26730 - 21/01/2019 09:34 Re: SAMLING AF MENNESKEHEDEN [Re: Gerth]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Morn' Gerth..

”Jeg kender nogen, som har sagt : " Jeg tror på, at der er noget større end alt og en mening med livet men, jeg ved ikke endnu hvad, det er." I den nye tids spiritualitet kan man i dens æra netop tro på noget større uden religioner, hvor de mere og mere mister magten over menneskeheden i verden. På en spirituel rejse uden en bestemt hellig skrift om sandheden kan en person tro på en eller forskellige ting som UFOér, konspiration, andre universer og dimensioner, det paranormale - okkulte - metafysiske - overnaturlige, nye originale og gamle religiøse åndelige begreber og så videre uden at have en religiøs identitet i fri selv-realisering. Men spirituelt interesserede på en intellektuel måde kan som en mulighed tro på en gud, som man selv vil eller ikke. Der er troende, som ikke dyrker en personlig Gud men istedet nogle påståede åndeligt logiske love om energi i universet som en sammenhæng.”

- Spørgsmålet er ikke om nogen har en ret tro, eller har fundet noget rigtigt at tro på, men hvorfor tro overhovedet indgår som attraktivt alternativ til viden. Hva' ska' den slags til for?

”Jeg synes, at dit seneste svar har generaliserende fordomme om folks alder og personlig udvikling angående videbegærlighed. Unge idag kan have meget travlt med forskellige ting, vilde fester med alkohol, studier, karriere og en kamp for at være god nok på facaden”

- Nej, det er bare svært at ta’ dette skøjteri henover vandoverfladen alvorligt, hvorfor man må forholde sig lidt humoristisk til oplæg af denne art, der faktisk ingen substans har og derfor ikke er noget alternativ til det bestående. Man hjælper ikke sindslidende eller syge mennesker, ved at injicere idéer om "spiritisme" i problemformuleringer ell. diagnoser, derved forplumrer man i stedet alt omkring sig, og gør det sværere for den enkelte at indse problemers kerne samt mulige løsninger.
Hvad du synes at gøre, er, at kalde kejseren for kommissær, men det er der jo heller ikke noget nyt i, der er nærmere en del af problemet.

Før man indbyder til og annoncerer symposier, må man deltaljeret ku' beskrive et interessant formål, vide hvad man vil og med hvilke midler. Der er ingen idé i at tilbyde håb ved troen på floskler og den slags, for det ender bare i noget hønsemandhalløj. Du må skabe gennemskuelighed, hvis du mener at ha' noget interessant i ærmet. Det vi her ser lover ikke godt!

Ungdommen er sgu’ spildt på de unge, der hellere vil være gammelkloge og recitere religiøse remser med bedstefarskæg iført moralsk vogterhat; indtil de opdager at være blevet gamle og nu går helt i barndom. Fra da af, ses knogleresterne presset ned i allersidste skrig og skønånderne spurte rundt i gader og stræder med tungen ud ad halsen, når de ikke faldbyder deres dunkende hjerter overfor moderigtige guder, og ber til at der med genopstandelse ikke tænktes på morgenritualets vanlige rejsning - som endnu et bud på humoristisk finesse...

Oh nej, det er ved gud ikke let at være glad troende i disse tider, men det er skam heller ikke let at være postbud, det har vi Onkel Dannys ord for, han der selv gik op i røg og nu befinder sig i erindringer som herlig digter.
Det er ikke engang let at være lægprædikant, han det stadig ikke er lykkedes at finde sig selv … blandt 6-7 mia. andre værende individer. Men fortvivl ikke, der råd at hente, fra humoren! For i slige situationer ka’ vi dog trække på Jesus Flipper Sangen, for ikke at tale om hele resten af Sølvstjernerne med Dan Turèll, der udover at stinke af sandhed, sikkert vil få også dig til at le og dermed føle dig lidt lettere om hjertet.
At le, så selv tårerne må trille med, er just hvad der er brug for i mødet med selvhøjtidelig navlepilleri og idéer om meninger med livet udenfor sproget, hvor kun grædeværdigheden bliver ens første tanke, som endnu et forslag til temaaften i Café din sjæls frelse, eller hvad du nu vælger at kalde den.

Nu vi er ved tænketanken, så er elfenbenstårne jo steder hvor en m/k trækker sig tilbage til for at tænke generelt om livet, men i særdeleshed over sig selv!

When holy and devout religious men are at their beads,
‘tis hard to draw them thence
so sweet is zealous contemplation

mvh
Simon
P.s.:
Sir. Arthur Conan Doyle var forøvrigt dybt grebet af idéer om “spiritisme”, samtidig troede han på alfer m.m. ;)

Redigeret af Simon (21/01/2019 10:28)
Top Svar Citer
#26761 - 28/01/2019 01:41 Re: SAMLING AF MENNESKEHEDEN [Re: Simon]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg minder jer om, at projektet har intet at gøre med mig som person, fordi den skal som et symbol handle om noget større end mig selv for alle borgere. Alle mine personlige ifølge min egen opfattelse af virkeligheden tekster som emner forhåbentligt til inspiration, vejledning, debat og diskussion er ikke en del af dens beskrivelse. Jeg har ligesom jer andre ret til at ytre mig om min mening som bare mig selv personligt.

I mit forrige svar fra cafeens beskrivelse om INFORMATIONER i vores debat opdagede jeg en tastefejl: "Alle er inviteret til bare at være med i denne vision eller / og deltage med kritik, debat og relevante emner med kun vores egne." Det lød forkert som noget, der ekskluderer alle andre anderledes folk end som en selv. Det har jeg ændret grammatisk til en bedre mening: "Alle er inviteret til bare at være med i denne vision eller / og deltage med kritik, debat og relevante emner med kun vores egne ord."

Jeg vil være forsigtig med mine henvendelser til dig Simon men, du kritiserede, hvis jeg forstår dig rigtigt med den antagelse, at spiritualitet enten kun er eller kan sammenlignes med spiritisme, hvilket ikke er sandt. Spiritisme kan være en lillebitte del af generelt nutidens øgede åndelighed uden struktur, hvor mennesket som en god frihed især i de demokratiske dele af verden med menneskerettigheder har ret til at tænke selv, mulighed for ens egen selv-realiserende indsigter helst uden som for naivt kun at blive påvirket, præget eller værre psykisk manipuleret ( hjernevasket ) af vilkårene, tingene derude og folk. Der er derfor et risikabelt forvirrende stort udvalg i verden om mange forskellige bud på sandheden og måder at praktiserer dem på uden religion. Her er et link til en rimeligt god side om spiritualitet, der faktisk er interessant med historisk fakta om dets udvikling igennem tiderne frem til idag. Desværre glemmer en del relevante informationer forskellige steder vedrørende spiritualitet om det med et personligt ansvar ligesom at være åndeligt oplyst, hvor jeg er sandheden istedet for bare at vælge ens egen tro ved at blande den som et valg fra nogen eller noget. Projektet kan sammenlignes noget med denne næsten for store frihed ved dens møder mellem borgere og den er dog ydermere også for ikke troende som noget andet og endnu mere uden formelt de der fine faglige begreber og retninger på universitetet, der heller kan være en helhed for noget bestemt. Find disse rimeligt pålidelige opdaterede informationer på internettet i Wikipedia, Den frie encyklopædi igennem dette nuværende link ?

https://da.wikipedia.org/wiki/Spiritualitet

Citater fra profilen ABC fra forskellige emner om CAFE OPLYSTHED: "1. Skal der (f.eks) hænge et billede af Sadhguru: Mon ikke du kunne få en god samtale med ham om tingene ?
2. Skal vi ikke støtte alle dem som arbejder (eller har arbejdet) for fred i verden ?
3. Mht. at stedet skulle kunne løbe rundt, så tænker jeg, at Gerth havde forestillet sig, at samfundet drev stedet. Jeg ved ikke om det er muligt? At samfundet opretter sådanne væresteder. Men hvis caféen kan være med til at ´udvikle´ borgerne i en god retning, så er det vel i samfundets interesse ?"

Oplysning :

1. Hvis han og jeg kan forstå hinanden på et fælles sprog, kan jeg måske få en interessant snak med ham som ligeværdige. Der findes også historier om andre tilsyneladende specielt hellige folk i verden men, dem har jeg ikke mødt her i Odense, hvor jeg bor og jeg har ikke behov for som en mental projektion at søge efter Guds kraft eller sandhed i dem ligesom, at jeg skal heller ikke være en selv-erklæret profet, guru eller religiøs repræsentant for en religion og så videre af ligende åndelige autoriteter med andre titler på grund af menneskehedens mangfoldighed om tro. Jeg har set et program i TV om en journalists rejse til vistnok Indien, hvor han mødte en påstået helligt askestisk mand siddende roligt i Yogastilling på gaden med et usselt udseende og spurgte:" Hvad er din identitet ?" Den gamle mand med mangel på tænder kommenterede hypotetisk:" Refererer du til mig eller min krop ?" Journalisten fortalte senere til kameraet, at han ikke forstod hans ord. Tosset ? Jeg genkendte smilende disse ord. Jeg synes, at CAFE OPLYSTHED ikke skal have billeder af hellige folk, fordi den skal ligesom det offentlige system behandle officielt menneskers private tro og overbevisninger på en neutral måde. Jeg anbefaler, at dens indretning er ligeledes, der også også er i harmoni med min forklaring på den nyeste og mest nu moderne form for spiritualitet.

2. Nej ikke alle. Hvor meget magt, penge og anerkendelse af fredelige frihedskæmpere og hellige ikoner får, det må være op til hver enkelte individ at afgøre som en persons eget valg om brugen af midler til dette. Pas på derfor også på de falske budbringere og der er Nobels fredspris.

3. Ja ! Staten og dens offentlige system har ansvaret for flere kulturelle muligheder som tilbud til borgere i regeringens samfund. Kultur er i et samfund en social arv om folkets via læring adfærd. Kultur eksisterer som forskellige slags udtryk. Kultur kan blandt andet ske som en dannelse og underholdning i samfundet med mulighed for at være en kombination af dem begge om noget men ikke alt. Som med forskellige kulturer i hele verden er mennesker forskellige og faktisk nogle rebeller har i menneskehedens historie været med til at gøre en markant forskel på netop kultur og andet. En del af projektets beskrivelse handler om menneskers sameksistens. Sameksistens er mere generelt om - At leve fredeligt sammen med hinanden side om side som lande, befolkningsgrupper, kulturer eller personer, hvilket er en modsætning til konflikter.

Jeg afslører ikke hvorfor, at symbolet CAFE OPLYSTHED er som, den er andet end, at det har forskellige forklaringer om forskellige ting, der indirekte måske kan handle om noget større i verden og jeg vil netop ikke af den grund anklages for galskab som at tænke for store eller høje tanker om mig selv og dette.
#26762 - 28/01/2019 04:13 Re: SAMLING AF MENNESKEHEDEN [Re: Gerth]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hej Gerth..

Jeg synes du sku' se at få banket din café på højkant, og så bagefter fortælle lidt om hvordan det gik. Det ka' jo blive spændende at høre om..;)

mvh
Simon

Redigeret af Simon (28/01/2019 04:35)
Top Svar Citer
#26773 - 30/01/2019 15:53 Re: SAMLING AF MENNESKEHEDEN [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg kan kun komme med mine tanker om sådan en café. Du vil gerne have mennesker til at tale sammen om tingene? Jeg mener Sadhguru kan sætte gang i samtalerne:

https://www.youtube.com/watch?v=iuN1LtWSFXg

https://www.youtube.com/watch?v=DWtnKRL30jo

https://www.youtube.com/watch?v=rDjOjaXxIIY

For mig er han en sandhedssøger med benene plantet på jorden.

Findes der andre interessante mennesker? Selvfølgelig...

Det offentlige har desuden mange billeder hængene - måske skulle de også hænge et billede op af ham - derinde på borgen blinker

Hvem støtter hvem?

Er det ham som støtter os eller os som støtter ham?

Ser meget frem til at læse hans bog.

Indtil videre er jeg kommet med følgende forslag:

1. Billeder på væggen (her er vi vist lidt uenige)

2. Boghylde (hvorfor ikke?)

3. Foredrag (hvorfor ikke?)

4. Meditation/yoga (nyt forslag)

5. Ideaftner - har du en god ide til et foredrag/bog/aktivitet/projekt? (nyt forslag)

Mht. symbolet, så behøver du ikke bekymre dig om at blive kaldt en galning, men måske det bliver for indviklet at tale om? Tolv stråler er da fint nok, så kan folk selv lægge det i det som de vil. Lavede selv et symbol engang som også kunne være velegnet. Lidt svært at forklare, men man laver tolv tændstikmænd (med armene i vejret) og så spejlvender man dem ind mod midten - i midten er der et stort fælles hoved (en stor cirkel)...som sagt lidt svært at forklare. Men jeg synes det er et smukt symbol.

Måske egner det sig bedre som et foreningsprojekt? Hvorfor skulle samfundet støtte noget som der ikke er opbakning til? Hvis du finder 100 mennesker som lægger 500 kr. om måneden, så har du 50.000 kr. om måneden at gøre godt med. Og hvis der så er nogle kompetente ældre mennesker som vil give et nap med (som frivillig), så har du lige pludselig en café som andre kan blive inspireret af.

Kærlig hilsen

ABC

Redigeret af ABC (30/01/2019 16:10)
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >

Seneste indlæg
Gerth Drost
af Arne Thomsen
05/12/2019 17:51
OPLYSTHED
af Gerth
05/12/2019 05:39
Så er der linet op...
af Gerth
05/12/2019 01:17
Mellemrummet
af Simon
04/12/2019 08:28
Lyser på vej
af somo
04/12/2019 08:28
Nyheder fra DR
Ikke godkendte pesticider på marken: Mi..
05/12/2019 21:01
Kviklånere og storbanker trues med rets..
05/12/2019 20:41
STIL SPØRGSMÅL Mathias flyttede fra fo..
05/12/2019 20:19
Fald i søvn på operationsbordet - våg..
05/12/2019 20:08
Sjældent set smukkere: Filmperle om mys..
05/12/2019 20:02
Nyheder fra Religion.dk
Asatroende tænder lys som nedtælling t..
05/12/2019 13:48
Hvem vil ikke have jøder som naboer?
05/12/2019 06:27
Holger Bech Nielsens ”teori om alt” ..
03/12/2019 06:21
Den ortodokse kirke er blevet en del af ..
02/12/2019 06:21
Monstre kan have spillet en stor religi..
28/11/2019 06:52