annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 262 gæster og 298 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2580 - 06/08/2008 00:17 Re: Alting og ingenting [Re: Onceinalifetime]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Onceinalifetime!

Sig mig vil du diskutere Gud eller det antropiske princip?

Jeg er ikke interesseret i, hvad andre har skrevet om Gud, men hvad du mener ud fra din oplevelse af Ham?

Det er sikkert sandt, at verden ser ud som den gør, fordi vi er i den, jf. det antropiske princip. Ikke nødvendigvis fordi den er skabt af Gud. Det er et seperat spørgsmål. Hvis denne verden er den eneste mulige verden blandt alle mulige verdener med mulighed for liv og den altid har eksisteret, så bliver Gud jo overflødig i forklaringen.

Hilsen

Ipso Facto pifter


------------
Hvad antyder det antropiske princip om verdens overordnede struktur? Antag, at den antropiske undersøgelse i de kommende år afslører, at selv den mindste ændring af universets begyndelsesforhold eller af værdien af enhver fundamental mængde ville gøre, at livet ikke kunne have udviklet sig. Dette ville antyde, at ud af alle mulige verdener er den aktuelle verden den eneste, der har en passende beskaffenhed for liv. Der ville imidlertid være behov for mange flere vidnesbyrd, før en sådan konklusion kunne fremsættes med nogen overbevisning.


_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2582 - 06/08/2008 00:45 Re: Alting og ingenting [Re: Ipso Facto]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:
Jeg er ikke interesseret i, hvad andre har skrevet om Gud, men hvad du mener ud fra din oplevelse af Ham?


Nu stillede du jo, et ret konkret spørgsmål:

" Hvis alting kommer fra Gud, hvor kommer så Gud fra? Fra alting?"

Og mig bekendt findes svarene - om man kan li' det eller ej - altså i Bibelen, jeg har i al fald ikke set eller hørt om andre seriøse kanaler, desangående.

Men du kender måske andre - ikke hjemmestrikkede - veje, der fører til Skaberen?







Redigeret af Onceinalifetime (06/08/2008 00:47)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#2584 - 06/08/2008 01:14 Re: Alting og ingenting [Re: Onceinalifetime]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Onceinalifetime!

The answer my friend is blowing in the wind:

Citat:
Og mig bekendt findes svarene - om man kan li' det eller ej - altså i Bibelen, jeg har i al fald ikke set eller hørt om andre seriøse kanaler, desangående.


Som bekendt findes der mere end 36.000 forskellige kristne trossamfund og sekter der alle har fundet svaret i Bibelen. Ganske vist et forskelligt svar, så Bibelen er nok det sidste sted man skal søge efter Gud.

Da du åbenbart ikke selv har et personligt kendskab til Gud - ikke har oplevet Ham - stiller du dette spørgsmål:

Citat:
Men du kender måske andre - ikke hjemmestrikkede - veje, der fører til Skaberen?


Nu findes der ikke nogen helt entydig definition på hvilke trosforestillinger eller bekendelsesskrifter der er hjemmestrikke og hvilke der er strikket af Gud selv.

Jehovas Vidners og Mormonernes lære regnes her i landet ikke officielt for kristne sekter, men for "kristendomsinspirerede trossamfund".

Om de er hjemmestrikkede eller ej må vel bero på en trossag?

Men der er da mange veje som fører til Gud. Forleden dag fik jeg selv en åbenbaring om, hvad Guds væsen er, og besluttede med det samme at nedskrive en trosbekendelse, for enhver kirke skal naturligvis have et helligskrift, der stammer fra Gud.

Det nye trossamfund, som endnu mangler godkendelse i Justitsministeriet, hedder DEN HOLOSOFISKE UNIVERSALKIRKE.

Kirkens uforanderlige, evigt gyldige, universelle og dogmatiske sandheder - bekendelsesgrundlaget - har dette guddommelige indhold:

Citat:
(1) Gud er den han er.

(2) Han er een, han er tre, han er lige så mange du ønsker.

(3) Uanset hvad du tror om Gud, så er det sandt.

(4) Selv hvis du ikke tror på Gud er det sandt.

(5) Gud lover aldrig mere end han kan holde.

(6) Man kan altid stole på Gud.

(7) Gud diskriminerer ikke.

(8) Frelsen er garanteret på forhånd, den kræver hverken tro eller gode gerninger, da dette ville være udtryk for diskrimination.

(9) Du skal ikke missionere, men du må gerne, hvis du ikke kan lade være.

(10) Du behøver ikke at bede, synge salmer eller tale i tunger, men du må gerne og det skader jo ikke.


Som du kan se er vi en meget rummelig kirke hvor der er plads til alle, og hvor alle med garanti bliver frelst.

En guddom som ikke svarer til denne trosbekendelse kan jeg faktisk ikke tage alvorligt.

I stedet for den splittelse og det kiv Bibelen har skabt råder den nye HOLOSOFISKE UNIVERSALKIRKE bod på al den ufred religionen har givet anledning til gennem tiderne.

Har finder du den ægte fred, hvor de andre kirker alene har ufred at tilbyde.

Hilsen

Ipso Facto pifter


_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2586 - 06/08/2008 07:03 Re: Alting og ingenting [Re: Ipso Facto]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:
Som bekendt findes der mere end 36.000 forskellige kristne trossamfund og sekter der alle har fundet svaret i Bibelen. Ganske vist et forskelligt svar, så Bibelen er nok det sidste sted man skal søge efter Gud.


Det er der som bekendt delte meninger om:

Joh.evg.17:17: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.

Citat:
Da du åbenbart ikke selv har et personligt kendskab til Gud - ikke har oplevet Ham - stiller du dette spørgsmål:

" Men du kender måske andre - ikke hjemmestrikkede - veje, der fører til Skaberen? "


Mig bekendt, har intet menneske set, og kan ikke se, finde eller lære ham at kende - fra andre steder, end hér:

Joh.evg.17:3: Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.

Under det - som jeg ser det - hjemmestrikkede afsnit for:" evigt gyldige, universelle og dogmatiske sandheder," har du undladt en ikke uvæsentlig detalje:

2.Timotheusbrev 3:16: Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, v17 så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.

PS. Ethvert skrift i Bibelen, forstås


Redigeret af Onceinalifetime (06/08/2008 07:03)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#2587 - 06/08/2008 08:21 Re: Alting og ingenting [Re: Onceinalifetime]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Onceinalifetime!

Citat:
Mig bekendt, har intet menneske set, og kan ikke se, finde eller lære ham at kende - fra andre steder, end hér:

Joh.evg.17:3: Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.


Nu kender du jo ikke alle mennesker, så derfor kan du umuligt vide, hvor og hvordan de har oplevet Gud. I den bog du henviser til, som er et udmærket stykke litteratur, påstås det ellers, at flere personer har både set Gud og samtalet med ham, hvilket synes at være en udmærket måde, at lære Ham at kende på.

Gud viste sig for Moses på Sinai bjerg, hvor han gav lovens tavler. Da Gud blev spurgt hvem han er, svarede Han: "Jeg er den som er." Han viste sig som en brændende tornebusk og senere førte han en meget interessant samtale med Job. Derefter sendte Han sin enbårne søn til menneskene for at alle kunne se og høre Ham - lære noget som de ikke vidste i forvejen. Saulus på vej til Damaskus mødte den genopstandne Kristus. Han både så og hørte ham, blev forvandlet til Paulus og en Kristi stridsmand.

Ikke fordi jeg skal belære dig om, hvordan man læser bøger, for enhver må selvfølgelig læse og fortolke teksterne som de har lyst og evner til. Vi har jo da åndsfrihed.

Faktisk mener jeg, at det ikke er Bogen og dens fortællinger som sådan, der er det mest interessante, men ordene vi bruger og forstår når vi skal vidne om vor oplevelse af Gud. Vi kender først Gud når vi forstår ordene. Det er gennem ordene at både vor verden og Guds verden bliver til.

Det er da også hvad Bogen selv påstår i indledningen af Genesis og i indledningen af Johannesevangeliet:

Citat:
"Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys. Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. ..." (Genesis vers 3 - 5).

"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud." (Joh. vers 1).


Så vort problem synes at være, hvordan vi afgør hvilke ord der er sat sammen på en sådan måde, at vi forstår, at det er Guds ord, og hvilke ord og sætninger der blot er noget vås?

Du henviser til en tekst fra Bogen der for mig at se er ugudeligt vås:

Citat:
"Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, v17 så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning."(2.Timotheusbrev 3:16).


Indledningen er i orden, idet teksten til Holosofkirkens helligskrift er indblæst af Gud, men så går det galt for brevskriveren. For hvis det er sandt, at Gud eller Hans ord har skabt alt, hvordan kan der da findes noget, som ikke hører Gud til? Ud over dette rent logiske resonnement har Gud åbenbaret mig, at han ikke diskriminerer. Og jeg har nedskrevet Hans hellige og evigt sande ord.

Jeg ser, at du har tilføjet et fortolkende P.S. for at udelukke, at mit og andres helligskrifter kan være indblæst af Gud. Den fortolkning er imidlertid foretaget af fejrbarlige mennesker, mens jeg alene baserer mig på, hvad Gud selv siger. Folk skriver som bekendt så meget sludder i deres breve og det bliver jo ikke mindre sludder af, at brevet bliver trykt i en bog der kaldes Hellig.

Forhåbentlig forstår du nu problemet med kun at basere sig på een Bog, der kan tolkes på uendeligt mange forskellige måder og som derudover indeholder meget vås?

Hilsen

Ipso Facto pifter


---------------
Strengt taget kan vi ikke vide om vi tror. Viden forudsætter nemlig tilstrækkelig begrundelse for, at noget vi holder for sandt, vitterligt er sandt. Vi kan i det højeste tro at vi tror. Det er denne rent logiske sammenhæng Dostojevski lader en af personerne i "Brødrene Karamasov" udtrykke på denne paradoksale måde: "Hvis Stravogin tror, tror han, at han ikke tror. Hvis han ikke tror, tror han ikke, at han ikke tror." - Ipso Facto
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
By i Slovakiet i alarmberedskab efter fl..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Nyheder fra Religion.dk