annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 15 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3647 - 29/08/2008 17:51 Re: Den Skyldfri Verden [Re: serotonin]
Zen
Uregistreret

Så må vi håbe at jeg snart forstår det, ik.. Det kunne da være dejligt. Imens jeg venter på at forstå det, så vil jeg nyde stilheden i mit sind.

Hvis du gør dit sind stille... stille... stille... så kan du nå om bag - hvem er der?

Dér, hvor jeg taler dig imod angående tilgivelse, er dine udsagn om, at synd ikke findes. Denne idé må aldrig resultere i, at vi stiller os op som passive tilskuere til den uretfærdighed, der begås mod andre mennesker (og mod dyrene). Voldtægtsmanden synder - og kvinden lider... det nytter ikke bare passivt at se på og sige: "Nej, han synder ikke, for synd findes ikke".

Salige er de, som tørster efter retfærdighed.
Top Svar Citer
#3648 - 29/08/2008 18:41 Re: Den Skyldfri Verden [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Forstå hvad synd er på det metafysiskeplan kære Zen, og så vil du også vide hvordan du bedst mulig kan hjælpe mennesker som udtrykker mangel på kærlighed.

Hvis voldtægtsmanden synder, så vil det også retfærdiggøre straf, og hvem vil gøre sig til dommer og udgive straffen?

Uanset hvor du ser synd, så er det kun et billede i dit eget sind, som symbolisere din egen tro på adskillelse.

Det er ikke voldtægtsmandens ansvar hvad det er du tror på om dig selv.

Skal han føle sig skyldig på dine vegne?

Han har sikkert nok i hans egen ubevidste skyldfølelse.

Men igen, så findes der kun eet sind, og uanset hvor end du kigger hen, så vil du se enten igennem det urette-sind(egoet) - som tror på synd, skyld og frygt - eller du vil se igennem det rette-sind(Helligånden), som korrigere troen på synd, skyld og frygt. Men det er ikke vores ansvar at korrigere, for havde det været det, så ville Jesus og Helligånden være arbejdsløse. ;)

Hvordan ville du reagere hvis du så at een kvinde blev voldtaget? Hvad ville din indre reaktion være tror du?

Min første reaktion ville sikkert være frygt og vrede, og så ville jeg hurtig tilgive, for på den måde at kunne handle udfra kærlighed og ikke udfra frygt. Alt efter den bevidsthed vi har, jo hurtigere er vi til at bringe os selv i een tilstand, hvor sindet er åbent for at ånden kan hjælpe os.

Hvis blot jeg i min bevidsthed var sikker på at jeg tilgav, og var i en indre rolig tilstand, så ville jeg også vide hvordan jeg bedst mulig kunne afvikle situationen, uden nogen kom yderligere tilskade.

Det kunne selvfølgelig godt være der kom lidt Bruce Lee op i mig, men ja, så kunne jeg jo også lige se hvad ham der voldtægtsmanden havde i ærmet. griner

Det skal nok gå altsammen, ik min ven... smiler







Top Svar Citer
#3651 - 29/08/2008 21:52 Re: Den Skyldfri Verden [Re: serotonin]
Zen
Uregistreret

Hvis voldtægtsmanden synder, så vil det også retfærdiggøre straf, og hvem vil gøre sig til dommer og udgive straffen?

Uanset hvor du ser synd, så er det kun et billede i dit eget sind, som symbolisere din egen tro på adskillelse.

Det er ikke voldtægtsmandens ansvar hvad det er du tror på om dig selv.

Skal han føle sig skyldig på dine vegne?

Han har sikkert nok i hans egen ubevidste skyldfølelse.


Du glemmer helt offeret "i ligningen". Du taler kun om voldtægtsmanden og dig selv (tilskueren til voldtægten). Jeg taler om at forsvare dem, som udsættes for uretfærdighed og ondskab. Jeg taler om medfølelse med offeret.

Hvordan ville du reagere hvis du så at een kvinde blev voldtaget? Hvad ville din indre reaktion være tror du?

Medfølelse med kvinden, naturligvis. Hvor ville det være ubarmhjertigt, hvis jeg passivt så til, at hun blev kvæstet og voldet.

Min første reaktion ville sikkert være frygt og vrede, og så ville jeg hurtig tilgive

Det er ikke dig, der skal tilgive voldtægtsmanden, men kvinden. Det er hende, ikke dig, der bliver voldtaget. Hvor er det dog let(-købt) at tilgive de synder, der ikke begås mod en selv.

Det skal nok gå altsammen, ik min ven...

Jo, hvis vi gør, alt hvad vi kan, for at beskytte de svage og undertrykte.


Redigeret af Zen (29/08/2008 21:59)
Top Svar Citer
#3653 - 29/08/2008 23:05 Re: Den Skyldfri Verden [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Fint nok med mig at du ser synd i dine brødre.

Jeg vælger at se noget andet, men sådan er vi jo så forskellige, ik...

Egoet elsker krænker og offer rollespillet, for så kan det rigtig projicere skyldfølelse.

Og selvfølgelig vil jeg da tilgive voldsmanden hvis jeg ser andet end sandheden i ham, og det samme gælder kvinden.

Hvordan vil du nogensinde kunne se bag om verden, hvis ikke du er villig til at se FORBI verden?

Guds rige er syndfri og fuldkommen kærlighed, så hvis du ser synd, så kan du ikke også se ind i Guds rige.

Der findes intet kompromi med sandheden kære Zen.

Og den eneste måde at se forbi verden på, er ved at praktisere den samme form for tilgivelse som Jesus gjorde.

Kærlighed er een tilstand. Een tilstand som er ens sande identitet. Eenhedens tilstand. Synd er adskillelse...

Hvis du gør din broder til een synder, så ser du hans sind som adskilt fra dit, og det er ikke Guds Vilje.

Jesus så Kristus i alle hans brødre og søstre, og så sig derfor ikke som adskilt fra dem.

Virkeligheden er ikke adskilte fragmenter, men eenhed og helhed.



Top Svar Citer
#3655 - 29/08/2008 23:22 Re: Den Skyldfri Verden [Re: serotonin]
Zen
Uregistreret

Fint nok med mig at du ser synd i dine brødre.

Jeg ser synd overalt. For alle mennesker synder. Og ved erkendelsen af, at vi selv synder, kan vi tilgive andre deres synder mod os. Vi kan ikke bare kræve af andre, vi kan ikke bare dømme dem, for vi har selv ufatteligt meget på samvittigheden. Men dette er ikke ensbetydende med, at vi skal vende det blinde øje til den uretfærdighed, der begås i verden mod de undertrykte og svage. Vi skal beskytte og elske disse.

Og selvfølgelig vil jeg da tilgive voldsmanden hvis jeg ser andet end sandheden i ham, og det samme gælder kvinden.

Du skal da ikke tilgive kvinden, at hun bliver voldtaget. Du skal beskytte hende.

Jesus så Kristus i alle hans brødre og søstre, og så sig derfor ikke som adskilt fra dem.

Det er ikke korrekt. Kun de, der holder fast i hans ord og bud, vil han og hans fader tage bolig i.

Lad dig ikke skræmme af bestræbelsen på godhed. Det kræver disciplin at blive et godt menneske - og selverkendelse.
Top Svar Citer
Array
Side 9 af 15 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk