annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 15 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3594 - 27/08/2008 00:06 Re: Den Skyldfri Verden [Re: serotonin]
oscar Offline
ny
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 20
Lige hjemkommet fra fjerne dele af den danske verden falder jeg over bl.a. dette pragtfulde budskab:
Budskabet i EKIM er, at der ikke er nogen verden adskilt fra sindet.

Min begejstring blev hurtigt afkølet, da dette 'sindet' ikke blev forsøgt defineret – og så kan jeg jo lægge i det, hvad jeg har lyst til.

Jeg læste dog troligt videre og opdagede hurtigt, at der i dette EKIM er indeholdt en uskøn blanding af pseudopsykologiske betragtninger på den ene side og kristen-religiøse ditto'er på den anden.
Vrede, had, skyldfølelse, sorg, utilstrækkelighed, mangel og tab kan vist nok placeres i ens ubevidste sind – hvad det så er for en tingest? 'Den indre tilstand' måske?

Da jeg så nåede hertil:
Ifølge EKIM, så er mennesket en udlevelse af sindets tro på adskillelsen fra Gud. En udlevelse af det individuelle selv, hvor selektiv opfattelse og upræcise fortolkninger udgør virkelighedssfæren for dette splittede ego-sind,

måtte jeg give op!

Mennesket skulle være en udlevelse af sindets tro på adskillelsen fra Gud!

Jeg har dog oplevet, at mennesket er en ypperlig repræsentant for pattedyrene – og ikke et gespenst eller en psykopatologisk tanke!

Sex frigiver signalstofferne Dopamin og Serotonin i store mængder, og det får velværet, tilfredsheden og glæden til at stige hos personen.
(Hjerneforsker Troels W. Kjær i BT).

Du skulle måske overveje, om denne oplysning ikke er mere sikker end EKIM-forblindelsen!
Top Svar Citer
#3596 - 27/08/2008 00:34 Re: Den Skyldfri Verden [Re: oscar]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Oscar.

Og velkommen hjem. smiler

Lad endelig ikke din begejstring blive afkølet, for begejstring er da en drivkraft hvis man ønsker at forstå.

Med hensyn til sindet, ja, så har du ganske ret i at vi mennesker kan putte hvad som helst ind i dette begreb, ligesom vi putter alt muligt ind i begrebet virkelighed.

Sindet defineres i EKIM som værende udenfor tid og rum, og ja, mennesket tror de har een fri vilje, men i virkeligheden er mennesket styret af deres eget ubevidste sind, hvilket er derfor læren i EKIM går ud på, at man igen kommer i kontakt med det plan hvor, ja, mennesket bliver styret af destruktive overbevisninger, ideer, og selvopfattelser.

Man kunne jo sige, at hvis mennesket var sig bevidst om årsagen til deres adfærd og handlinger, så ville mennesket heller ikke være så destruktivt og fordømmende.

Hvad tror du årsagen er til, at mennesker fordømmer hinanden, og ikke kan leve i fred med hinanden, og forstå at ens næstes behov for accept og kærlighed, repræsentere ens egne behov?

Og jo tak, jeg har prøvet mig frem med vores biologiske system, og fandt det ret så utilstrækkeligt, og ja, hjernen kan ingen ting af sig selv, så det må være den som bruger hjernen der må rettes opmærksomhed på, hvis man vil forstå sig selv.

Hvem tror du det er som bruger hjernen, og får kroppens biologiske system til at reagere som det gør?

Tag ikke fejl af hvor een enorm styrke iagttageren har. Og når iagttageren tror på noget om sig selv som ikke er sandt, ja, så har vi balladen, og konflikt og kaos får styrken til at blive oplevet som meget meget virkeligt. ;)

Håber du har haft een god tur i de fjerne dele af den danske verden.

Kærligst Jan.







Top Svar Citer
#3604 - 27/08/2008 14:33 Re: Den Skyldfri Verden [Re: serotonin]
Zen
Uregistreret

Hvad tror du årsagen er til, at mennesker fordømmer hinanden, og ikke kan leve i fred med hinanden

De tror, de eksisterer som særskilte individer. Det gør de også - i den relative verden. Ikke i den absolutte virkelighed. Opløs dig selv og bliv ét med det absolutte.
Top Svar Citer
#3605 - 27/08/2008 15:33 Re: Den Skyldfri Verden [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Jeg arbejder på sagen, min kære ven, Zen. smiler

Hvad med dig?

Top Svar Citer
#3608 - 27/08/2008 16:36 Re: Den Skyldfri Verden [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Serotonin og ikke mindst dig Zen som skriver følgende:

De tror, de eksisterer som særskilte individer. Det gør de også - i den relative verden. Ikke i den absolutte virkelighed. Opløs dig selv og bliv ét med det absolutte. Citat slut.

”Opløs dig selv og bliv ét med det absolutte”

Den kristne tankegang og mystik ligger fjern fra denne aspiration eller opfordring: ” Opløs dig selv og bliv ét med det absolutte”.

Indenfor kristendommen, opløser man ikke sig selv, men man iklæder sig Kristus; Kristus får lov til at vinde skikkelse i én.

Personlighedens bevarelse er i Kristendommen så sikker som Amen i Kirken. Man må sige at den vestlige kristne metode har været en succes uden sidestykke.

Det eneste der er stensikker indenfor kristendommen og den vestlige metode, er at man ikke skal i nærheden af ”den absolutte virkelighed” uden netop at være sig selv bevidst og nærværende. Vi skal ikke opløse os selv for at komme den absolutte virkelighed nær, men vi skal i Kristus undergå en nyskabelse, hvor vi netop bevarer og bestyrker os selv og konsoliderer os selv. Tilsyneladende, også ud fra en ateistisk og naturvidenskabelig syn på tingene, så er det også den vej udviklingen går. Selvfølgelig skal mennesket ikke gå op i eller opløses i Gud eller den absolutte virkelighed for at blive et dermed. Men mennesket skal i Kristus blive en ny skabning, hvilket også stemmer overens med antropologien og evolutionsbiologien. Hvis en art går til grunde i sig selv, så har denne art ikke mere at gøre her på jorden, men er dømt til undergang, så selvfølgelig skal enhver art blive mere og mere overlevelsesdygtig, hvilket jo ikke sker dersom man udsletter og opløser sig selv, eller bare så meget som svækker sig selv en kende. Selv sagt så skal mennesket blive stærkere, styrkes ved en nyskabelse og bestemt ikke svække sig selv eller opløse sig selv.


I en kreativ heroisk akt må man i vesten og i kristendommen ofre sig for andre og for en sag af afgørende betydning. Men dette er ikke en opløsning af én selv, men tegn på at man undgår stagnation og neurose, ved ikke at turde participere og engagere sig i det du kalder for den relative virkelighed. Kristus har påbudt os at engagere og participere i det du kalder for den relative virkelighed og om noget så kunne ham Jesus Kristus aldrig finde på at gå op i det absolutte, eller den absolutte virkelighed. Den kenotiske inkarnationstanke som kristendommen bygger på er endda et endeligt opgør med at gå op i den absolutte virkelighed, som et og andet sted overhovedet ikke interesserer os, har vores interesse, fordi alting vender anderledes i kristendommen.

I kristendommen findes ingen længsel efter den absolutte virkelighed, men et ønske om at måtte blive et med Kristus, NYSKABELSEN. Kristendom er ikke regression men progression. I kristendommen skal mennesket, jeget/egoet, altså menneskesønnen (det sandt menneskelige), ikke forsvinde men styrkes, et forhold der tages højde for i treenighedsdogmet og i Kristologien.

Sandheden er Gud der transcenderer alle ting, og dog i Kristus kommer til os, åbenbarer sig selv for os, i menneskelighed som menneske.

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

Mange kærlige hilsner Hanskrist.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 15 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk