annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2551 - 05/08/2008 00:39 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: Hanskrist]
Thomas
Uregistreret

Citat:
Thomas virker til at være velbegavet og udstyret med ret så megen forstand og fornuft. Blev han ikke også allerede før de 20 spurgt om han ville give tilladelse til at et af hans digte kunne komme med i en international bestseller?


En bog af Gerry Spence, Amerikas måske mest vindende advokat - og en virkelig original i positiv forstand! Han lærer sine elever at danse, male og synge, for at de kan komme i kontakt med deres følelser - for disse skal de bruge, når de argumenterer!

Det var ikke et digt, om end det var rigt på metaforisk sprog. Det var egentligt et brev til Gerry Spence selv, men han bad om lov til at bruge det i en af sine bøger.

Det handler om "aloneness" - alenehed - ikke ensomhed, men alenehed. Styrken i at mærke sig selv og "komme til sig selv" (en vending jeg giver til ære for dig, Hans-K)!

Jeg kan anbefale hans bøger og al læsning af ham.

www.gerryspence.com
Top Svar Citer
#2554 - 05/08/2008 09:07 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Tak for dit indlæg, som for mig var en fornøjelse at læse.

Og så er det jo - ikke overraskende - Paulus, du vil ha' på banen.

Jeg har egentlig ikke rigtig noget klart billede af den mand, og dit indlæg gør det klart for mig, at det må jeg nok hellere se at få rettet op på.

Jeg er jo dog klar over, at Paulus aldrig mødte Jesus som et menneske her på jorden, men på vejen til Damaskus (var det vist) fik "et syn": Den genopstandne Jesus Kristus - et syn som forandrede Paulus' liv.

Ligeså ved jeg da, at Paulus var en stor organisator og en kristen teolog, samt at han blev henrettet i Rom under kristenforfølgelserne.

Og det er jo så Paulus' teologi, som han jo prægede den tidlige kristendom stærkt med, jeg trænger til at orientere mig bedre om (At Paulus så nok fortrængte andre former for kristendom end hans egen version, er jo så det, en del mennesker kritiserer).

Umiddelbart har jeg ikke fundet noget, der oprører mig i, hvad du her fortæller om Paulus.

Men det er jo nok "retfærdiggørelse ved troen alene", der kan lyde lidt skingert i mine øren, nok mest fordi det kræver en grundigere indsigt (En moderne vittighed er jo, at bare man tror, ka' man lystigt synde videre).

Det går op for mig (hvad jeg ikke før har tænkt på), at min syndsbevidsthed nok ikke er særlig veludviklet, mens energien for mig mere ligger i, hvad nogle kalder "metanoia" ("at få noget bedre i sinde") - altså noget i retning af: Sket er sket, det kan ikke ændres, og jeg kan ikke løbe fra ansvaret, men jeg kan ændre mig (til noget bedre - forhåbentlig).

Ligeså er døden, og hvad der er, eller ikke er, efter døden for mig nærmest noget i retning af: "Den tid den sorg. Spild ikke dit liv og dine muligheder på den slags spekulationer."

Jeg ved ikke, hvor Paulus egentlig står her.

Hvad du fortæller om Paulus og tænkningen, vidste jeg ikke, men det er jo netop det samme, jeg også tænker, ser jeg smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/08/2008 09:08)
Top Svar Citer
#2558 - 05/08/2008 12:21 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: Hanskrist]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Hanskrist!

Tilføjelse til verdenshistorien.

Mit kendskab til Albert Schweitzsers teologiske skrifter er minimalt. Ikke mindst takket være din indsats på debatten har jeg dog efterhånden fået øjnene op for Paulus storhed, men der er stadig mange stænk malurt i bægeret.

Du fremhæver Schweitzsers indsats for en dybere forståelse af Paulus med værket ”Mystikken hos Apostlen Paulus” og nævner hvilke tænkere og digtere han står i gæld til:

Citat:
"Jeg bliver nødt til at sige at Albert Schweitzser nok er en af dem i verdenshistorien der har skrevet de smukkeste og mest anerkendende rosende ord om Paulus, hvis man ser bort fra Kristus-spøgelset. Almindeligvis siger man at A. Schweitzer er mest kendt for sin kritik af Jesu liv forskningen og her har fået sig et navn teologisk; men hans mest dybsindige teologiske værk er dog bogen; ”The Mysticism of Paul the Apostle”.

”Mystikken hos Apostlen Paulus” er et større værk end ”Den historiske Jesus”. Det har større rækkevidde, større dybde, det er præget af større lærdom og langt større originalitet. George Seaver.

Han (Albert Schweitzer) står i stor gæld til Goethe, han skylder Kant meget, og Bach er hans lyst og glæde. Men Paulus er hans åndsfrænde. Magnus Ratter."


I denne opremsning savner jeg dog en stor visionær kristen tænker: Jesuitten Pierre Teilhard de Chardin, der så vidt jeg kan se, er en moderne apostel eller profet - et lysende håb for alle kristne. Det ville undre mig såre, såfremt ikke også Hanskrist har suget næring og inspiration fra denne filosof, teolog og evolutionsteoretiker der sendte Darwin til tælling og blev fordømt af Inkvisitionens efterfølger. For senere at blive taget delvist til nåde af kirken som en anden Gallilei.

Chardin gjorde tilsyneladende det umulige: Forbandt Darwins abeteori med en teori om evolutionen som en spirituel OG materiel proces der opbygger og sammensmelter stadig højere grader af bevidsthed og næstekærlighed for at afsluttes med en Kristogenese - sammensmeltning med Gud:

Citat:
“Adherence to Christ in the Eucharist must inevitably, ipso facto, incorporate us a little more fully on each occasion in a christogenesis which itself... is none other than the soul of universal cosmogenesis.” (Chardin, Introduction to the Christian Life, 1944).


Om Paulus siger denne visionære tænker:

Citat:
“The great cosmic attributes of Christ, those which (particularly in St John and St Paul) accord him a universal and final primacy over creation, these attributes...only assume their full dimension in the setting of an evolution... that is both spiritual and convergent.” (Chardin, Catholicism and Science, 1946).


Om videnskab og tro - allerede i 1924:

Citat:
“Science alone cannot discover Christ. But Christ satisfies the yearnings that are born in our hearts in the school of science... Science will, in all probability, be increasingly impregnated by mysticism.” (Chardin, My Universe, 1924).


Om vor eksistentielle situation:

Citat:
"We are not human beings having a spiritual experience. We are spiritual beings having a human experience." ...“The Heart of Christ at the heart of matter.”


Om skabelse, inkarnation og frelse:

Citat:
“Creation, incarnation and redemption are to be seen as no more than three complementary aspects of one and the same process.”


Og endelig en kritik af kirkens organisation:

Citat:
"It has sometimes seemed to me there are three weak stones sitting dangerously in the foundations of the modern Church: first, a government that excludes democracy; second, a priesthood that excludes and minimises women; third, a
revelation that excludes, for the future, prophecy."
(Letter to Christophe de Gaudefroy, 7 October 1929).


De kristne har efter 2.000 års venten på apokalypsen behov for en profet der kan forbinde fornuft og visionær tro i et nyt paradigme der giver både håb og mening samt styrker troen på Jesus Kristus.

Måtte dette tjene til inspiration for Hanskrist og andre søgende ånder.

Hilsen

Ipso Facto pifter


--------------
“The Cross is not a shadow of death, but a sign of progress.” - Pierre Theilhard de Chardin in "Christianity in the World", 1933.
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2559 - 05/08/2008 12:27 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: Ipso Facto]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
De kristne har efter 2.000 års venten på apokalypsen behov for en profet der kan forbinde fornuft og visionær tro i et nyt paradigme der giver både håb og mening samt styrker troen på Jesus Kristus.



En ultra kort kommentar: Uenig pifter


Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2563 - 05/08/2008 18:00 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: ALH]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Citat:
En ultra kort kommentar: Uenig


En ultrakort replik: Uenighed gør stærk! ;)

Hilsen

Ipso Facto pifter


---------------
“Faith in humankind does not appear capable of being satisfied without a fully explicit Christ... Any other method would only lead to confusion or to syncretism without any vigour or originality... What we lack is the clear perception of a well defined (and real) Îtypeâ of God and an equally well-defined Îtypeâ of humankind. If each group maintains its own type of God and its own type of humankind... no agreement can be taken seriously: it will do no more than produce equivocations or pure sentiment.” - Pierre Theilhard de Chardin in "Ecumenism", 1946.
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk