annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 12 < 1 2 3 4 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2464 - 02/08/2008 19:19 Re: Der findes ingen synd [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Anne. Det var en interessant indgangsvinkel. Du holder aldrig op med at overraske mig. smiler

Det er jo et omfattende emne men jeg vil forsøge mig med et lille indput:

Ordet synd eksisterer først og fremmest i en religiøs kontekst. Det indebærer at man gør noget forkert. Men hvad er da rigtigt, kunne man spørge, for intet kan optræde som værende forkert uden samtidig at skulle ses i forhold til noget der er rigtigt. Det som er rigtigt og forkert er i høj grad kulturbestemt.

Jesus fremstod i den jødiske tradition og begrebsverden. Men de fire evangelier er også historien om hvordan han udvidede denne begrebsverden og gav ordene og begreberne en ny og mere omfattende betydning. Fortællingerne og Hans ord er alle beregnede på at give os en opfattelse af hvordan vi egentlig skal opfatte. Desværre afhænger alt af øjet der ser og gennem tiden har mange snæversynede og indskrænkede mennesker fortolket indholdet af disse historier forkert. I deres uvidende fortolkning og indenfor de da gældende magtstrukturer har de været med til at skabe et billede af en dømmende og straffende Gud som man skulle adlyde og behage. Kort sagt de har skabt en Gud i deres eget billede og de har også skabt et syndsbegreb udfra deres egen indskrænkethed. Disse hellige Guds mænd, ifølge egen overbevisning, har gjort mennesket til en synder og har nægtet det retten til at udfolde sig frit i overensstemmelse med dets natur. (Netop derfor var det banebrydende at Luther oversatte Biblen fra latin samtidig med at bogtrykkerkunsten blev opfundet, således at fortolkningen af Biblen ikke kun lå i de fås hænder).

Dit lille eksempel er meget rammende. Samfundsforholdene i dag er ikke de samme som de var for 2000 år siden. Når samleje ikke er nydelse er det et naturligt udtryk for forholdet mellem to mennesker, men af en eller anden grund har det seksuelle altid været religiøst tabu. I dag er det naturligt at to mennesker lever sammen uden at være gift for samfundsforholdene har ændret sig.

Hvis den katolske mand beder Gud om tilgivelse bagefter ligger han stadig under for samfundsnormerne. Den katolske kirke er et godt eksempel på hvordan menneskeskabte normer øver vold mod virkeligheden. En mand og en kvinde som længes efter hinanden må gøre vold på deres natur for at efterleve en menneskeskabt religiøs norm. Helt grel bliver volden mod det oprindelige, sunde og naturlige med den katolske kirkes påbud om cølibat for dens præster. Denne undertrykkelse af naturligheden har ført til utallige overgreb på messedrenge. Ikke blot enkelte tilfælde, men i stor skala. Samtidig fører deres fordomme mod brug af prævention til fødslen af utallige børn i Afrika, der har sygdommen aids med sig ved fødslen. For ikke at tale om en kolossal forøgelse af menneskeheden som truer verdens eksistens. Utallige er de tragiske historier om menneskelig elendighed som har fundet sted gennem historien på grund af religiøs intolerance.

Jeg vil ikke sige at synd ikke findes, men jeg vil påstå at det er vores holdning til begrebet der er afgørende. Nogle ville måske mene at manden og kvinden begik en synd ved at have samleje udenfor ægteskabet, mens jeg ville mene at det var en synd at pådutte mennesket en struktur som gjorde det naturlige til en synd. At det er en synd at pådutte mennesket en udefrakommende autoritet i stedet for at respektere dets integritet og dets ret til at afgøre selv. Vi skulle hellere lære at blive voksne mennesker.

Synd er en dom over et andet menneske. Autoriteten, som består af mennesker der bekender sig til en almen religiøs, menneskabt konsensus, skubber sig ind imellem det enkelte menneske og Gud.

Men hvad siger Gud:

Citat:
Og de Skriftkloge og Farisæerne kommer med en Kvinde, som var grebet i Hor, og stiller hende frem i Midten.
De siger til ham: Mester, denne Kvinde er grebet på fersk Gerning i Hor.
I Loven har Moses befalet os at stene den Slags Kvinder. Hvad siger nu du?
Dette sagde de for at stille en Fælde for ham, saa de kunne faa noget at anklage ham for. Men Jesus bøjede sig ned og skrev paa Jorden med sin Finger.
Da de nu blev ved at spørge ham, rettede han sig op og sagde til dem: Den af jer, der er syndfri, lad ham være den første, der kaster Sten paa hende!
Så bøjede han sig igen ned og skrev paa Jorden.
Men da de hørte det, gik de bort, de ældste først; og han blev alene tilbage med Kvinden, som stod der i Midten.
Da rettede Jesus sig op og sagde til hende: Kvinde! Hvor er de andre? Var der ingen, som fordømte dig?
Hun svarede: Nej Herre, ingen! Da sagde Jesus: jeg fordømmer dig heller ikke, gaa bort, synd fra nu af ikke mere. (Johannes 8, 3-11)


Vi er alle syndere. Er der nogen grund til at fordømme hinanden? Eller man kunne måske sige at ingen af os er syndere. Hvis man fjerner det værdiladede syndbegreb står man blot overfor de rent faktiske forhold eller livets virkelighed, kunne man sige. Gennem tiderne har man lagt større vægt på fordømmelse og overholdelse af regler og påbud end på kærlighed og forståelse. smiler
Top Svar Citer
#2466 - 02/08/2008 19:47 Re: Der findes ingen synd [Re: Arne Thomsen]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Michael:

Citat:
I deres uvidende fortolkning og indenfor de da gældende magtstrukturer har de været med til at skabe et billede af en dømmende og straffende Gud som man skulle adlyde og behage. Kort sagt de har skabt en Gud i deres eget billede og de har også skabt et syndsbegreb udfra deres egen indskrænkethed . Disse hellige Guds mænd, ifølge egen overbevisning, har gjort mennesket til en synder og har nægtet det retten til at udfolde sig frit i overensstemmelse med dets natur.


Flot definition af gudsunderdanigheden. Af menneskers trang til at lade sig lede, undertrykke, undgå selvstændig tænkning (andres tanker er mig mer' end nok-syndromet)

Minder mig om et debatindlæg, jeg for nylig så, citeret sådan lidt efter hukommelsen

'Hvis trekanter vil tilbede en gud, så er han garanteret trekantet'.

---------------------------------
---------------------------------

Viser et gammelt indlæg:

Citat:
Dyr - mennesker - Gud - 23-04-2003, 17:34

I Politiken mandag 27. januar 2003 var der en kronik skrevet af Ole Grymer med overskriften 'Dyrets rygt - menneskets kløgt'.
Skrevet i anledning af, at justitsministeriet har sendt en bekendtgørelse om privat dyrehold til høring.
I denne kronik er han meget kritisk over for denne bekendtgørelse og påviser hvor inhumane mennesket er over for dyrene.


I sidste spalte i denne kronik, som jeg synes må have interesse for dette forum, skriver han:

"Selve legitimeringen af det livssyn, som tildeler mennesket særstatus og tillader ringeagt, ligegyldighed og grusomhed over for andre livsformer, leveres af en af den vestlige kulturs største svøber, de monoteistiske religioner, som har en stor del af de sidste par tusinde års elendighed på deres samvittighed. De har nemlig lært os, at mennesket er noget helt særligt. Gud ser selvfølgelig ud som os, for han skabte os jo i sit billede, og alt andet liv har han kun sat på Jorden, for at vi skal have noget at herske over og leve af. Desværre tror millioner af mennesker verden over på dette apokalyptiske vås, og desværre er disse forstadier i menneskehedens udvikling af livet atter på fremmarch i Vesten. Selve forestillingen om en antropomorf gud, som er i besiddelse af kønskarakterer og følelser som vrede, retfærdighedssans, barmhjertighed m.m., og som sidder på afstand og betragter sit skaberværk for af og til at blande sig, når han finder det nødvendigt, er naiv overtro og udtryk for humanchauvinistisk ønsketænkning.
Et indisk ordsprog fra langt før vor tidsregning lyder således: Gud sover i stenen, drømmer i planten, vågner i dyret, tænker i mennesket og genkender sig selv i helgener og vismænd.
Og jeg, som troede, at vi var på vej fremad."


Der er da klar tale. Bravo. Bare det var mig, der så klart kunne fremlægge kendsgerningerne om menneskehedens kræftbyld.

Ikke Guds fred
Jerry


Jerry

Og mennesket skabte guder i deres eget billede.

Top Svar Citer
#2467 - 02/08/2008 19:54 Re: Der findes ingen synd [Re: Jerry]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det er nok fordi menneskene ikke er så opmærksomme. Når jeg ser en lille gråspurv kigge op på mig, ser jeg en lille sjæl. smiler

(Guds fred bestemmer Han selv over.) smiler
Top Svar Citer
#2486 - 03/08/2008 11:31 Re: Der findes ingen synd [Re: Michael]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Michael

Tak for dit rigtig gode indlæg, som jeg slet ikke er så uenig i. Jeg vil derfor ikke knytte så mange kommentarer til, for vores forståelse af synd/det at synde/at være en synder er ikke så problemtatisk.

Med vores sprog kan vi definere de dybe strukturer i vores tilstedeværelse her på jorden. Dette er også en nødvendighed for, at vi kan kommunikere med vores omverden. Inden ordenes oprindelse måtte vi nøjes med tegn, f.eks. et tegn for hus og hest. Slige tegn ligger - så vidt jeg husker - f.eks. til grund for det hebraiske alfabet. Dvs. bogstaverne er en videreudvikling af tegn for hus, hest, sten og andre basale elementer i de daværendes menneskers hverdag.

Vi er altså på sin vis enige om, at vi alle er syndere, idet vi alle til tider ikke formår at leve uden at bryde en eller anden form for fastsat lov/regel/grænse/fordring etc. Nu lever vi så ikke længere under loven (jf. Paulus); de fleste ved, hvordan man skal gebærde sig i et samfund (slå ikke ihjel osv), vi ved, at kærlighed er det største - selvom vi ofte ikke udlever kærligheden i vores hverdag og sameksistens med hinanden. Derfor har vi heller ikke brug for de 10 bud til at holde styr på hinanden, vi har ganske enkelt udviklet en anden bevidsthed med dertil hørende samfundsorden.

Men hvorfor ordet SYND i den religiøse sammenhæng?

Når du skriver:

"Vi er alle syndere. Er der nogen grund til at fordømme hinanden? Eller man kunne måske sige at ingen af os er syndere"

... rammer du hovedet på sømmet. Fjerner vi ordet SYND lades vi tilbage til en masse andre ord så som overtrædelse, uretfærdighed, tage fejl af, uvidenhed etc. Antager vi, at disse ord alligevel ikke er evige og uforanderlige men langsomt er ved at forgå fra vores sprogforståelse, står vi tilbage med en række tegn. Man kunne spørge, om der findes et eksplicit tegn for synd? På samme måde kunne man spørge om kærlighed.

Synd og kærlighed er hinandens diametrale modsætninger. Men betyder det, at syndefaldsberetningen i Genesis ikke er et udtryk for kærlighed til menneskets nysgerrighed (nogle ville måske sige begær, uvidenhed etc.) - det vil med andre ord sige, at vi møder en ikke-kærlig Gud (en opdragende far, der alligevel ender ud med at vise sit kærlige væsen)?

Nu er syndefaldet jo et menneskeskabt ord; en fortælling om Gud (af Gud?) og om menneskenes livsstart på planeten jorden smiler Heri ligger en monarkisk gudsopfattelse, hvor afstanden mellem Gud og menneskene først udlignes gennem Jesus Kristus (Det Nye Testamente).

Min pointe er, at ordet SYND bunder i en meget gammel måde at tænke på, og at ordet i sig selv - dvs. uden de implikative relationer til andre begreber - er forældet. For mit eget vedkommende florerer begrebet SYND ikke i min daglige tænkning og reflekteren qua mit kristne standpunkt. Jeg forbinder heller ikke nadveren med en syndsforladelse, der udelukkende har den funktion at slå en streg over mine dårlige handlinger. Så er den skid slået blinker

Mvh
Anne


Redigeret af ALH (03/08/2008 11:39)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2488 - 03/08/2008 12:05 Re: Der findes ingen synd [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Nu er et ord jo ikke blot betegnelsen for en ting eller et begreb. Ordet synd har en både kulturel og historisk baggrund og er et udtryk for hvordan det er blevet defineret samfundsmæssigt. I praksis så at sige. Først og fremmest er det værdiladet. Mennesket bør føle sig som en synder og angre og forbedre sig. Men det er et menneskeskabt krav, ikke et guddommeligt. Det er meget bedre at forstå sig selv og det gør man kun i forbindelse med det liv man lever. Et liv man lever i forbindelse med andre i samfundet.

Samfundet er i virkeligheden os mennesker i forbindelse med hinanden. Vi ligger i os selv under for de gældende normer. Det er måske mennesker som er en del af en religiøs magtstruktur der har skabt disse normer, men vi ligger under for dem i os selv i vores daglige liv. Det er derfor op til os selv at frigøre os fra disse normer.

Syndefaldsmyten er for mig historien om hvordan mennesket mistede sin uskyldige væren. Ved indførelsen af moralske normer mistede mennesket sin umiddelbarhed, sin udødelighed i nuet. At Gud optræder i historien mener jeg blot er fortælleformen. Det skal ikke tages bogstaveligt.

Syndsforladelse får man når man handler på rette måde i forbindelse med andre i sin omverden, når man retter op på misforståelser og tilgiver uden af den grund at acceptere ondskab. At forstå sig selv har denne syndsforladelse iboende for at forstå sig selv er at se sig selv som man er.

Man kan derfor ikke bare få en skid slået. smiler Man bliver nødt til at arbejde med sig selv i dagligdagen og i sine menneskelige relationer og her er det sådan at man aldrig behøver at løbe tør for begivenheder og oplevelser om det så blot er at glæde sin kone med en buket blomster, som de siger i reklamen.

Nadveren skulle gerne være en tradition hvor man i kærlighed erindrer Jesus og det offer Han gav. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 12 < 1 2 3 4 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk