annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2451 - 02/08/2008 12:57 Der findes ingen synd
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Der findes kristelig set ingen synd og derfor ingen syndsforladelse sådan, som vi kender det fra kristendommens kirketradition.

Synd er derimod et begreb, der skal beskrive det, at vi mennesker nogle gange træder ved siden af den orden, der f.eks. er opstillet qua vores samfundsorden eller gudsforhold. Dermed kan synd forstås som den forkerte handling. Men en sådan antagelse vil til enhver tid gøre krav på en ramme for, hvad der er den korrekte handling.

Samtidig med dette forudsætter synd ifølge den jødiske og kristne tradition, at Gud straffer. På den måde optræder syndsbegrebet i lovens referenceramme - at synde er at handle imod loven, hvilket kan få konsekvenser. Loven er altså både et gode og et onde, fordi den hjælper os med at blive i den rette orden, men er der elementer i loven, der strider imod vores menneskelige naturs væren, bliver loven destruktiv. Begrebet synd handler altså i lige så høj grad om lovens indhold - eller i elementær forstand om menneskets indhold - som den handler om vores handlemåde i en given situation.

Hvis der ingen synd findes, hvorfor kalder Jesus så ikke på de retfærdige men på syndere (Matt. 9,13)?

Syndere er nogle som i deres livsførsel ikke lægger vægt på loven, hvad enten den er religøs eller samfundsmæssig. Senere hen i kirketraditionen omfatter syndere også de, der ikke tager imod evangeliet om Jesus Kristus.

Men der findes ingen SYND som en reel magt, der er kommet ind i verden med Adams fald jf. syndefaldsmyten. I så fald ville Gud være fordømmende. At Jesus kalder syndere betyder blot, at Jesus kalder de, der er faldet uden for loven bestående at moralske forskrifter. Jesus omgås med andre ord de, der ligger på bunden af samfundet og de, der hører hans kald.

Alle mennesker handler forkert, og sproget har vi fået for at betegne og systematisere vores virkelighed, hvorfor vi kan benytte os af ordet 'synd'/'synder' til at beskrive det, at vi alle til tider handler uretfærdigt. Vi træder så at sige ved siden af os selv.

Kristendommen har en lang kirketradition bag sig med et forvansket begreb om synd, syndere og syndforladelse. Kan vi - også os gode lutheranere - nå frem til en enighed om, at der i og for sig ikke findes SYND?

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2453 - 02/08/2008 13:49 Re: Der findes ingen synd [Re: ALH]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Anne, spændende initiativ, spændende og kontroversiel!

men før jeg skriver under eller tilkendegiver min enighed, da ville jeg nok gerne have en debat igang først.

Kunne du ikke læse mit indlæg: I dag 12:01.


Jeg tror faktisk at jeg både mener at synd findes og at djævlen findes eller er en personlig åndelig realitet/størrelse.

Som Jung sagde, hvad hjælper det at skifte djævlen ud med neurose, er vi af den grund kommet videre?

Mennesker kan være plaget så meget af det Paulus beskriver sidst i Rom 7 at det bliver svært at komme udenom at se på det som en besættelse, som om Personen af een eller anden grund er besat af "ond vilje", der ødelægger det for ham/hende selv og gør livet svært for de pårørende.

Mange kærlige hilsner Hanskrist.

Ps: jeg opfordrer vist til at vi debattere syndsbegrebet lidt før vi bliver enige om at afskaffe synden som en realitet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#2454 - 02/08/2008 13:51 Re: Der findes ingen synd [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Jo, synd - og syndsforladelse - som et kirkeligt magtmiddel - vel især i den romersk katolske kirke - kender vi jo, og kan vel lægge bag os (som vel også Martin Luther gjorde - i hvert fald i nogen grad).

For mig er synd, det at vende sig bort fra Gud (eller hvilket ord, du vil bruge i stedet for Gud).

I gammel kristendom gjorde englen Satan, så vidt jeg ved, netop dét - og mange engle fulgte ham.

Ærkeenglen Mikael (Vishnu og Apollons efterfølger?) nedstyrtede dem alle fra Himlens Rige.

De blev "de faldne engle".

Og synden - at vende sig bort fra Gud - fortsætter jo så i Paradisets Have - ikke ved Livets Træ, men ved Træet til viden - ikke visdom - om godt og ondt - hvor uskylden mistes (det forstår jeg heller ikke rigtig).

Derfor er synd - for mig - meget nærværende, som en slags åndelig fattigdom - en slags åndelig blindhed - som meget vel kan kalde på medynk.

Den har jo straffen i sig selv, synes jeg: Det uhellige.

M.v.h. Arne.

P.S.: Jo, jeg ved godt, at jeg er "på dybt vand" hér smiler


Redigeret af Arne Thomsen (02/08/2008 13:52)
Top Svar Citer
#2455 - 02/08/2008 13:59 Re: Der findes ingen synd [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Hanskrist og Arne

Jeg vil naturligvis godt følge op på min kætterske tanke, men jeg er på vej på arbejde, så hav lidt tålmodighed med mig blinker

For i øvrigt vil jeg lige gøre opmærksom på jf. især Arnes svar, at jeg ikke nægter synden som det begrebet reelt dækker over (træde ved siden af/gå fejl af jf. de hebraiske og græsker termer) - og jeg har noteret mig, at netop Paulus gør meget ud af sit syndsbegreb.

Vi bruger ord - masser af ord, symboler etc. - til at beskrive og forstå vores virkelighed. Men betyder det, at der findes en SYND, som vi falder i med både arme og ben?

Hvis f.eks. en mand efter at have haft samleje med sin kæreste (f.eks. for en katoliks vedkommende inden ægteskabet) bad Gud om syndsforladelse, ville jeg sige, at der ingen synd findes.

Min opstilling er selvfølgelig kontroversiel, og det er muligt, at den ikke holder.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2456 - 02/08/2008 14:18 Re: Der findes ingen synd [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Jeg har heller ikke tid nu, men vil kort svare, at den slags "synd" dels er forårsaget af kirkelig dominans over den enkelte - og dels - under alle omstændigheder - set med mine øjne - vil ligge under bagatelgrænsen.

M.v.h. - i hast - Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk