Hej Kristian Pedersen!Tak for din hurtige og positive tilbagemelding. Som du kan se af mit svar, har jeg i et vist omfang været nødt til at trække på alment tilgængelige lærebogstekster om den klassiske logik.
I erkendelse af, hvor relativt svagt mit fundament er på logikkens område, har jeg netop bestilt en ny bog om emnet fra 2002, med titlen
Moderne Elementær Logik, der måske også kan have din interesse.
Jeg har læst anmeldelserne som var ret positive og hævdede, at bogen betegner et fremskrift i forhold til den tidligere standardlærebog om logik, der blandt andet anvendes på filosofistudiet.
Om forfatternes baggrund oplyses følgende: Vincent F. Hendricks, født 1970, PhD 1997, lektor i erkendelsesteori, logik og metodologi ved Afdelingen for Filosofi og Videnskabsteori, Roskilde Universitetscenter. Han er forfatter til en række bøger og artikler om formel erkendelsesteori, logik og videnskabsteori. Blandt andet bøgerne The Convergence of Scientific Knowledge (2001), FORCING – Epistemology (2002), og Philosophy and Philosophers (2002). Han er medudgiver af Proof Theory – History and Philosophical Significance (2000), Probability Theory – Philosophy, Recent History and Relations to Science (2001), og Knowledge – Logical Foundations and Applications (2002).
Stig Andur Pedersen, født 1943, professor i videnskabsteori ved Afdelingen for Filosofi og Videnskabsteori, Roskilde Universitetscenter. Han er forfatter til en række bøger og artikler om naturvidenskabernes videnskabsteori, medicinsk videnskabsteori, logik og erkendelsesteori. Blandt andet bøgerne Naturvidenskabernes videnskabsteori (1981, 1991) og Philosophy of Medicine: An Introduction (1986). Han har redigeret Thomas S. Kuhn – Videnskabens Revolutioner (1995) og er medudgiver af Proof Theory – History and Philosophical Significance (2000), Probability Theory – Philosophy, Recent History and Relations to Science (2001), og Knowledge – Logical Foundations and Applications (2002).
Hilsen
Ipso Facto-------------
Link til omtale af bogen
"Moderne Elementær Logik":
http://www.akira.ruc.dk/~vincent/mel.htm