annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2424 - 01/08/2008 18:13 FILOSOFISKE UNDERSØGELSER.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Hvad er filosofi?

Ordet er ikke entydigt. Oprindelig betød det "kærlighed til viden", men den antikke opfattelse af ordets betydning har man forlængst forladt og erstattet med ordene naturfilosofi og epistemologi (erkendelsesteori).

I vore dage definerer ordbøgerne i stedet filosofi som "læren om tænkning", men denne definition er heller ikke dækkende, for det viser sig ved en nærmere undersøgelse, at hverken den fysiske side af tankeprocesserne, eller den ubevidste tænkning er medtaget i "læren", og almindelig tankevirksomhed og bearbejdelse af erfaringer, bliver af selvudnævnte filosoffer hånligt betegnet som lommefilosofi.

Fagfilosoffer, d.v.s. mennesker, der er akademisk skolede i den filosofiske disciplin, er forlængst blevet klare over, at ordets betydning er så udflydende, at det ikke er brugbart som andet end en fællesbetegnelse for en lang række indbyrdes vidt forskellige tankekonstruktioner om sprogets indre relationer, d.v.s. hvordan ord forholder sig til hinanden.

Mens navneordet filosofi således nærmest er ubrugeligt uden en samtidig nøjere beskrivelse af den begrænsede tankevirksomhed, som de enkelte discipliner beskæftiger sig med, forholder det sig anderledes med den verbale form af ordet, at filosofere. Den almindelige betydning af dette begreb hos menigmand er ganske enkelt at tænke over tingene. Hertil behøves hverken fremmedord eller bevisførelser, men blot at tage sig tid til at reflektere over de hændelser, man har været ude for.

Disse tanker kan vi så meddele hinanden i ganske almindelige ord, og oftest opnår vi en langt større gensidig forståelse, end de fleste fagfilosoffer kan gøre sig håb om. Vi er også betydeligt nærmere virkeligheden end filosoffernes tankespind.

Titlen på dette forum er taget fra titlen på sprogfilosoffen Ludwig Wittgensteins sidste manuskript, der først blev udgivet efter hans død. Wittgenstein er den sprogfilosof som har haft størst indflydelse på moderne tænkning. Hans "spilteori" om sproget er en blændende analyse af sprogets funktioner, og han udviklede den i de senere år, da det gik op for ham, at hans første betydningsfulde værk, Tractatus Philosphico-Logico, som gjorde ham berømt, for det meste kun var et tankespind.

Hans Filosofiske Undersøgelser består hovedsageligt af løsrevne korte argumentationer omkring enkelte ord og sætninger, og de fleste af dem begynder med; Antag, at .... Dermed tvang han sine studenter (og dermed også os) til at tænke selv over, hvad vi udtrykker med vore ord, og hvordan de kommunikerer.

Vi kan alle filosofere, og i dette forum vil jeg redegøre for nogle af mine egne filosofiske undersøgelser i almindeligt dagligdags sprog i den udstrækning, det kan lade sig gøre. Alle er velkomne til at deltage med deres egne undersøgelser, hvis de kan udtrykkes kort og i dagligsprog. Afhandlinger kan man bringe i andre dertil indrettede fora.

Hermed erklærer jeg dette forum for åbent. smiler

Mvh

Ole Bjørn ;)

.

Top Svar Citer
#2425 - 01/08/2008 18:27 Re: FILOSOFISKE UNDERSØGELSER. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Blot en enkelt bemærkning:

Der er leksika og ordbøger der hævder at "sophia" betyder visdom - hvilket jo ikke er det samme som viden.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#2427 - 01/08/2008 18:45 Re: FILOSOFISKE UNDERSØGELSER. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Jo Arne, det var det på oldgræsk.

Ord har forskellige dækningsområder fra sprog til sprog. Det er det, der gør oversættelser så vanskelige.

Hvis en eskimo skal oversætte vores ord "sne" til sit eget sprog må han vælge et enkelt af de 37 forskellige betegnelser, som de har for sne med forskellige egenskaber. Vi har såvidt jeg kan komme i tanke om kun fire: Sne, frostsne, tøsne og sjap.

cool

.
Top Svar Citer
#2430 - 01/08/2008 20:14 Kan verden forklares med ord? [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Hvis verden kan forklares med ord, så kan en del af verden også forklares med ord, fordi delen indgår i verden.

Antag, at du skal forklare en skov for en anden. Du siger skoven er stor og grøn, og han svarer: "Stor forstår jeg, men grøn forstår jeg ikke." Din forklaring er ufuldstændig, for manden er farveblind, og dine ord refererer kun til din egen oplevelse af verden, ikke til hans.

Antag, at du skal forklare sne for to personer, og du siger: "Sneen er hvid".
Den ene, som er kunstmaler, siger: "Sneen er ikke hvid, men grå i mange forskellige nuancer".
Den anden, som er videnskabsmand, siger: "Snekrystaller er transparente og ikke hvide. Hvad du beskriver, er blot et synsbedrag".
Når tre forskellige personer har tre forskellige forklaringer på den samme virkelighed, og de alle tre opfatter den som den sande virkelighed, kan verden ikke beskrives med ord.
Man kan kun beskrive sin egen verden med ord, og vi kan ikke slutte noget om en objektiv verden ud fra disse ord.

;)



Top Svar Citer
#2431 - 01/08/2008 23:00 Re: FILOSOFISKE UNDERSØGELSER. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det får mig til at tænke på Henry David Thoreau:

Citat:
I vore Dage har vi professorer i Filosofi, men ingen Filosoffer. Endda kan det være fortræffeligt at forkynde sin Overbevisning, fordi det engang var fortræffeligt at leve. For at være en Filosof er det ikke tilstrækkeligt at have spidsfindige Tanker, ejheller at grundlægge en Skole; man maa elske Visdommen saa højt, at man lever i overensstemmelse med dens Bud, et Liv i Enkelhed, Uafhængighed, Ædelmodighed og Tillid. At være Filosof vil sige at løse nogle af Livets Problemer, ikke blot teoretisk, men ogsaa praktisk.(Walden Livet i Skovene, side 26).


Men hvad var det så, der fik Thoreau til at bygge sig sin egen hytte i skoven for i to år at dyrke bønner og føre udførligt regnskab?

Citat:
I al slags Vejr, hver Time Nat og Dag, har jeg aarvaagent stræbt at gribe det afgørende Øjeblik og endda med et Hak ridse det fast i min Stok; jeg har stræbt at staa i det Punkt, hvor to Evigheder mødes, Fortid og Fremtid, altsaa midt i selve Nuet, og at balancere paa denne smalle Streg. Tilgiv mig nogle Dunkelheder, thi der er flere Hemmeligheder i mit end i de fleste andre Menneskers Fag; jeg holder dem ikke frivilligt skjult, men de er uadskillelige fra selve Emnets Natur. Jeg ville med glæde fortælle alt, hvad jeg ved derom, og aldrig male Adgang Forbudt over min Port.

Engang for længe siden mistede jeg en Hund, en Hest og en Turteldue, og jeg er stadig paa Sporet efter dem. Mangfoldige er de vejfarende, jeg har talt med om dem, forklaret, hvad Vej de tog og hvilke tilraab de lystrede. Et Par Stykker har jeg mødt, som havde hørt Hunden og Hestens Hovslag og endda set Duen forsvinde bag en Sky, og de syntes ligesaa ivrige efter at genfinde dem, som om de selv havde mistet dem.(Walden Livet i Skovene, side 30)


smiler


Redigeret af Michael (01/08/2008 23:04)
Årsag til redigering: kan stadig ikke lave tankestrger og anførselstegn
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk