annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1997 - 27/07/2008 02:48 Re: Hvor rationelle er vi? [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Thomas har også forurenet denne tråd, med et af sine selvrosende indlæg.

engel


Redigeret af ole bjørn (27/07/2008 03:06)
Top Svar Citer
#2004 - 27/07/2008 07:06 Re: Hvor rationelle er vi? [Re: ]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Thomas.

Selv om du har sat mig og andre på ignorér-funktionen, vil din nysgerrighed nok få dig til at lette på låget for at se, hvad der bliver skrevet. Derfor vil jeg sige til dig, at det var rart at se et indlæg fra dig, hvor du argumenterer i stedet for blot at copy-paste skriftsteder.

Jeg véd godt, at det gælder – som Paulus udtrykte det – at af hjertets overflødighed taler munden. Derfor skal du have lov til at have dine synspunkter og tillige give udtryk for dem. Og hvis du gør dette i en argumenterende form, så dine idéer kan gøres til genstand for meningsudvekslinger mellem debattørerne, vil det være et skridt i retning af det, som et debatforum dybest set sigter mod.

Den linie, som du hidtil har fulgt, er ikke holdbar, hvilket du kan se af de mange reaktioner fra dine debatkolleger. Prøv at fortsætte i det nye spor, som du nu ser ud til at være slået ind på. Så gør du både dig selv og kollegerne en tjeneste.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#2006 - 27/07/2008 08:59 Re: Hvor rationelle er vi? [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Tak for dine venlige ord og for dit filosofi-link.

Jeg gætter, at du er blevet overrasket over den voldsomme irritation, ja næsten vrede, dine indlæg har afstedkommet hos en del debattører.

For nylig har jeg været på en rejse til et sted, jeg holder meget af, og som betyder meget for mig, sammen med noget familie, der aldrig havde været der før.
Jeg var bange for, at jeg ville snakke for meget, så derfor gav jeg dem et par små hæfter om stedet, som jeg havde udarbejdet.
De viste sig også på et tidspunkt at vække interesse, men alligevel blev jeg meget hurtigt mødt af en irritation næsten på højde med den, du er udsat for, og som mundede ud i, at jeg skulle holde kæft og kun sige noget, når jeg blev spurgt.

Da jeg holder meget af familiemedlemmerne, rettede jeg mig efter dem, dog uden tigtig at forstå, og det endte så med alligevel at gå godt.

Og hvad var det så, der gik galt i mit tilfælde?
Jo, hvad hjertet var fuldt af, løb munden over med - til de var ved at brække sig.
Og jeg har stadig svært ved at forstå, hvorfor de ikke havde lyst at høre på mig smiler

Men det var vel, at jeg ville pådutte dem min begejstring.

Når jeg ser forløbet her i debatten for dit vedkommende, ser det for mig ud, som om det er noget lignende, der sker.

Når jeg læser dine indlæg fornemmer jeg hos dig en meget stor begejstring, der meget centrerer omkring, hvad vi kalder kærlighed, og som du så søger at udtrykke på alle de bedste måder, du ka' komme i tanker om.

På grund af din overvældende store begejstring ka' du simpelthen ikke la' være, og i det, du udtrykker, ligger der vel mere eller mindre skjult næsten et krav om, at vi andre skal dele din begejstring.

Det afstedkommer så negative bemærkninger fra andre debattører, og dine efter min mening formiddable evner til at gi' igen - endda ofte særdeles skarpt og rammende - fører jo ikke just frem mod fordragelighed.
Du er jo selvfølgelig i din gode ret til at udtrykke din begejstring - indenfor ytringsfrihedens normale rammer (og som der vist ikke kan være tvivl om, at du overholder) - ligesom andre debattører er i deres samme gode ret til at udtrykke deres irritation - på de samme betingelser (og flere er nok her på kanten af det tilladelige).
Men det er jo ikke en frugtbar vej at gå.

Du har så nu valgt at bremse energien i den voksende vrede ved at afholde dig fra at gi' igen på mange angreb på din person.

Det samme gjorde Ipso Facto for nylig - nok ikke uden en vis gavnlig effekt - så det er nok ikke nogen helt dum beslutning.

Og ingen skal selvfølgelig diktere dig, hvordan du skal udtrykke, hvad du har på hjerte (udover de sædvanlige rammer for ytringsfriheden), men hvis din hensigt er at inspirere dine meddebattører, kunne det måske være værd at overveje måden at gøre det på.

Den slags er der selvfølgelig ikke plads til i den første begejstrings rus, som jeg fornemmer, du befinder dig i (og bli'r du skældt meget ud, er martyrrollen jo fristende), men med tiden kunne det vel godt tænkes rimeligt at overveje ydtryksmåden og dens virkning på dem, der læser, hvad du skriver.

Det er nok lidt for nemt for mig, at skrive dét her, for jeg er jo også - på min måde - "besat af kærligheden".

Det minder mig om den berømte rusiske Ikón af Andrej Rublov, der havde fået til opgave at visualisere munken Sergeis bøn - midt i den tids rygende ruiner, drab, tortur og plyndringer - bønnen for at kærligheden mellem Faderen, Sønnen og Helligånden, den guddommelige kærlighed, og tillige den gensidige kærlighed Gud og mennesker imellem, også måtte bringe kærlighed mennesker imellem.

Ikónen har dog mange tydninger.

En er direkte tilgængelig på nettet:
http://www.levendevand.dk/index.php?id=76

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/07/2008 09:00)
Top Svar Citer
#2008 - 27/07/2008 09:29 Re: Hvor rationelle er vi? [Re: Kræn-P]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Kristian

Du skriver følgende:

Indsendt af: Kræn-P

Kære Thomas.

Selv om du har sat mig og andre på ignorér-funktionen, vil din nysgerrighed nok få dig til at lette på låget for at se, hvad der bliver skrevet. Derfor vil jeg sige til dig, at det var rart at se et indlæg fra dig, hvor du argumenterer i stedet for blot at copy-paste skriftsteder.

Jeg véd godt, at det gælder – som Paulus udtrykte det – at af hjertets overflødighed taler munden. Derfor skal du have lov til at have dine synspunkter og tillige give udtryk for dem. Og hvis du gør dette i en argumenterende form, så dine idéer kan gøres til genstand for meningsudvekslinger mellem debattørerne, vil det være et skridt i retning af det, som et debatforum dybest set sigter mod.

Den linie, som du hidtil har fulgt, er ikke holdbar, hvilket du kan se af de mange reaktioner fra dine debatkolleger. Prøv at fortsætte i det nye spor, som du nu ser ud til at være slået ind på. Så gør du både dig selv og kollegerne en tjeneste.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen



Det er en kommentar, som jeg håber vil blive læst.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2009 - 27/07/2008 09:46 Re: Hvor rationelle er vi? [Re: ALH]
Thomas
Uregistreret

Tja, hvem skal man så svare her?! Anne har simpelthen citeret en, jeg har sat på ignorér. Ok, jeg giver det et shot:

"Selv om du har sat mig og andre på ignorér-funktionen, vil din nysgerrighed nok få dig til at lette på låget for at se, hvad der bliver skrevet."

Med de intetsigende aggressioner, som jeg har mødt på det seneste, bliver det nok ikke tilfældet. I hvert fald ikke foreløbig. Grunden er simpelthen, at verden har brug for Jesus, og så nytter det ikke, at jeg skal til at overveje, om jeg skal svare igen på personangreb om "psykoser" o.l.

"Derfor skal du have lov til at have dine synspunkter og tillige give udtryk for dem. Og hvis du gør dette i en argumenterende form, så dine idéer kan gøres til genstand for meningsudvekslinger mellem debattørerne, vil det være et skridt i retning af det, som et debatforum dybest set sigter mod."

Dette med argumentation er jeg uenig i. Kærlighed er ikke et spørgsmål om argumentation. Det er en hjertesag. Der skal ikke argumenteres for kærligheden eller for at drikke af Jesu ord. Det er simpelthen noget, man bare gør, hvis man har kærlighed i hjertet. At forvandle til 'argumentation', 'debat', osv. hiver bare ånden ud af hans ord. Jeg ved, at Jesus er den største af alle - ham bør vi holde fast i... ikke nøjes med at "diskutere" ham.

"Den linie, som du hidtil har fulgt, er ikke holdbar, hvilket du kan se af de mange reaktioner fra dine debatkolleger."

Grunden til, at den ikke er holdbar, er ganske enkelt den, at mennesker på sidelinien ikke får at høre for bar larm. Hvis du ikke kan se, hvordan jeg er blevet svinet til af personangreb om "psykoser" og "antikrist" og "åh, hvor er du klam" angreb, og hvis du synes, at det er helt i orden, og at jeg har gjort mig fortjent til det... ja, så er du nok en af dem, jeg desværre ikke kan nå.

"Prøv at fortsætte i det nye spor, som du nu ser ud til at være slået ind på. Så gør du både dig selv og kollegerne en tjeneste."

Det, jeg vil gøre, er at holde hovedet koldt og hjertet varmt, så jeg ikke påvirkes af alt det skidt, der bliver smidt i min retning, når jeg vidner om Jesus. Så kan mennesker på sidelinien få at høre. Jeg håber dog også, at der er nogle her på debatten, der vil nyde den kærlighedens lære, som Jesus giver til verden.

Der er heldigvis nogle få, der har givet lyd herom.

mvh
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk