annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#168 - 07/04/2008 12:59 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: Ransom]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Ja, Ransom, de nævnte handlinger er omfattet af vores injurielovgivning, der giver den etiske begrænsning af ytringsfriheden, som jeg anser som en selvfølge.

Men det er der altså andre handlinger, som ikke er men burde være. De er i øjeblikket fredet af bestemmelserne om religionsfrihed, og det er derfor, at disse religiøse rettigheder bør afskaffes.

Hvad andet i mit indlæg kunne du ikke forstå? smiler

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Jeg savner fortsat en saglig argumentation fra din side.
Top Svar Citer
#171 - 07/04/2008 15:56 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

Flot portal ik'?

"Og netop dette er jo problemet med ihvertfald danske forhold, ingen spørger danske børn om de ønsker at blive "overtalt" til at blive troende kristne, her har forældrerne ret til at pådutte børn deres egen påduttede tro, og skolerne SKAL ligeså prøve at få så mange som muligt overbevist om, at en tro er det eneste rigtige her i verden, det er dette som er forkasteligt, ihvertfald fra mit ståsted".

- For det første synes jeg religioner udgjorde og udgør et problem, men i den forstand, at de distribuerer et falsk verdenbillede gennem virkelighedsanskuelser der ikke er belæg for. Men dels kan vi ikke forgribe os på forældres ret til at opdrage deres børn i henhold til det livssyn de måtte foretrække, og dels er religion som replikation i kulturen alt for dominerende en faktor til, at vi ka' slette påvirkningen fra vores rødder med et fingerknips (ved love). Hva' vi ka' gøre er derimod, at informere os imod bedre sameksistensgrundlag, og det tar sin tid. Det betyder bare, at kulturen langsomt ændrer sig, hvor tidligere grundsyn vil erstattes af andre værdisyn. Det er en bevidsthedsproces, og den slags tar bare sin tid. Sandsynligvis mange generationer. Du skal tænke på, at vi taler om værdisyn nedarvet gennem flere tusinde år - altså gudeidéer m. attributter osv.osv.

"Trosfriheden eksisterer ikke for børnene, de skal fanges inden de selv kan tage stilling, ellers er kirken bange for at blive helt vippet af pinden, det er det det hele drejer sig om og intet andet".

- Små børns tryghed må ses i forlængelse af deres forældre, det er et faktum vi ikke kommer udenom. Så vi ka' ikke forgribe os på forældres børn, med den begrundelse, at vi gerne vil fritsætte dem fra forældrenes mulige religiøse påvirkning. Eneste alternativ er, at argumentere så overbevisende med fornuft for et alternativt livs- ell. virkelighedssyn, at nogen evt. indser en mulig fornuft og ændrer syn. Men dét, ikke at tro på guder, er jo ikke en ideologi med tilhørende traditioner for mulig tryghed, hvorfor religiøse troende med rette vil sige: "du har jo intet at tilbyde som erstatning, hva' skal jeg bruge din kritik til?". Og dét er jo også hvad mange rent faktisk udtrykker. Forældre, uanset livssynet, ønsker jo tryghed for deres børn. Overgangsfasen mellem tryghed på et religiøst fundament til tryghed på et andet, vil sandsynligvis bare ta' sin tid. Vi kommer ingen vegne ved bare at låse os inde i forbud mod religiøse idéindhold - og dét er, hvad jeg grundlæggende forstår ved Oles syntese.

"Så jeg er enig med Ole at vi bør kræve trosfrihed og ikke religionsfrihed. Med trosfrihed bliver de der er troende jo ikke dårligere stillet, men der bliver forhåbentligt taget mere hensyn til børnene stilling, således at de selv først i myndig alder behøver tage stilling til, om de ønsker en religiøs prægning".

- Vi må fastholde forældre som de endegyldige ansvarshavende forsørgere for børnene, ikke staten. Vi drukner i tåbelige love.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#172 - 07/04/2008 16:20 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Godt indlæg, Simon.

Jeg er helt enig.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Men staten må gå ind gennem undervisningssystemet og skabe en modvægt til indoktrinering gennem tværreligiøs orientering.


Redigeret af ole bjørn (07/04/2008 16:22)
Top Svar Citer
#177 - 07/04/2008 19:53 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

"Men staten må gå ind gennem undervisningssystemet og skabe en modvægt til indoktrinering gennem tværreligiøs orientering".

- Enig. Med så statiske idealer omk. undervisningssektoren som tidens politikere tilbyder, vil vi over tid se et frafald fra bl.a. grupper af unge uden nødvendige (bl.a. sproglige) redskaber.
Det havde været smart vedblivende at fastholde fokus på et mere fleksibelt udd.system med mulig hensyn til den enkeltes kapacitet. At stille sig på bagbenene og kræve det nærmest umulige fra mennesker der dårligt kan orientere sig i samfundet, har vist sig ikke at være smart. Det kan betale sig at investere mange penge i menneskers trivsel på tværs af kulturelle forskelle, den slags muliggør et fælles værdisyn (et samfundsssindelag ell. en sammenhængskraft), vil jeg mene. I den forbindelse synes jeg det politiske ambitionsniveau er pinligt. Så set fra mit synspunkt, er mange reaktioner fra grupper af unge fuldt forståelige, uden at deres adfærdsmønstre af dén grund er hensigtsmæssig. Det er let at forestille sig grupper af unge uden social tryghed ell. fremtidsudsigter, komme i kløerne på fanatiske grupper af en hvilken som helst art, ligeledes at problemer derved bare vil eskalere. Så jeg synes da i høj grad vi som stat må gribe ind. Jeg synes bare vi skal gøre det med de rigtige midler, så vi søsætter nogle vedvarende handlingsplaner der vitterlig batter noget, og som efterlader et positivt aftryk ud i fremtiden.

Dertil er jeg selvfølgelig udmærket klar over, at du ikke er rabiat snævertsynet, jeg synes såmænd blot samtidens forbudsglade journalister og politikere er trættende til det kedsomlige.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#182 - 07/04/2008 21:23 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: treram]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark
Hej Treram:o)

Nu kan jeg ikke lade være med at tænke over om du også er imod at børn skal modtage en ateistisk prægning eller om det kun er en religiøs prægning du er imod?

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk