annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16482 - 23/12/2013 20:37 Re: Jeg ønsker mig til jul ... [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du frister mig til et svar på din beskrivelse - set med vore øjne - af verdens - denne klodes - af os forvoldte - elendige tilstand - og din replik:
Citat:
TAK GODE gud, "din" mission ser ud til at lykkes-tillykke.
samt dit efterfølgende:
"Men mon nogen lytter til en arrig ateist, de tror sku "gud hjälpe mig" mere på prästen."

Så her er min replik:
Idéen om:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn -
fra Johannesevangeliets kapitel 3, altså at Gud i kærlighed lader sig føde af et menneske - af hunkøn - som et værgeløst barn - for at "frelse" os - den idé er da fantastisk, synes jeg.

Tornerose, tenen og prinsen er jo "det rene vand" sammenlignet hermed.
Tænk at vi mennesker magter at forestille os noget så stort og vidunderligt blinker

Nu bruger du så denne forestilling - dette eventyr - til at skælde ud over, at vi mennesker kludrer gevaldigt meget i det med vores liv her på denne klode.
Men hvis dén forestilling var vores eneste hindring i at "rydde op", så tror jeg nu ikke, det ville være så svært at komme i gang blinker

Vi kan da sagtens både have skønne og fantastiske idéer om verdens ufattelige væren - og samtidig handle fornuftigt ud fra, hvad vi kan indse, vil jeg mene smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16483 - 24/12/2013 06:09 Re: Jeg ønsker mig til jul ... [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Det lyder jo yndigt "lod sig föde af et menneske -af hunkön for at frelse os" det ville da have väret en sensation hvis det var tömrer Josef der var blevet voldtaget af den "gode gud" og havde födt en sön og der er intet tegn på at denne opkomling har tänkt på at frelse os-tvärtimod, hans " börn er en guds gave" med hvad deraf fölger er netop det der er klodens problem idag, jeg elsker börn, men der er ingen grund til at hver kvinde i underudviklede lande inclusive muslimske skal föde börn så länge de er i stand til det. .

Johannesevangeliet som alle de andre evangelier er og blir menneskeskabte röverhistorier, som nogen så er så naive at tro på, inclusiv dig.

Klodens tilstand som du selv mange gange har omtalt det, er grundet vores store overforbrug af klodens naturalier, blevet dårligere, hvilket muligvis er det der har givet sig udslag i alle de naturforandringer med mega storme mm i årets löb.

Og efterhånden som de underudviklede lande kommer mere på fode, önsker deres befolkninger klart de samme goder vi andre har haft i årevis, gode boliger, alskens bekvemmeligheder, tv, köleskabe, biler og rejser jorden rundt. Det er der ikke meget at sige til, og industrien gnider sig i händerne, der söges nu efter olie på store havdybder, i artiske ömråder, russerne er lige begyndt at bore efter olie i ishavet, man har fundet guld og andre ädle metaller langt nede på havbunden ved undersöiske vulkaner, som man mener at det kan betale sig at få bragt op og som er nödvendige for it industrien, så de kan udvikle nye gags, vi ikke kan väre foruden.

Disse arbejder kräver en masse energi for at kunne udföres, denne energi udvider igen drivhuseffekten yderligere.

Når der arbejdes på store havdybder, skal der ikke meget til för der sker ulykker, som bl.a. i den mexikanske Golf, hvor man ikke kunne styre en oliekilde på havbunden og store havområder blev forurenet i mange år, i artiske områder vil det sikkert väre endnu mere besvärligt hvis der sker ulykker, hvilket Greenpeace også er bange for.

Med et mindre befolkningsantal, ville behovet for alle disse aktiviteter väre betydeligt mindre og man havde mere tid til at udvikle nye energiformer der overflödiggör olien og benzinen, selvom man har fået bragt bilernes benzinforbrug noget ned, er det ikke nok til at stoppe udviklingen, elbiler var en mulig lösning, men de er endnu ikke klar til at köre större sträkninger ad gangen og så er de meget dyre, men her foregår noget af opladningen med vindkraft.

Bilindustrien har også en "smart" strategi, hvert år har man opfundet en lille ny dims, f.eks.en bakkesignal giver, der det ene år med lyd angiver hvis man er ved at väre for tät på det man bakker imod, näste år har man så opfundet en skärm med kamera så man ser hvad der i virkeligheden sker når man bakker, man har sikkert andre gags på lager som man langsomt slipper lös, när konkurenterne gör det, man slipper ikke alle på en gang, der skulle gerne väre et incitament til at sälge folk en ny bil og helst hvert år, max. hvert 3.år
Bilindustrien skulle gerne overleve.

Men mäske jeg tager fejl, vor klode kan sagtens tåle denne belastning, den "gode gud" vil skam ikke lade den ödelägge, "han" sender lige nogle flere orkaner, isstorme og lader indlandsisen smelte, så nogle mil/mia dör, så kan kloden klare nogle flere år.

Glädelig Jul.



Redigeret af treram (24/12/2013 06:15)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16484 - 24/12/2013 08:52 Re: Jeg ønsker mig til jul ... [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, selvfølgelig kan kloden overleve, uanset hvordan vi mennesker opfører os, men om den fortsat vil være egnet for os, det er jo en anden sag blinker

Du mener, jeg er så naiv at tro på Johannes-evangeliet m.m.
Den påstand kan jeg imidlertid - desværre blinker - ikke leve op til.

Jeg tror nøjagtig lige så meget på alt det religiøse, som jeg tror på eventyret om Tornerose.
Jeg finder glæde og inspiration i både eventyr og i religiøse idéer, men jeg er naturligvis inderligt imod, at den slags misbruges til at undertrykke mennesker.
Men sandheden om dét, at verden eksisterer - hvis der er en sandhed - den er, som jeg ser det, et mysterium, et vidunder, der er langt, langt større end noget menneske kan rumme smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16486 - 25/12/2013 15:16 Re: Jeg ønsker mig til jul ... [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157

Så smukt udtrykt, Arne

... og i dag var jeg til P1's juledagsgudstjeneste , som var så smuk og enkel og forståelig og hjertelig i både tekster , salmer og prædiken.

Glædelig jul

... og mit ønske til jul er, at ta' julen med udenfor tid og sted og lade juletid brede sig ud over hele året ... hér, dér og alle vegne.

Varme julehilsner fra

RoseMarie smiler



Top Svar Citer
Array
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk