annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16435 - 02/12/2013 12:19 Citater om Gud
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Ret skal være ret, man kan også sommetider finde noget læseværdigt på Religion.dk (klik).

Og for hvem, der kunne misforstå: Fordi jeg finder det læseværdigt, behøver det jo ikke dermed at betyde, at jeg er enig blinker

M.v.h. Arne
Top Svar Citer
#16436 - 02/12/2013 13:48 Re: Citater om Gud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne det er mange dage siden jeg på facebook netop kommenterede denne side fra religion.dk også fordi jeg automatisk får opslag op på facebook derom.

Og igen kan være i tvivl om hvem der rammer mig, og her er lidt af min facebook reaktion:


Platon skriver i værket "Phaidros", at vanviddet er skønnere end fornuften, da vanviddet kommer fra guderne.
”Vanvid er skønnere end fornuft ifølge de gamles vidnesbyrd, eftersom vanviddet kommer fra guderne, mens fornuften er menneskeværk.”

Fremragende Platon, ingen har været nærmere guderne og sandheden end du har været!

Edgar Morin, har i bøgerne: "Det glemte mønster: den menneskelige natur" og "Metoden, kendskabet til kundskaben, en erkendelsens antropologi" behandlet emnet "vanvid". På det teoretiske område har Morin arbejdet med en ambitiøs samlet evolutions- og systemteori, der integrerer samfunds-, human- og naturvidenskab.


men sjovt nok, jo mere fornuft eller forstand, jo mere vanvid (lidenskab og kærlighed, forelskelse og besathed, selvoffer og kreativitet, blive sig selv fri og løs i sin forelskelse og gåen ud over sig selv som kun fornuft) kan et menneske rumme. Således udelukker de ikke hinanden, ja hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. At være grebet af guderne (arketyper potentialer), af en vis form for vanvid, er det der gør at mennesket formår at overgå sig selv. Hvis man ikke formår at lade sig besætte så når man ingen vegner her i verden, og det forudsætter fornuft, men går som ekstatisk fornuft ud over os selv som værende kun begrænset af fornuften vores, som altid er endelig.

"Nemlig er forstandighed og fornuft forhåndsbetingelserne for tro (arkeype virkeligheden), men i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskellighed. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse". Tillich, lettere forarbejdet af Hansi ;)

mennesket er ikke en tom tavle, og al spiritualitet har at gøre med tabula rasa problematikken, at denne ikke holder, hvilket man idag ved rigtig meget om efterhånden indenfor den moderne videnskab om hjernen, som kommer nærmere og nærmere alle de teologiske spirituelle spørgsmål, fx forståelsen af Platons syn



mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk