annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16430 - 29/11/2013 15:35 Re: At være "troende" [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Simon skriver til mig:
Citat:
Det er idet hele taget din kritik af (natur)videnskaberne der er komplet forfejlet, fordi du kritiserer videnskaber for fordringer de slet ikke har.
Her afslører Simon jo helt klart, at han ikke kan - eller ikke vil - forstå, hvad jeg skriver.
Jeg kritiserer jo netop ikke naturvidenskaberne - tværtimod - men jeg påpeger de begrænsninger, som Simon jo også her (ligesom Aristoteles o.m.a) erkender, at naturvidenskaberne har.
M.a.o. vi kan ikke nøjes med at støtte os til dem alene.

Ligeledes kører Simon fortsat frem med:
Citat:
Du er så at sige noget forvirret, og ved ikke helt hvilke midler du skal bringe i anvendelse for at fastholde de gamle værdisyn som ligger til grund for et livssyn du godt kan lide ;).
og
Citat:
Men vore problemer, skyldes altså ikke videnskaberne Arne, hvorfor selve grunden til at du oplever problemer med at forklare meningen med livet ved et sentimentalt religiøst livssyn, fremdeles må skyldes en realitetssans der som en anden libido sidder på din ene skulder og hvisker dig i øret. Diskrepansen er tydelig gennem forvirringen din.
Nej selvfølgelig skal naturvidenskaberne da ikke klandres for manglende svar på spørgsmål, der ligger uden for deres rækkevidde (såsom "meningen med livet"), og det kan da vist kun være Simon, der søger at pådutte mig "et sentimentalt religiøst livssyn", som jeg jo forlængst har forladt (men bestemt ikke håner).

Dét, der virkelig fascinerer mig, er jo alt det, vi ikke ved og ikke forstår - først og fremmest dét, at vi oplever, at verden (og vi selv) eksisterer!
Det gør mig så sandelig ikke sur - tværtimod - det fylder mig med begejstring - og kærlighed til livet yeah smiler
Og mere "mening" behøver jeg ikke - men det synes at ligge udenfor Simons fatteevne blinker

Dertil kommer, at jeg beundrer den ydmyghed, der markeres i dette Einstein-citat:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
Albert Einstein
og som jeg har søgt oversat til dansk:
Citat:
Min religion består af en ydmyg beundring af den ubegrænsede overordnede ånd som åbenbarer sig selv i de spinkle detaljer vi er i stand til at opfatte med vores svage og matte sind.

Arne smiler
Top Svar Citer
#16432 - 30/11/2013 12:02 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Det er relevans og virkelighedsforankring dine poster i årevis har skreget af mangel på, Arne! – debatværdien forstummede du med basunstød af forargelser i netop kontakt med kritik, hvorfor du altså heller ikke dér ku’ ”føle” dig frem til en forståelse.
Man ka’ ikke debattere dine ”følerier” men måske fortælle dig, at ej heller din glubende appetit på hullerne i osten vil ende i noget guddommeligt ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16433 - 30/11/2013 12:09 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Dét, der virkelig fascinerer mig, er jo alt det, vi ikke ved og ikke forstår".

- Og din metodeanvendelse imod en forståelse, består altså af selve troen - som et storartet alternativ til videnskab, var det dér pointen i posten her lå begravet? ;)

Eneste mirakel her er, at du endnu ikke er druknet i dine egne gentagelser Arne! ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16434 - 30/11/2013 13:24 Re: At være "troende" [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

"Relevans, "virkelighedsforankring" og "metodeanvendelse" - samt "et storartet alternativ til videnskab" (tydeligvis ironisk ment) - det er, hvad den gode Simon kan få øje på blinker

Misunde ham? - nåh nej ikke just blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#16439 - 03/12/2013 12:19 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Der er bare ingen relevans til virkeligheden at debattere i dine trosbekendelser Arne - og det har altid været dit store forklaringsproblem, hvad fanden det egentlig var du forsøgte at sætte til debat; du har aldrig ku' forklare dette for os!
Men når man ser det miskmask du i årene har været leveringsdygtig med, fx. når du proppede videnskaber med religiøse idéer, ja så ér det jo ik' så underligt du siden gemte dig, for det har fandme ik' været noget kønt syn Arne! ;)

Det værste med dig er dog, at du ik' bare erkendte det blev noget nonsens du skrev, og sidenhen satte en bedre kurs for debat. Debat forudsætter faktisk, at man fremsætter meninger om noget som omverden kan forholde sig til, og omverden KAN bare ikke forholde sig til dine følelser for symboler på et træstykke.

mvh
Simon



Redigeret af Simon (03/12/2013 12:19)
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk