annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16384 - 17/11/2013 13:56 At være "troende"
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

"De troende"
, som ateister ynder at benævne de ganske mange mennesker, der oplever en slags inspiration indenfor de områder af tilværelsen, som vi i daglig tale kalder det religiøse (klik) - hvorfor har "de troende" en tro? - og hvorfor er det tilsyneladende nødvendigt for ateister at håne dem?

Og har ateister ingen tro?
Tror de ikke på "den sunde fornuft"? - uanset om denne "sundhed" er efterprøvet eller ej?
Tror de ikke på naturvidenskaben - uanset om påstanden, aksiomet (klik), at "en ret linje kan forlænges vilkårligt langt med en ret linje" ikke synes at holde, når vi søger at forstå universets yderste grænser?

Som jeg ser det, har alle en tro, og det er da meget mere spændende, synes jeg, at søge at sætte sig ind i andres "tro" end blot at søge at nedgøre alt andet end ens eget standpunkt (hvis man ellers har et) blinker

Sund fornuft og naturvidenskab har jo gået - og går fortsat - sin sejrsgang - til gavn og glæde for os alle.
Men de har deres begrænsninger, vil jeg tillade mig at mene.

I hvert fald i forhold til dét at eksistere, at være, i den værende verden.

Hvad er verden?
Hvordan er verdens væren?
Hvad er jeg?
Hvad skal/vil jeg bruge mine evner/muligheder til?

Er den slags noget, man blot skal ignorere? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16386 - 18/11/2013 15:38 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Du behøver slet ikke dine gåseøjne, Arne – troen blir alligevel aldrig et attraktivt alternativ til viden, som i modsætning til trosanskuelser, er forankret i sandsynliggørelsen. Din favorisering af uvidenheden ved trosanskuelsen og som belæg for dit livssyn, er bare et fravalg af sandsynlige forklaringer mod bevarelsen af ønsker og håb fra fantasiproduktionen, klarere blir det næppe.
I øvrigt ville det være ganske fornuftigt hvis du opøvede færdigheden, ikke at gentage samme vrøvl i hvert indlæg – som fx dette:

”har ateister ingen tro?”.

- Det ligger jo implicit i a-theos/a-teisme, dvs. lige foran dig; hva’ er problemet?

Ateister tror slet ikke noget om guder, de afviser derimod de troendes gudeanekdoter som relevante livssynsbetragtninger, og dette fordi disse mangler objektiv forankring i vores fælles virkelighed. De opfylder m.a.o. ikke evidenskravet, men det har du jo fået forklaret flere gange før.
Tro er idet hele taget ikke en position ateister ville vægte i beskrivelser af virkelighedsforhold. Det blir bare for sløset, unøjagtigt og er uden mening – fordi troen kun beskriver synspunktet for ”forfattervirksomheden”, ikke objektet for selve synspunktet. Alene her på debatten, har vi flotte eksempler på en slig virkelighedsflugt ved fortabelsen i andres metafysiske konstruktioner helt uden virkelighedsforankring, og man ser det ikke selv. Det er bare dårligt ingeniørarbejde, længere er den ik’ Arne.

”Tror de ikke på "den sunde fornuft"?”

- Man undersøger om beskrivelser er praktisk anvendelige: sætter du fx. din gudetro i forgrunden for dit livssyn, da får du forklaringsproblemer og udelukker livssynet som en anvendelig virkelighedsbeskrivelse. M.a.o. ville det være ufornuftigt at forklare virkeligheden med dit livssyn. Fornuften er altså en validering af en beskrivelse, hvor kravet er korrelation mellem beskrivelse af og objektet selv. Verificerer du derimod pludselig din guds evne til eksistens i kraft af sig selv, da har du sørme lagt grund for udarbejdelsen af en beskrivelse af noget virkeligt eksisterende, som kunne kvalificeres som en fornuftig beskrivelse. Men i udgangspunktet behøver vi slet ikke tro noget derom, før du gør det.
Det har m.a.o. ingen indflydelse på virkeligheden om du tror nok så stærkt, dertil mangler endnu den virkelighedsforankring hvorudfra nogen kan antage noget om fornuften i tankeproduktionen.

Fornuften i en beskrivelse, er altså en afvejning af kvaliteten mellem flere alternativer, og kan evt. udbygges med bedre og flere beskrivelser eller helt falsificeres - dog ikke med gentagelser fra nøjagtig samme irrationelle livssynsproduktion, det blir bare en ufornuftig reprise ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (18/11/2013 15:40)
Top Svar Citer
#16387 - 18/11/2013 18:06 Re: At være "troende" [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon skriver bl.a. - som svar på mit spørgsmål:
Citat:
- har ateister ingen tro? Tror de ikke på "den sunde fornuft"?
dette:
Citat:
Man undersøger om beskrivelser er praktisk anvendelige -
og så går den ellers for fuld skrue med "gudekritik" , hvilket jo bare er en undvigemanøvre blinker

For Simon undviger jo at tage stilling til, hvad jeg skrev:
Citat:
Sund fornuft og naturvidenskab har jo gået - og går fortsat - sin sejrsgang - til gavn og glæde for os alle.
Men de har deres begrænsninger, vil jeg tillade mig at mene.

I hvert fald i forhold til dét at eksistere, at være, i den værende verden.

Hvad er verden?
Hvordan er verdens væren?
Hvad er jeg?
Hvad skal/vil jeg bruge mine evner/muligheder til?

Er den slags noget, man blot skal ignorere?

Det er jo nemt nok at afvise, men afviser man alt, og ikke går ind for noget, er der vel ikke ret meget at leve for blinker

Hvad ateister er imod, det ved vi vist alle, men hvad de er for, det ka´de åbenbart ikke rigtig finde ud af blinker

(For mit vedkommende er det vist efterhånden kun Simon, der påstår, at jeg går ind for "gudetro". Men det gør jeg jo ikke. Derimod er verdens væren - og min egen - for mig et vidunder, et mirakel, som motiverer og begejstrer mit liv)

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (18/11/2013 18:07)
Top Svar Citer
#16388 - 18/11/2013 20:01 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Det er beskrivelser af fx. verden, objekter og virkelighedens indretning der kan være fornuftige, fordi disse beskrivelser har en observerbar virkelighed som referent – modsat symbolerne på dit træstykke, der kun har din egen forestillingsverden som referent.
M.a.o. består fornuften i, at kommunikere sandsynlige og derfor tillidsvækkende beskrivelser af virkelighedsforhold som ethvert menneske, uanset dets sanseorganers status, kan anvende til at forstå verden, sig selv o.a. bedre. Deri er der en opfyldt rationel forventning, ergo en sund fornuft, som man ingenlunde behøver forholde sig troende til, idet man kan vide noget derom.
Omvendt har vi dit træstykke, som du kan tilskrive en hvilken som helst betydning, men ikke bringe nogen til en større forståelse af hverken et træstykkes natur eller verden som sådan, hvorfor man altså ikke kan forvente noget af den slags.

”Det er jo nemt nok at afvise, men afviser man alt, og ikke går ind for noget, er der vel ikke ret meget at leve for”.

- Dette er igen uden mening!
Det drejer sig hverken om at ”gå ind for noget” eller ”afvise alt”, men om at levere sandsynlige forklaringer, for kun på den måde kan du nærme dig sandheden Arne. Det er med de sandfærdige beskrivelser du kan skabe dig en grundlæggende forståelse mod en evt. erkendelse (kognition), ikke ved bare at anerkende det rene nonsens som en attråværdig betragtning. Sandheden har altid den egenskab iboende at den er sandsynlig Arne, sandheden kan ikke være usandsynlig. Sandsynlige forklaringer er tillidsvækkende fordi de virker, og de virker fordi de altid refererer til de realiteter der udgør den virkelighed de sættes til at beskrive.
Vi behøver ikke tro noget om sandsynlige forklaringer, dem kan vi ha’ tillid til. Enten kan vi ha’ tillid til forklaringer eller også kan vi ikke, og det er dette du må undersøge nærmere når fx. det gælder symbolske fremstillinger.

mvh
Simon

P.s.:Ateister tillægger ikke trosanskuelser stor værdi, fordi disse er en sløset omgang med antagelser, ja med sproget – man kan ikke konkludere noget om fuglelivet på bjerget på 50 km afstand, man må op på bjerget og stikke hovedet i fuglelivet, for først da at få fuglelivet ind i hovedet.
Vi kan sagtens tro lidt om vejret i morgen og deslige, vi tillægger det bare ikke alverden.


Redigeret af Simon (18/11/2013 20:16)
Top Svar Citer
#16389 - 18/11/2013 21:42 Re: At være "troende" [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon skriver bl.a.:
Citat:
Det drejer sig hverken om at ”gå ind for noget” eller ”afvise alt”, men om at levere sandsynlige forklaringer, for kun på den måde kan du nærme dig sandheden Arne.
Tænk alene at skulle leve sit liv baseret på "sandsynlige forklaringer".
Jo, de er nyttige - for overlevelse og komfort - men dét alene, det er for mig åndelig fattigdom blinker

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk