annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 324 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1619 - 19/07/2008 09:01 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Michael.

Tak for din kommentar. Jeg er ganske enig med dig i, at vanskeligheden ligger i at opdage at der er tale om noget virkeligt og ikke blot noget, man læser i en bog. Hvis man blot læser tekster om livsvisdom og ligesom Thomas kun hæfter sig overfladisk ved den virkning, som de udøver på én selv, er man lige så langt fra virkeligheden, som man var før.

Man er i så fald blot en selv-dresseret papegøje, der lirer skriftsteder og smukke ord af sig. Jeg kommer i den forbindelse til at tænke på gamle Mikkel Borgen i Kaj Munk’s »Ordet«, hvor han gør op med den missionske fundamentalist Peter Skrædder: »Nej, jeg kan ikke med Folk, der kører frem og tilbage med Gud i Munden som med en Skraa.« (Citat slut)

Hvis det er sandheden, man søger, må man have opmærksomheden henvendt på, at man er omgivet af et kor af forkyndere, der – undertiden aggressivt – forkynder hver sit fortænkte budskab og forsøger at lokke én ind i en gruppering, hvor man kan sidde og dyrke indavl af påståede sandheder, der bliver belagt med ord, som kan læses i en bog.

Eller som kan læses på en hjemmeside, der er oprettet med netop dette for øje. For eksempel dette besynderlige konglomerat af udpluk fra nogle af verdenslitteraturens dybsindigste værker. Men dybsindigheden ligger i konteksten og ikke i de bidder, som bliver pillet ud, som man piller kødet ud af den kogte hummer.

Det virkelige nås ikke ved læsning. Den dybsindige tekst kan højst blive en vejviser til virkeligheden. Men lader man sig nøje med ord på papir eller skærm, spiser man opskriften i den tro, at den er den færdige ret – forveksler landkortet med det faktiske landskab.

Men virkeligheden ligger lige for næsen af én, og du har selv peget på den ved at skrive:

»(…) Handling kender ingen rangsforskel, kender ikke høj eller lav, spørger ikke om du har viden eller ikke.

Den er indenfor enhvers rækkevidde.

Og hvis vi tør handle, opdager vi selv hvad det indebærer uden at nogen behøver at fortælle os det.

Hvad det indebærer at turde.
« (Citat slut)

Igen kommer jeg til at tænke på Kaj Munks »Ordet«. Her finder vi den ene af Mikkel Borgens tre sønner, der på grund af ulykkelige omstændigheder er blevet sindssyg og mener sig at være Jesus.

Johannes siger til den nye sognepræst, der aflægger høflighedsvisit på Borgensgaard: »I vil leve i Ordet og ikke i Gerningen, i den tomme Bekendelse og ikke i Livets Fylde.« (Citat slut).

For mig at se ligger dette helt på linie med det, som du selv giver udtryk for, og derfor har jeg glædet mig over din kommentar, idet jeg tror, at du her har fat i noget, som jeg er dybt enig med dig i.

Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#1630 - 19/07/2008 14:05 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Kræn-P]
Thomas
Uregistreret

"Hvis man blot læser tekster om livsvisdom og ligesom Thomas kun hæfter sig overfladisk ved den virkning, som de udøver på én selv, er man lige så langt fra virkeligheden, som man var før."

Rådne æg og tomater... og en lille smule alliance - så kan de fleste sno deres arrogante skæg om fingeren nok igen.

Du har allerede vist din overfladiske indstilling ved at tale om opdelingen i religiøse og kulturelle kontekster. Næ du, sandheden er én, og de rene af hjertet skal se det!

Og så taler du om ikke at pille ud! selvfølgelig skal vi kassere alt det, som er blevet fordrejet og forfalsket. Duh!


Redigeret af Thomas (19/07/2008 14:09)
Top Svar Citer
#1632 - 19/07/2008 14:15 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Thomas.

Citat:
Og så taler du om ikke at pille ud! selvfølgelig skal vi kassere alt det, som er blevet fordrejet og forfalsket. Duh!


Du har fuldstændig ret, Thomas.

Det er jo netop derfor, vi kasserer det meste af det, du kommer med, og dine fortolkninger af resten. griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 4 < 1 2 3 4


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
35-årig mand idømmes 13 års fængsel ..
19/04/2024 15:16
Jarlov vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Nyheder fra Religion.dk