annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658108
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380145
Et andet syn 1989546
Jesu ord 1522428
Åndelig Føde 1514473
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 358 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16178 - 07/10/2013 07:11 UN`s menneskerets Deklaration af 1944
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jeg har siddet og närläst denne deklaration i et andet öjemed da jeg opdagede at der manglede et modstykke til artikkel 18.

Her bliver de troendes/ religiöses rettigheder og friheder fastlagt, mens man intetsteds kan läse om de ikke troendes/religiöses rettigheder og friheder, det vil sige at deklarationen faktisk diskriminerer hele denne store gruppe af mennesker, der den dag i dag er den 2. störste gruppe af mennesker i verden, men som nok i 1944 var en noget mindre gruppe, men deklarationen mener den däkker alle og enhver og det gör den så ikke, det er for dårligt, men siger noget om de der har udarbejdet deklarationen, observans.

Og hvordan og hvornår bliver denne fatale fejl mon rettet?.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16179 - 07/10/2013 09:39 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

UNs menneskerettighedserklæring (klik) siger:
Citat:
Artikel 18.
Enhver har ret til tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed: denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro og frihed til enten alene eller i fællesskab med andre, offentligt eller privat, at give udtryk for sin religion eller tro gennem undervisning, udøvelse, gudsdyrkelse og overholdelse af religiøse forskrifter.
Du mener så, at ateister ikke er omfattet af denne frihedserklæring.
Jeg er dog overbevist om, at enhver dommer vil opfatte ateister som værende omfattet af artikel 18.

Min tankegang er den:
Ateister tror, at guder ikke eksisterer.
Den påstand vil ateister måske ikke anerkende. Men ateister kan jo ikke sige, at de ved, at guder ikke eksisterer, og dermed vil jeg mene at også ateister er omfattet af artikel 18.

P.S.: I tråden "Gud?", svarer du fortsat ikke på spørgsmålet om, hvad der ligger i, at dit liv "aldeles ikke er meningsløst". Jeg tror dig selvfølgelig på dit ord, men undrer mig over, at du slet intet siger herom - hvad det er for en mening, du har fundet (Jeg gætter, at netop ubehag ved meningsløshed afholder mange fra at blive ateister).

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16184 - 07/10/2013 16:56 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Kære Treram:

Nu er jeg rigtig spændt på, hvad du vil svare på Arnes spørgsmål, som jeg finder på samme tid både relevant og meget interessant.

smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#16188 - 07/10/2013 21:03 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu er ateister den 2. störste samling af mennesker på jorden iflg. Washington Post for et par måneder siden.
Og disse mennesker tror ikke på noget overnaturligt som en eller flere guder, disse mennesker vil man så ikke lytte til, men man lytter og lovgiver for de troende, fordi de tror på noget så primitivt som en gud.
Da deklarationen blev skrevet var der jo ikke så mange der turde stå frem og sige de var ikke troende, så nok derfor blev der ikke taget hensyn til disse, selvom man meget let havde kunne göre det.
Deklarationen er ikke skrevet for at bevise, at der er en eller flere guder, den er skrevet for at däkke alle mennesker i verden, hvilket den så ikke ser ud til at göre, den skal netop ikke diskriminere en gruppe af mennesker, men beskytte og sikre rettigheder for alle.
Men du mener, at der er en gud og da ateister ikke kan bevise at der ingen gud er, må de finde sig i at der er en gud ha ha, den er sku go, hvordan du eller andre vil bevise at denne gud eksisterer bliver spändende at höre, men deklarationen ändres nok ikke af denne grund, der vil altid väre nogen der finder et eller andet at tilbede ( jeg hentyder ikke til et malet brädt) og det skal de have lov til iflg. deklarationen.
Vi vil så blive pådömt en gud hvis en hvilken som helst dommer
bliver spurgt, den må du nok längere ud på landet med hr. Arne

Ateister kan vel sagtens sige at de ved der ingen gud er, lige så meget som prästerne i kirken er overbevist at der findes en gud, de takker jo gud et utal af gange ved hver gudstjeneste og tilbeder samme ved knäfald og bönner, det er ikke kun tro, det er en klar overbevisning at guden findes, ellers er de jo närmest småtossede hvis de bare foregiver noget.



Redigeret af treram (07/10/2013 21:16)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16189 - 07/10/2013 21:09 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Käre Zenia.
Nu har jeg som du nok ser,svaret Arne,og det går ikke ud på at bevise at der er en gud, men om ALLE menneskers ret til beskyttelse og rettigheder, det mener jeg ikke at deklarationen gör med de nuvärende artikler og paragrafer.
Hvad mener du selv?.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16190 - 08/10/2013 07:47 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg kan se, du er overbevist om, at ateister ikke er beskyttet af Artikel 18, hvor jeg er overbevist om det modsatte.
Men der må vel være en mulighed for at få en sagkyndig udtalelse et eller andet sted, men hvor?
Hvem kan hjælpe?!

Du skriver til mig:
Citat:
Men du mener, at der er en gud og da ateister ikke kan bevise at der ingen gud er, må de finde sig i at der er en gud ha ha, den er sku go, hvordan du eller andre vil bevise at denne gud eksisterer bliver spändende at höre -
Min kommentar:
Nej, jeg kunne ikke drømme om at påstå, at der er en (eller flere) gud(er), og det undrer mig at du hænger fast i den misforståelse.
Jeg kunne heller ikke drømme om at påstå, at der ikke er en gud.
Det mener jeg at have gjort ret tydeligt i, hvad jeg skriver.

Det nærmeste, jeg kan komme noget, der går i den retning, er sådan noget som "universets væren" og "årsagen til universets væren" (hvis der er en), og det burde vel ikke være provokerende for en ateist? blinker

P.S.: Det skuffer mig, at du åbenbart ikke kan sætte ord på, at dit liv "aldeles ikke er meningsløst". Jeg betvivler bestemt ikke din påstand, men hvis du også kunne afklare dem, ville det stille dig - og ateismen - væsentligt stærkere, vil jeg mene blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16194 - 08/10/2013 10:49 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: treram]
Zenia
Uregistreret

Kære Treram:

Har egentlig kun ét spørgsmål til dig:

På hvilket område eller på hvilken måde er det mon, at du føler dig forfordelt/ladt i stikken - i forhold til mennesker med en tro?

m.v.h.
Zenia

NB: På dit spørgsmål må jeg - hvilket nok ikke vil forundre dig - meget på linje med Arne. ...



Top Svar Citer
#16195 - 08/10/2013 12:22 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg fandt på nettet dette (klik), som da viser, at i hvert fald britisk lov beskytter ateister på lige fod med religiøse:
Citat:
Veganere, ateister og Scientology ligestilles med religion
Lovgivningen vil omfatte enhver form for tro og selv mangel på tro, hvilket gælder overbeviste ateister samt humanister.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16198 - 08/10/2013 14:18 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Käre Zenia.
Når du läser artikkel 18 i dens originale udgave lyder den sådan her: Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion, this rigth includes freedom to change his religion or belief , and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in teaching, worship and observance.
Der burde så stå dette: as you have the freedom to have no religion or belief and you cannot be forced to participate in any religion against your will.
Så ville alle väre däkket ind, dette er et stort problem isär i muslimske lande hvor der närmest er dödsstraf hvis du forlader islam og bliver ateist, men de muslimske lande overholder desuden ikke mange af artiklerne. måske de endnu ikke har ratificeret dem?? det vil jeg undersöge.
Jeg håber dette gör det mere forståeligt. Måske jeg skulle skrive til UN om problemet.

mvh treram
Top Svar Citer
#16200 - 08/10/2013 15:22 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Tak Treram fordi du kaster lys over min manglende forståelse. ...

I respekt for din ... sendes du

Venlige hilsner

Zenia
Top Svar Citer
#16202 - 08/10/2013 17:46 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

hej Arne.
Det skulle helst stå i den internationale UN deklaration, muligvis med de ord jeg svarede Zenia med, så gälder det alle, det må have väret en smutter, men jeg läste andetsteds at der nogle betragtede deklarationen som noget " guddommeligt " mon det var fordi ateisterne ikke blev omfattet ??.

Med hensyn til min mening om livet så har jeg jo forklaret, hvordan jeg har nydt og nyder livet til stadighed, så jeg ved ikke rigtigt hvor du vil hen med dit spörgsmål.
Jeg kan da tit undres over livet og hvad der findes på kloden, hvor kommer de ädle metaller fra, hvor kommer det hele fra, det kan ikke väre skabt af en ånd, de trilliarder af stjerner, planeter o.s.v. ja det er umådelig store tal afterhånden som videnskaben bliver dygtigere og dygtigere til at tränge ud i rummet, kan det bare ha väret der altid? näh det startede for ca.13 mia år siden??? siger videnskaben.

mvh. treram
Top Svar Citer
#16203 - 09/10/2013 08:00 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nu ved vi da i det mindste, at britisk lov beskytter ateister mod diskrimination, og hvad danske ateister angår, kan jeg ikke forestille mig, at de skulle blive diskrimineret - kan du?
Du vil have hele kloden med, og jeg ønsker dig held og lykke dermed.

Jeg forstår så, at den mening, du har fundet med dit liv, er at nyde det.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16204 - 09/10/2013 10:36 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne.
Så jeg burde måske flytte til England ??, men du mener ikke at det jeg skrev til Zenia behöves, for at der er fuld klarhed over det hvad der gälder for hvem.

Jeg mener din mening med livet kun dejer sig om det meget omtalte bemalede brädt, er det så meget bedre end bare at nyde livet og väre en troubleshooter som jeg vist også har skrevet för, jeg "elsker" udfordringer og at få dem löst til alles tilfredshed, det klarer jeg stadig, men det er måske for teknisk, for at kunne kaldes en mening med livet??

siger treram
Top Svar Citer
#16213 - 10/10/2013 07:50 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du mener, at menneskers ret til at forlade islam kan styrkes i muslimske lande v.hj.a. menneskerettighederne, hvis retten til ateisme tydeliggøres, og det kan da meget vel tænkes at være rigtigt, omend UN's menneskerettigheder nok ikke har den store indflydelse i lande, hvor kultur og religion er så tæt sammenfiltrede, som tilfældet er, hvor islam er dominerende.

Men i vores del af verden bliver det vel svært at finde eksempler på, at ateister diskrimineres?

Om "det malede bræt" kan jeg kun sige, at det har du "fået galt i halsen".
Jeg er jo ikke ortodoks kristen, men det hindrer mig ikke i at finde inspiration, her som andre steder, til at opleve "verdens væren" som et vidunder eller mirakel (hvilket jo ikke dermed forudsætter guder).

Det gør jeg f.x. også, når jeg læser den muslimske sufi-digter Rumi's ord;
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør der skjuler de evige sandheder.


Hvad ateismen angår, mener jeg stadig, at fravalg af noget (guder) uden at sætte noget andet i stedet nok ikke rigtig har udsigt til at kunnne få ret mange tilhængere - lidt ud fra tankegangen: Hellere ramme ved siden af end slet ikke at skyde. blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16214 - 10/10/2013 09:21 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nej jeg tror heller ikke at ateister i de muslimske lande får det lettere hvis min pasus blev tilföjet Deklarationen.

Men vi har i vesten et groft eksempel på diskriminering af ateister, nemlig i "guds eget land" USA, hvor det er umuligt at blive präsident hvis du er ateist og det er selvom at religion sådan set er bandlyst fra statens side, må ikke bruges som pressionsmiddel på nogen måde, desuden svärger du i USA ikke på biblen men på den amerikanske forfatning.

Vi har sågar eksempler her i lille Danmark på diskriminering af ateister, hvis ateister önsker at blive begravet på en kirkegård, koster det en mindre formue, hvor det er gratis for medlemmer af folkekirken, du kan have väret medlem i 50-60 år og så meldt dig ud, så står der ingen penge på kontoen, men melder du dig ind ved 80 års alderen, så sparer du denne udgift, meget logisk, ja for de troende men ikke for fornuftige mennesker, desuden er mange kirkegårde kommunalt eget og ikke kirkens egen jord.

Du skal endvidere medvirke til betaling af bispers, prästers og andre kirkemedarbejderes pensioner, selvom du er ateist, det er sku da for dumt og klart en diskriminering, det er statslig diskriminering, du kan sikkert finde flere tegn på sådanne diskrimineringer af ateister.

Ja selv kongehuset er offer for diskriminering, idet det pr.lov er forpligtiget til at vedkende sig den protestantiske trosretning, så ny kommende medlemmer - ägtemänd og kvinder skal skifte tro, dersom denne ikke er den protestantiske, hvis de vil ingå ägteskab med et medlem af kongefamilien.
Dette er en klar omgåelse af UN´s deklaration art. 18.

Og hvis vi ikke havde en offentlig stats religion, ville denne art.18 nok blive overholdt. Men nu vil staten stadigväk bestemme hvem og hvad vi skal tilbede, det er sku for meget.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16215 - 10/10/2013 10:58 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

At USA's præsident og det danske kongehus er pålagt religiøse forpligtelser må vel siges at være "folkets vilje", og hvis du vil have ændret dét, må du jo overbevise "folket".
Det tror jeg ikke, man kan ved alene at fravælge noget uden samtidig at gå ind for noget andet (hvilket jo er karakteristisk for ateister) blinker

Derimod er der jo muligheder angående kirkeskat, hvor man jo blot kan melde sig ud af folkekirken og dermed spare en masse penge.
Det sker da også, så vidt jeg ved, i stigende omfang.
Ligeså vil jeg mene, der må være mulighed for at få besluttet, at en del af vore statsskattepenge ikke skal gå til folkekirkens statsansatte embedsmænd, men at disse penge alene skal komme fra medlemmernes kirkeskat.

At du som ateist imidlertid kan ønske at blive begravet på en kristen kirkegård, det forekommer mig absurd.
Det burde da være forbeholdt dem, der er medlemmer af den "forening", vil jeg mene.
Jeg er ikke ateist, men jeg er heller ikke religiøst troende, og har derfor - udmeldt af folkekirken - valgt, at min aske skal spredes over åbent vand, og jeg kan da ikke se, hvorfor ateister i stedet skulle vælge at blive lagt i jorden (ned til ormene) blinker sammen med de kristent troende blinker

Generelt synes jeg, at I ateister slipper lidt for nemt om ved det ved alene at sige NEJ til noget uden samtidig at sige JA til noget andet.
Det er nok derfor I ikke er så mange, vil jeg tro blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16217 - 11/10/2013 09:35 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Det kan ikke väre folkets vilje med präsidenten i USA,idet folkets vilje burde väre det der er nedfäldet i den amerikanske forfatning, nemlig at religion skal holdes ude af staten, hvilket så af en eller anden grund ikke gälder når der skal välges präsident.
Og om religionernes indblanding i det offentlige liv, er der jo som alle ved en mängde kampe om, isär om skoler der underviser i kreativ design, eller påstår at jordens alder er 6.000 år og om juleträer i offentlige bygninger og lign, det med juleträerne er helt absurd, det har ikke noget med religion at göre, mener jeg.

Om kongehusets pligt til at tro på den protestantiske tro også kaldet den luthers evangeliske tro, er ikke folkets vilje, men nok noget de har fået trukket ned over hovederne af deres meget tidligere forgängere, som så med tiden er blevet en paragraf i Grundloven og derfor nu er et ufravigeligt krav, om at bede til den rigtige gud og ikke skele til de andres.

Du har en sjov opfattelse af, at hvis man ikke tror på en ting, så må man absolut have noget andet i stedet for, jeg tror ikke på en gud, Jesus, helligånden og hvad der ellers findes af tåbelige ting indenfor denne gren og hvad skal jeg så tro på Arne? dermed er det underforstået at jeg ikke er troende og kan det så blive accepteret, det er jo det modsatte af at väre troende som sikkert kan accepteres.

Nu vil jeg ikke begraves på en kristen kirkegård-nej föj da,men det var bare for at fremkomme med et eksempel på diskrimination, nogen kunne jo tänkes at ville begraves ved siden af deres käre, selvom de er ateister,og det koster ikke 6-7.000 kr. at grave et bette hul til en urne.

Ateisters skattebetaling til kirkens pensionerede tjenestemänd tror jeg näppe at nogen rör ved-desvärre, for det er da en diskriminering der vil noget,og når nu vi siger nej til dette, hvorfor skal vi så sige ja til noget andet.
Desuden Arne, er ateister den 2.störste gruppe i verden blandt de "rigtige " religioner, iflg. en undersögelse foretaget af Washington Post i foråret, kun katolikkerne kunne mönstre flere, så vi er alligevel nogle man må regne med, om man vil eller ej, nok närmest det sidste, du har så helgarderet dig med et ben i hver lejr, så er det med at hitte ud af hvilket ben du skal stå på, et ben i himlen og et på jorden, sikken en balance akt


Redigeret af treram (11/10/2013 09:40)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16218 - 11/10/2013 11:13 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Angående USA-præsidenten og kongehuset i Danmark, så er de da ikke hævet over demokratiets spilleregler, og både USAs forfatning og Danmarks Riges grundlov kan da ændres, hvis "folket" ønsker det.
Det samme gælder da også "religionernes indblanding i det offentlige liv".
Så vidt jeg ved, er man ret godt på vej i Frankrig.

Du skriver, at jeg mener: "hvis man ikke tror på en ting, så må man absolut have noget andet i stedet for".
Mit svar er, at ja, det synes jeg, jeg ser, er et behov, de fleste mennesker har, og her har du da tydeligt tilkendegivet, at du tror på, at alt er tilfældigt.
Det er jo ikke noget, du kan vide, det er jo ikke noget, som understøttes af naturvidenskaben, og så kan det vel ikke være andet end ren tro?
(Skulle jeg være rigtig fræk, kunne jeg sige, at din gud hedder tilfældighed) blinker

I øvrigt er det mit indtryk, at mere end et flertal af os danskere ikke har en klar tro på den danske folkekirkes dogmer, heller ikke er ateister, men har standpunktet: der er mere mellem himmel og jord - og så ikke søger at uddybe dette.
Mennesker, der ikke tror på religiøse dogmer, og som heller ikke tror på noget som helst andet, dem har jeg endnu ikke mødt.
Har du? blinker

At det koster ekstra for folk, der i mange år ikke har betalt kirkeskat at bliver begravet på kirkegården, det finder jeg OK.
Hvis ikke det var sådan, ville det da være at snyde dem, der hele deres liv har betalt, vil jeg mene.

Du skriver også om mig: "- du har så helgarderet dig med et ben i hver lejr, så er det med at hitte ud af hvilket ben du skal stå på, et ben i himlen og et på jorden, sikken en balance akt"

Her har du helt klart misforstået mig (eller jeg har ikke udtrykt mig klart nok). Jeg anser alle religiøse forestillinger om "verdens væren" og dermed også egen væren (og eventuelt årsagen dertil) for at være håbløst primitive forsøg på at forstå - men dog forsøg - og at præsteskaber ikke sjældent bruger sådanne idéer til at undertrykke andre mennesker, anser jeg for at være direkte kriminelt.

Jeg tror heller ikke på påstanden, at alt er tilfældigt, Det kan lige så vel våre sandt som usandt.
Det eneste, jeg tror på, er, at disse emner ligger udenfor vi menneskers fatteevne.

De fleste mennesker opfatter, så vidt jeg ved, verdens (og egen) væren som en selvfølge, men når jeg søger at forestille mig verdens (og egen) ikke-væren, så bliver jeg overvældet af det vidunderlige:
Verden (og jeg) ER yeah

(Det kunne man kalde "et magert resultat", men det har afgørende ændret mit liv på en måde, som jeg mildt sagt er meget, meget glad for)

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (11/10/2013 11:16)
Top Svar Citer
#16223 - 13/10/2013 07:12 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Ligemeget hvordan du vender og drejer det, så er disse frataget deres rettigheder til at bestemme om de vil tro eller ikke og dette er så en omgåelse af UN´s deklaration art.18

Hvis man ikke tror på en gud må man have noget andet man tror på iflg.dig, jeg har det da godt med at leve uden en tro, at jeg mener at universet og livet er opstået helt tilfäldigt kan da ikke kaldes for en tro, men et argument.
Alle mennesker har et behov for at tro på noget, nu er behovet for at tro på en religion, jo noget menneskeskabt og ikke et medfödt behov, det nägter jeg i hvert fald at tro, du ser stadig grupper af mennesker rundt om i verden, i områder hvor missionärerne ikke har haft adgang til, eller er blevet myrdet fordi de ville träkke en tro ned over hovedet på dem, der slet ingen tro har, slet ingen ting har de tilbeder, bl.a.hovedjägerne på Borneo som jeg har boet hos i 2 korte perioder og de var alligevel et meget lykkeligt folk, som ikke vidste at de måtte tro på noget.

Selvfölgelig er der mere mellem himmel og jord vi endnu ikke forstår, men naturvidenskaben arbejder på höjtryk med at finde lösningerne, nu er Higgs artikkel jo endelig fundet og den skulle väre et stort skridt på vejen.

Jeg tror så absolut ikke på et eneste ord fra nogen kirke eller religion, her er jeg helt klar, og jeg har kigget i et spejl og så een der ikke troede på noget som helst andet end sig selv, men det er måske også en tro.

Og hvad så med den der i 80 års alderen melder sig ind i folketossekirken og måske kort efter skal begraves-er det også snyd?? og hvad med dem der har betalt i måske 50-60 år og så melder sig ud, men det er nok derfor folketossekirken stadig kan mönstre så mange, de vil lige have den sidste service med for deres "surt" tjente penge.

Verden-universet er til, og du er også til, men mange mennesker har et elendigt liv grundet deres tilhörsforhold til en religion, om de er lige så begejstrede for at väre til, tror jeg näppe, de ville sikkert godt have den mulighed at kunne skifte deres religion ud med et mere menneske värdigt og kärligt liv.



Redigeret af treram (13/10/2013 07:14)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16224 - 13/10/2013 09:17 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Vi kommer nok ikke videre i denne dialog.

Du vil absolut gøre mig til en "troende", og din påstand/overbevisning/tro: at verden er tilfældig, vil du nu gøre til et "argument".

Men man kan da ikke gøre en påstand til et argument. Argumenter må da have fakta, som udgangspunkt, og verdens tilfældighed er jo netop ikke et faktum.

Så jeg kan ikke se, at du kan slippe udenom, at du tror, verden er tilfældig - ligesom du tror, at naturvidenskaben kan finde svar på alt, hvis blot vi venter længe nok.

Så jeg giver op - og du er da velkommen til at føle dig som sejrherre i denne debat blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16225 - 13/10/2013 11:11 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Gi du bare op, men jeg ser mig nu ikke som en sejrherre i denne debat, gälder det virkeligt kun om at sejre eller tabe, det mener jeg ikke, men for buddhister gälder dette, en buddhist vil ikke under nogen som omständighed indrömme han har begået en fejl, at tabe ansigt er noget frygteligt for buddhister.

Vi kan jo alle fejle,men det kan muligvis väre lidt besvärligt at indrömme det, det mener jeg nu ikke jeg har problemer med, jeg har nu heller ikke lavet de store uhyggelige fejl i mit liv, andet end de kunne reddes.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16226 - 13/10/2013 12:08 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nå da - så er det buddhisterne, der "skal ha' en omgang".

De er jo ellers ateister blinker - og mig bekendt tror de på karma (klik).

Det giver da vist ikke "god karma" blot at ville undgå at "tabe ansigt".

Men selvfølgelig, også buddhister er jo mange slags - og nogle af dem beundrer jeg ganske meget blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16227 - 14/10/2013 06:55 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu er jeg selv gift med en buddhist, så jeg har det tät på, min gamle nabo den lokale präst som vi sludrede med af og til over en kop kaffe, påstod også at buddhister er ateister.

Men de gör da i hvert fald meget ud af deres "tro" på buddha og du ser ingen der er så trofaste mod deres templer og munke som thai buddhister, der er en masse mystiske ritualier når du går til templet, det meste er dog for at få penge ud af folk til deres templer og så de kan betale for BMW´erne med chaufförer til topmunkene i templerne og så selvfölgelig for mad til alle munkene, alle thaier kan disse ritualier lige fra de små börn, det er det förste de lärer i börnehaven-skolen.

Derudover lever de nu ikke synderligt meget efter reglerne, alle der kan benytte korruption gör det, lige fra statsoverhovederne til gadefejeren og et liv bliver ikke vurderet särligt höjt, for få penge kan du köbe en lejemorder og hvis han/hun bliver pågrebet, får polisen bare lidt penge under bordet, så forsvinder beviserne og han/hun slipper fri.
Jeg har selv väret indblandet i en sag om tyveri og voldtägt, hvor polisen skulle have penge under bordet, fra både den ene og den anden part, jeg sätter hele historien ind på denne side, den er faktisk spändende og uhyggelig.


Redigeret af treram (14/10/2013 06:57)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16229 - 14/10/2013 09:32 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: treram]
Zenia
Uregistreret

Hej og godmor´n Treram:
Måske du husker, at jeg har en søn boende i Hong-Kong.

I går talte jeg med ham, og han fortalte, at det netop i dag er en ganske særlig dag for buddhister.

Jeg kan ikke lige huske, hvad de kaldte den, men alle holder fri ... og besøger deres døde ... og så har de en masse ritualer bl.a. med at brænde papirpenge af?

Mon du ved, hvad det er, det handler om her, eller måske din viv kan fortælle om det?

Jeg vil da glæde mig til at høre om det, du skriver, at du vil berette om. ...

Tænker at vores verden da er forunderlig med alle de forskelle, som eksisterer. smiler Og i bund og grund er vi vel alle på trods af disse forskelligheder ens?

Fra en solbeskinnet Vestkyst - venlige hilsner
Zenia
Top Svar Citer
#16232 - 14/10/2013 12:07 Re: UN`s menneskerets Deklaration af 1944 [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg "faldt" lige over dette, om buddhisme (klik).

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Nyheder fra DR
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Nyheder fra Religion.dk