annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 29 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1549 - 18/07/2008 01:41 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: Michael]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Inden vi lukker og slukker for denne gang, skal jeg blot stille Michael eet enkelt spørgsmål, som han ikke skal besvare på debatten, men for sig selv efter at have tænkt seriøst over det.

Hvorfor tror du, at mange debattører solidariserer sig med Ole Bjørns position? - eller i det mindste ikke tør gå op imod ham?

Kunne det tænkes, at det er fordi han appellerer til de laveste instinkter og ikke får dem til at føle sig små, fordi de trods alt indser, at de er mindst lige så kløgtige som Ole Bjørn? - Og fordi de ved at manden er totalt hæmningsløs i sin personforfølgelse hvis nogen siger ham alvorligt imod?

Jeg siger derimod tingene lige ud og argumenterer for mine holdninger så konsistent som jeg formår. Og jeg "køber" ikke retoriske argumenter eller andet ævl, men skærer ubarmhjertigt igennem sådant vås.

Det er der erfaringsvis rigtig mange som ikke bryder sig om og bliver stærkt ophidset over, at de i det mindste ikke får lidt medvind for deres synspunkter, sådan som de er vant til.

Til gengæld er jeg aldrig ondskabsfuld og forsøger at undgå at gå efter manden, men fremsætter i stedet en ironisk og sarkastisk kommentar, som desværre ofte går hen over hovedet på en del debattører.

Folk må for min skyld mene lige hvad de vil, men hvis de ikke kan argumentere for deres holdninger og heller ikke er indstillet på at ændre holdning i lyset af overvældende beviser på, at de tager fejl, så er de ikke værd at spilde tiden på.

På den anden side er jeg også selv indstillet på at flytte mig holdningsmæssigt, hvis blot argumenterne er gode nok.

Tænk lidt over tingene, og gør det du selv finder rigtigst, og tag konsekvenserne. Alt andet er rent lal.

Hilsen

Ipso Facto :whistle:
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#1558 - 18/07/2008 11:53 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: Ipso Facto]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ipso Facto.

Du skrev 16/07/2008 04:25 til Ransom:

"Du skal være opmærksom på, at jeg ikke anvender begrebet "transcendent" i Kants betydning, som en erfaringsbetingelse hvilket implicerer at "objektet" må befinde sig i rum, tid og i et kausalitetsforhold. Men som noget der er hinsides enhver mulig erfaringsbetingelse. Netop hinsides rum, tid, kausalitet og logik."

Jeg er ikke sikker på, at jeg har fået dét helt afklaret, og jeg orker ikke at læse Kant, fænomenologer, eksistentialister og "andet godt" - så derfor vil jeg gerne høre, om jeg har forstået dig ret, når jeg opfatter, at Kant's opfattelse af transcendens efter din vurdering er indsnævret (Rum, tid, kausalitet og logik).

Hvis det er tilfældet, er hans verden efter min mening meget muligt "amputeret".

Supplerende er mit spørgsmål, om naturvidenskaben (også) efter din mening på forhånd har besluttet sig til at operere under den samme indsnævring - og derfor ikke vil kunne give os sikre og fuldgyldige svar på, hvad verden ER.

Hvis det forholder sig, som her beskrevet, er min tanke den, at ateisme ikke kan underbygges, hvad religioner jo heller ikke kan, hvorfor agnosticismen vel bli'r den eneste tilbageværende mulighed.

Jeg mener at have forstået, at du har bevæget dig fra ateisme i retning af agnosticisme.

Pudsigt nok har jeg nogenlunde samtidig bevæget mig fra religion mod agnosticisme, men dog med den overbevisning, intuition, fornemmelse - eller hvad man nu skal kalde det - at det i vid forstand transcendente ER - med de konsekvenser dét har for mit liv.

M.v.h. Arne.

P.S.: For mig er det temmelig ligegyldigt, hvem vi debattører er som mennesker, men det er stor fryd, i hvert fald for mig, at opleve, når der kommer inspiration ud af det, og jeg finder det kedsommeligt at se de dialoger, der for mig blot ser ud som mere eller mindre sublime varianter af "Dumme svin - det ka' du selv være" - eller "Ih hvor er jeg vel nok selv dygtig" - ingen nævnt - ingen glemt ;)
A.


Redigeret af Arne Thomsen (18/07/2008 11:55)
Top Svar Citer
#1559 - 18/07/2008 12:10 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: Ipso Facto]
Cato Offline
ny
Registeret: 10/06/2008
Indlæg: 15
Citat:
Jeg siger derimod tingene lige ud og argumenterer for mine holdninger så konsistent som jeg formår. Og jeg "køber" ikke retoriske argumenter eller andet ævl, men skærer ubarmhjertigt igennem sådant vås.

Nej, Ipso Facto! Så snart du er ude med leen over for opponenter, da glemmer du de 'konsistente argumenter' og gemmer dig bag et skalkeskjul, som du betegner 'vurderende udsagn' – og dermed mener du at kunne ophæve dine egne krav til konsistens!
Top Svar Citer
#1560 - 18/07/2008 12:35 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: Ipso Facto]
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Citat:
Hvorfor tror du, at mange debattører solidariserer sig med Ole Bjørns position? - eller i det mindste ikke tør gå op imod ham?


Dette spørgsmål kan du ikke være bekendt – det er tæt på at være på sjover-niveauet!

Implicit frakender du de fleste andre debattører evnen til selvstændige vurderinger og ditto tanker.

Jeg kan godt undre mig over, at du i det hele taget vil bruge din tid på denne debat, når du i den grad underestimerer dine debatkolleger!
Top Svar Citer
#1562 - 18/07/2008 12:56 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: ]
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 29 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk