annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19035539
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2593306
Åndelig Føde 2315298
Et andet syn 2139455
SÃ¥ er der linet op... 1774023
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 42 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#15540 - 19/04/2013 07:12 Re: Numinous Ekstatisk Kreativ Spontanitet [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Indrømmer dog at jeg stavede det nouminous ved en lejlighed, i stedet for numinous, jeg har ikke mødt det i de bøger jeg studerer, stavet sådan her numinøs, det må være moderne dansk, og de bøger jeg studerer er af ældre dato".

- Måske vi lige ku' få et par eksempler på disse bøger af ældre dato? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15543 - 19/04/2013 13:06 Re: Numinous Ekstatisk Kreativ Spontanitet [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3916
Sted: Nørresundby
Hej Thomas.

Tak for din mening, dette er vigtig i en debat, da vores synspunkter ellers meget bliver præget af hvad flertallet mener om en person. Og stemningen er jo ofte at jeg "vrøvler" og taler uklart (arne, michael, simon, treram og bjørn), hvorfor det er så befriende med din stemme her på debatten. Den samme evne havde Kræn-p, han gik ej heller den vej flokken gik, men tænkte selvstændigt, og var fri og uafhængig i sin vurdering folk, hvor han om nogen læste hvad de skrev og ikke hvad han lystede at skyde dem i skoene eller useriøst bevidst fejltolkede dem (som er blevet den helt store idræt her på trosfriheds debatten, og som truer med at ødelægge os (os skriver jeg, fordi vi jo kun er ganske få aktive)).


Sjovt nok tænkte jeg at du nok ville være den eneste der rigtig forstod det indlæg, filosofisk hjernegymnastik, der redegjorde for begrebet numinous, som ikke siden Kant har været tænkt på som refererende til noget overnaturligt. Du har et godt hovede Thomas derom har jeg aldrig været i tvivl, husker hvor meget kvalificeret modspil du altid har formået at give bjørn og simon når vi har været på den naturvidenskabelige boldgade. Selv om du har stor interesse for "spiritualitet" og spirituel visdom, så husk altid at få så meget naturvidenskabelig tænkning med ind over som overhovedet muligt, det vil du aldrig fortryde og belønningerne bliver store som årene går. Og igen du har tydeligvis hovedet til at studere videnskabsteori; moderne videnskab om hjernen; psykologi; psykiatri; evolutions -biologi, -psykologi, -sociologi og andre relevante fag såvidt vores spiritualitet.

Endvidere vil jeg påpege at de kontinental europæiske eksistentialister i sig, sammen med især Jung, har hele den vestlige spiritualitet gemt i sig, at finde i sig. Vestens modspil til vore dages new age, eller nyreligiøsitet, der helt og holdent er østlig religiøs inspireret tænkning, den finder vi hos de store kontinental europæiske eksistentialistiske tænkere fra især mellemkrigstiden, hvor Tillich og Berdyaev spiller en hel central rolle.



Af ældre filosofisk litteratur hvorigennem jeg er blevet fortrolig med begrebet numinous har vi:

Carl Gustav Jung, også han relaterer begrebet til en Kant'iansk diskurs, eller "efter Kant" diskurs, hvormed vi er ude over en falsk metafysisk overtroisk, overnaturlig, tænkning såvidt dette begreb.

Harald Høffding (er i besiddelse af hans samlede forfatterskab og har studeret ham på kryds og tværs).

F. C. Krarup: Religionsfilosofi. En Bog om det religiøse Livs Væsen og Ret.

Søren Holm, (Søren Peter Holm, vores store religionshistoriker) hvor jeg vil nævne Religionsfilosofien i det 20. årh (intet mindre end fremragende, anskaf dig disse to store bind Thomas); og hans bog om Paul Tillich, men jeg har stort set også samtlige hans bøger.

Nicolas Berdyaev, har hele hans forfatterskab på engelsk, ca 20 bøger. Og i et af hans vigtigste filosofisk relevante bøger, "The Beginning & the End" er begrebet numinous på tale stort set hele bogen igennem og igen i en "efter Kant" diskurs kontekst.

Paul Tillich, har stort set hele hans forfatterskab, mangler kun et par enkelte bøger og artikler, men dem får jeg før eller siden.

Rudolf Otto: "the idea of the holy".


Har vel 20 forskellige filosofi historier i mit bibliotek, hvor begrebet numinous omtales når det er relevant.


Der vil nok være andet litteratur, men det er lige hvad jeg stående eller siddende her, kan komme på af ældre litteratur hvor jeg er blevet fortrolig med begrebet numinous som for mig altid har været opfattet i en "efter Kant diskurs kontekst", fordi det er den måde begrebet forstås på hos mellemkrigstidens kontinental europæiske eksistentialistiske tænkere, som især repræsenterer mit filosofiske og spirituelle og eksistentielle, altså åndelige, udgangspunkt og ståsted. Det er dem jeg om noget er rundet af.


mange kærlige hilsner HansKrist.


PS:


Husk nu Thomas, at anskaf dig Søren Holm: "Religionsfilosofien i det 20. årh".
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15823 - 05/07/2013 01:12 Re: Numinous Ekstatisk Kreativ Spontanitet [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3916
Sted: Nørresundby
""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"

Sensus numinis er det vi mangler, ikke energi, men spontanitet og kreativitet. New age, mindfulness, er ved at drukne i energi (energi arbejde), og ja dette gir depressioner på den lange bane, spontanitet er de vitaminer, vitaDOPAmin'er vi i den grad mangler. Men prøv overfor en new age og mindfulness flipper at præsentere dem for de kreative spontane numinøse forhold og de er totalt hylet ud af den, fordi de ingen sensus numinis overhovedet er i besiddelse af, den FRIHED, ÅND, ejer de ikke, for alt er energi.


spontanitet (spontaneous action of individual impulse) overgår energi (sentiment og sanselighed (dette at være i sine sanser udelukkende, fx at leve i sød poesi)), fordi det er frit, årsagsløs og kreativt, skabende, ekspressiv skabende; expressionistically, as a living force which transforms reality, from above vertical, det er overvældende, det overvælder os, og ja det er Ånden der griber os, eller Helligånden der antænder os, grundlagt på kenotisk inkarnations Kristus kreativitet, den ny skabelse, der manifesterer sig på emergent vis, pludselig (noget nyt der ikke kan findes i det gamle eller udledes af det gamle). Det er i den sammenhæng vi finder Badiou's interesse for begivenheden Kristus som en i verden 'sandheds indstiftende begivenhed' og ja i det hele taget Badious interesse for 'event', begivenheden, i hans filosofi og ja politiske filosofi ikke mindst.

Kristus er det Skabende Numinøse Kenotiske Kairos øjeblik, NU, i vestens historie hvor alle har/får Ånden (pinsen, Helligånden) i lige rigt mål åbenbaret vertikalt, fra oven, på overvældende gribende vis. Hvorefter ingen er mere åndelige end andre. Hvorfor der ikke er forskel på træl og fri mand; kvinde eller mand; jøden, grækerne eller hedningerne, etnicitet og religiøsitet har ingen som helst betydning ifølge Paulus.

Nå men det er denne form for "sensus numinis" jeg i den grad mangler her på trosfrihed, der er stort set ingen der repræsenterer disse forhold eller kan forholde sig dertil, selv om det findes så udtalt hos flere af mellemkrigstidens europæiske eksistentialister, ikke mindst Berdyaev og Max Scheler (men bestemt ikke Heidegger, så snarere Sartre).

sensus numinis finder vi i udtalt grad hos Paulus (det er nøjagtig hvad der adskiller ham fra grækerne og gør at han, paulus, i den grad befrugter og videreudvikler den græske filosofi, han er den impuls og friske pust, den græske filosofi mangler); Luther; Berdyaev. Ja i Kairos linien af europæiske filosoffer, modsat logos linien.


vi lever i en kultur hvor vi kun har sans for de forandringer og den vækst og den helbredelse, vi 'tiltusker' os nedefra og op på møjsommelig vis, men vi kunne forandre os endnu mere radikalt om vi tog imod den vækst, den forandring, og den helbredelse, og ikke mindst FRIHED, der kommer oppefra og ned til os. Men det kræver at vi ÅBNER OS, åbner op og tar imod Guds Ånd. Altså at vi lader os og vores liv også blive styret oppefra i forbindelse en åbning, åbenbaring, der så vil strømme eller flyde ind i os på spontan diskontinuert vis som Ånden eller beGEJSTringen der overvælder os, og er over os og ja endda i forbindelse Kristus, i og med og ved Kristus, takket være inkarnationen, tar bolig i os, hvor vores legeme bliver tempel for Guds Ånd, Helligånden. Hvorfor vi også i og med begivenheden Kristus, får hele guddomsfylden i kød og blod og altså ikke kan mangle noget i den sammenhæng længere, vi er fuldt forsynet og Gud er kommet nær som begivenhed i vores liv, som Åndens ekstatiske nærvær og emergente manifestation i vores liv.


mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Gud
af Hanskrist
07/10/2024 15:59
Vigtige præciseringer
af somo
06/10/2024 14:01
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 21:27
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Nyheder fra DR
Over 100 kilo fyrværkeri beslaglagt eft..
07/10/2024 18:07
Optog fra Israels Plads til synagogen
07/10/2024 17:47
Venstre er åbne for at diskutere, hvord..
07/10/2024 17:14
Politiet fandt 61 levende dyr efterladt ..
07/10/2024 16:20
Skader sender Joakim Mæhle tilbage på ..
07/10/2024 16:20
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ukraine angriber russisk minestryger i Ã..
07/10/2024 16:07
Der blev lagt op til et dybsindigt eksis..
07/10/2024 16:00
Landsbybeboer ser interessekonflikter i ..
07/10/2024 16:00
Fristelse eller prøvelse
07/10/2024 16:00
S og 3F forsvarer sundhedsreform: I ligh..
07/10/2024 16:00