annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15220 - 23/03/2013 16:02 Virkeligheden
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Filosofi, religion og hvad ved jeg.

Fine betegnelser, skabt af en række fjolser der ikke ved hvad de taler om.

Vi starter nu en rejse ind i virkeligheden, vær ikke bange for der er ikke noget at være bange for.

Al virkelig meditation begynder her:

http://www.youtube.com/watch?v=MGMIz0xyoa8

Og måske slutter den også her. Men det kan man ikke vide. smiler
Top Svar Citer
#15224 - 24/03/2013 09:15 Re: Virkeligheden [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Røde Mors grillbar lukker nu - mens vi venter på Godót - får jeg lyst at tilføje.

Den skønne spanske guitar, de inciterende trommer og Troels Triers hæse stemme - en sær fascinerende stemning - får mig næsten til at glemme "det dybt alvorlige budskab": Grillbaren lukker nu!, men da det er omkvædet, kommer det jo igen.

Hvad er vel Livet?
Et Pust i Sivet,

sagde Adam Oehlenschläger.

To be or not to be
sagde William Shakespeare's Hamlet.

Grine eller græde?
Begge dele, synes jeg blinker

Enig i, at det er et godt udgangspunkt.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#15259 - 25/03/2013 19:02 Re: Virkeligheden [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

Ja, og hvad er døden - en gesims i nøden.

det er aldrig dårligt, at tage udgangspunkt i virkeligheden som den er omkring os hele tiden.

jeg tvivler på, at de oppe nordpå, i Hellerup, Gentofte og Hørsholm i det hele taget nogensinde har været på en grillbar.

men jeg er sikker på, at de kan sammenligne med situationer, som de selv har oplevet. smiler

At være alene i universet er det sværeste der findes. Selv har jeg været ude hvor kragerne vender to gange i mit liv. Første gang var der ingen der. Hvordan jeg fandt tilbage ved jeg ikke, men det gjorde jeg.

Anden gang var der nogen derude.

Derfor siger jeg altid i spøg til andre, at vel kan de bede til Gud, men hvis han svarer så bør de rejde sig og løbe alt hvad remmer og tøj kan holde.

For Gud svarer aldrig. Tavsheden har ingen ord.

Virkeligheden er ikke i læsningen af hellige bøger eller i at tro på det ene eller det andet. Det er hvad man kalder spekulation.

Noget andet end at tænke er at se ud af øjnene og opleve livet som det udfolder sig, altid lige nu. Kun vi selv kan gøre det.

Det er dette, som vi ser og oplever i selve vores liv, som vi skal forstå og stille spørgsmål om - eller fortælle andre om.

Men er det ikke sådan, at vi knap nok tør, at leve. At vi knap nok tør, at møde vores eget liv på godt og ondt? smiler

Én sandhed bør man gøre sig bekendt med. Den er, at vi alle er sociale væsner, vi er ingenting uden den menneskelige sammenhæng vi eksisterer i uanset om det er de, som vi kender eller en fuldstændig fremmed (hvad det så er).

Al meditation må have basis i den skinbarlige virkelighed ellers er det ikke meditation, blot fantasi og spekulation.

de kan tale og prædike så meget de vil. Hver dag går jeg ud af min dør.

Hvornår møder jeg et smil og et vedkommende blik. smiler



Top Svar Citer
#15280 - 27/03/2013 11:43 Re: Virkeligheden [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Michael du skriver:



Citat:
Det er dette, som vi ser og oplever i selve vores liv, som vi skal forstå og stille spørgsmål om - eller fortælle andre om.


Enig, har ej heller nogensinde gjort andet, selv når jeg præsenterer jer for Heidegger og Paulus er det altid relateret til mine egne livserfaringer og jeg videregiver aldrig noget jeg ikke har tilegnet mig en selvstændig personlig forståelse af (og kørt ind i min hverdags sproglighed), og det er endda "clearet" og står i rapport, løbende samtaler, dialog, med hvad andre videnskaber og fagfolk mener om sagen, så jeg ikke begår den fejl at bilde mig selv noget forkert ind (hvilket jo ofte sker for selv de bedste af os (tænk bare på manden der troede han vidste hvad tanken var ud fra kun en mands definition)).

Nå men sammenhold dit udsagn ovenfor med hvad du her skriver:

Citat:
At være alene i universet er det sværeste der findes. Selv har jeg været ude hvor kragerne vender to gange i mit liv. Første gang var der ingen der. Hvordan jeg fandt tilbage ved jeg ikke, men det gjorde jeg.


Har du lyst til at fortælle mere præcist om de to gange du har været ude hvor kragerne vender (og jeg går ud fra det ikke er vestjylland eller nordjylland du taler om). Jeg spør fordi du jo skriver: "Det er dette, som vi ser og oplever i selve vores liv, som vi skal forstå og stille spørgsmål om - eller fortælle andre om".



Michael du skriver endvidere:

Citat:
Én sandhed bør man gøre sig bekendt med. Den er, at vi alle er sociale væsner, vi er ingenting uden den menneskelige sammenhæng vi eksisterer i uanset om det er de, som vi kender eller en fuldstændig fremmed (hvad det så er).



de kan tale og prædike så meget de vil. Hver dag går jeg ud af min dør.

Hvornår møder jeg et smil og et vedkommende blik


Mit spørgsmål lyder med ovenstående i mente: er du ved at udvide eller opbygge et socialt netværk? Er du ved at bryde ud af en tilstand af ensomhed? Iøvrigt skulle ensomhed for single mænd være stort set lige så farligt som at ryge (koster 10 - 20 år af vores liv, + en masse lykke og velvære). Tænk om man var single mand og ryger, uff, en slem stor sundhedsrisiko man dermed udsætter sig selv og sit liv for.

Tror du biologisk fysisk sundhed er relateret til vores intelligens og forstand, åndsevner? En sund sjæl i et sundt legeme og vice versa.

må lige indføje her at mit langdistance -løberi og løben løbsk, ikke for mig har en dyt at gøre med en indsats fra min side af om at jeg ønsker at øge, styrke, eller konsolidere min fysiske kondition, sundhedstilstand.

mange kærlige hilsner HansKrist.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15332 - 30/03/2013 01:06 Re: Virkeligheden [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej HansKrist

Nu taler du om et spænd på mere end 30 år.At være ude hvor kragerne vender betyder, at være helt alene i universet. Det medfører en erkendelse af, at ord er billige, at alle bruger dem, men, at intet at det, som de postulerer findes i virkeligheden.

Men det medfører også den erkendelse, at det, som virkelig findes er os mennesker og vore indbyrdes relationer. Al min styrke har jeg fra den sociale sammenhæng i hvilken jeg eksisterer, alene er jeg intet.

De eneste, som så mig første gang jeg var ude hvor kragerne vender, var duerne som sad udenfor mit vindue og kiggede nysgerrigt på denne mærkelige mand, hvis sind brændte sammen.

Jeg husker, at jeg troede, at jeg uforvarende havde rejst kundalini og jeg for ind til Vesterbrogade til nogle som jeg troede havde forstand på den slags.

Jeg mødte imidlertid kun nogle arrogante, kolde mennesker uden kærlighed og forståelse i deres hjerter og lige siden har hele deres spektrum af tilværelsen været mig ligegyldig. Jeg bedømmer udelukkende et menneske på dets hjerte.

Anden gang vil du ikke høre om. Anden gang var jeg ikke alene. Mit svar dengang var nej og mit svar er stadig nej. Der er kun dig og mig.

Al erkendelse har bund i forståelsen af virkeligheden.

Ikke en andens, men ens egen virkelighed. Forståelsen har denne besynderlige egenskab, at den overhovedet ikke er i tvivl om sig selv.

Og virkeligheden har den egenskab, at ingen mennesker er tilstede i nuet fordi de kun tænker på sig selv og ikke kommer hinanden ved (i handling). smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk