annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 282 gæster og 296 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14932 - 23/02/2013 14:45 Sæt samfundsnasserne til noget nyttigt.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Regeringen varsler et nyt lovforslag, der skal gøre det obligatorisk for arbejdsduelige kontanthjælpsmodtagere at udføre samfundsnyttigt arbejde, hvis de har været på kontanthjælp i mere end et halvt år, som en modydelse for hjælpen. Det kunne f.eks. være at skovle sne eller udføre havearbejde, men også kommunale opgaver som at holde gaderne rene eller rense skove og strande for affald eller hjælpe ældre medborgere med at bære deres varer hjem fra supermarkedet er muligheder.

Forslaget har delt det politiske spektrum i to lejre, for man har påpeget, at det i visse tilfælde kan ramme sagesløse mennesker, der konstant søger at komme i arbejde, så det kan skævvride arbedsmarkedet.

Det må dog være politisk muligt at løse sådanne problemer, men der er jo en gruppe af kontanthjælpsmodtagere, som de fleste kan være enige om, bør tvinges til modydelser. Jeg sigter til de arbejdsduelige mangeårige samfundsnassere, som intet yder til samfundet, men har udviklet sig til "professionelle" gratister med et indgående kendskab til sociallovgivningen, som sætter dem i stand til at udnytte hullerne i loven.

Nogle af dem er indvandrere, tiltrukket af det danske velfærdssystem, men der er også mange danskere, der udnytter systemet, skønt de hverken er invalider eller så psykisk syge, at de ikke kan passe et ufaglært arbejde. Samtidig ser vi masser af pensionister, der uanset at de har fortjent deres pension efter et langt livs arbejde, bruger en del af deres tid på frivilligt hjælpearbejde.

Men hvordan indretter vi loven, så den får samfundsnasserne til at yde noget til samfundet. Der er nok af uløste opgaver, som kommunerne ikke har penge til at tage sig af, og som der ikke kan skaffes arbejdskraft til. Har du nogle idéer til hvilke opgaver, der trænger til at blive løst, og hvordan vi kan indrette loven, så den ikke rammer de forkerte, så fortæl om dem her.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14933 - 23/02/2013 15:46 Re: Sæt samfundsnasserne til noget nyttigt. [Re: ole bjørn]
Zenia
Uregistreret

Kære Ole Bjørn:

For en halv snes år siden solgte vi vores lille hus for at flytte i lejlighed. ...

Vi valgte et område, hvor der er mange ældre - ligesom min mand og jeg - og dengang var plæner og bede passet meget bedre end i dag, og der var i sommertiden ansat to personer til at tage sig af det. ... Idag er området udvidet med 40 lejligheder mere, og vi har kun en enkelt vicevært, som knokler for at nå det hele, og selvflg. kan han ikke passe det, som alle - også han selv - gerne så det gjort. ...

Som et forsøg blev der inviteret til fælles arbejdsdag, hvortil vi alle kunne bidrage efter formåen. ...

Men på sigt må vi se i øjnene, at hvis området ønskes passet som før - må det uværgerligt medføre, at der skal ansættes mere hjælp, som vil gøre, at huslejen vil stige, hvilket vil være svært for mange af os at klare, så her er i hvert fald et område, som vil være taknemmeligt at "kaste sig over", hvis det kunne lade sig gøre. ...

En af omegnskommunerne har for et års tid siden ansat en landsbypedel, som tager sig af rigtig mange ting til borgernes tilfredshed. ... Han tager sig af ting, som er blevet forsømt både ude og inde, og det lyder til at være en succes. smiler

Ellers er de forskellige centre for frivillig indsats, som er skudt op mange steder - også i vores by ... måske et sted, som har fingeren på pulsen m.h.t., hvad der mangler at blive gjort - ting, som ville kunne være med til at øge livskvaliteten for både ydere og nydere af indsatsen. ...

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#14934 - 23/02/2013 17:35 Re: Sæt samfundsnasserne til noget nyttigt. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Gode ideer, Zenia, og der er mange områder, hvor der godt kunne bruges noget ekstra hjælp, f.eks. i sportsforeninger og kulturelle foreninger, som i dag helt er afhængige af frivillig arbejdskraft.

Heldigvis er der mange mennesker, der, selv om de har fuldtidsarbejde, finder tid og energi til ulønnet at hjælpe i lokalsamfundet som spejderførere, sportstrænere for børn, ledere i ungdomsklubber, hjælpere på plejehjem eller udfører praktisk arbejde ved lokale kulturarrangementer, og vi må heller ikke glemme de mange, der arbejder i genbrugsbutikker eller er indsamlere og fondraisere til hjælpeaktioner for ulandsprojekter.

Der er mange måder man kan hjælpe med til at forbedre samfundet, og jeg forstår ikke mentaliteten hos de mennesker, der betragter samfundet som en gratisydelse, hvor man kun har rettigheder og ingen pligter. Måske ser de kun os andre som nyttige idioter, men de går glip af den glæde, der er i at give noget til andre uden at kræve betaling for det.

Når vi er så heldige at leve i et rigt samfund, der har råd til at tage sig af syge og økonomisk trængte mennesker, så er det trist at se, at nogle er så indskrænkede, at de ikke mener, at de skylder samfundet noget til gengæld, men kun vil pleje deres egne egoistiske interesser.

Jeg håber at det nye tiltag bliver til lov, og at man får løst de praktiske problemer, så samfundsnasserne kan begynde at yde. Det kan måske få flere mennesker til at indse, at samfundet er et fællesskab og ikke en gratis gavebod.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#14944 - 24/02/2013 06:22 Re: Sæt samfundsnasserne til noget nyttigt. [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Ole Bjørn.
Jo det er et godt initiativ med at få samfundsnasserne i arbejde, og vi må se at finde nogle områder det kan foregå i, der er bare en lille hage ved det, idet det nok vil kræve nogle der er i arbejde til at passe/kontrollere at disse foretager det de er sat til.
Jeg havde selv år tilbage da jeg havde et firma ansat indtil flere arbejdsledige, dog ikke på samme tidspunkt, det var min kommune der havde opfordret mig til at ansætte langtidsledige med løntilskud, en af dem skulle køre materialer ud til svendene på byggepladser i vores lastbil, efter kort tid hos os kunne vi næsten aldrig få kontakt med ham, han slukkede bilradionen så vi ikke kunne kalde ham, når han så endelig viste sig, undskyldte han sig med at han havde glemt at tænde for radioen, en dag da han igen ikke var til at få kontakt med, opdagede en af vores svende ham, lastbilen var fyldt med flyttegods, som han var ved at læsse af,han havde åbenbart oprettet et lille flyttefirma nu han havde en lastbil til rådighed, jeg blev selfølgelig nødt til at fyre ham.
En anden jeg havde ansat på et andet tidspunkt, skulle hjælpe svendene til forfaldent arbejde på byggepladserne, han sad for det meste på sin flade og gad ikke bestille noget og det gad svendene ikke se på, så han holdt heller ikke længe hos os.

Så jeg vil tro det vil kræve sin mand at holde styr på de langtidsledige, men muligvis kan det betale sig i den sidste ende.
Der er sikkert områder de kan bruges på, på hospitaler til at anvise folk hvordan de kommer til ønskede behandlingssteder, det har man her i Sverige, på store rådhuse til do, på alderdomshjem til at gå ture med pensionisterne, hente ting til dårligt gående pensionister, handle for dem, eller måske bare snakke med dem, det har det faste personale jo ikke megen tid til idag.

Nu så vi fornylig at rigtig mange muslimske kvinder er på kontanthjælp og ikke ser ud til at ville slippe dette, de kan sikkert heller ikke tale dansk, til en begyndelse burde de kun få udbetalt kontanthjælp hvis de gik i gang med danskundervisning, senere må man så finde områder de kan gøre nytte for deres kontanthjælp. Det kan muligvis blive svært at finde, men at kunne tale dansk er alfa og omega for at kunne begå sig i vort samfund.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#14945 - 24/02/2013 08:56 Re: Sæt samfundsnasserne til noget nyttigt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er enig med dig i, at der skal sørges for, at samfundets svage opfører sig ordentligt.
Det ville være skønt, hvis der tillige var bred enighed om, at samfundets stærke skal gøre det samme - her ikke mindst finansverdenens mennesker blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Togbusser indsættes efter fejl på Sven..
19/03/2024 07:50
Sol først på dagen, men ellers bliver ..
19/03/2024 07:32
Kulturminister vil have russere smidt ud..
19/03/2024 07:19
Eksplosion i lejlighedskompleks i Sverig..
19/03/2024 06:16
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Nyheder fra Religion.dk