annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#140 - 06/04/2008 11:01 AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN!
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN!

Jeg er svoren tilhænger af ytringsfriheden. Den er grundlaget for enhver form for folkestyre, og derfor undertrykkes den også i alle diktaturer, både verdslige og religiøse.

Jeg er også tilhænger af trosfrihed, for det er i denne frihed alle samfund henter inspiration og næring til at udvikle sig, når trosfriheden kombineres med ytringsfrihed.

Jeg har tidligere været tilhænger af religionsfrihed, dels fordi jeg fra barnsben er blevet tudet ørerne fulde om, at det var en væsentlig demokratisk ret, og dels fordi jeg forvekslede den med trosfrihed. Det er jeg forlængst holdt op med. Forskellen er nemlig ret væsentlig.

Trosfrihed betyder, at man ikke i et samfund må blive forfulgt for sine tanker og meninger. Så vil loven beskytte en mod forfølgerne. Desuden er det heller ikke muligt for samfundet at kontrollere, hvad folk tænker, og tanker er efterhånden den eneste del af privatlivet, der ikke er undelagt begrænsninger.

Religionsfrihed derimod er en ret til at udøve sin tro i praksis, uanset om det er i samfundets interesse. Den er et levn fra overgangen fra religiøst styre til sekulært styre, givet som indrømmelse til alle minoritetsgrupper i samfundet, som gensidigt støttede hinanden i kravet af frygt for, at netop deres trosretning kunne blive forfulgt. Dengang drømte man ikke om, hvad religionsfriheden kunne misbruges til.

Men i dag er vi vidne til et groft misbrug af denne særret, der gør at vi alvorligt må overveje at afskaffe den, ikke bare i Danmark men i alle demokratiske vestlige samfund. Vi ser nu, at under dække af religionsfriheden, nægter Jehovas vidner deres børn livreddende behandlinger, Scientology lokker folk ud i store gældssættelser, Hare Krishna splitter børn fra deres familier, religiøse svindlere udnytter menneskers godtroenhed i utallige variationer til at berige sig selv, og værst af alt – yderligtgående muslimske organisationer og udenlandske imamer indoktrinerer den muslimske ungdom med et ubændigt had til samfundet, giver dem moralsk velsignelse til voldtægt og forfølgelse af jøder og kristne og selv af deres mere fredelige trosfæller.

Alt dette sker under beskyttelse af religionsfriheden. Uden den havde loven haft gode muligheder for at gribe ind i sådanne aktiviteter. I stedet bliver myndighederne handlingslammet af religionsfriheden, så de ikke kan gribe ind overfor handlinger, der i et frit samfund ville blive betragtet som de grove forbrydelser, som de er.

Det grundlæggende princip i individuelle frihedsrettigheder i et samfund er, at denne frihed ikke må indskrænke andres demokratiske friheder. Loven skal stille os lige og beskytte os mod andres overgreb. Religionsfriheden virker stik modsat, og tilgodeser samfundsskadelige minoriteter på bekostning af det store flertal.

Så slip vanetænkningen og hjælp med til at nedbryde fordommen om at religionsfrihed hører hjemme i et demokratisk samfund. Den hører ikke hjemme i noget samfund, fordi den kun af navn er en frihed – i praksis er den et våben til undertrykkelse og nedbrydning af samfundet.

Danmark har ofte været et foregangsland. Det kan vi også blive på dette område. Lad os ARBEJDE FOR AT afskaffe lovens beskyttelse af religiøse handlinger. Det burde tværtimod være en alvorligt skærpende omstændighed at et overgreb eller en samfundsskadelig handling sker med religiøs begrundelse.

Mvh

Ole Bjørn ;)
Top Svar Citer
#148 - 06/04/2008 20:31 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

"Men i dag er vi vidne til et groft misbrug af denne særret, der gør at vi alvorligt må overveje at afskaffe den, ikke bare i Danmark men i alle demokratiske vestlige samfund".

- Nej, at anvende retten til i frihed at indrette sit liv efter en hvilken som helst (religiøs) tro, er skam ikke identisk med et aktivt misbrug. Noget sådant ville indebære enighed omkring en pligtetik, og det er jo ikke tilfældet.
Jeg fik på et tidspunkt den idé, at årsagen til at du pludselig fik det så svært med religiøs tro som fænomen var, at du faktisk tolkede delen som helhed. Men hvis det vitterlig stod så slemt til med verdens troende befolkning, som du vist er begyndt at agitere for, da ville vi ha' set en verden i flammer, og heller ikke dét er tilfældet. Det er stadigvæk rabiate religiøse bevægelser vi ser forsøge at politisere deres fanatiske livssynsidéer, ikke en verdens befolkning.

Til gengæld tror jeg, men det vil ikke blive noget vi kommer til at opleve, at fremtidige generationer sandsynligvis vil danne sameksistens på gradvist andre forudsætninger, hvor det méme der har præget vores kulturhistorie, ud i fremtiden vil ses som de myter man ka' nyde omk. græske sagn osv. Kulturer forandrer sig.

Jeg tvivler på, at nogen vil kaste ytringsfriheden fra sig. Og jeg tvivler på, at religiøs dogmetro vil kunne true et vestligt såvel som verdenssamfundet til tavshed. Det er ikke en option.

"Lad os ARBEJDE FOR AT afskaffe lovens beskyttelse af religiøse handlinger".

- At leve uden gudetro (ateisme), indebærer ikke at andre skal leve uden troen på gud(er), såfremt en sådan idé bringer nogen en værdi i livet. I den forbindelse kan vi argumentere fornuftigt og sagligt imod religioner der tegner et falsk billede af verden, vi kan i mange tilfælde påvise fejlagtige beskrivelser og usammenhængende idéer i trosindholdet. Men vi kan ikke begynde at indskrænke folks ret til i frihed at indrette deres livsgrundlag efter religiøse værdisyn. Og det er faktisk dette billede af vestlændinge Det Islamiske Broderskab holder af at præsentere mennesker for, underforstået, at "nu kommer vesten og tar jeres gud fra jer!". Men det er ikke tilfældet, og simpelthen fordi den slags ikke indgår i vores idealer om menneskelig frihed.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#149 - 06/04/2008 21:35 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Jeg kan ikke rigtig se, hvor du vil hen med det indlæg, Simon. Jeg har jo netop understreget, at jeg er tilhænger af trosfrihed (og jeg sigter ikke til denne debatportal smiler ).

Folk kan tro, lige hvad de vil, og det gør de såmænd også. Det har jeg overhovedet ingen problemer med, og jeg tvivler stærkt på at religiøs tro helt kan afskaffes de første tusind år, medmindre man finder en metode til at øge alverdens menneskers intelligens til Einsteins niveau eller højere, og samtidig udvikler en "kosmisk religion" baseret på viden i stedet for tro.

Men det jeg har noget imod er, at man under påberåbelse af religiøse dogmer kan slippe for straf for overgreb mod andre mennesker, som uden den religiøse beskyttelse ville være strafbare.

Vi slår hårdt ned på psykisk mishandling af børn, men hvis det sker i en religions navn lader vi folk gøre det. Vi har en lov mod at sælge "livreddende medicin" som ikke er godkendt og med dokumenterede resultater, men religiøse organisationer kan frit sælge den ultimative livseliksir, frelsen fra døden, uden at skulle dokumentere noget som helst. Vi har en lovbestemmelser mod opfordring og tilskyndelse til lovstridige handlinger, men muslimer bryder dem rask væk i både tale og skrift, og må endda sælge bøger, der opfordrer til voldtægt, terror og mord på anderledes tænkende.

Når en religion indoktrinerer børn med had, så er der noget galt med religionen. Hvis vi ikke kan skride ind overfor det, så er der noget galt med vores lovgivning, og så skal den ændres.

Det er ikke et spørgsmål om hvormange der er fredelige og hvor mange der er voldelige. Forbrydelser kan ikke undskyldes med at de fleste ikke er forbrydere.

Der er ingen der forbyder en muslim at undlade at spise svinekød og drikke alkohol, men et mindretal muslimer har nu forhindret at danske børn i danske børnehaver må få en leverpostejmad eller en pølsemad. Det er ikke demokrati. Det er mindretals diktatur.

Derfor skal vi ophæve den beskyttelse som religionsfriheden giver, og straffe samfundsskadelige handlinger uanset hvilken undskyldning man påberåber sig. Der er ikke tale om at tvinge folk til at konvertere, blot at det er flertallets regler der gælder her i landet.

Mosaisk trossamfund har vist sig, at det sagtens kan fungere hvis man respekterer demokratiet. Sikherne har vist det samme og ligeså mormonerne. Til de muslimer som ikke vil det, vil jeg med Villy Søvndals ord sige: Pis af!

Mvh

Ole Bjørn ;)

Mvh
Top Svar Citer
#155 - 06/04/2008 22:47 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

"Men det jeg har noget imod er, at man under påberåbelse af religiøse dogmer kan slippe for straf for overgreb mod andre mennesker".

- Det er jo heller ikke en option.

"men muslimer bryder dem rask væk i både tale og skrift, og må endda sælge bøger, der opfordrer til voldtægt, terror og mord på anderledes tænkende".

- Nej, du koger fanatisme op i et leje hvor det ikke hører hjemme. Mennesker med religiøse livssyn uanset arten, må forholde sig til gældende lovgivning, og gør det. Vi må straffe dem der i handling overskrider de love vi sætter, ikke den tro folk evt. fremsætter. Du ville få et totalitært samfund ingen ku' styre og ingen havde lyst til at leve i, med de forbud du agiterer for her.
I forvejen vælger et stort antal mennesker hvert år at flytte fra landet, og det skyldes næppe muslimer ell. religiøst vanvid idet hele taget, vel nærmere politikere der tror et overvågningssamfund er vejen til frisind og frihed. Folk er udmærket istand til at indse hvad der er fornuftig tænkning og modsat, nu ska' du jo ikke tro folk dummere end de er.

"Når en religion indoktrinerer børn med had, så er der noget galt med religionen. Hvis vi ikke kan skride ind overfor det, så er der noget galt med vores lovgivning, og så skal den ændres".

- Bestemt. Men det er da lige præcis også noget der er fokus på og som folk tager meget alvorligt. Men det tager sin tid at vende skuden. Mange af de mennesker der er kommet til landet, vil sandsynligvis bevare deres livssyn livet ud, mens deres børn vil udvikle andre værdisyn osv. Det vi kan gøre er, fortsat at have fokus på de urimeligheder der sker, og gradvist indrette socialitet og etik efter bedre ideologi. Alt sammen en proces der netop er igang gennem vedvarende diskussioner og debatter rundt om i landet. Folk tager jo stilling, helt på tværs af livssyn af forskellig art.

"Forbrydelser kan ikke undskyldes med at de fleste ikke er forbrydere".

- Det vil nok være urealistisk at forestille sig et samfund, hvor ingen forbryder sig imod love. Man kan forklare mangt og meget, helt uden at undskylde forekomster af kriminalitet.
Det handler ikke om, at flytte fokus væk fra kriminalitet ell. religiøs vanvid, men derimod om ikke at placere så stort et fokus på hullerne at osten forsvinder. Jeg synes du overdriver fanatiske religiøse bevægelsers betydning for verdenssamfundet.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (06/04/2008 22:48)
Top Svar Citer
#156 - 06/04/2008 23:03 Re: AFSKAF RELIGIONSFRIHEDEN! [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Simon.

Et eller andet sted går det galt for dig i din forståelse af, hvad du læser. Jeg har ikke på noget tidspunkt agiteret for noget forbud. Jeg har agiteret for afskaffelse af særrettigheder.

Det er heller ikke altid forældrene, der indoktrinerer børnene. I tilfældet med muslimerne kommer den værste indoktrinering fra imamerne.

Fremtidens samfund bliver overvågningssamfund. Det er naivt at tro andet, dels fordi teknikken er tilgængelig og allerede bruges mere af private, end folk i almindelighed tror, og dels fordi intens overvågning er det bedste forsvar mod den terrortrusel, som bliver værre dag for dag.

Jeg frygter overhovedet ikke overvågning, selv om jeg lever et ret alternativt liv i forhold til normen. Men jeg har intet behov for at skjule mig for myndighederne. Det ville jeg have, hvis muslimerne fik flertal i dette land, for de tillader som bekendt ikke alternative tanker og en livsførelse, der strider imod Allahs vilje.

Du synes at jeg overdriver. Jeg synes at du mangler viden om de faktiske forhold i verden. Men du har ret i at det tager tid at vende skuden. Derfor skal vi lægge roret om nu, inden vi løber på et skær.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk