annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 429 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14520 - 27/12/2012 17:31 Dybere meningsfylde
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
"Danskerne keder sig – uden at vide det!" - det er en overskrift i dagens udgave af dagbladet Information (klik).

Det er amerikaneren Andrew Cohen (klik), der efter at have besøgt Danmark drister sig til at udtale sig om os danskere, hvilket allerede nu har medført 62 ret så rasende kommentarer, hvoraf de fleste beder Cohen om at skruppe ad h... til - eller noget i den retning.

Nu har vi danskere nok generelt aldrig været særlig imødekommende overfor udlændinge, der kritiserer - eller bare karakteriserer - os, og når Cohen peger på sådan noget hos os som:
Citat:
Før i tiden var det meningsfuldt at kæmpe for et bedre liv i materiel forstand, men det mål er i vid udstrækning nået. De har ramt muren eksistentielt set. Og for mig at se er det ikke så meget et individuelt problem, som det er et kulturelt fænomen.
og
Citat:
Indtil for få årtier siden var de danske selvmordsrater blandt de højeste i verden. Og selv om det er blevet lidt bedre siden da (blandt andet fordi brugen af antidepressiv medicin er eksploderet), virker det, som om selvmord i dag er blevet et forståeligt om end ikke nødvendigvis acceptabelt fænomen for mange danskere. På mine besøg i Danmark har jeg flere gange hørt jokes om at tage sit eget liv, hvilket leder mig til at tro, at der er en kulturel forståelse for, at selvmord er en måde at løse problemet på, hvis man bliver deprimeret nok.
og
Citat:
I tillæg til dette er der flere andre punkter, hvor billedet af Danmark som et af verdens lykkeligste samfund begynder at krakelere, f.eks. er alkoholforbruget et af de højeste i verden.
og
Citat:
Men måske er dommedag allerede kommet til Danmark, i hvert fald i eksistentiel forstand? For mig at se er der noget tragikomisk over, at den bedst stillede befolkning i menneskehedens historie ikke er i stand til at føle, hvor velsignede de er, fordi de martres af et kulturelt betinget hul i deres sjæl.
så eksploderer raseriet jo blinker

Men man kunne også spørge: Hvad er det for et kulturelt betinget hul i sjælen, han snakker om?

Går man ind på linket ovenfor om ham Andrew Cohen (klik), kan man se, at han taler om: Egoet, narcisisme ("selvforelskelse") (klik) og Det autentiske selv.

Det er så noget, den mand lever af at udbrede (Information præsenterer ham som: "spirituel lærer, filosof og bogaktuel til foråret med den danske udgave af ’Evolutionary Enlightenment’", og det er jo ikke nogen garanti for, at han har uret smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14618 - 11/01/2013 11:42 Re: Dybere meningsfylde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Andrew Cohen kender jeg ikke så lidt til og jeg har hans seneste bog på engelsk, mener det må være den der nu kommer på dansk.

Monty Python's Life of Brian Cohen (Chapman as Brian Cohen) skulle være møntet på Andrew Cohen.

Musikeren Peter Bastian er den mest kendte glødende tilhænger af Andrew Cohen her i danmark. Og han betegner, benævner, Andrew Cohen som filosof, men det er han ikke af dannelse og uddannelse overhovedet og ej heller hans bøger kvalificerer ham til denne benævnelse, betegnelse.


Den 05/14/11 02:17 PM skrev jeg her på trosfrihed:

Jeg går til meditation hos Evolutionaries Aalborg; Gruppen er samlingssted for deltagere i Evolutionær Enlightenment-studiegruppen i Aalborg og andre interesserede. Målet med gruppen er at skabe en åben debat om Evolutionær Enlightenment.

"Evolutionær Enlightenment er en moderne spirituel undervisning, der er udviklet af Andrew Cohen, og som forener østens visdom med vestens passion for innovation og forandring". Citat slut.

Men da jeg på ingen måder delte gruppens ganske ukritiske begejstring for Andrew Cohen og ja ligefrem dyrkelse og guru fascination af manden, gjorde jeg mig skyldig (ganske vist uoverlagt) i en del konflikter, der afstedkom ved to lejligheder at jeg har siddet overfor en kvindelig og en mandlig leder af gruppen med tårer i øjnene og gråd i halsen, over min kritik og stillen spørgsmålstegn ved Andrew Cohen og bevægelsens lære (dogmatisme).


Det er ikke første gang jeg har erfaret i nyreligiøse grupperinger denne sårbarhed og manglende frie kritiske tænkning og stillen spørgsmål.

Jeg forelagde meditationsgruppen mit syn på Andrew Cohen og Evolutionær Enlightenment såvidt meditation og filosofien iøvrigt og opstillede for dem hvordan jeg selv ud fra en mere vestlig inspireret forståelse af meditation (især ud fra Jung) praktiserede og mediterede sammen med dem og derhjemme. Bad dem om at tænke sig godt om mht om de fortsat ønskede jeg var med i gruppen, når nu min forståelse var så meget anderledes deres forståelse af de her frhold. 14 dage efter meldte de tilbage at det for dem var en hjertesag som de havde viet hele deres liv til, og da de på ingen måder fandt at jeg ville forholde mig i længden neutral og ukritisk til denne deres indstilling, fandt de det klogest at vi skiltes.

Ken Wilber og Deepak Chopra er intellektuelt og filosofisk værd at være beskæftiget med, men de er også en klasse eller to over Andrew Cohen som interessante tænkere der har noget nyt og spændende at byde ind med. Men til trods dette optræder disse 3 nævnte sammen offentlig fra tid til anden i usa. Hvordan det er lykkedes en dilettant som Andrew Cohen at komme i dette gode selskab er mig en gåde. Og meget må være sket siden Cohen vendte tilbage fra østen til usa og der i begyndelsen var irriteret og frustreret over hvorfor Ken Wilber ikke ville tilslutte sig ham. Hvordan det er gået til at de har fundet sammen, kender jeg ikke de præscise omstændigheder omkring.

Andrew Cohen er kendt for at have opført sig emotionel arrogant og voldelig aggressiv overfor sine egne tilhængere.

For år tilbage opfattede han sig selv som værende oplyst og Kristus selv og blev igen modbydelig overfor disciple der ikke delte denne hans ide om sig selv. På et tidspunkt udpegede han på en megen tilfældig måde hvem blandt hans disciple der var oplyste og hvem ikke, og i den sammenhæng måtte selv Andrew Cohens mor melde fra overfor og lægge afstand til sin søn.

En gruppe hollandske journalister spurgte ind til hvordan det kunne være at Cohen måtte beholde sin hårpragt og alle disciplene skulle være kronraget. Hvilket igen medførte en hidsigheds reaktion fra Cohens side.

Det er år tilbage at jeg lavede lidt research på Andrew Cohen som disse ovennævnte oplysninger stammer fra, og som jeg her frit efter min hukommelse gengiver så godt jeg nu kan på ærlig vis. Mine kilder virkede troværdige og var offentliggjorte skrifter.


Nå men manden kan jo være blevet klogere med alderen. Men ihvertfald fandt jeg ikke at der var højt nok til loftet i den danske bevægelse her for nogle år siden. Bevægelsen er hierakisk autoritært opbygget. Og fx den frie gode stemning, tale, iderigdom og løsslupne kreative udfoldelse som jeg altid har mødt i Osho bevægelsen findes der intet af overhovedet hos Evolutionær Enlightenment folket her i danmark. Der findes ingen begejstring og livsglæde, men en tung depressiv (alvorsfuld, højstemt til det nervøse og stivnede) stemning præger samværet. Der er for meget elev, disciple rangordning, over gruppen, hvorfor ego'maniske folk som Peter Bastian og Andrew Cohen rigtig kan boltre sig øverst i hierarkiet.

Noget af det værste jeg har oplevet med Evolutionær Enlightenment, var da en af de øverste i hierarkiet her i danmark havde været på en ugens "SILENCE" retræte med Cohen i Italien. Lige hjemkommet derfra skulle han undervise os i Aalborg, men han var så påvirket at denne uges tavshed, at han helt tydeligt led under en tung depressiv stemning og lignede en mand med struma, så opsvulmet var hans hals, som han ikke havde haft i brug en hel uge. En smuk hals skyldes efter min mening vores spontane tale, jubeludbrud og begejstrings -udbrud, dette det umiddelbare og åbenhjertige element der altid er på "TALE" (talens åbenhed) når mennesker mødes og er sammen, og en undertrykkelse heraf skaber "STEMNINGS -sygdomme" i halsregionen (STEMMEBÅNDS regionen) efter min mening, hvorfor også mange former for depression blot er dæmonisk indesluttethed og tavshed, skyldende manglende frimodighed (fri tale) som Paulus også er inde på vigtigheden af et sted i sine breve. I den sammenhæng er det værd at nævne at i vestjylland er det værst tænkelige der kan hænde et menneske at det mister mælet. Denne vestjyllands folkevisdom må stamme fra at man har erfaringer med folk der efter at de først har mistet mælet (er blevet tavse og indesluttet) så næst efter begynder at friste en tilværelse i demens og depression.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk