annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 14 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14516 - 27/12/2012 15:48 Re: Næstekærlighed [Re: Anonym]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Zenia!

Citat:
Men tak for forsøget.

Det var da det mindste, jeg kunne gøre! Nu ved du i hvert fald, hvor du har mig! blinker

Citat:
Jo - det er som forventet - og der er ikke noget nyt i det, som jeg ikke i forvejen ved ... og søger at leve op til på samme måde som enhver anden forsøger hver på sin viis...

"Enhver", det er jo alle, uden undtagelse! Så, hvad er det du mener, at alle mennesker "søger at leve op til på samme måde, som enhver anden forsøger, hver på sin viis"? Det forstår jeg ikke helt - især ikke, når jeg ser på "verdens tilstand", på de mange, der lider nød, rundt omkring i denne verden, så giver det, som du umiddelbart påstår, ikke nogen mening for mig! Vil du venligst uddybe, hvad du mener?
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14517 - 27/12/2012 16:26 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”At nogen, faktisk ret mange, misbruger navnet Jesus, og begrebet Gud, udelukker jo ikke automatisk, at der findes en Gud”.

- Hvad ska’ dette belyse af betydning, at nogen ”misbruger” anekdoter?

”eller, at der engang har eksisteret én der hed Jesus, som viderebragte budskabet om næstekærlighed til menneskeheden”.

- Kærligheden ka’ du føle uden at forstå det mindste af det du omfatter den med. Religioner derimod har opgaven, at præsentere små historier om et efterliv. De ska’ levere en udvej fra en nødvendig erkendelse af menneskets forgængelighed, som præsenteres med forfængelige trosanskuelser. Det er disse jesusanekdoter svirrer omkring, kærligheden er som sagt bare redskabet.

”...de religiøse kristne, som latterliggør og forvrænger budskabet, og som derved forhindrer, fornuftige og logisk tænkende mennesker i, at finde og efterleve det ægte uforfalskede budskab om næstekærlighed, det, som Jesus jo, i min optik, blev sendt af Gud for, at viderebringe til menneskeheden”.

- Du vender bestandig tilbage til forestillinger du har om følelser som det centrale for dit menneske- og livssyn. Imidlertid retter kærligheden sig til noget substantielt, nemlig selve trosindholdet om en gud der forordner livet for dig. Så hvorfor denne snak om kærligheden?

Skulle du her komme på den tanke, at selve det at bekende sig til en tro på en gud er det centrale, og dette alene fordi du ka’ tænke tanken, da må jeg bare sige, at en sådan trosbekendelse ikke er særlig interessant, idet vi for det første allerede ved dette, og for det andet adskiller din tro sig jo ikke fra andre troendes, uanset religionen. Så hvad er det m.a.o. du ønsker at sætte til debat? – hvilket tilsyneladende er et vældig kompliceret spørgsmål for de troende her at besvare...suk ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/12/2012 16:33)
Top Svar Citer
#14518 - 27/12/2012 16:53 Re: Næstekærlighed [Re: Simon]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Citat:
Så hvad er det m.a.o. du ønsker at sætte til debat?

Hvorfor, der så mange mennesker i denne verden, og også her til lands, der lider nød, og hvad vi kan gøre for, at ændre på det faktum! Jeg påstår, i mit indledende indlæg, at det er mangel på næstekærlighed, der er årsagen til "verdens tilstand", årsagen til, at så mange lider nød! Hvad tror du, Simon, at årsagen er?
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14519 - 27/12/2012 17:16 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"der så mange mennesker i denne verden, og også her til lands, der lider nød, og hvad vi kan gøre for, at ændre på det faktum! Jeg påstår, i mit indledende indlæg, at det er mangel på næstekærlighed".

- Nødlidende mennesker mangler m.a.o. kærlighed, og det er denne du gerne vil levere dem?

Jeg vil lige tilføje lidt relevant her, som fint belyser kritikken jeg påbegyndte: at nogen lider nød, handler for en stor del om økonomi, men at afhjælpe dårlig økonomi giver ingen belæg for at forgribe sig på deres følelsesliv - med fx. kærlige anekdoter om jesus osv.

Lider nogen nød på det rent menneskelige plan, giver heller ikke den slags belæg for at forgribe sig. Alt i alt hjælper vi bedst mennesker, ved at fokusere på deres behov - hvilket udelukker missionering indirekte begrundet i lav opslutning.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/12/2012 17:32)
Top Svar Citer
#14521 - 27/12/2012 18:21 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Zenia
Uregistreret

Næh Harly - lyst til at uddybe har jeg ikke her. ...
Så fred være med det - og med os. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 14 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk