annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 269 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 14 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14511 - 27/12/2012 13:04 Re: Næstekærlighed [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Ville give et helt præcist eksempel eller gerne flere på, hvad du GØR, NÅR du bevæger dig bort fra teorierne og alle ordene og HANDLER?".

- Tja, man ku jo forestille sig at manden i praksis elskede sin kæreste/kone ell. hva ka' vi vide - men det trænger du vel ik' til at få et illustrerende eksempel på, for at forstå kærlighedens væsen i praksis? ;)

Hvad vi derimod gerne vil være fri for, er fx. politikere der elsker os ihjel med ørkesløse kristne metaforer. Dette skyldes unødvendigheden: vi behøver ikke se hjemmestrikkede beviser på deres hengivenhed til partiprogrammet, for at forstå intentionerne.
Samme distinktion ka' du overføre til den mystik du selv fabler vores verden ind i. Det går m.a.o. an at præsentere idéer og lade dem kritisere, uden kærlig hengivenhed - for den ka' vi vise til dem vi elsker..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14512 - 27/12/2012 14:30 Re: Næstekærlighed [Re: Simon]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Simon!

Citat:
Næh, hold du salmesang og trosbekendelserne udfra kærligheden, så ska’ du bare se hvor tydeligt selvbedraget pludselig blir. Blev jeg bedre forståelig nu? ;)

Så længe du tror, at jeg er som de religiøse kristne, så længe tager du helt fejl af, hvem jeg er og hvad jeg står for. Jeg er direkte modstander af den kristne dogmatik!

De kristne siger: "Du skal ikke forstå, bare tro!"
Jeg siger: Forstå, for så kan du tro!"

De kristne siger: "Vi fremstår helt automatisk som retfærdige for Gud, når blot vi tror!"
Jeg siger: "Du kan ikke blive retfærdig uden, at praktisere retfærdighed, i en vis grad - det sker ikke "helt automatisk"!"

De kristne siger: "Når blot vi tror, så udøver vi helt automatisk næstekærlighed!"
Jeg siger: "Når du praktiser næstekærligheden i en vis grad, så vil du helt automatisk efterhånden tro; for så vil du erfare, at det virkelig er Guds vilje, som du efterlever!"

De kristne siger: "Følg ikke Jesus, for det behøver du ikke, efter den ny pagt med Gud (dogmatisk opfindelse)!"
Jeg siger: "Følg Jesus, for han viste os det gode eksempel, til efterlevelse, han viste os, vores næstekærlige potentiale!"

Og så videre...

Hvis du virkelig ikke kan se forskellen, Simon, så må du da være stære-blind!

Jeg er jo rent faktisk enig med dig i, at de kristne bedrager sig selv, i, at de modsiger sig selv, i, at det de siger og påstår, ikke giver nogen reel mening! Jeg er enig med dig i, at deres overtroiske indstilling til omverden, forhindrer dem i, at se tingene som de i virkeligheden er!

Jeg er hverken religiøse eller ateist! Jeg er én, der søger den absolutte sandhed, én, der søger det ægte uden (tilgiv, at jeg siger det lige ud, for sådan ser jeg det altså), at være bundet af, hverken et religiøst, eller et ateistisk, fordomsfuldt snæversyn!

Se mig for hvem, jeg er! Ikke, for hvem, du tror jeg er, ikke, for hvem, du gerne vil "sætte mig i bås til" at være! Vis mig, i det mindste, den respekt, Simon!

P. S.
At nogen, faktisk ret mange, misbruger navnet Jesus, og begrebet Gud, udelukker jo ikke automatisk, at der findes en Gud, eller, at der engang har eksisteret én der hed Jesus, som viderebragte budskabet om næstekærlighed til menneskeheden. At nogen har latterliggjort begreberne, med selvmodsigelser og underlige overtroiske uargumenterede påstande, udelukker jo ikke, i sig selv, at Gud og Jesus kan være virkelige eksistenser, som fornuftige og logisk tænkende mennesker kan forholde sig til.

Det er jo de religiøse kristnes skyld, at folk, der ikke "køber" deres ulogiske påstande, desværre også samtidig skrotter alt det, der tilskrives Jesus og Gud i f.eks. Bibelen. At de kristne er latterligt ulogiske og selvmodsigende betyder jo ikke automatisk, at det ægte budskab om næstekærlighed, også skal anses for det samme - for det giver jo heller ingen mening, at tænke sådan!

Budskabet er godt nok, men det er dem, som nærmest har "taget patent på" begreberne Gud og Jesus, nemlig de religiøse kristne, som latterliggør og forvrænger budskabet, og som derved forhindrer, fornuftige og logisk tænkende mennesker i, at finde, og efterleve, det ægte uforfalskede budskab om næstekærlighed, det, som Jesus jo, i min optik, blev sendt af Gud for, at viderebringe til menneskeheden!



Redigeret af Harly (27/12/2012 15:18)
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14513 - 27/12/2012 15:13 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Så længe du tror, at jeg er som de religiøse kristne, så længe tager du helt fejl”.

- Hvordan er de? ;)

” Jeg er direkte modstander af den kristne dogmatik”.

- Næh, du forskanser bare kristne dogmer med forestillinger om en ”ægte kærlighed” og ”ægte tilgivelse” m.m. – fx. med anekdoter om hvad jesusvennen ku’ ha sagt og ment, hvis altså personagen havde haft større betydning i sin samtid. Betydningen skabtes m.a.o. først langt senere og netop med anekdoterne. Så hva’ ska’ m.a.o. disse belyse, synes du?

Du lider underneden af den misforståelse, at du nødvendigvis må elske for at forstå, hvilket bare fører dig ud i en del forklaringsproblemer. Fx. er det unødigt at forgribe sig på Kant med et kristent trosindhold for at forsvare maksimerne, de står tydeligst i sin rette kontekst og behøver ikke hverken jesusanekdoter eller ”kærlighed” for at blive begribelige. Forøvrigt har de langt større slagkraft hvis man ser dem i relation til studier af græske filosoffer, som ligeledes kom til udtryk uden at føre kærligheden ind ad bagdøren. Så du er her faret vild i ”thomsen’ske misforståelser” som let ka afvises..

”Jeg er én, der søger den absolutte sandhed, én, der søger det ægte uden (tilgiv, at jeg siger det lige ud, for sådan ser jeg det altså), at være bundet af, hverken et religiøst, eller et ateistisk, fordomsfuldt snæversyn!”.

- Ligesom når du beskriver andre kristne troende, med et ”De kristne siger: "Følg ikke Jesus, for det behøver du ikke..osv.”...var det sådan du forestillede dig et praktisk eksempel til eftervisning?
Det er forøvrigt sandheden om hvad, du ønsker at beskrive – det må du vist hellere lige præcisere for os?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/12/2012 15:19)
Top Svar Citer
#14514 - 27/12/2012 15:24 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Zenia
Uregistreret

Hej Harly:

Om du besvarer mit spørgsmål?

Jo - det er som forventet - og der er ikke noget nyt i det, som jeg ikke i forvejen ved ... og søger at leve op til på samme måde som enhver anden forsøger hver på sin viis - uanset om man tror på noget større uden for sig selv eller på det gode, som findes i enhver, tænker jeg "bare". ... smiler

Men tak for forsøget.


m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#14515 - 27/12/2012 15:29 Re: Næstekærlighed [Re: Simon]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Jeg har lige tilføjet et "P. S." til mit forrige indlæg! Gider du lige læse det igennem, og evt. give mig en respons på det?
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 14 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk