annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 29 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1433 - 15/07/2008 14:37 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: ole bjørn]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Kære Ole Bjørn!

Du er da velkommen til at fortolke Einsteins opfattelse af det åndelige eller religiøse som du har lyst til.

Det er blot ikke den måde jeg fortolker Einstein på, og jeg overlader det trygt til læserne selv at anvende Einsteins kreative abstrakte, og også paradoksale tænkning på en måde som både tilfredsstiller deres hjerte og forstand.

Jeg hævder end ikke, at min fortolkning er den rette eller eneste mulige. Thi hvordan skulle jeg kunne det? Det ville rent logisk forudsætte et absolut niveau, bag sproget, logikken og empirien hvorfra man kunne afgøre, hvad der endegyldigt er sandt eller falsk.

Noget sådant er principielt udelukket, jfr. blandt andet mine kommentarer til Arne Thomsen.

Så jeg vil ikke blande mig i din "tro", den skal du have lov til at have i fred. :whistle:

Hilsen

Ipso Facto


----------------------
"I want to know God's thoughts; the rest are details." - Albert Einstein
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#1435 - 15/07/2008 15:38 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: Ipso Facto]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Ipso Facto.

Min "tro", som du kalder det, er baseret på udsagn fra fysikere, der kendte både Einstein og Bohr personligt, samt min forståelse for konsekvensen af begges arbejder, som er samstemmende med deres kollegers opfattelse.

Men du er jo langtfra den første, som har fået deres udtalelser galt i halsen qua manglende indsigt i deres tankeunivers, og du bliver næppe heller den sidste. Når Bohr f.eks. udtaler: Fysik handler ikke om hvad universet er, men om hvad vi kan sige om det, så mener han ikke hvilke ord, vi kan anvende, men hvordan vi kan beskrive lovmæssigheden matematisk brugbart til at forudsige dets opførsel i givne situationer.

Gud var for dem begge blot en metafor for de forhold, vi endnu ikke kan beskrive tilfredsstillende, som f.eks. udtrykt i Einsteins bemærkning om sine tanker omkring kvantepostulatets manglende determinisme: Jeg spekulerer på, om "Gud" havde noget valg, da han "skabte" universet.

Sproget er for fattigt og logisk for inkonsekvent som værktøj for nye og bedre betragtningsmåder. Einstein har understreget, at han ikke tænkte i ord, men i forestillinger.

Med din begejstring for begrebslogik er du derfor på forhånd handikappet i forståelsen af hans tanker, så det er jo ikke så underligt, at du mistolker hans citater.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Universet kender ikke til paradokser. De er blot svagheder i vore beskrivelser af det. Universet fungerer fint på områder, hvor sproglig (begrebs)logik siger, at det ikke kan lade sig gøre.

Ved at udelade sproget med alle dets begrænsninger blev Einstein i stand til at gennemskue problemerne med tiden og gravitationen. Fysikere lader sig ikke som du spærre inde i sprogets spændetrøje.

Top Svar Citer
#1438 - 15/07/2008 16:09 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: Ipso Facto]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ipso Facto.

Vi har jo før - med positivt udbytte - mødtes på den gamle debat.

Der er da også meget af, hvad du skriver, jeg kan være enig i - selv om jeg bestemt ikke vil søge at gøre mig klog på hverken Einsteins eller Bohrs kosmiske religion(er), som jeg i øvrigt ikke rigtig kan finde klart udtrykt noget steds (og kan det ikke udtrykkes klart og enkelt, vækker det min skepsis).

Men det, som denne tråd især fører mig til, er spørgsmålet, om alene det rationelle, fornuften, kan føre os i en god retning.

Vi har gået den vej i ganske mange år - og vi har strålende resultater - men kloden har vist aldrig haft det værre end nu.

Det er det, der giver mig den mistanke, om rationalisme alene er den rette vej at gå - og om der ikke er behov for den "mystik", du tilskriver Einstein (enten det så er berettiget eller ej).

Der er for mig et eller andet ved menneskefornuft alene, der "lugter" af "uhellig" dominerende menneskeherredømme - og som forekommer mig at være direkte farlig.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/07/2008 16:09)
Top Svar Citer
#1440 - 15/07/2008 16:34 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Det er det, der giver mig den mistanke, om rationalisme alene er den rette vej at gå - og om der ikke er behov for den "mystik", du tilskriver Einstein (enten det så er berettiget eller ej).

Der er for mig et eller andet ved menneskefornuft alene, der "lugter" af "uhellig" dominerende menneskeherredømme - og som forekommer mig at være direkte farlig


Undskyld, jeg kan ikke lade være med at skrive et par ord, selvom jeg holder ferie - og dette gælder også debatten.

Jo, selvfølgelig er rationaliteten ikke vejen. Men spørgsmålet er, hvad der er med til at forme vores menneskefornuft. Jeg sidestiller ikke rationalitet med menneskefornuft af den grund, at vores menneskefornuft ikke alene er rationel.

Et godt eksempel på en jordnær og åndrig menneskefornuft finder vi f.eks. hos Jesus, sådan som vi igennem de fire evangelister møder ham som den jordiske Jesus, hvorigennem Gud taler.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1442 - 15/07/2008 16:54 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: ALH]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Der er nu ikke meget fornuft i de fire evangelister. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 29 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk