annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 513 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#14299 - 13/12/2012 22:30 Re: Virkeligheden [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

Jeg forstår ikke dit spørgsmål, Arne.

Jeg har ingen problemer med dit indslag. Tværtimod nød jeg det.

En ualmindelig sød og dejlig pige. Og jeg kendte min Herres Røst. smiler


Top Svar Citer
#14310 - 14/12/2012 10:39 Re: Virkeligheden [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Du taler om det du kender og jeg taler om det, jeg kender, sådan må det nødvendigvis være".

- Nej, det er dig, der snakker om idéen "stilhed" - som netop er en tanke, dvs. en refleksion - m.a.o. er tanker altså ikke stilhed, men netop en aktivitet og dvs. en "larm" der faktisk ka' måles, som alle andre aktiviteter vi ikke registrerer omkring os.

"Det er længe siden, at jeg realiserede, at jeg kun er et menneske".

- At du blot er et menneske, ka' vel ikke være komme som nogen overraskelse? ;)

"Jeg må tage mine oplevelser i mit eget liv alvorligt, men jeg kan ikke opleve alting".

- Hvorfor må du det? Dine oplevelser er da ikke nødvendigvis et livsalvorligt forhold med egentlig reference til livet.
Du synes ikke, at netop den slags ka' gøre livet lidt for selvhøjtideligt - dybest set, er livet jo ligeglad med hvad vi mener og synes, og er ikke netop det selvhøjtidelige et synspunkt og essensen i dine betragtninger omk. eksempelvis denne "thomsen", der med sine højtidelige idéer gør det menneskelige liv til noget det slet ikke i sig selv ér?

Vore oplevelser i skildringer er jo synspunkter og betragtninger, ja måske ligefrem selvbetragtninger, og det ka' være vældig vanskeligt at se sig selv i et obejktivt lys. Vores position i tilværelsen ka' i en samtidsskildring være vigtig for nogen, men der må være en slags autenticitet, noget oprigtigt, og altså ikke bare dette selviscenesættelsesshow - som flere af de overnaturligt troende her fremviser deres lidenskaber for: man vil gerne fremstå som noget man slet ikke er, noget særligt, fx. en guddommelige lille englebasse, en afstikker fra den brutale natur med en særlig mening iboende. Men det er jo ingenlunde tilfældet. Og netop dén erkendelse truer det fiktive selvbillede, som de har fået skabt sig gennem bibellæsning og hvad ved jeg.

"Jeg ved, at du har læst "Walden"', men har du også læst "Om at vandre"?".

- Nej. Men vandreture med venner har fyldt en del og gør det stadig.

Det har aldrig været nogen god idé at forveksle indtryk af naturens egenskaber med naturen selv, hvilket ganske ofte er tilfældet. Tillige er det sjældent videre interessant at læse/høre mennesker berette om deres naturindtryk, da slet ikke de overnaturligt troende, idet disse ofte læser sig ind i panoramaer bedre skabt af originalerne selv, som fx. Thoreau, Mann, Horats, Joyce, Kazan, Brecht m.f. De havde noget at sige, noget om en tid der belyste visse hændelsers påvirkning.
Jeg synes mange gjorde bedre i at at beskrive deres egen samtidspåvirkning, i stedet for at læse tidligere menneskers ind i deres, og dette bare for at stille sig i skyggen af en originalitet man ikke selv evner at frembringe.

"Jeg vil tro, at Thoreau holdt af at vandre under den åbne himmel og blot iagttage hvad han mødte på sin vej.
Hvad tror du ellers, at han mente når han udtrykte: "...når en sjælden gang en tanke gæster os..."?".

- Man må forestille sig et behov for forankring i egne ønsker og i en tid, hvor statslige embedsmænd i stigende grad trængte ind på menneskets behov for enerum. Idéer udviklede sig, mennesket ansås i vældig grad som værktøjet til virkeliggørelsen af byudvikling m.m. Bedre økonomi havde stor betydning. Så måske han bare har følt et særligt behov for at forene sig med roen fra tidlige barndomsoplevelser, for tydeligvis fortrængte han jo de sociale krav og forventninger, satte egne behov i solen – han havde jo økonomien til dette, og var uden ægteskab, børn osv. Ingen fik styring med ham, og det kunne man jo sagtens se som en art selvcentreret syssel. Men han har givet været et menneske med et særligt behov for alenehed, og her kunne man jo godt anstille alle mulige synteser om en skuffelse over omgivelsers udvikling m.m. Men jeg tror det i bund og grund handlede mere om hans egen psykes struktur, og altså ikke meget om samfundet omkring ham som sådan. Der ligger ingen sensationelle politiske ambitioner i hans skrivning, i hvert fald ikke i det jeg har kunne finde. Og man ka’ jo heller ikke sige han ikke interesserede sig for omgivelserne, for betragterens position var jo hans, og de mange optegnelser viser i særlig grad noget om en fabelagtig og interessant refleksionsevne. Jeg holder af Walden og forskellige essays, men er ingen ekspert i hans liv og den mening han tilskikkede det.
Han har jo skr. vældig mange dagbøger, som jeg altså ikke har læst. For at få adgang til hans tankeverdens egentlige knytninger, sku du måske selv læse dem igennem? Der er små 50 stk. så der sku’ være basis for at komme gennem vinterkulden i behagelig tilbagelænet positur ;)
Der er skrevet ufattelig meget om ham, hvor meget af det der så er skrevet, som egentlig belyser hans liv, ka’ jo være svært at sige. Men meget tyder også her på, at mange forfattere har ville skabe sig lidt økonomi med ham som redskab, i hvert fald gentager de fleste hinanden.

At "tanker gæster os", er et udtryk der belyser en refleksion i en særlig forbindelse, men næppe et udtryk for den holdning, at han ikke har været klar over sig selv som tankesmeden. Mange tanker kommer og går, er uden egentlig betydning - og er altså gæster tæt ved essen.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (14/12/2012 10:59)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er dÃ..
29/03/2024 16:06
Signalfejl skabte forsinkelser på togdr..
29/03/2024 15:49
Polens præsident stopper lov, der skull..
29/03/2024 15:35
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Nyheder fra Religion.dk